|   15:07:40
דלג
  יוסף אורן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

שורשיה בהולנד, גזעה ונופה בישראל (א)

התנועה הכפולה של "ספר הפרידות הגדול", המפתחת את ההווה של העלילה באופן ליניארי כרונולוגי, ובמקביל פורצת כל העת אל זמנים שונים מהעבר, היא פתרון נבון להיקפו ההיסטורי בן 70 השנים
19/09/2009  |   יוסף אורן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
מכתב שהותיר המנוח אחריו מחזיר את המשפחה לדיון בתקופת השואה [צילום: בית לוחמי הגטאות]

"לפעמים אנחנו אלה שעומדים מאחורי האקדח ולפעמים אלה שעומדים לפניו, לא חשוב. מישהו מת באותו רגע וכל מה שהוא עושה אחר כך אלה החיים-שאחרי-המוות שלו. אני יודעת שאין מה לעשות נגד הרציחות האלה, אבל לפחות צריך לדעת, צריך להכיר בזה שזה מה שקורה"

האיכר קלאס ואן ריין היה משוכנע, שבחלוף 35 שנים מסיום מלחמת העולם השנייה, חייו בהולנד בטוחים, ואיש אינו זוכר לו את מעשהו המביש בימי המלחמה: הלשנה על משפחת המר היהודית, שתחילה הסכים להסתירה בחוותו ומאוחר יותר הסגיר אותה לגסטפו.

מכל בני המשפחה הנבגדת שרד רק הנער דויד, שנשלח כעובד כפייה למחנה ברגן-בלזן, בעוד שהוריו ואחותו נשלחו לאושוויץ והומתו שם. ואילו קלאס האריך שנים וגם זכה להיקלט בבית אבות, ודווקא אז, כשהיה שאנן, עט עליו אלמוני באחד הלילות, בסמטה ריקה מאדם, ובכפות ידיו חנק אותו למוות. אירוע זה, שהתרחש באוגוסט 1984, הוא הציר שעליו סובבת עלילת הרומן "ספר הפרידות הגדול" של שושי בריינר (עם עובד, הספריה לעם)..

האלמוני שחנק את קלאס היה עירא סדן, בנה הבכור של המשפחה היהודית האומללה. עירא ניצל מגורל יקיריו, משום שלא היה איתם במסתור של קלאס, וידם של הנאצים לא השיגה אותו. אך לאחר פגישתו עם אחיו הצעיר דויד בסיום המלחמה, כשנודעו לו מפיו הפרטים על ההולנדי שהמיט את האסון על המשפחה, החליט להתחקות על עקבותיו ולנקום בו. כ-30 שנה השקיע עירא מזמנו לאיתור חשאי של הנבל, ו-20 שנים נוספות לאחר ביצוע הנקמה, נצר בחובו את המעשה. לאחיו דויד ולבני משפחתו נודע סודו רק ביום שהתכנסו לשבת עליו "שבעה" וקראו על כך ב"הנוקם" - ספר הזיכרונות שכתב בשנות חייו האחרונות, כדי שמעשהו יתגלה להם באמצעותו, אך רק לאחר שיד החוק לא תוכל להשיגו. גילוי הנקמה שביצע עירא בקלאס ואן ריין הופך אפוא את ימי "השבעה" מימי פרידה מבכור המשפחה לימי התמודדות עם ה"פצצה" שהניח לפתח בני משפחתו.

לטהר את הדירה מכל ספריו וחפציו

"ספר הפרידות הגדול" מאחד בעלילתו שתי התקופות שאת הקשר ביניהן התאמצה המחברת לפענח גם בשני ספריה הקודמים: תקופת השואה, שבה התרכזה ברומן הראשון שלה - "אריאדנה" (1990) והתקופה הישראלית, שבה התמקדה ברומן השני שלה – "אהבה עברית" (2006). ברומן הנוכחי ניצלה שושי בריינר את שבעת ימי האבל על מותו של עירא סדן להפגשה טבעית של שתי התקופות, המצטיירות בטעות כמנוגדות זו לזו וכמנותקות זו מזו. בזכות ההפגשה של התקופות, נדחסו לימי "השבעה" כ-70 שנים מתולדות העם היהודי.

כך, למרות שעלילת הרומן צמודה לכאורה רק לתולדות משפחה אחת, משפחה ששורשיה בהולנד, אך גזעה ונופה – במדינת ישראל, היא מקיפה בה-בעת תקופה רחוקה-קרובה בתולדות עמנו במאה ה-20.

כמו בספריה הקודמים, גם בספר הנוכחי ניכרת ההשקעה בארגון העלילה במבנה המתאים לתקופת הזמן שהיא "מכסה" ולריבוי הדמויות השותפות בה. בנוסף לפרולוג ולאפילוג, המשמשים כמסגרת לימי "השבעה", מחולקת העלילה לשבעה פרקים המקבילים לשבעת ימי האבל, וכל פרק מספר את אירועי יומו מנקודת תצפיתו של אחד מבני המשפחה הנפגשים ב"שבעה". התנועה הכפולה הזו, המפתחת את ההווה של העלילה באופן ליניארי כרונולוגי, ובמקביל פורצת בכל פרק מן ההווה אל זמנים שונים מהעבר בתולדות המשפחה, היא ללא ספק פתרון נבון להיקף ההיסטורי של עלילת הרומן, שכאמור משתרעת על פני 70 שנה.

על הארגון הנבון של העלילה מעידה גם הצבת הפרקים שלא על-פי הסדר הכרונולוגי של הדורות במשפחה – פרקי המבוגרים תחילה והפרקים של צעירי המשפחה אחריהם. בזכות עֵרוב הפרקים של בני המשפחה משלושת הדורות, כופה העלילה על הקורא בנייה של הסיפור הרצוף מן המידע המפוזר בפרקים השונים. שיתופו של הקורא בהשלמת התַצְרֵף של העלילה הרצופה הוא סוד העונג המצפה לו בקריאה. להבטחת שקידתו של הקורא על מלאכת איסוף המידע, פיזרה המחברת בשבעת הפרקים נתחים מסיפור חייו של עירא, ובכללם קטעים מהספר שהותיר אחריו ובו "הסוד" של חייו – הנקמה שנקם בגוי ההולנדי שהלשין על משפחתו והסגיר אותה לנאצים.

פחות הכרחי, אף כי בלתי מזיק, הוא המוטו שהוצמד לכל פרק - ציטוט מפי אחת הדמויות המשניות. אף שתוכנו של הציטוט נקשר לדמות שמנקודת התצפית שלה מסופר הפרק, אין הציטוט תורם ממש לא לפרק ולא לעלילה בשלמותה. לתובנות על הדמות מגיע הקורא באמצעות המידע עליה בפרק "שלה" ובפרקי הדמויות האחרות, ולא באמצעות משפטי ציטוט אלה מפי דמויות שוליות בסיפור המעשה.

השם שהעניקה המחברת לרומן מלמד, שעלילתו עוסקת בפרידות לסוגיהן. ואכן, הרבה פרידות חוו גיבוריה. ימי השבעה הם ימי הפרידה של המשפחה מעירא, ובסיומם אומר דויד דברי פרידה אישיים ליד קברו של אחיו הבכור. שנים רבות קודם לכן הפרידה מלחמת העולם את עירא מאהובתו בטי אוסטר, אחרי שלמענה נפרד מהוריו ומאחיו זמן מה לפני שמלחמה זו מוטטה סדרי עולם. בשלב אחר של חייו נפרד עירא מכל הנשים שאהב. המפותח מבין מקרים אלה הוא פרידתו משרה אהובתו (אחרי שנענה לתחינת בעלה להשיבה אליו). בין פרידות האוהבים הנוספות המתוארות בספר – פרידות שחוו בני הדור השני והדור השלישי במשפחה, שאותה הקימו דויד ומינה לאחר ששיקמו את חייהם בארץ, כולם כבר צברים שנולדו במדינה הצעירה, וכן הפרידה של הבת רעיה מאהובה שי (שאהבתם לא החזיקה מעמד) והפרידה של הנכדה גילי מחֵן (שנפל במלחמת לבנון השנייה). שלוש פרידות קורעות לב נוספות חווים גיבורי הספר בצעירותם: שתי הפרידות של מינה – תחילה מהוריה ואחר-כך כנערה – מהזוג ואן דייק, שהסתיר אותה במהלך שנות המלחמה, והפרידה של הנכד מתן מעוז, כלב המשפחה שנדרס.

וכך מסכמת רעיה את תחושת המכאוב שהסבה לה הפרידה משַי: "בשביל פרידה צריך כוח. צריך להאמין בה, לראות את כוח ההרס שלה כמשהו טמיר, כמשהו שמחלץ מבפנים איזה צער ישן שהגיעה שעתו להישזף ולהתנקות באור השמש... אבל לא היה לה כוח, היא רצתה להתכרבל ולנוח, ולמצוא תירוצים למה לא, למה עוד לא... ובתוך האין-כוח עלה בדעתה שאולי כדאי שהיא תסיט את ההגה שלה שמאלה... רק ריסוק קטן שאחריו יהיה שקט של בית-חולים, ושי, הוא בטוח ימצא אז את הדרך בחזרה אליה ויטפל בה קצת". כך, אפשר להבין מדוע בשיחתה עם שרה מדביקה רעיה לפרידות את הכינוי "רציחות". לדעתה, בכל פרידה שמתרחשת בין אוהבים, מופעל אקדח ויש מי שיורה ומי שנורה: "לפעמים אנחנו אלה שעומדים מאחורי האקדח ולפעמים אלה שעומדים לפניו, לא חשוב.

מישהו מת באותו רגע וכל מה שהוא עושה אחר כך אלה החיים-שאחרי-המוות שלו. אני יודעת שאין מה לעשות נגד הרציחות האלה, אבל לפחות צריך לדעת, צריך להכיר בזה שזה מה שקורה".

אחרי הפרידה משי, שאותו אהבה מאוד, מטרידות את רעיה שתי שאלות על גורלן של אהבות כמו שלה ושל שי שהסתיימו בפרידה: "איפה רשת המחסנים הפרושה על פני העולם, שלְשם משליכים את כל האהבות שנעזבו, שנזנחו?... והיה עוד איפה אחד: איפה החוק שאוסר להשליך אהבות? איפה החשש מהזיהום האקולוגי שאהבה שנמאסה יכולה לייצר?". ואכן, בליל הפרידה היא ממהרת לטהר את דירתה מכל ספריו, חפציו ואביזריו של שי. ורק אז "יצאה אל המרפסת החשוכה והביטה באורות הבוקעים מבתים אחרים... מאחורי החלונות הללו עמדו בדמיונה כל אותם אנשים שלא יכלו להיפרד, שלא רצו להיפרד, שרצו להישאר לתמיד".

ממשיכים לאכול כל ערב בשש

"את היהודים בהולנד של שנת 1940 אפשר להמשיל לאדם השוחה בים ורואה אי צף במים, ורק כעבור זמן ייווכח לדעת שאין זה אלא גבה השחור של מפלצת"

ככל שמתקדמים בקריאת הרומן, מתברר שהפרידות אינן הנושא המרכזי בעלילתו, אלא הקשר בין תקופת השואה לתקופה הישראלית בחיי משפחה אחת שמוצאה מהולנד, אשר כמעט נכחדה במלחמת העולם השנייה והשתקמה בזכות נחישותם של שורדיה הבודדים להגשים את הרעיון הציוני, שהלהיב אותם בנעוריהם, ולעלות לארץ. פרידה זו מהגלות במטרה לשוב לציון ולהשתקם בה, מספרת בתמצית את סיפורו של העם היהודי במאה ה-20, והיא גם מבדילה בין שתי הזירות המתוארות בעלילת הרומן: בין הולנד שהיא זירת השואה והמוות ובין ארץ ישראל שהיא זירת ההשתקמות והחיים.

על הולנד כתב עירא בספרו האוטוביוגרפי "הנוקם" את הדברים הבאים: "את היהודים בהולנד של שנת 1940 אפשר להמשיל לאדם השוחה בים ורואה אי צף במים, ורק כעבור זמן ייווכח לדעת שאין זה אלא גבה השחור של מפלצת". ואכן, העדוּת שבפי עירא ובפי אחדים מגיבוריה האחרים של העלילה, לא רק מאשרת את המשל של עירא על ההולנדים בשנות המלחמה, אלא גם משלימה את זו הנודעת, שהותירה אחריה אנה פראנק ביומנה המפורסם.

על תחושת היהודים בהולנד עד לכיבושה על-ידי הנאצים ב-1940, לאחר ארבעה ימי התנגדות בלבד, שומע עירא בצעירותו מפי איבון, אמה של אהובתו בטי, המתנגדת לציונות: "מה יש לחפש בפלסטינה בין הערבים והחול והגמלים כשהם חיים כל כך טוב בהולנד ואף אחד לא מפריע להם? הנה, בגרמניה יש צרות ליהודים, אבל בהולנד הם לא שמעו מילה אחת עקומה אף פעם. להיפך, כשהיא מדברת עם השכנים הם תמיד אומרים שהגרמנים הם חיות, ומה זה משנה בכלל באיזה אמונה הבן אדם מאמין כל עוד הוא מאמין באלוהים".

במלחמת העולם התפכחו יהודי הולנד מהאשליה שטיפחו ביחס להולנדים. ודויד, שרוצה מאוד להבהיר את האכזבה הזו מהשכנים הפרוטסטנטים למתן נכדו, מנסח זאת באירוניה: "אף אחד מהלא-יהודים בהולנד לא פצה פה ולא צפצף... כולם שמחו שהם יכולים להמשיך בחיים שלהם כרגיל". ולכן, הוא כועס על בתו רעיה, שמכל המקומות בחרה ללמוד "דווקא בהולנד, הארץ שבה מתה כל המשפחה שלו בכל מיני מיתות משונות בזמן שההולנדים ממשיכים ללכת כל יום ראשון לכנסייה ואוכלים כל ערב בדיוק בשש". הוא עצמו לא חוזר לבקר בהולנד.

בצד מקרים אלה, שחלקם עדויות על שיתוף פעולה של הולנדים בהסגרת יהודים וברציחתם וחלקם עדויות על אדישותם של הולנדים לגורל היהודים בשנות הכיבוש הנאצי, משולבים בעלילת הרומן מקרים של הסתכנות מצד הולנדים והסתרת יהודים. מינה בת השמונה היא היחידה מכל משפחתה שניצלה, בזכות בני הזוג ואן דייק, המסתירים אותה בביתם על-אף הסכנה. משפחות הולנדיות נוספות בכפר רהנן מסתכנות ואינן מפנות עורף לילדים כמוה. כך,היא מציידת את מתן בתמונה מאוזנת יותר על ההולנדים: "סבא, יצא לו לפגוש את כל ההולנדים הרעים, ולי יצא לפגוש את כל הטובים".

בזיכרונה של מינה נחקק היחס שזכו לו היא וילדים אחרים שהוסתרו בכפר רֶהנן מן המקומיים. הזוג ואן דייק, שלא היה לו ילדים משלו, ממש אימץ אותה. השניים העניקו לה את השם לוטה ובטחו בשכנים שלא יסגירו את הילדה שהסתירו בביתם. אוהד נאצים אחד, בחור בשם קייס בול, שהיה חשש שילשין, הושתק על-ידי אביו, אשר איים עליו כי אם ילשין על משפחות שהסתירו יהודים – יסרס אותו כמו שמסרסים חזירים. ואכן, מינה וילדים אחרים שהוסתרו בכפר רהנן נותרו בחיים בזכות הולנדים אמיצים אלה. רק אחרי שהסתיימה המלחמה, נודע למינה כי הוריה ואחיה הצעיר ניספו באחד המחנות.

גם עירא, שכבר היה כבן 20 כשהולנד נכבשה, זכה לקבל סיוע מהולנדים, נמלט בעזרתם לדרום צרפת ושהה שם אצל איכר צרפתי. ומשנכבש גם אזור זה של צרפת, חצה את הפירניאים והתגנב לספרד, שממנה עלה לארץ ב-1943. וכאשר חזר בסיום המלחמה לאמסטרדם, במדי הבריגדה היהודית של הצבא הבריטי, ניתנה לו רשימה של ילדים יהודים, שהולנדים טובי לב סיכנו את חייהם והסתירו אותם בבתיהם. תפקידו היה לאסוף ילדים אלה מבתי מציליהם, ולא אחת התמודד עם סירובם של הילדים, שנקשרו למשפחות האלה, להיפרד מהן. בין הילדים שאסף בסיום המלחמה הייתה גם מינה בת ה-13, ובבית דודתו הופתע לפגוש "בחור גבוה וכפוף מרזון", שבלא כוח ובלי חיבה ניאות ללחוץ את ידו – היה זה אחיו דויד, היחיד שנותר בחיים מהמשפחה היהודית שהוסגרה לגסטפו על-ידי קלאס ואן ריין.

לאתר מגזין מראה
יוסף אורן הוא חוקר, מבקר ומרצה לספרות.
תאריך:  19/09/2009   |   עודכן:  19/09/2009
יוסף אורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שורשיה בהולנד, גזעה ונופה בישראל (א)
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אתה שומע אנשים טובים, מומחים לרגע, שמוכיחים את ישראל על שלא שיתפה פעולה עם ועדת גולדסטון, ואינך יודע אם לבכות או לצחוק. כי ועדת גולדסטון הרי הוקמה כדי לאסוף עובדות (FACT-FINDING) על שהתרחש בעזה במהלך מבצע עופרת יצוקה, ומה יותר ראוי מכך?
19/09/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
שכנך משיג את גבולך, וטועה בהסבריו בעניין העץ. שורשי העץ עלולים ליצור במגרש שלך פגיעה במבנים ככל שהשורשים חודרים מתחתיהם, והצמרת יוצרת מטרד. זכותך היא לדרוש מהשכן סילוק חלקי השורשים החודרים למגרשך מתחת לפני הקרקע, וחיתוך חלק מהצמרת החודרת למגרשך מעל פני הקרקע.
19/09/2009  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
לאחרונה נתגלו מספר ממצאים ארכיאולוגיים יהודיים בירושלים: מנהרה בעיר דוד, אוצר מטבעות מימי בית ראשון ושרידי חומות מימי מלכי יהודה. ממצאים אלה הם ראיות נוספות לטענת ישראל בדבר היותה של ירושלים עיר הבירה היהודית בתקופה שקדמה לאיסלאם, ובכך מחזקת הארכיאולוגיה את תביעת ישראל להמשיך ולהחזיק בריבונותה את חלקה המזרחי, הקדום, של בירת ישראל ההיסטורית, שנגאל מהכיבוש האיסלאמי במלחמת ששת הימים, תשכ"ז.
19/09/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
תקוות רבות תלו הפלשתינים, הערבים והמוסלמים בנשיא האמריקני החדש ברק חוסיין אובמה בכל הקשור לפתרון הבעיה הפלשתינית, אך הנה אט אט מתבררת התמונה המדינית של המזרח התיכון שאותה מצייר ממשל אובמה ומתברר כי נכון לשעה זו, "אין שום חדש תחת השמש" מבחינת הפלשתינים.
19/09/2009  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
כל נושא התקלות המכניות עקב רשלנות גורמים המורשים לטפל בכלי רכב, הוא נושא מוזנח אשר הגיע הזמן לטפל בו.
19/09/2009  |  אפרי הלפרין   |   מאמרים
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי    / 
ההיפוך המוסרי של ריצ'רד גולדסטון  /  מלני פיליפס
זה היה יכול להיות מצחיק  /  קובי קמין
נטורי אוסלו מחרישים  /  שאול רוזנפלד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il