אזרחי ישראל משמשים בכני ערובה במלחמות בין הנהלת
רכבת ישראל לוועד העובדים. כך נקבע בדוח מיוחד של ועדה בראשות השופט בדימוס
אמנון סטרשנוב, שהוגש (יום ה', 6.6.19) ליו"ר ההסתדרות.
הוועדה קובעת כי העובדה שכעשרה פקדים הודיעו במפתיע על מחלה אינה מקריות. עם זה קובעת הוועדה שלא נמצאו ראיות ממשיות שההנחיה לחלות הגיע מהוועד.
"חושש אני כי חל כאן שיבוש מערכות מדאיג", כתב סטרשנוב. "מחובתה של הנהלת הרכבת לנהל את המערכת הסבוכה במיומנות בעוד שמחובתו של ועד העובדים לוודא שהעובדים יעברו ולא ינהלו את הרכבת".
עוד כתב: "ניתן לומר כי הרבה 'דם רע' זורם בין הוועד להנהלה, ופוגע קשות בתפקוד הרכבת. לא מתקבל על הדעת, כי אזרחי ישראל ישמשו כבני ערובה בסכסוכים אלו".
בוועד עובדי רכבת ישראל אומרים בתגובה כי הדוח מאשר את מה שמתריעים עליו זמן רב שהפקדים כורעים תחת עומס העבודה בעוד הנהלת הרכבת מסרבת להגדיל את מספרם על-אף הגידול העצום בתנועת הרכבות תוך סיכון נוסעי הרכבת.
עוד אמרו כי קביעות הדוח מחזקות את טענות הוועד. "לא הייתה הצדקה לעצור את תנועת רכבות הנוסעים לפני כחודשיים. ההחלטה נועדה רק כדי לייצר אירוע קיצוני, שיאפשר נגד הוועד והעומדת בראשו.
יושב-ראש ההסתדרות ארנון בר דוד הוא אמר כי יפעל ביתר שאת לשפר את יחסי העבודה ברכבת לטובת הציבור.
מרכבת ישראל נמסר: "אנו מדגישים כי הדוח המדובר הוזמן על-ידי ההסתדרות ובמימונה. אנו שמחים כי גם כבוד השופט, בו אנו רואים את הגורם האוביקטיבי היחידי בועדה, זיהה את האווירה הקשה שכללה תופעות בלתי חוקיות כגון התחלויות עובדים ונטישת רכבות, אשר הובילו לפגיעה חמורה בנוסעי הרכבת, והגיעו לשיאן באותו יום שישי.
"הנהלת הרכבת רואה בוועד העובדים ובעומדת בראשו אחראיים ישירים לאווירה זו ולפגיעה הקשה שגרמה עוול למאות אלפי נוסעים. הנהלת הרכבת מצפה מועד העובדים ומההסתדרות להמשיך ולשמור על שקט תעשייתי בשנים הקרובות, ולהמשיך במשא-ומתן לטובת המשאב החשוב ביותר של הרכבת: עובדיה ונוסעיה.