|   15:07:40
דלג
  עמוס שנער  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

כיצד להפוך שמאלנים לימנים

יש להדגיש בראש ובראשונה את חוסר כדאיותו של הפלשתיני הממוצע בתהליך השלום ולנווט את הרחמים שהתברכנו בהם כיהודים לזווית הראייה הפלשתינית
30/08/2009  |   עמוס שנער   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
להוכיח לפלשתינים שיהיה להם טוב יותר תחת השלטון הישראלי [צילום: AP]

אני הייתי פעם שמאלני. לא האמנתי בחיים שארגיש קרוב יותר לליכוד מאשר למפלגת העבודה או למרצ. לעיתים קרובות הייתי נשאל בוויכוחים הפוליטיים, לפני אוסלו: מה יקרה אם ניתן להם (לפלשתינים) את השטחים ולא יהיה שלום? כאחד שהרבה להתווכח בנושא זה, לא התבלבלתי לשנייה ושלפתי את התשובה המנצחת פעם אחר פעם, ויכוח אחרי ויכוח, תשובה שבזמנו כל שמאלני היה משתמש בה, היום כבר פחות, אם בכלל: מה אתם מפחדים מעם כזה חלש? נחזיר שטחים ויעשו לנו בעיות? ניכנס בהם!!!

האמת שלא חששתי מתסריט שכזה, כי היה לי ברור שגם הפלשתינים מכירים בחסרון הכוח שלהם ושלא כדאי להם להתעסק איתנו, והאמנתי שאחרי שני דורות מקסימום, אחרי שתהיה להם מדינה ויהיה להם טוב, הם בעצמם לא ירצו להיכנס למלחמות גם אם יהפכו לחזקים יותר.

אני מודה שהופתעתי מהאינתיפאדה השנייה, הבנתי שהמציאות לא פועלת לפי ההגיון שלי ואף לא לפי כללי הגיון שהכרתי עד כה, דבר שהוביל אותי בתוספת סיבות אחרות לחזור בתשובה, אך לא אתעסק כעת בענייני החזרה בתשובה.

בניגוד להרבה שמאלנים אחרים, הייתי שמאלני ישר ועמדתי במילה שלי. טענתי שאם ייכנסו בנו, אז ניכנס בהם בחזרה, וכך הפכתי לימני אחרי שעמדתי במילה שלי. לא ימני אידאולוגי בכל מחיר, כי באופן תיאורטי אני עדיין מעדיף את חיי האדם מאשר שטח אדמה, אך כעת, כשרואים בצורה מוחשית וברורה כי התהליך הקרוי תהליך שלום הביא והגביר רק את השכול, ברור לי שהחברה הפלשתינית צריכה לעבור שינויים קיצוניים כדי שנוכל לתת בה שוב אמון, ולא נראה כי זה הולך להתרחש בזמן הקרוב.

המהפך שהתרחש בהשקפתי נראה לי כל כך הגיוני, עד כדי כך שאינני מצליח לתפוש בכלל איך נשארו עדיין שמאלנים בישראל. אני זוכר שסיפרתי פעם למשהי מהעבודה, שהצבעתי בבחירות האחרונות למפלגת העבודה, והיא לגלגה עלי ואמרה לי: "ההה זה היית אתה?" אך האמת מצערת, זה לא רק אני, וגם כיום השמאל חי בועט ונושם.

הגעתי למסקנה שלפני כשלון אוסלו, השמאל פעל ברובו על-פי הגיון, והימין ברובו על-פי רגשות ומשאלות לב; ואחרי אוסלו התהפך הגלגל: הימין פועל ברובו על-פי הגיון והשמאל פועל ברובו על-פי משאלות לב. אני מניח שעדיין ישנם כאלה בשמאל שקשה להם להודות בטעות (בין במודע ובין בתת מודע), וכשמאלני לשעבר אני מבין אותם. מה גם שלרבים בשמאל נתפש הימין כרעיון לו שותפים עמך, פשוטי עם וקיצונים חסרי לב, וקשה להם מאוד לנוע מהצד המשכיל כביכול לצד השני. שלא לדבר על כך שישנם כאלו שמפלגה פוליטית עבורם זה כמו קבוצת כדורגל לה שומרים את נאמנותם.

אך מסקנתי העיקרית היא שהעם היהודי הוא בבסיסו עם טוב. קשה לרבים מאיתנו לחוש שאנו הנרדפים בכל הדורות הפכנו לכובשים. קשה לרבים מאיתנו לחיות תחת ביקורת האו"ם, מה גם שאם כולם נגדנו, אז אולי הם צודקים? אנחנו רוצים שקט והרי הימין לא מציע אותו והשמאל כן, אז אין פלא שישנם שמאלנים.

כדי לשנות את תמונת המפה הפוליטית בישראל חייבים לחלחל בתודעת הציבור שהימין זה הצד הרחמן והשמאל לא. זה אפשרי וזה אפילו הכרחי, כי אם לא יקרה תהליך מעין זה השמאל בסוף ינצח ועם ישראל כולו יפסיד. אם לא נשנה את צורת החשיבה והשיח הפוליטי נוכל להמשיך לבנות בשטחים, יבוא השמאל מאוחר יותר ויהרוס וכך הלאה שוב ושוב, כך שלא רק על החרב נחיה, אלא גם על הלגו, רק שנתקשה לעמוד בקצב השמאל כי את גוש קטיף החריבו בכמה ימים אחרי בנייה של כמה שנים.

כיצד משנים את תודעת השמאל הרחמן?

בראש ובראשונה מדגישים את חוסר כדאיותו של האזרח הפלשתיני בהמשך התהליך, שהרי מאז אוסלו עלתה בצורה ניכרת התמותה של הפלשתינים (גם של היהודים, אך את זה מסתבר לא צריך להדגיש). לכן לא היה זה תהליך של שלום כי אם תהליך של דמים. חשוב להדגיש שאנו מפקירים בתהליך זה את האזרח הפלשתיני בעוד התהליך הקרוי תהליך של שלום מועיל למנהיגיהם בלבד.

צריך להדגיש את עניין התעשרותו של ערפאת בעוד שהאזרחים שלו סבלו ממחסור. צריך להדגיש את כל ההזדמנויות שהיו לפלשתינים בעבר כמו הקאזינו, ואיך הם הביאו על עצמם את החורבן. צריך להזכיר איך המנהיגות הפלשתינית משתמשת באזרחיה בחוסר רחמים כמו במלחמה האחרונה (עופרת יצוקה) בה הצבא שלהם הרבה להסתתר בתוך האוכלוסיה האזרחית.

צריך לצאת בסיסמאות כי הפלשתינים סובלים אך אנחנו לא אשמים. צריך לתאר בפני האזרחים כיצד יכלה עזה לפרוח אחרי שבע עשרה שנים של אוסלו ואיך עזה נראית במקום. צריך לצאת בסיסמאות כי אסור לתת יד למנהיגים הפוגעים בעמם.

לנתניהו היה רעיון מושלם: "השלום הכלכלי". לנו אסור להזרים לשם מזומנים. רק אוכל, חומרי גלם ואנשי מקצוע לשם בניית מפעלים ומקומות עבודה. צריך לתת להם את כל האפשרויות לבנות לעצמם את עתידם ולמנוע מהם להיכנס למדינת ישראל, שהרי יינתנו להם כל האפשרויות להסתדר לבד. צריך להתחיל בזה כבר עכשיו כדי שרעיון השלום הכלכלי לא ייתפש כטריק בחירות וטריק הסברתי, אלא כמציאות. נוכל גם בתקשורת העולמית להסביר שאם הם רוצים מדינה עליהם להוכיח קודם את יכולתם לקיים אותה בעצמם.

כשהשמאל יראה שבמקום להפוך את עזה למרכז כלכלי משגשג (ואין ספק שיינתנו לשם כך תרומות רבות גם ממדינות אחרות), תמשיך עזה להיות מרכז של טרור, אז אולי משהו בתודעת השמאל ישתנה. ואנו נהיה חייבים בשם הדאגה לציבור הפלשתיני המסכן כמובן להיכנס לעזה ולהעיף את מנהיגיהם ולסייע לאזרחים הפלשתינים כלכלית, ותחת שליטתנו יהיה להם טוב יותר. בקיצור, צריכים בתעמולת הימין לדבר כל הזמן בשם הפלשתיני הממוצע שאולי פוחד מנקמה ולא ידבר. צריכים ומוכרחים לנווט את הרחמים שהתברכנו בהם כיהודים לזווית הראייה הפלשתינית האמיתית. ישראל צריכה וחייבת להיות מוקפת בסיסמה: "הצילו את אחמד משלטון הפתח והחמאס"!

תאריך:  30/08/2009   |   עודכן:  30/08/2009
עמוס שנער
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כיצד להפוך שמאלנים לימנים
תגובות  [ 25 ] מוצגות   [ 25 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יצחק יצחקיאן
30/08/09 10:04
 
מד' ליונה עיוורת
30/08/09 11:02
 
ש.ס
30/08/09 12:06
 
מד' ליונה עיוורת
30/08/09 22:10
 
שמוליק 22
30/08/09 23:08
2
בן ישראל
30/08/09 12:44
3
אריק 1
30/08/09 12:54
4
א מ רול
30/08/09 13:43
5
גדעון אמיר
30/08/09 14:03
6
איציק שפיציק
30/08/09 14:54
 
ישראלי תל אביבי
30/08/09 16:30
 
חיים טובים
30/08/09 17:24
7
בוטן
30/08/09 19:24
8
ארצות ערב =שלום
30/08/09 19:51
9
שמוליק 22
30/08/09 21:19
10
שמוליק 22
30/08/09 21:40
 
שמוליק 22
30/08/09 22:13
 
עמוס שנער
30/08/09 23:59
 
סמולנית חח
29/12/10 18:43
11
אתה סופר שמאלן
30/08/09 22:36
 
עמוס שנער
30/08/09 23:53
12
מאריאן
30/08/09 23:04
13
בוטן
30/08/09 23:26
14
מזלזל בכח האויב
31/08/09 15:23
15
אסתי אתגר
29/10/23 10:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תוכניתם החדשה של שר החינוך ומנכ"ל המשרד להשבת אווירת לימודים תקינה בבתי הספר מצביעה על תופעה נדירה במחוזותינו - שר חינוך ומנכ"ל משרד שמבינים את הבעיות האמיתיות של מערכת החינוך ומוכנים לטפל בהן. במשך שנים ישבו במשרד החינוך שרים, בעלי כוונות טובות ושאיפות נעלות, שהתנהלו בעיוורון מוחלט בכל הנוגע למצב האמיתי במערכת החינוך. הם לא ידעו, או לא הבינו, שמזה זמן רב בעיות אלימות, משמעת וזלזול במורים הביאו לכך שכמעט אי-אפשר לקיים לימודים תקינים בכיתות. שרים אלה קידמו רפורמות גרנדיוזיות תוך התעלמות מוחלטת מכך שכל עוד נמשכת ההפקרות בכיתות רפורמות הן חסרות ערך ודינן להיכשל, והן אכן נכשלו.
29/08/2009  |  ד"ר עינת וילף  |   מאמרים
ים הקלישאות שמסביב. מה זה מזכיר לנו? כמובן, ים השיבולים שמסביב. כך עושים תוך שניות כותרת קלישאית. כשאתה עורך חדשות או מנחה תוכנית רדיו או טלוויזיה, ואין לך זמן לשבת עם רגליך על השולחן ולחשוב על כותרת מקורית טובה, אתה לוקח איזו כותרת מצלצלת של ספר או של סרט או איזו שורה משיר ומייצר לך מן המוכן כותרת, או אפילו סתם משפט בדברי הקישור שלך, על אותו משקל. צירופים כמו "הכבוד האבוד של...", "היאוש נעשה יותר נוח", "דברים שרואים מכאן לא רואים משם", "סקס שקרים ווידיאוטייפ" וכדומה צצים כל הזמן, כמות שהם או בשינויים קלים, בעיתונות ובתקשורת האלקטרונית. כמעט בכל יום אתה יכול לשמוע מנחה כלשהו שואל מרואיין שאלה בנוסח: "אתה לא חושב שבאמירה הזאת הוא הלך גשר אחד רחוק מדי?" או קובע: "הוא לא ירד מן המטוס כי איימו עליו בתביעה משפטית, מה שנקרא לונדון לא מחכה לו", והמרואיין מצטרף מיד ואומר "או אולי כן מחכה לו, אך לא בדיוק כמו שהוא רצה".
29/08/2009  |  עמוס גורן  |   מאמרים
מה יותר פשוט וברור מן הרעיון שחשיפה גורפת של כל ההוצאות הממשלתיות למיכרוז תגביר את התחרות ותוריד מחירים? אבל לא כך מתנהלים הדברים, ולא בגלל שחיתויות וקומבינות, אלא בגלל מגבלות עקרוניות. גם בנושא המכרזים יש תאוריה, המעוגנת בהרבה ניסיון מעשי: מכרז אומנם מביא להורדת מחירים, אך רק בתנאים מיוחדים. בהיעדר תנאים אלה - מכרז מביא דווקא להעלאת מחירים.
29/08/2009  |  קנת פרייס  |   מאמרים
מגיפת תאונות ה"פגע וברח" מתרחבת ומתעצמת. התופעה המפלצתית הזאת הופכת אט אט לנורמה.
29/08/2009  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
ביום ד' בשבוע שעבר זעזעה את בגדד סידרה של ארבעה פיצוצים נוראים, שבהם נספו קרוב למאה איש, ונפצעו כמה מאות. הייתה זו סדרת הפיגועים הגדולה ביותר מזה שלוש שנים, וייתכן שהיא סימנה את כישלון התהליך של העברת האחריות לביטחון מידי האמריקנים לידי כוחות הביטחון המקומיים - תהליך שהיה מקור גאווה לנשיא ארה"ב וסימן לכך שהעניינים בעירק מתגלגלים בכיוון הנכון. הפיגועים היו סטירת לחי לאובמה, והציגו את הצהרותיו באור מגוחך.
29/08/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
עורך ביטאון חמאס: עסקת שליט עומדת בפני השלמה  /  איציק וולף
מרקל: על נתניהו לגלות יותר נכונות לפשרה  /  מאיה שני
"לקיים מו"מ משמעותי"  /  איציק וולף
כבלי הביורוקרטיה המנהלית  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
מדיניות נתניהו מסוכנת  /  קרולין גליק
נפט יטהר טרור  /  רחל אהרנפלד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il