אגף החשב הכללי במשרד האוצר פרסם (יום ה', 28.2.19) את הדוח בדבר שמירת זכויות עובדי ספקי שירותים המועסקים בממשלה, לשנים 2016 ו-2017. לראשונה, מצביע הדוח לשנת 2017 על ירידה בסכומי הליקויים בכל הענפים (שמירה, ניקיון והסעדה), שמעידה על מגמת שיפור בשמירה על זכויות עובדי הקבלן.
המערך מבצע ביקורת שנתית על תשלומי שכר העובדים של כ-80 ספקים, במסגרת למעלה מ-300 התקשרויות של הממשלה עמם. בתום הליך הביקורת השנתי ניתן לכל ספק שירותים ציון המבטא את רמת שמירתו על זכויות העובדים, ואת מהירות תיקון הליקויים על ידו.
בשנת 2017 היו לממשלה 320 התקשרויות עם 80 ספקי שירותים בתחומי השמירה והאבטחה, הניקיון וההסעדה במסגרתן הועסקו על-ידי ספקי השירותים כ-15,000 עובדים: בענף האבטחה היו 89 התקשרויות עם 22 ספקים, במסגרתן הועסקו כ-7,700 עובדים; בענף הניקיון היו 158 התקשרויות עם 35 ספקים, במסגרתן הועסקו כ-4,800 עובדים; בענף ההסעדה היו 73 התקשרויות עם 26 ספקים, במסגרתן הועסקו כ-2,500 עובדים; ההוצאה הממשלתית בשנת 2017 בגין שירותים אלה עמדה על סך של כ-9.1 מיליארד ש"ח.
הדוחות מצביעים על מגמת שיפור בשמירה על זכויות העובדים, במספר מישורים:
- ירידה בסכומי הליקויים הכספיים בכל הענפים - בין השנים 2017-2016 ניכרת ירידה בסכומי הליקויים שנמצאו במהלך הביקורת בסך של 449 אלפי ש"ח, המהווים כ-26% מסך הליקויים שנמצאו בשנת 2016.
- ירידה בהיקף ההפרות ברכיבי הפנסיה והפיצויים - בין השנים 2017-2016 ניכרת ירידה של %7 באחוז ההפרות ברכיב הפרשות לפנסיה ופיצויים ביחס ליתר סוגי ההפרות. נמצא כי רכיב זה הופר באופן מהותי בסבבי הביקורת והיווה51% ו-44% מסך ההפרות בסבבים בהתאמה. מדובר ברכיב שכר שאת הפרתו ראה המחוקק בדרגת החומרה הגבוהה ביותר, ובהתאמה סכום העיצום הכספי שמוטל בגינו גבוה יותר, כפי שמשתקף מהתוספת השנייה לחוק הגברת האכיפה.
- ירידה במספר העובדים עבורם נמצאו הפרות כספיות.
הדוח לשנת 2017 מציג גם שורה של צעדים אותם יזם אגף החשב הכללי בשנת 2018 לעידוד פניות עובדים למערך הביקורת, ככל שנפגעו זכויותיהם, לרבות הקמת תיבת תלונות אנונימית באתר משרד האוצר, הפעלת מוקד פניות טלפוני לתלונות עובדים, תרגום מודעות להעלאת מודעות העובדים לקיומו של המערך לשש שפות, והשקת קמפיין רדיו לעידוד פניות בשפות אמהרית, ערבית ורוסית.