|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

דוח המבקר על התעשיה האוירית

ועד תע"א סחט הפסקת הליכים משמעתיים נגד חבריו

היו"ר אהוד נוף הודיע שיפסיק את המו"מ על הסכם הבראה אם חבריו שהתפרעו בישיבת הדירקטוריון יועמדו לדין קודמו, חיים כץ, ניסה למנוע השעיית עובד שנחשד בעבירות פליליות
30/12/2018  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
שפירא. "חשש כבד" [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

הנהלת התעשיה האוירית מסמסה הליכים משמעתיים נגד חברי ועד, וזאת בשל הכוח הרב של ארגון העובדים ובמיוחד של מי שעמדו בראשו - חיים כץ (במיוחד) ואהוד נוף. כך קובע (יום א', 30.12.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

שפירא קובע: "על אף הערות והתראות של דירקטוריון החברה וועדת הביקורת שלה וכן של רשות החברות לגבי התמשכות הליכים משמעתיים, 'גרירת רגליים' וקלות ענישה בכל הנוגע לעבירות משמעת של חברי ועד, הנהלת החברה התמהמהה בנקיטת הליכים משמעתיים כלפי חברי ועד, לעיתים עד כדי מסמוסם.

"טיפול הנהלת החברה בהליכים משמעתיים שבהם מעורבים חברי ועד התאפיין בכמה תווי היכר: התמשכות הליכים, העדר האכיפה של הדין המשמעתי בהליכים הננקטים נגדם, פער בין האופן שבו תפסה החברה את חומרת העבירות לבין הטיפול המשמעתי שניתן להן בסופו של דבר, אי-נקיטת עמדה נגד נציגי הוועד שאינם מתייצבים בדיוני ועדות המשמעת ואף מנחים את הנילונים שלא להתייצב בדיונים אלה.

"החברה התקשתה ליישם את מדיניותה בנושא הטיפול במשמעת, שבאה לידי ביטוי בהנחיות הדירקטוריון וועדת הביקורת, בשל העדפה בולטת של עמדות ארגון העובדים והעומד בראשו בנושא זה. אופן טיפולה של החברה בעבירות משמעת הביא לפגיעה חמורה בעקרונות המשטר התאגידי אשר העביר מסר ניהולי שלילי וקידם תרבות ארגונית פסולה.

"הממצאים שהעלה דוח זה מעוררים חשש כבד שבאופן שבו התקיים ההליך המשמעתי בחברה, ועדות הבירור לא פעלו במנותק מהוויית ההתנהלות בתע"א ובמיוחד מהמעמד המיוחד שיש לוועד העובדים בחברה ומעמדם המיוחד של מזכירי הוועד, ובמיוחד כץ".

התפרעות בישיבת הדירקטוריון

שפירא מביא שורה של דוגמאות להתנהלות זו. ב-29.11.15 התפרצו כ-35 עובדים וחברי ועד לחדר הישיבות של הדירקטוריון בזמן שהתקיימה בו ישיבת דירקטוריון, כשהם עטופים בטליתות ותוקעים בשופרות, והשמיעו איומים כלפי דירקטורית. סגנית היועץ המשפטי כתבה למנכ"ל דאז, יוסי וייס, כי מדובר בעבירה פלילית, עבירת משמעת ואירוע שבגינו ניתן להשעות לשבועיים את המעורבים.

וייס כתב למזכיר הוועד, אהוד נוף, כי היו"ר רפי מאור הורה חד-משמעית להנהלה להעמיד לדין משמעתי את המעורבים. נוף טען שאין מקום לכך, כי "האירוע שייך למישור הקיבוצי מישור היחסים שבין המעסיק לבין הארגון וההסתדרות, ולא למישור הפרטני".
בדצמבר 2015 נשלחו לארבעת חברי הוועד המעורבים זימונים להתייצב לפני ועדת בירור; שניים מהם היו ראשי סקטורים מקצועיים של הוועד וחברים מטעם ארגון העובדים בצוות המו"מ על הסכם ההבראה. וייס אמר, כי לא ניתן היה לזהות את יתר המעורבים, כי הם כיסו את פניהם בשופרות, וכי נוף הביע תמיכה בהתפרעות.

ואולם, בינואר 2016 אמר וייס לדירקטוריון, כי "כיום יש תנאי של הוועד להמשך מו"מ רק אם ההליך המשמעתי ייעצר... זה תנאי שלהם והם חוזרים ועומדים עליו. לא מוכנים להתקדם ללא זה. מדובר בביטול ההליך ולא בהשהייתו". יו"ר ועדת הביקורת ונציג רשות החברות אמרו, כי לא ניתן להסכים עם התניה זאת. אך בסופו של דבר, ולשם קידום המו"מ על הסכם ההבראה, הפסיק וייס את הטיפול המשמעתי והחברה הסתפקה בהתנצלות של חברי הוועד ושל נוף בפני וייס.

שפירא קובע: "הפסקת ההליכים המשמעתיים היא בגדר כניעה לתנאי שהציב לפניה ארגון העובדים: הפסקת ניהול הליכי משמעת בתמורה להמשך שיתוף הפעולה של הוועד בהליכי מו"מ על הסכם ההבראה. נוכח חומרת האירוע לא היה מקום להפסיק את ההליכים המשמעתיים שננקטו נגד חברי הוועד רק על-מנת שלא לפגוע במו"מ על הסכם ההבראה".

נזיפה בלבד על שקרים ופיקציה

בשנים 2015-2013 טופלו תלונות נגד חבר הוועד עובד א' הנוגעות לשלושה נושאים: תלונה שהגישה רשות החברות ולפיה עובד א' העסיק את בנו תחתיו, אף שהלה נקלט לעבודה בחברת-בת של תע"א, תוך ניסיון להסוות את מקום עבודתו; תלונה ולפיה עובד א' פתח "קורס פיקטיבי" ובו השתתפו שמונה מעובדי תע"א, לרבות הוא עצמו ובנו, ללא קבלת האישורים הנדרשים, כדי ליהנות מגמול השתלמות ועל חשבון שעות העבודה; ותלונה ולפיה הוא תקף מרצה חיצוני.

בנוגע לאירוע הראשון קבע מבקר החברה, שאכן בנו של עובד א' הועסק תחתיו ומדובר באירוע לא תקין ומתמשך. בדיונים בוועדת הביקורת ובדירקטוריון החברה ציינו חברי דירקטוריון, כי מדובר ב"שקר, מרמה והפרת כל כלל"; וכי דוח הביקורת בעניין הוא "הדוח הכי חמור... והמקרה הוא מבחן להנהלה". דירקטוריון החברה ביקש לקבל חוות דעת מיועץ משפטי חיצוני, וזה קבע שאין די ממצאים להעמדה לדין משמעתי. החברה אימצה עמדה זאת. רשות החברות הביעה את מורת רוחה מההחלטה.

אשר לאירוע השני, היועץ המשפטי החיצוני כתב: "התגבש בסיס לפתיחה בהליכים משמעתיים בעבירות של הפרה לכאורה של חובת נאמנות ושקידה, הפרה לכאורה של החובה לשמור על האינטרסים של החברה והתנהגות בלתי הוגנת לכאורה". ועדת הבירור מצאה את עובד א' "אשם בכך שלא פעל טכנית בהתאם לנוהלי החברה בפתיחת קורס והטילה עליו נזיפה.

ביחס לאירוע השלישי, הוא התרחש בדצמבר 2013. ועדת הבירור בעניינו זומנה רק לינואר 2015. עובד א' ונציגי הוועד לא הגיעו פעמיים לדיונים, ורק לאחר שיחות תיאום שקיימה ההנהלה עם ארגון העובדים, הדיון התקיים בסופו של דבר בפברואר 2015. ועדת הבירור החליטה לזכות את העובד זיכוי מוחלט, והוא הוזהר לבל יקרה אירוע דומה. יו"ר ועדת הביקורת הגיבה: "אזהרה בלבד לאחר התנהגות ביריונית אינה סבירה לדעתה. יש להנחיל בחברה דרכי התנהגות הולמת ולמגר כל התנהגות בריונית".

כץ: נשבור את הכלים

הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב) העלה מיולי 2014 חשדות לאי-סדרים פליליים, לכאורה, בפעילותו של עובד ט'. מלמ"ב המליץ להגיש כתב אישום נגד עובד ט' באישומים של מרמה, קבלת דבר במרמה והפרת אמונים. כמו-כן המליץ הדוח להשעות את עובד ט' מעבודתו בחברה. הנהלת החברה דנה בדוח בספטמבר 2014, אך עדכנה את ועדת הביקורת רק לאחר שלושה חודשים.

ועדת הביקורת ביקשה להשעות את העובד לאלתר ולשנות את הנורמות שהיו נהוגות בעניין זה בחברה. ועדת הביקורת חזרה על המלצתה בינואר 2015. הנושא שב ועלה גם בדיון בדירקטוריון באותו חודש. לאחר חודש מסרה סמנכ"לית משאבי אנוש דאז לוועדת הביקורת, כי כץ "מוכן לערוך שיחת הבהרה אך לא שימוע. כץ אמר ש'ישבור את הכלים' אם יתקיים שימוע". בתגובה ציינה יו"ר ועדת הביקורת, כי "ועד העובדים אינו גורם בהחלטה ואין לו מעמד בנושא ההשעיה".

חברי דירקטוריון אחרים אמרו, כי "אין זה מקרה להידברות עם הוועד, גם משום שהוועד עצמו מסכל את קיום ההליך של הוועדות הפריטטיות או את ההליכים להשעיית עובד החשוד בפלילים"; "קל יותר להשיב ריקם את הוועדה מאשר את כץ אך הוועדה לא תשלים עם כך. בממשל תאגידי נכון, על ההנהלה לבצע את המלצות הדירקטוריון"; "התחושה היא, ש-כץ מנהל את החברה. נושא ההשעיה אינו מחייב הסכמה של ועד העובדים; אין כל מקום להידברות עם כץ בנושא".

בפברואר 2015, יום למחרת ישיבת ועדת הביקורת, הוזמן עובד ט' לשימוע - אך לא התייצב. הוא הושעה שלושה חודשים מאוחר יותר, והוא עודנו מושעה וממשיך לקבל מחצית משכרו. שפירא אומר על סחבת זו: הנהלת החברה לא יישמה את ההנחיה הברורה של ועדת הביקורת".

סחבת בטיפול בחברי ועד

המבקר מצא, כי בהליכים משמעתיים שבהם מעורבים חברי ועד, ההחלטה לפתוח בהליך משמעת מתעכבת יותר משנה ממועד האירוע או ממועד פרסומו של דוח מבקר הפנים שבדק את התלונה. לאחר שהוחל בנקיטת הליכי המשמעת, הם מתבצעים חודשים ארוכים ואף שנה עד שמתקבלת הכרעה. חברי ועדת הביקורת, מזכיר החברה וגם רשות החברות הביעו את מורת רוחם, פעם אחר פעם, מהתמשכות ההליכים בענייני משמעת וגם מ"חומרת הטיפול" בנושא.

בדוח נאמר: "משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את העובדה שעל אף הערות והתראות של דירקטוריון החברה וועדת הביקורת שלה וכן של רשות החברות ... הנהלת החברה התמהמהה בנקיטת הליכים משמעתיים כלפי חברי ועד, לעיתים עד כדי מסמוסם. מבקר המדינה רואה בחומרה את אופן הטיפול של מנכ"ל החברה והנהלתה בהליכים משמעתיים שבהם מעורבים חברי ועד, תוך התמשכות התהליכים".

לסיכום אומר שפירא כי הוא רואה בחומרה את הטיפול בנושא. "אופן הפעילות האמור הביא לפגיעה חמורה בעקרונות המשטר התאגידי, העביר מסר ניהולי שלילי, קידם תרבות ארגונית פסולה ועודד את חברי הוועד להמשיך להפעיל לחצים כבדים על ההנהלה, ולסרב להגיע לדיוני ועדות המשמעת והשימועים, ובכך הביא לכך שהליכי המשמעת האמורים רוקנו מתוכן".


יחסי הגומלין בין הנהלת התעשייה האווירית לארגון העובדים בה / דוח מבקר המדינה
ליקויים חמורים בתפקודה של הנהלת תע"א מול ארגון העובדים: העברת עשרות מיליוני שקלים ללא בדיקה ובקרה, מסמוס הליכים משמעתיים נגד חברי ועד, היתר לאגודה הקשורה לארגון העובדים לקיים פעילות מסחרית בשטח החברה

תאריך:  30/12/2018   |   עודכן:  30/12/2018
איתמר לוין
+ארגון העובדים עשה בתע"א כבתוך שלו;
חיים כץ מנע הליכים משמעתיים נגד אנשיו
16:02 30/12/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הנהלת החברה מעבירה מדי שנה 15 מיליון שקל לארגון העובדים - ללא בדיקה של צרכיו וללא ביקורת על השימוש בכסף  ▪  לחצים של חיים כץ, כאשר שימש כמזכיר הארגון, מנעו הליכים משמעתיים  ▪  חשש לרישום כוזב ולעבירות מס בתיעוד ההעברות לארגון בספרי החברה  ▪  חברי ועד מקבלים שעות נוספות ורכב צמוד בניגוד לנוהלי החברה  ▪  ההנהלה התעלמה בצורה שיטתית מהתראות ועדת הביקורת בנוגע ליחסים עם ארגון העובדים
כץ. בשל מעמדו [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
וייס ונוף. יד ביד [צילום: התעשיה האוירית]
+למנהלת לשכתו של חיים כץ לא היה תפקיד בתע"א
15:56 30/12/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חלק מחברי הוועד מייחדים את רוב זמנם ואפילו את כולו לפעילות בארגון העובדים - בניגוד להסכם הקיבוצי  ▪  25 מחברי הוועד מקבלים רכב צמוד בניגוד לנהלים
(30 מיליון שקל לחברי הוועד [צילום: תע"א])
+פעילות מסחרית ענפה של ארגון העובדים בשטח תע"א
15:55 30/12/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אגודה בבעלות ארגון העובדים מחזיקה חנויות באדמות שניתנו לתע"א לפעילותה העסקית-ביטחונית, אינה משלמת דמי שכירות - וזוכה ללא מכרז מדי שנה באספקת השי לפסח
(26 דונם לחנויות העובדים [צילום: תע"א])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ועד תע"א סחט הפסקת הליכים משמעתיים נגד חבריו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
חלק מחברי ארגון עובדי התעשיה האוירית מייחדים את כל זמנם לפעילות בארגון, וזאת בניגוד להסכם הקיבוצי - קובע (יום א', 30.12.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא. שורש המצב הוא בכך שהחברה לא קבעה מכסה מקסימלית של שעות עבודה עבור חברי ועד העובדים, כפי שנקבע בהסכם הקיבוצי. עלות העסקתם של חברי הוועד לתע"א היא כ-30 מיליון שקל בשנה.
30/12/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
הנהלת התעשיה האוירית מאפשרת לאגודה שבבעלות ארגון העובדים לבצע בשטחה פעילות עסקית בעשרות מיליוני שקלים, ללא קבלת תמורה כלשהי - מגלה (יום א', 30.12.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
30/12/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
"במציאות הנוכחית יתקשו הגופים הרלוונטיים לתת מענה לסכנה המוחשית הצפויה לחיי אדם ולרכוש". כך קובע (יום א', 2.12.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח בעקבות גל השריפות שהתחולל בנובמבר 2016.
02/12/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
במשך שנים ניהלה רשות המים את משק המים באופן שאינו עולה בקנה אחד עם גודל האחריות הכרוכה בכך - קובע (יום ב', 22.10.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא. הוא מותח ביקורת חריפה על רשות המים, הכפופה לשר האנרגיה, יובל שטייניץ, על מחדלים של שנים ארוכות, ודורש משטייניץ לפעול מתוקף סמכותו כדי לתקן מיידית את הליקויים הקשים בהתנהלותה.
22/10/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
למשק נגרמו נזקים של מיליארדי שקלים משום שחברת החשמל לא פיתחה את הרשת בהתאם לצרכים, ואף השתמשה למטרות אחרות ב-2.5 מיליארד שקל שקיבלה לשם כך - קובע (יום ב', 22.10.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
22/10/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
עשור של משבר בתחום הלווין  /  איתמר לוין
שינויים במדיניות המס - בצורה מתגלגלת  /  איתמר לוין
עיריות מתעלמות מהגידול בסחר האינטרנטי  /  איתמר לוין
שפירא נבהל ופסל  /  איתמר לוין
יוסי מסי  /  איתמר לוין
היה גם דוח מבקר  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il