|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

סער יוצא למלחמה

שר החינוך, שכולנו כמהים להצלחתו, יכול להביא להישגים משמעותיים בתחום בתקופת כהונתו אם יקפיד לזכור שהאלימות בבית הספר היא רב-ממדית והטיפול בה צריך להיות כוללני תגובה לחוזר מנכ"ל בנוגע למניעת אלימות בבתי הספר
31/08/2009  |     |   מאמרים   |   חוזרים לבית הספר   |   תגובות
יכול להוכיח את עצמו. סער [פלאש 90]

הטיפול באלימות צריך להיות כוללני ולא להתמקד בהיבט אחד. יש לטפל ביעילות בילד עצמו, בכיתה ובמשפחה כחטיבה אחת. בתי הספר צריכים ליצור אווירת לימודים יותר הומאנית תוך שינוי הקשרים החברתיים בבית ובבית הספר ולהתאים לכל משפחה, לכל כיתה ולכל בית ספר את התוכנית המיוחדת עבורו

   גלית יצחק
גידול חד בילדים הנפגעים מאלימות ומהתעללות

תופעת האלימות הינה תופעה חברתית המשפיעה ומושפעת מנתונים חברתיים של אי-שוויון, קיפוח, הידרדרות ערכי מוסר ותחושה של כישלון, בין בחברה בכלל ובין בבתי הספר בפרט. התופעה תופסת מקום מרכזי בחברה הישראלית והיא מתרחבת וטבועה בחיי היומיום, באופן שהיא אינה מתחילה ומסתיימת בין כתלי בתי הספר בלבד. היא צומחת במקום שאין בו סובלנות, אין דו-שיח ואין כבוד הדדי בין אדם לאדם.

תופעת האלימות הפיזית והמילולית בתי הספר, בין אם בין התלמידים לבין עצמם ובין כלפי הצוות החינוכי והמנהלי, אינה חדשה או ייחודית וטוב עשה שר החינוך החדש, גדעון סער, שהפנה אליה את מיטב המאמצים, המחשבה והמשאבים. בשעה שהאקלים הבית-ספרי ישתפר, המורים יעברו הכשרה מקצועית בנושא, יוגבר הפיקוח על התנהגות התלמידים בהפסקות, היחס לתופעת האלימות יהיה פחות סלחני וקבלת האחר והשונה לא יהיו מילים בעלמא, אלא דוגמה אישית של מורים ומחנכים, יש סיכוי סביר שהיקף הבעיה וחומרתה יקטנו לאין ערוך.

שר החינוך, גדעון סער, שכולנו כמהים להצלחתו בתוכנית, יכול להביא להישגים משמעותיים בתחום בתקופת כהונתו אם יקפיד, לעניות דעתי, לזכור שהאלימות בבית הספר היא רב-ממדית והטיפול בה צריך להיות כוללני; והתוכנית תהיה יעילה יותר אם לא תהיה התמקדות רק במקור אחד לבעיה אלא התמקדות במקורות רבים. הצעתי, אם כן, לדאוג לפרטים הבאים, שאינם פרטים כוחניים אלא פרטים להשבת אמון התלמיד במערכת והשבת האמון של המערכת בתלמיד, על-מנת להעצים את התוכנית כפי שהופצה על-ידי חוזר מנכ"ל:

  • א. לשתף את התלמידים עצמם בתוכנית למניעת אלימות תוך כתיבת תוכנית עבודה שנתית, המתחשבת בצרכי התלמידים, ברחשי לבם, בזכויותיהם ובקולם. לקיים איתם סיעור מוחין של רעיונות לפתרון. יחד עם זאת, להבהיר גם את חובתם ואת עניין לקיחת האחריות על תוצאות מעשיהם. תוכנית "משכיני שלום". הפועלת כבר במרבית בתי הספר היא תוכנית שיש בה צוות תלמידים הממונים על גישור ופישור בין תלמידים. אפשר להמשיך בתוכנית הזו ולתת לה דגשים מיוחדים. גם תופעות של אלימות מורים כלפי תלמידים צריך למגר. חשוב שתהיה שקיפות בכל שלבי התוכנית הן כלפי ההורים והן כלפי התלמידים.

  • ב. לתת גיבוי למנהלים ולמורים בהפעלת סנקציות במקרים של אלימות. בית ספר שאינו מטפל במהירות, באורח גלוי וביד קשה בתלמידיו האלימים, המנסה לטייח תופעות אלימות על-מנת שלא ייפגע שם בית הספר ועל-מנת להשתיק את הורי הילדים הנפגעים, או על-מנת לא להסתבך עם חקירה משטרתית, משדר לתלמידיו שהם יכולים להמשיך להיות אלימים. לא ייתכן שמנהל יחליט לדוגמה, על השעיית תלמיד מבית הספר למספר ימים עקב התנהגות פרועה, ונדליסטית ואלימה, ויוזמן אחר-כך לוועדת חקירה או לוועדת משמעת במשרד החינוך עקב תלונת הורי התלמיד. במקביל, על המנהל לתת גיבוי מלא בפני ההורים למורה הבוחר בסנקציה מסוימת על-מנת להדביר את תופעת האלימות בכיתתו. על חינוך ארוך טווח למניעת אלימות אפשר לערוך ויכוחים פדגוגיים אינסופיים, אבל כל ערכת-לימוד בנושא לא תגבר על המסר המתיר אלימות כשבית ספר שותק. בתי ספר חוששים, אינם ראויים להיקרא מוסדות חינוך אלא חממות להתפתחות אלימות.

  • ג. לתת חשיבות עליונה לשיתוף הורים, לחיזוקם ולאחריותם בכל הנוגע לתוכנית למניעת אלימות בבית הספר. הורים יידרשו לפקח על תופעות אלימות מחוץ לשעות הלימודים, לתת את הדעת על חשיפת ילדם לתופעות אלימות בבית, בתקשורת וברחוב. במקביל, גם אלימות של הורים כלפי הצוות החינוכי בבתי בספר צריכה להיות מטופלת במלוא החומרה תוך עירוב גורמים מקצועיים. מורים יידרשו להיות בקשר מתמיד, תומך וחם עם הורי ילד אלים. אולי על-ידי סדנאות שייערכו בשעות אחר-הצהריים בבתי הספר, וייתכן שיידרש אפילו קשר יומיומי בו יחזקו המורים את ההורים במתן גבולות ברורים לילדים ובהשבת הסמכות ההורית, דבר שהורים רבים כה מתקשים ליישם. חלק מתהליך החינוך והקניית ערכים כולל גם הצבת גבולות לילדים, אך אלה צריכים להיות, כפי שכתב זאב ז'בוטינסקי כבר לפני למעלה ממאה שנים, כמו גדרות המונעות נפילה אך נותנות מרחב ולא כמו כבלים או אזיקים לוחצים.

  • ד. להגביר את שעות המורים היועצים, העובדים הסוציאליים, אחיות בריאות הציבור והפסיכולוגים בבתי הספר. כמו-כן להגביר את פיקוח המורים בשעות ההפסקה ובשעות הבוקר בהן מגיעים תלמידים לכיתה בשעה 07:30 ומורים בשעה 08:00. תורנות מורים לפיקוח על הנעשה בשעות הללו הינה חובה ואין צורך לומר שמורים מהווים דוגמה אישית לתלמידים בהתנהגותם, ביחס החם, המכבד והאוהב לתלמידים ולמורים אחרים העובדים במחיצתם בשיח שלהם ואפילו בלבושם.

  • ה. להמשיך להקדיש שיעורים חינוכיים בנושא של הקניית מיומנויות חברתיות ופיתוח כישורי חיים ואף להגביר אותם, גם אם הדבר בא על חשבון התקדמות בחומר לימודי. מורים הנתונים ללחץ מצד הפיקוח ומשרד החינוך למצוינות ולהישגים לימודיים הנמדדים במספרים, לא תהא דעתם פנויה לשיעורי חינוך מעין אלה. צריך להבהיר למורים, שכעת התוכנית למניעת אלימות עומדת בסדר עדיפות ראשון והלימודים בסדר עדיפות שני. חשוב שמורים ידגישו בשיעורים אלה את האחדות, האחריות והגאווה הכיתתית, שיושגו ויצוינו לשבח כאשר יצליחו התלמידים לעמוד בתוכנית; במקום ההגבלות, האיומים והענישה שיבואו עליהם אם לאו. זו יכולה להיות גם מעין תחרות זוכה בפרס עם כיתות אחרות של תגמול התנהגותי חיובי על-מנת לעודד את התלמידים ליישמה. אפשר גם להפעיל את הילדים לעבודות התנדבות למען הקהילה בימי שישי ובחופשות. הנתינה לקהילה תשפר גם את הנתינה ההדדית בכיתה עצמה.

  • ו. לעיתים העברת תלמיד אלים לבית ספר אחר אינה העברת הבעיה ממקום למקום אלא פתרון לבעיה. האלימות אינה טבועה באדם אלא היא פונקציה למקום בו נמצא האדם ולחברה בה הוא נמצא. ייתכן שבבית ספר אחר, שיש בו דינאמיקה אחרת, באווירה אחרת ובחברת ילדים אחרת, ישנה הילד האלים את התנהגותו. אם נשכיל להבהיר זאת להורים הם ישתפו פעולה גם בנקודה זו.

  • ז. הקטנת מספר התלמידים בכיתות משלושים עד ארבעים תלמידים לעשרים וחמישה תלמידים מקסימום. אחד ממקורות האלימות הוא הצפיפות בכיתות. כאשר מורה יוכל להקדיש תשומת לב אישית לכל תלמיד, הרעש בכיתות יקטן, החיכוכים יתמעטו, גם האלימות תקטן.

לסיכום, אלימות היא צורה הרסנית של תוקפנות. פעמים רבות מה שמתחיל כתוקפנות לא מזיקה עלול להידרדר לאלימות של ממש. המשותף לכל התוכניות היעילות למניעת אלימות הוא שכולן עוסקות באלימות ולא רק על טיפול בהתנהגות קיימת. מאמר זה בא להדגיש שהטיפול באלימות צריך להיות כוללני ולא להתמקד בהיבט אחד. יש לטפל ביעילות בילד עצמו, בכיתה ובמשפחה כחטיבה אחת. בתי הספר צריכים ליצור אווירת לימודים יותר הומאנית תוך שינוי הקשרים החברתיים בבית ובבית הספר ולהתאים לכל משפחה, לכל כיתה ולכל בית ספר את התוכנית המיוחדת עבורו. הפגנת החזון של שר החינוך גדעון סער יכולה לעלות על דרך המלך אם תהיה מעורבות של כלל הגורמים הן בבית הספר והן בקהילה.

הכותב הוא ממלא-מקום ראש מכללת "שאנן" בחיפה
תאריך:  31/08/2009   |   עודכן:  10/10/2009
ד"ר יחיאל פריש
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סער יוצא למלחמה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חיים ר.
31/08/09 13:36
2
אולגש
31/08/09 16:09
3
עין צופיה
1/09/09 11:02
4
עין צופיה
1/09/09 11:57
פורום: חוזרים לבית הספר כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דווקא לאיש העסקים הסימפאטי הזה זה קרה. הודעה דרמטית על חוסר יכולת לעמוד בהתחייבויות כלפי בעלי אגרות חוב וכלפי משקיעים מוסדיים שהשקיעו בחברה שלו.
31/08/2009  |  עפר דרורי  |   מאמרים
השבוע החל בפרסום רחב היקף של מאמר מטעם היועצת המשפטית שלנו, עו"ד א. הר-אבן, אודות תאונת דרכים קטלנית שאחד מגורמיה המהותיים, כפי שקבע ביה"מ המחוזי, היה תחזוקה ותיקונים לקויים על-ידי מי שאינם בעלי מקצוע ואינם מוסמכים, ובמקומות שאינם מוסכים ואף לא מוסמכים ("חצר", "חנייה") וללא ציוד וידע מתאים - "תיקון במוסך פיראטי גרם למוות", וואלה, 23.08.09. אני מציע לכל בעל מוסך ולכל בר-דעת לקרוא שוב ושוב ובעיון את המאמר הזה ואת פסק הדין המצורף לו (בתחתית המאמר), המהווה מסמך מצמרר ונוקב – ובגדר תמרור אזהרה.
31/08/2009  |  רונן לוי  |   מאמרים
בסוף שנות ה-70' הפקנו בטלוויזיה הישראלית, היום ערוץ 1, סדרה משולבת של אולפן וסרטים בשם "תעודת זהות" ("היו זמנים" בערוץ הזה כאשר ארנון צוקרמן היה מנהל הטלוויזיה וג'ודי לוץ - מנהלת תוכניות התעודה). הפורמט היה דומה לחקירה בוועדה של הסנאט האמריקני, כאשר בפאנל יושבים אישים ומומחים בולטים כל אחד בתחומו, (ביניהם דן מרידור, עו"ד ד"ר אמנון גולדנברג, הרב ישראל לאו, פרופסור זאב שטרנהל) ובפניהם מופיעים עדים. רובה של העדות הייתה מצולמת, כלומר היו בה כתבות בענייני היום, בתיעוד ולעתים גם בדרמה, בין היתר קטע של חנוך לוין בהשתתפות שחקני החאן הירושלמי. במאי הסרטים היו: אבי אמבר, דוד פרלוב (המנוח) שאת שם סרטו התיעודי המלא כינה "תעודת זהות", עמוס גיתאי, אורי ברבש, מיכה שגריר, אשר טללים, אלי כהן, מיכאל לב טוב - כולם, שמם ושמעם הולך לפניהם. בסדרה היו שבעה פרקים. את הפרק הראשון הקדשנו ל"ערכים". אחת מן התוכניות נקראה "הכלל והפרט", משדר שעסק בין היתר בביורוקרטיה הישראלית. כתבה בולטת בתוכנית הייתה זאת של הבמאית נילי טל על דרך החתחתים של משרד מהנדס העיר תל אביב.
31/08/2009  |  צבי גיל  |   מאמרים
הפקת אירועים לגיוס כספים הפכה לדבר נפוץ יותר ויותר בשנים האחרונות. דווקא היום, בזמן שהמשק נמצא בתקופה של האטה, כדאי יותר מתמיד למנהלי עמותות לארגן אירועי גיוס כספים. זוהי דרך מצוינת לגייס משאבים וכסף לארגון ולקבל חשיפה מירבית. יחד עם זאת, חשוב מאוד לתכנן בצורה קפדנית את כל מרכיבי האירוע הרלוונטיים על-מנת שהאירוע יוכתר כהצלחה. יישום הטיפים הללו יכולים להפוך כל אירוע לגיוס כספים למקצועי, לרציני ולאפקטיבי.
31/08/2009  |  איציק פלטק  |   מאמרים
אחד המנהגים החמודים בין בני הנוער ושירד לאט לאט גם לגילאים הצעירים יותר, הוא החיבוקים והנישוקים בפגישות. בתחילה הבטנו על זה בהלם. עד אז היו חיבוקים ונישוקים שכאלה נחלתם של שמעון פרס עם מכובדיו, ושל דודות מכובדות. אבל בני נוער? בינם לבין עצמם? בפרהסיה? בלי שיכריחו אותם? בלי דודה מצפה ממולם? הפתעה.
31/08/2009  |  צפורה בראבי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il