|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
כץ. בשל מעמדו [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90] וייס ונוף. יד ביד [צילום: התעשיה האוירית]

דוח חריף של מבקר המדינה על הנעשה בתעשיה האוירית

ארגון העובדים עשה בתע"א כבתוך שלו; <br>חיים כץ מנע הליכים משמעתיים נגד אנשיו

הנהלת החברה מעבירה מדי שנה 15 מיליון שקל לארגון העובדים - ללא בדיקה של צרכיו וללא ביקורת על השימוש בכסף לחצים של חיים כץ, כאשר שימש כמזכיר הארגון, מנעו הליכים משמעתיים חשש לרישום כוזב ולעבירות מס בתיעוד ההעברות לארגון בספרי החברה חברי ועד מקבלים שעות נוספות ורכב צמוד בניגוד לנוהלי החברה ההנהלה התעלמה בצורה שיטתית מהתראות ועדת הביקורת בנוגע ליחסים עם ארגון העובדים
30/12/2018  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
תע"א: מבצעים שינוי דרמטי
התעשיה האוירית מסרה בתגובה, כי הדוח עוסק בדרכי פעולה שהיו נהוגות בחברה במשך עשרות שנים, וכיום היא מצויה "בעידן של שינוי דרמטי הכולל את כל רבדי התנהלותה הארגונית והעסקית, לרבות מאפייני הממשקים עם ארגון העובדים". לדבריה, היא החלה לטפל בממצאי הדוח כבר עם קבלת הטיוטה שלו, בין היתר בנושאי מימון הארגון והבקרה על הכספים המוקצבים לו. "הנהלת החברה פועלת להבטחת קיומן של נורמות ראויות של ממשל תאגידי ואתיקה כבסיס לכל פעילותה, ותפעל לרענונם, כינונם ויישומם של כל המנגנונים הנדרשים על-מנת להבטיח זאת".

כץ: המבקר לא מבין
השר חיים כץ אומר בתגובה, כי חלק מהערותיו של המבקר תוקנו, וחלקן נובעות מ"אי הבנה של משרד מבקר המדינה בעולם יחסי העבודה". לדבריו, הדוח מוכיח שהוא פעל בנקיון כפיים מוחלט, וכי לנגד עיניו היו רק טובת העובדים, הארגון והמפעל. כץ טוען, כי חלקים מהדוח הודלפו ופורסמו בניגוד לחוק, כחלק מן המגמה התקשורתית לפגוע בו ובאנשי הליכוד.

"במשך שנים, בממשקים שבין החברה לבין ארגון העובדים בה, הנהלת החברה לא מימשה את מלוא סמכויותיה, עד כדי כך שלעיתים ארגון העובדים עשה בחברה כבתוך שלו. אופן תפקודה של הנהלת החברה שיקף פגיעה בעקרונות המשטר התאגידי והעביר מסר ניהולי שלילי שתרם ליצירת תרבות ארגונית פסולה". כך קובע (יום א', 30.12.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

שפירא מוסיף: "בתעשיה האוירית הסתמן דפוס פעולה של התעלמות מהתרעות ועדת הביקורת בכל הנוגע ליחסי הגומלין בין החברה לארגון העובדים, הן בתחום הפיננסי והן בתחום המשמעתי. ועדת הביקורת התריעה בעניינים שונים, אך הגורמים בחברה התעלמו מדבריה על-אף היותה שומר סף. בפועל החברה פעלה במקרים רבים בתחומים שנבדקו לפי רצונו של ארגון העובדים, ובתוך כך לעיתים עד כדי שיתוק הפיקוח והבקרה של הגופים המוסמכים.

"יש להפסיק לאלתר דפוס פעילות זה. הממצאים החמורים המתוארים בדוח זה מובאים לפתחם של הנהלת החברה והדירקטוריון שלה וכן לידיעת רשות החברות, כדי שיפעלו ללא דיחוי לכך שדפוס פעילות זה יופסק לאלתר", קובע שפירא בסיום הדוח.

רישום תחת "אחזקת משרד"

הדוח מתייחס לעשור האחרון, כאשר מנכ"ל החברה היה יוסי וייס, ויושבי ראש הדירקטוריון - דב בהרב ורפי מאור. שר הרווחה, חיים כץ, היה מזכיר ארגון העובדים מ-1993 עד מאי 2015; הוא הוחלף בידי אהוד נוף, ששימש בתפקיד עד אפריל השנה; השניים נעצרו בחשד לעבירות שחיתות בחברה והמשטרה המליצה להעמיד לדין את כץ. בוועד הארגון חברים כ-60 איש. הנהלת תע"א מקציבה לו 15 מיליון שקל בשנה ומשאילה לו עובדים; רבים מחברי הוועד מייחדים את רוב זמנם לעיסוק בענייני הוועד ולא לעבודה בחברה.

ההנהלה מעבירה לארגון 15 מיליון שקל בשנה. עד 2016 לא היה הסכם בכתב בין החברה לארגון העובדים בעניין העברות הכספים; החברה קבעה את התקציב בלא שקיימה כל דיון פנימי בנוגע לסכום הראוי ולהשתתפות בהוצאות אחזקת משרד, שכללו בעיקר שכר עבודה והוצאות נלוות של עובדי אגודת העובדים. החברה העבירה לאגודת העובדים יותר מ-7 מיליון שקל בשנה למימון משכורות לעובדים - פי 1.4 מהסכומים שהעבירה עבור הפעילויות המיועדות לרווחת העובדים.

שפירא מצביע על רישום כוזב בספריה של תע"א, ועל חשש לעבירות מס: החברה הציגה בספריה את תמהיל הסכומים שהעבירה לאגודת העובדים - הוצאות אחזקת משרד ושכר וכן השתתפות בפעילויות - במצג מטעה שכלל סיווג מלאכותי של ההוצאות בהתאם לסעיפי הוצאה שרשות המיסים הכירה בהם באותה העת, במקום לרשום למה שימשו הכספים בפועל.

לדברי שפירא, החברה העבירה לאגודת העובדים במשך שנים עשרות מיליוני שקלים מכספי ציבור למימון הוצאות שכר והוצאות נלוות, בלא שהאגודה נדרשה לדווח על זהות המועסקים ועלות העסקתם המפורטת. החברה אף לא עיינה באופן שוטף בדוחות הכספיים של אגודת העובדים, ולא ביצעה פיקוח ובקרה נאותים על השימוש בכספים אלה.

בפועל הוסיפו מיליונים

באוגוסט 2016, בעקבות החלטות דירקטוריון ודוח של רשות החברות, ולאחר מו"מ בין החברה לארגון העובדים, חתמו תע”א ואגודת העובדים על הסכם השתתפות המעגן את אופן העברת הכספים מהחברה לאגודת העובדים. החברה עיגנה בהסכם כתקרה את סכום ההעברה שהיה נהוג במשך שנים, וההסכם לא התבסס על בחינה של היקף המימון הראוי. מאותו מועד משמשים 70% מהסכום למימון פעילויות רווחה ותרבות, ורק 30% למימון הארגון עצמו. אולם בדיקתו של שפירא העלתה, כי בפועל הגדילה ההנהלה את הסיוע ב-2-1 מיליון שקל בשנה, משום שהיא ממשיכה לממן את העסקת העובדים המושאלים לוועד.

החברה ויתרה על דרישתה מאגודת העובדים כי כתנאי להעברת כספים מהחברה לאגודה, הסכם ההשתתפות יכלול את חובת האגודה להגיש לחברה את הדוחות הכספיים - שבהם מפורט מידע פיננסי על נכסי האגודה, התחייבויותיה ומצבה התזרימי. בחברה לא בוצעו ביקורות פנים שעסקו בנושא העברות הכספים מהחברה אל אגודת העובדים.

מהביקורת עלתה תופעה של חברי ועד שמייחדים את רוב זמנם או את כולו לפעילות בוועד ולא לעבודה בחברה, ללא כל נוהל, סיכום או הסדר בעניין זה, ללא פיקוח ושלא בהתאם להסכם הקיבוצי. מדובר בעשרות מיליוני שקלים, הבאים מקופת הציבור. למזכיר הנוכחי, אהוד נוף, לא הייתה משרה בתע"א, והוא ייחד את כל זמנו לפעילות בארגון העובדים, בלא שהתקבלה כל החלטה בעניין זה; עלות העסקתו היא מיליון שקל לשנה.

ל-25 מ-46 חברי ועד שמקבלים רכב צמוד, ניתן רכב זה בלי שעמדו בדרישות שנקבעו בנוהלי החברה. לכמחצית מחברי הוועד יש הקצאה קבועה של 50-30 נוספות לחודש, תמורת 28-10 אלף שקל לחודש לכל אחד. זאת, למרות שרבים מהם מייחדים כאמור את רוב זמנם, ולעיתים את כולו, לפעילות בוועד ולא לעבודה בחברה, ועלות שכרו של כל חבר ועד עשויה להסתכם במאות אלפי שקלים בשנה.

חשש כבד: בגלל כץ

פרק חמור במיוחד בדוח נוגע לטיפול המשמעתי בחברי ועד. חברי ועד שנחשדו בעבירות משמעת, או עובדים שהעבירות שיוחסו להם נגעו לחברי ועד, זכו להקלות בנוגע לסיווג העבירות, שלא בהתאם לקביעות מבקר הפנים של החברה ולהנחיות ועדת הביקורת.

שפירא קובע, כי טיפול הנהלת החברה בהליכים משמעתיים שבהם מעורבים חברי ועד התאפיין בכמה תווי היכר: התמשכות הליכים, העדר האכיפה של הדין המשמעתי, פער בין האופן שבו תפסה החברה את חומרת העבירות לבין הטיפול המשמעתי שניתן להן בסופו של דבר, אי-נקיטת עמדה נגד נציגי הוועד שאינם מתייצבים בדיוני ועדות המשמעת ואף מנחים את הנילונים שלא להתייצב בדיונים אלה.

החברה התקשתה ליישם את מדיניותה בנושא הטיפול במשמעת, שבאה לידי ביטוי בהנחיות הדירקטוריון וועדת הביקורת, בשל העדפה בולטת של עמדות ארגון העובדים והעומד בראשו בנושא זה. אופן טיפולה של החברה בעבירות משמעת הביא לפגיעה חמורה בעקרונות המשטר התאגידי אשר העביר מסר ניהולי שלילי וקידם תרבות ארגונית פסולה.

שפירא קובע: "הממצאים שהעלה דוח זה מעוררים חשש כבד שבאופן שבו התקיים ההליך המשמעתי בחברה, ועדות הבירור לא פעלו במנותק מהוויית ההתנהלות בתע"א ובמיוחד מהמעמד המיוחד שיש לוועד העובדים בחברה ומעמדם המיוחד של מזכירי הוועד, ובמיוחד כץ".

יחסי הגומלין בין הנהלת התעשייה האווירית לארגון העובדים בה / דוח מבקר המדינה
ליקויים חמורים בתפקודה של הנהלת תע"א מול ארגון העובדים: העברת עשרות מיליוני שקלים ללא בדיקה ובקרה, מסמוס הליכים משמעתיים נגד חברי ועד, היתר לאגודה הקשורה לארגון העובדים לקיים פעילות מסחרית בשטח החברה

תאריך:  30/12/2018   |   עודכן:  30/12/2018
איתמר לוין
+ועד תע"א סחט הפסקת הליכים משמעתיים נגד חבריו
15:57 30/12/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
היו"ר אהוד נוף הודיע שיפסיק את המו"מ על הסכם הבראה אם חבריו שהתפרעו בישיבת הדירקטוריון יועמדו לדין  ▪  קודמו, חיים כץ, ניסה למנוע השעיית עובד שנחשד בעבירות פליליות
(שפירא. "חשש כבד" [צילום: הדס פרוש, פלאש 90])
+למנהלת לשכתו של חיים כץ לא היה תפקיד בתע"א
15:56 30/12/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חלק מחברי הוועד מייחדים את רוב זמנם ואפילו את כולו לפעילות בארגון העובדים - בניגוד להסכם הקיבוצי  ▪  25 מחברי הוועד מקבלים רכב צמוד בניגוד לנהלים
(30 מיליון שקל לחברי הוועד [צילום: תע"א])
+פעילות מסחרית ענפה של ארגון העובדים בשטח תע"א
15:55 30/12/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אגודה בבעלות ארגון העובדים מחזיקה חנויות באדמות שניתנו לתע"א לפעילותה העסקית-ביטחונית, אינה משלמת דמי שכירות - וזוכה ללא מכרז מדי שנה באספקת השי לפסח
(26 דונם לחנויות העובדים [צילום: תע"א])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארגון העובדים עשה בתע"א כבתוך שלו; חיים כץ מנע הליכים משמעתיים נגד אנשיו
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
י.ח.
30/12/18 16:52
2
ארי כספי
30/12/18 19:16
3
אהבל
30/12/18 20:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
הנהלת התעשיה האוירית מסמסה הליכים משמעתיים נגד חברי ועד, וזאת בשל הכוח הרב של ארגון העובדים ובמיוחד של מי שעמדו בראשו - חיים כץ (במיוחד) ואהוד נוף. כך קובע (יום א', 30.12.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
30/12/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
חלק מחברי ארגון עובדי התעשיה האוירית מייחדים את כל זמנם לפעילות בארגון, וזאת בניגוד להסכם הקיבוצי - קובע (יום א', 30.12.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא. שורש המצב הוא בכך שהחברה לא קבעה מכסה מקסימלית של שעות עבודה עבור חברי ועד העובדים, כפי שנקבע בהסכם הקיבוצי. עלות העסקתם של חברי הוועד לתע"א היא כ-30 מיליון שקל בשנה.
30/12/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
הנהלת התעשיה האוירית מאפשרת לאגודה שבבעלות ארגון העובדים לבצע בשטחה פעילות עסקית בעשרות מיליוני שקלים, ללא קבלת תמורה כלשהי - מגלה (יום א', 30.12.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
30/12/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
"במציאות הנוכחית יתקשו הגופים הרלוונטיים לתת מענה לסכנה המוחשית הצפויה לחיי אדם ולרכוש". כך קובע (יום א', 2.12.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח בעקבות גל השריפות שהתחולל בנובמבר 2016.
02/12/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
במשך שנים ניהלה רשות המים את משק המים באופן שאינו עולה בקנה אחד עם גודל האחריות הכרוכה בכך - קובע (יום ב', 22.10.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא. הוא מותח ביקורת חריפה על רשות המים, הכפופה לשר האנרגיה, יובל שטייניץ, על מחדלים של שנים ארוכות, ודורש משטייניץ לפעול מתוקף סמכותו כדי לתקן מיידית את הליקויים הקשים בהתנהלותה.
22/10/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
נזקים של מיליארדים באספקת החשמל  /  איתמר לוין
עשור של משבר בתחום הלווין  /  איתמר לוין
שינויים במדיניות המס - בצורה מתגלגלת  /  איתמר לוין
שפירא נבהל ופסל  /  איתמר לוין
יוסי מסי  /  איתמר לוין
היה גם דוח מבקר  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il