|   15:07:40
דלג
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

התפילה של טוטו

ניב גורדון ושותפיו-לדעה הסיקו שאין שום סיכוי לשנות את דעת-הקהל הישראלית. לדעתם, צריך להתעלם מהציבור הישראלי ולהתרכז בגיוס העולם נגד מדינת-ישראל. אינני שותף לא לזה ולא לזה - לא לייאוש מהציבור הישראלי ולא לתקווה שהעולם רובו ככולו יקום ויכריח את ישראל לשנות את דרכה בעל-כורחה דיון עם הארכיבישוף דסמונד טוטו על הסכסוך הישראלי-פלשתיני
30/08/2009  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
"אלי הטוב, כשאני טועה - עשה נא שאהיה מוכן להבין את טעותי". דסמונד טוטו [צילום: AP]

   איציק וולף
אוניברסיטת בן-גוריון גינתה המרצה שקרא לחרם

החרם של רבי גורדון הצדיק
עמי דור-און
אם כל כך רע לדוקטור ניב גורדון ב"מדינת האפרטהייד" הישראלית שבה מאס, אולי עדיף לו שיבקש לעצמו במה הולמת להפצת דעותיו החריגות באוניברסיטת ביר זית, למשל. שם בוודאי יזכה למחיאות כפיים נרחבות על הגותו התמהונית
לרשימה המלאה

עד כמה תרם החרם על דרום-אפריקה לנפילת המשטר הגזעני? השבוע שוחחתי עם דסמונד טוטו והצגתי לו את השאלה הזאת, המטרידה אותי זה זמן רב. אין אדם מוסמך ממנו להשיב על שאלה זו. טוטו, הארכיבישוף האנגליקני של דרום-אפריקה וחתן פרס-נובל, היה מראשי המאבק של השחורים נגד האפרטהייד וכיהן אחר-כך כיושב-ראש "ועדת האמת והפיוס", שחקרה את פשעי המשטר. השבוע ביקר בארץ במסגרת סיור של "זקני השבט", ארגון שהוקם על-ידי נלסון מנדלה והמאגד בתוכו מדינאים בכירים בדימוס מכל העולם.

עניין החרם צף השבוע מחדש בעקבות מאמרו של ד"ר ניב גורדון ב"לוס אנג'לס טיימס", שבו קרא לחרם עולמי על מדינת-ישראל. הוא הסתמך על הדוגמה הדרום-אפריקנית כדי לבסס את טענתו שחרם עולמי יכריח את ישראל לשים קץ למשטר הכיבוש, אותו הוא משווה למשטר האפרטהייד. את ניב גורדון אני מכיר ומוקיר זה שנים. לפני שהפך למרצה באוניברסיטת בן-גוריון היה הרוח החיה בארגון הפגנות רבות נגד חומת-ההפרדה בירושלים, שגם אני השתתפתי בהן. לצערי, אינני יכול להסכים איתו במקרה זה - לא להשוואה בין ישראל לדרום-אפריקה, ולא ליעילות של חרם על מדינת-ישראל.

יש דעות שונות על תרומת החרם להצלחת המאבק נגד האפרטהייד. דעה אחת מייחסת לחרם חשיבות מכרעת. דעה אחרת אומרת שהחרם מילא רק תפקיד שולי. יש הטוענים שקריסת המשטר באה בעקבות ההתמוטטות של ברית-המועצות. עד אז תמכו ארצות-הברית ובעלות-בריתה בממשלה הלבנה של דרום-אפריקה, שנראתה כחלוצת המאבק העולמי בקומוניזם. כאשר נעלם גורם זה, לא הייתה עוד סיבה לתמוך בה.

חרם פה וחרם שם

"לחרם הייתה חשיבות עצומה", אמר לי טוטו, "הרבה יותר מהמאבק המזוין".

כדאי לזכור שבניגוד למנדלה, היה טוטו חסיד המאבק הבלתי-אלים. בכל 28 השנים שבילה מנדלה בכלא, הוא יכול היה להשתחרר בכל עת אילו הסכים לחתום על הצהרה המגנה את ה"טרור". הוא סירב.

"החשיבות של החרם לא הייתה רק בתחום הכלכלי", הסביר הבישוף, "אלא בצד המוסרי. הדרום-אפריקנים משוגעים, למשל, לספורט. החרם, שמנע מקבוצות דרום-אפריקניות להופיע בחו"ל, השפיע עליהם מאוד. ובעיקר: הוא נתן לנו את ההרגשה שאנחנו לא לבד, שכל העולם איתנו. זה נתן לנו את הכוח להמשיך במאבק גם במצבים קשים".

כראיה ליעילות החרם סיפר לי את הסיפור הבא: ב-1989 נבחר המנהיג הלבן המתון, פרדריק וילם דה-קלרק, לנשיא המדינה. עם כניסתו לתפקיד הכריז על כוונתו להפוך את דרום-אפריקה למדינה רב-גזעית. "טילפנתי לו כדי לברך אותו. הדבר הראשון שאמר לי היה: האם תקרא עכשיו לביטול החרם?"

נדמה לי שדווקא תשובה זו של טוטו מבליטה את ההבדל העצום בין המציאות של דרום-אפריקה בתקופת האפרטהייד לבין זו של ישראל כיום. המאבק בדרום-אפריקה היה בין הרוב העצום לבין מיעוט קטן. בקרב האוכלוסיה הכללית של קרוב ל-50 מיליון נפש היוו הלבנים פחות מ-10%. כלומר, יותר מ-90% מתושבי המדינה תמכו בחרם, למרות הטענה שהחרם פוגע מבחינה כלכלית גם בהם עצמם.

בישראל המצב הפוך. היהודים מהווים יותר מ-80% מאזרחי מדינת-ישראל, והם מהווים רוב של כ-60% גם בקרב תושבי כל הארץ שבין הים והירדן. 99.9% של היהודים מתנגדים לחרם על המדינה. הם לא ירגישו ש"כל העולם איתנו" אלא להפך: ש"העולם כולו נגדנו".

בדרום-אפריקה עזר החרם העולמי לגיבוש הרוב ולליכודו במאבק. השפעת החרם בישראל תהיה בדיוק הפוכה: הוא ידחוף את הרוב הגדול לזרועות הימין הקיצוני וייצור מנטאליות של מצור מול "העולם האנטישמי".

אין עם אחד דומה לרעהו. נראה שהשחורים בדרום-אפריקה שונים מאוד גם מהישראלים וגם מהפלשתינים. קריסת המשטר הגזעני הדורסני לא לוותה במרחץ-דמים, כפי שניתן היה לצפות, אלא להפך: בכינון "ועדת האמת והפיוס". במקום הנקמה באה הסליחה. מי שהופיע בפני הוועדה והודה במעשיו זכה במחילה. זה מתאים לדת הנוצרית, וזה מתאים מאוד גם לכלל היהודי התנ"כי: "מודה ועוזב ירוחם". אמרתי לבישוף שאני מעריץ לא רק את המנהיגים שהחליטו על דרך זו, אלא גם את העם שקיבל אותה.

הישראלי והמתנחל - שני סוגים שונים

אחד ההבדלים התהומיים בין שני הסכסוכים טמון בזכר השואה. מאות שנים של פוגרומים צרבו בתודעת היהודים את האמונה שהעולם כולו מתנכל לנו. אמונה זו גברה פי אלף בימי השואה. כל ילד ישראלי לומד בבית ובבית-הספר ש"כל העולם שתק" כאשר נרצחו ששת המיליונים. אמונה זו שזורה עמוק בנפש היהודית. גם כשהיא רדומה, קל מאוד לעורר אותה (זו האמונה שאיפשרה לאביגדור ליברמן בשבוע שעבר, בתגובה על מאמר אידיוטי בצהובון שוודי, להאשים את שוודיה בשיתוף פעולה עם הנאצים). ייתכן מאוד שאמונת היהודים ש"העולם כולו נגדנו" היא בלתי-רציונאלית. אבל בחיי העמים, כמו בחיי הפרט, זה בלתי-רציונאלי להתעלם מהבלתי-רציונאלי.

גם על תגובת העולם על הקריאה לחרם תהיה לשואה השפעה מכרעת. ראשי המשטר הגזעני בדרום-אפריקה היו אוהדים גלויים של הנאצים, ואף נכלאו בשל בכך במלחמת-העולם השנייה. האפרטהייד היה מבוסס על תורת-הגזע של אדולף היטלר. קל היה להביא את העולם הנאור להטלת חרם על משטר מאוס כזה. ואילו הישראלים מופיעים כקרבנות הנאצים. הקריאה לחרם תזכיר לרבים בעולם את הסיסמה הנאצית: KAUFT NICHT BEI JUDEN, "אל תקנו אצל יהודים!".

זה לא חל על כל חרם. לפני 11 שנה קרא "גוש שלום", שאני פעיל בו, לחרם על מוצרי ההתנחלויות. זה נועד, בין השאר, להפריד בין הציבור הישראלי לבין המתנחלים, ולקבוע שיש שני סוגים של ישראלים. החרם בא לחזק את החלק המתנגד לכיבוש, מבלי להפוך לאנטי-ישראלי או לאנטישמי. מאז פועל האיחוד האירופי במרץ כדי לחסום את שערי אירופה בפני מוצרי ההתנחלויות, מבלי שאיש יאשים אותו באנטישמיות.

גורדון מיואש מהישראלים

אחת הזירות העיקריות של המאבק שלנו לשלום היא דעת-הקהל הישראלית. הרוב הגדול בישראל מאמין כיום שהשלום רצוי אך אינו אפשרי (בגלל הערבים, כמובן). עלינו לשכנע אותו שלא זה בלבד שהשלום טוב לישראל, אלא גם שהוא אפשרי בהחלט.

כאשר שאל הבישוף במה אנחנו, פעילי-השלום בישראל, תולים את תקוותינו, אמרתי לו: אנחנו מקווים שברק אובמה יפרסם תוכנית-שלום כוללת ומפורטת, וישתמש במלוא עוצמתה של ארצות-הברית כדי לשכנע את הצדדים לקבל אותה. אנחנו מקווים שהעולם כולו יתייצב מאחורי המאמץ הזה. ואנחנו מקווים שזה יעזור להקים את תנועת-השלום הישראלית על רגליה ולשכנע את הציבור שלנו שאפשר וגם כדאי לעלות על דרך השלום עם פלשתין. מי שיש לו תקווה כזאת אינו יכול לתמוך בקריאה לחרם על המדינה. הקוראים לחרם פועלים מתוך חוסר-תקווה. וזה שורש העניין.

ניב גורדון ושותפיו-לדעה פועלים מתוך ייאוש מהישראלים. הם הגיעו למסקנה שאין שום סיכוי לשנות את דעת-הקהל הישראלית. לדעתם, שום ישועה לא תצמח מבפנים. צריך להתעלם מהציבור הישראלי ולהתרכז בגיוס העולם נגד מדינת-ישראל. אינני שותף לא לזה ולא לזה - לא לייאוש מהציבור הישראלי, שאני חלק ממנו, ולא לתקווה שהעולם רובו ככולו יקום ויכריח את ישראל לשנות את דרכה בעל-כורחה. כדי שזה יקרה, צריך החרם לתפוס תאוצה עולמית, ארצות-הברית צריכה להצטרף אליו, כלכלת ישראל צריכה לקרוס והמורל של הציבור הישראלי צריך להישבר. מתי זה יקרה? בעוד עשרים שנים? בעוד חמישים שנה? לעולם לא?

סכסוכים שונים במהות

אני חושש שזוהי דוגמה לדיאגנוזה שגויה, המביאה לתרופה שגויה. כלומר: ההנחה המוטעית שהסכסוך הישראלי-פלשתיני דומה לסכסוך הדרום-אפריקני מביאה למסקנות אסטרטגיות מוטעות.

נכון, יש בהחלט כמה מאפיינים דומים לכיבוש הישראלי ולאפרטהייד הדרום-אפריקני. יש בגדה המערבית כבישים "לישראלים בלבד". אבל המדיניות הישראלית אינה מבוססת על תורת-הגזע, אלא על סכסוך לאומי. דוגמה קטנה אך משמעותית: בדרום-אפריקה לא יכלו גבר לבן ואישה שחורה (ולהפך) להתחתן, וגם קיום יחסי-המין ביניהם היה פשע. בישראל אין שום איסור כזה. לעומת זאת, אזרח ערבי בישראל הנושא אישה ערבייה מהשטחים הכבושים (ולהפך) אינו יכול להביא אותה לישראל. העילה: השמירה על הרוב היהודי בישראל. שני המקרים פסולים לחלוטין, אך שונים במהותם.

בדרום-אפריקה הייתה קיימת אחדות-דעים גמורה של שני הצדדים לגבי אחדות המדינה. המאבק היה על השלטון. גם הלבנים וגם השחורים רצו לשמור עליה וראו את עצמם כדרום-אפריקנים. הלבנים לא רצו בחלוקת הארץ, וגם לא יכלו לרצות בכך: הכלכלה שלהם הייתה בנויה כולה על עבודת השחורים.

ואילו אצלנו אין שום דבר משותף לישראלים-היהודים ולפלשתינים-הערבים - לא תחושה לאומית, לא דת, לא תרבות, לא שפה. הרוב העצום של הישראלים רוצים במדינה יהודית (או עברית), הרוב העצום של הפלשתינים רוצים במדינה פלשתינית (או איסלאמית). ישראל אינה זקוקה לעובדים פלשתינים, אלא להפך - היא מגרשת אותם מכל מקומות-העבודה. זאת הסיבה להתגבשות קונסנזוס עולמי שהפתרון טמון בהקמת מדינה פלשתינית לצד מדינת ישראל. בקיצור: שני הסכסוכים שונים במהותם. במילא גם שיטות-המאבק צריכות להיות שונות לחלוטין.

ובחזרה לבישוף, אדם נעים-הליכות שאי-אפשר שלא לחבב אותו ממבט ראשון. הוא אמר לי שהוא מתפלל לעיתים קרובות, ושהתפילה החביבה עליו היא זו (אני מצטט מהזיכרון):

"אלי הטוב, כשאני טועה - עשה נא שאהיה מוכן להבין את טעותי. וכשאני צודק - עשה נא שניתן יהיה לסבול אותי".

אמן.

תאריך:  30/08/2009   |   עודכן:  30/08/2009
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התפילה של טוטו
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בן ישראל
30/08/09 13:08
2
משה, עורך-דין
30/08/09 14:49
3
מ.פ.
30/08/09 18:03
4
א ל י
30/08/09 21:40
5
אבנרי העוכר
30/08/09 22:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבי (שם בדוי) בשנות ה-40 לחייו גרוש ואב לשני ילדים הוא אחד מנפגעי הועדות הרפואיות לניידות. בחודשים הקרובים ייאלץ להמתין לדיון בתביעה שהגיש בבית הדין לעבודה כנגד ועדת הערר לניידות. במקרה הטוב, אם יזכה בתביעתו, יחזיר אותו בית הדין בעוד חודשים ארוכים לדיון מחודש בפני ועדת הערר בניידות, רוב הסיכויים שיפגוש בוועדה שוב את אותם הרופאים שדחו אותו וגרמו לו להגיע לבית המשפט.
30/08/2009  |  קובי כהן  |   מאמרים
השבוע בשעה טובה נפתחת שנת הלימודים לאחר חודשיים של חופש גדול עם חום מעיק ואלימות גואה.
30/08/2009  |  רועי אורן  |   מאמרים
בתוכניתו האחרונה של יאיר לפיד "יומן שישי" (28.8.09), הובא סיפורו של אלוף משנה איתי וירוב אשר התבטאותו "הלא תקינה פוליטית" בבית המשפט הביאה לרישום הערה פיקודית בתיקו, לסילוקו למעשה מפיקוד על חטיבת "כפיר" ולעצירת קידומו הצבאי.
30/08/2009  |  אהרון רול  |   מאמרים
אני הייתי פעם שמאלני. לא האמנתי בחיים שארגיש קרוב יותר לליכוד מאשר למפלגת העבודה או למרצ. לעיתים קרובות הייתי נשאל בוויכוחים הפוליטיים, לפני אוסלו: מה יקרה אם ניתן להם (לפלשתינים) את השטחים ולא יהיה שלום? כאחד שהרבה להתווכח בנושא זה, לא התבלבלתי לשנייה ושלפתי את התשובה המנצחת פעם אחר פעם, ויכוח אחרי ויכוח, תשובה שבזמנו כל שמאלני היה משתמש בה, היום כבר פחות, אם בכלל: מה אתם מפחדים מעם כזה חלש? נחזיר שטחים ויעשו לנו בעיות? ניכנס בהם!!!
30/08/2009  |  עמוס שנער  |   מאמרים
תוכניתם החדשה של שר החינוך ומנכ"ל המשרד להשבת אווירת לימודים תקינה בבתי הספר מצביעה על תופעה נדירה במחוזותינו - שר חינוך ומנכ"ל משרד שמבינים את הבעיות האמיתיות של מערכת החינוך ומוכנים לטפל בהן. במשך שנים ישבו במשרד החינוך שרים, בעלי כוונות טובות ושאיפות נעלות, שהתנהלו בעיוורון מוחלט בכל הנוגע למצב האמיתי במערכת החינוך. הם לא ידעו, או לא הבינו, שמזה זמן רב בעיות אלימות, משמעת וזלזול במורים הביאו לכך שכמעט אי-אפשר לקיים לימודים תקינים בכיתות. שרים אלה קידמו רפורמות גרנדיוזיות תוך התעלמות מוחלטת מכך שכל עוד נמשכת ההפקרות בכיתות רפורמות הן חסרות ערך ודינן להיכשל, והן אכן נכשלו.
29/08/2009  |  ד"ר עינת וילף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il