במסגרת העידכון החודשי שעורך מינהל הדלק במשרד לתשתיות לאומיות, הוזל מחיר הבנזין נטול העופרת למכוניות בשיעור מזערי של אגורה בודדת. מחירי הבנזין המועשר בעופרת, נותרו ללא שינוי לעומת חודש פברואר החולף.
להלן המחירים החדשים (בתידלוק עצמי יש
להפחית עמלת תידלוק בסך 10 אגורות לכל ליטר):
- ליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת 4.69 - שקלים בתידלוק מלא (מחיר פברואר - 4.70 שקלים לליטר), הוזלה בשיעור 0.22%%;
- ליטר בנזין מאוקטן 96 מועשר בעופרת (סוג ישן) - 4.72 שקלים בתידלוק מלא;
- ליטר בנזין באוקטן 96 נטול עופרת אך מועשר בתוסף אשלגני - 4.70 שקלים (מוצר חדש);
עידכון המחירים הנעשה על-פי נוסחת ההשוואה לשווקי הנפט הגלמי שבאגן הים התיכון, במהלך 5 ימי העבודה האחרונים, והשפעת השינויים בערך השקל יחסית למחיר המטבעות הזרים.
באילת, בה נימכר הבנזין בלא מע"מ, תחול בחודש מרס התייקרות בשיעור 0.008%, בכל 3 סוגי הבנזין.
להלן השינוים במחירי שער בז"ן של שאר מוצרי הדלק:
- גפ"מ - הוזלה בשיעור 7.88%;
- נפטא - התייקרות בשיעור 2.49%;
- דס"ל וקרוסין - הוזלה בשיעור 4.07%;
- סולר 50 - הוזלה בשיעור 1.37%;
- דלק להסקה - הוזלה בשיעור 2.85%;
- מזוט קל - הוזלה בשיעור 2.09%;
- מזוט כבד - הוזלה בשיעור שבין 1.7% ל- 1.82%;
דניאל מרום, הכלכלן הראשי של מינהל הדלק, מסביר כי משרדו פיתח את המוצר החדש בנזין באוקטן 96 נטול עופרת המועשר בתוסף מיוחד, במטרה לשפר את אכות הסביבה, תוך שמירה על חיי מנועי המכוניות הניזקקות עדיין לבנזין המועשר בחומר משמן.
העופרת הנמצאת בבנזין גורמת נזקים לבריאות האדם, ומאידך במנועים מיושנים היא משמשת לשימון תושבות שסתומי המנוע. העופרת גם גורמת לסתימת הממירים הקטליטיים (קטליזטורים) המותקנים על מפלטי המכוניות המודרניות, במטרה לנטרל את שארית הגזים הרעילים.
לפיכך הוצאה העופרת מהבנזין ברחבי העולם המודרני עוד לפני כ- 15 שנה, אך בארצות מסויימות ובהן ישראל, המשיכו למכור בנזין מועשר בעופרת, במקביל למוצרי האנרגיה המודרניים. על-פי נתונים שמסר מנכ"ל איגוד ייבואני הרכב, ראובן אבן, עד כשליש ממצבת כלי הרכב הישראלים, עדיין נידרשים לשימון שמעניקה להם העופרת המוספת לבנזין באופן מלאכותי (ואינה כפי שנחשב פעמים בטעות, תוצר לוואי של הליך זיקוקׂהנפט הגולמי).
עתה מסביר מרום, כי בעצה אחת עם יו"ר איגוד ייבואני הרכב היוצא, אלוף (מיל.) אביהו בן-נון ומומחי מכון התקנים, פותח תוסף חדש על בסיס אשלגן, וזה מוזרק לבנזין במסופי הניפוק הגדולים.
מתוך מגמה שלא להעיק מיידית על חברות הדלק, נעתר משרד התשתיות והעניק לחברות הדלק ארכה בת 3 חודשים, בהם יוכלו להמשיך למכור גם את הבנזין מהסוג הישן, 96 מועשר בעופרת. אך בנזין זה יצא לחלוטין משימוש בעוד 3 חודשים, תוך שלבעלי המכוניות בעלות המנועים המיושנים החפצים בכך, תינתן אפשרות להוסיף את הלובריקנט באופן ידני ועצמאי, אל תך מיכל הדלק של מכוניתם.
נותרו חודשיים עד להפסקה המוחלטת של מכירת הבנזין הישן ולא כ"כ טוב באוקטן 96, המועשר בעופרת.