|   15:07:40
דלג
  עמנואל נאור  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מלחמה בטרור

עונש מוות למחבלים רוצחים - לא מה שאתם חושבים

הצעה למתן גזר דין מוות למחבלים רוצחים, אשר תילחם בחטיפות הבאות, אם בכלל תהיינה כאלה היש חבר-כנסת שמוכן לקחת את הלפיד ולהוביל לשינוי מהותי ביחסנו לטרוריסטים?
06/10/2009  |   עמנואל נאור   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
גזר דין מוות. הרתעה. מניעת חטיפות [AP]

   גרשון אקשטיין
לקראת החטיפות הבאות

מבוא

כאשר צה"ל לוכד במבצע צבאי מחבל רוצח מבוקש. אם הוא נלכד חי, אנחנו משלמים על כך פעמיים: פעם אחת, בסיכון חיי חיילים שלנו, שכרוך בלכידת הרוצח חי; פעם שנייה, כאשר הוא יושב במאסר אחרי שהוא נשפט, והוא משמש מטרה לפעולות חטיפה של חיילים שלנו כדי להביא לשחרורו. בנוסף, הוא גם מהווה גורם מסוכן שמביא להתססת אוכלוסיית האסירים בבית הסוהר בו הוא יושב, איום מתמיד לחיי סוהרים, שוטרים ואנשי שב"ס. כמו-כן, הוא מהווה גורם מסוכן, להתססת האוכלוסיה הפלשתינית בכלל, שרואה בו, גם בשבתו בכלא, מנהיג נערץ.

בדרך כלל, שירות בתי הסוהר, נאלץ לקנות שקט של אסירים כאלה על-ידי מתן הטבות מהטבות שונות, לרבות לימודים אקדמיים על חשבון הציבור. דבר שהופך את העונש ואת ההרתעה שבו, שהם מטרות המאסר העיקריות, לבדיחה טפלה.

דובר מזמן על ההכרח לשנות. על מדינת ישראל לא לחשוש מפני תביעת עונש מוות בבית המשפט למחבל רוצח במקרים חמורים ומפני ביצוע העונש לאחר מכן. ביצוע גזר דין המוות נדרש למדינה שלוחמת בטרור, גם אם זה טרור של מתאבדים. בדרך כלל, שולחי המתאבדים ומתכנני הפיגוע, לא טורחים להתאבד בעצמם. כיוון שרק כך יושגו עונש ממשי לרוצח והרתעה יעילה.

אני יודע שיהיו כאלה שיחשבו שדווקא הוצאה להורג של רוצחים תאיץ את אפשרויות החטיפה של חיילים לצורך מניעת ההוצאה להורג, כמו שהאצ"ל עשה בזמנו לבריטים שעמדו להוציא להורג אסירים שלנו. אני לא סבור כך, אם תמתינו כמה משפטים, תראו שאני לא מציע הליך דומה, כלל וכלל לא.

חשבתי על העניין, כאשר שוחחנו בקבוצת חברים על הנושא של שחרור גלעד שליט. ודובר שם על האפשרות שהחמאס יפגע בו ואפילו יהרוג אותו מכל סיבה שהיא. אחד החברים לשיחה אמר, במקרה זה צריך להרוג את כל רשימת האסירים שהם מבקשים בתמורה לשחרורו.

אמרתי לו שאולי האפשרות הזו יכולה להוות גורם הרתעה מול החמאס, כדי לשמור על החייל החטוף. אבל במחשבה שנייה פסלתי את הרעיון, כבלתי ישים, מאחר שהוא לא חוקי בעליל. הם לא נידונו למוות בבית המשפט, לכן במדינת חוק אי-אפשר להוציא אותם להורג סתם כך. ואז ניסיתי לחשוב איך אפשר להפוך מעשה כזה לחוקי, בהנחה שהוא אכן יכול להרתיע ולהציל חיים. ואז חשבתי על האפשרות הבאה:

במאמר זה, אני רוצה להביא הצעה שתשלב את היתרונות ההרתעתיים של מתן גזר דין מוות למחבל רוצח, ביחד עם צמצום האפקטים השליליים שיכולים לנבוע מתגובות-נגד קשות מצד ארגוני הטרור כדי למנוע את ההוצאה להורג. כל זה, תוך השגת הרתעה אפקטיבית ושקט לאורך זמן, של אותם אסירים בתקופת מאסרם בבית הסוהר, מבלי שיהיה צורך לשלם על כך בהטבות מהטבות שונות, כפי שנעשה היום. כמו-כן, שיטה זו תיתן לנו כלי חזק ויעיל להילחם בחטיפות.

מה אני מציע?

  • שינוי בחוק הפלילי שלנו, כזה שיאפשר לבית המשפט לגזור עונש מוות על מחבלים רוצחים מארגוני הטרור שביצעו רצח חפים מפשע במהלך פעולת טרור חמורה ביותר. ואולם לאחר שנגזר עונש המוות על מחבל בבית המשפט, יוכל היועץ המשפטי לממשלה לבקש מבית המשפט בשם הממשלה לדחות את ביצועו לזמן בלתי מוגבל. עד אשר הממשלה, בכל עיתוי שייראה לה נכון ומכל סיבה שהיא, תחליט לממש את גזר דין המוות. אז ורק אז אותו אסיר יוצא להורג.

  • תארו לעצמכם, איך יתנהג בבית הסוהר אסיר כזה, כאשר הוא יידע בכל תקופת מאסרו כי חייו ניתנו לו על תנאי. וכי הוא יוכל להיות מוצא להורג, בכל עת, אם הוא מבצע למשל רצח נוסף של אסיר אחר או של איש שב"ס או שוטר, או של כל אזרח אחר, במהלך ישיבתו בכלא, או אפילו אם הוא מסית את חבריו האסירים במהלך ישיבתו בכלא להפרות סדר ולאלימות. או בכלל, הוא ממשיך להוות סכנה למדינה גם בזמן שבתו בבית הסוהר, אם על-ידי התססת אסירים אחרים שיושבים איתו בכלא או התססת החברה הפלשתינית בכלל, לביצוע מעשה אלימות.


  • כיום, שירות בתי הסוהר קונה שקט על-ידי שפע ההטבות שהוא מציע לאסירים מסוכנים. בעתיד לא יהיה צורך לקנות שקט זה, לפחות לגבי אותם אסירים מסוכנים. כי רק האפשרות שעונש המוות עלול להתממש כנגדם בכל רגע, תבטיח לשב"ס שהם יהיו ילדים טובים לאורך זמן, ולא יעוררו כל בעיות. ואז לא יהיה צורך עוד לקנות את השקט שלהם בכל מיני הטבות מדהימות.

  • דבר נוסף הוא שבמקרה של חטיפת חייל, ראשו של האסיר יהיה תמיד בסכנה. ניתן יהיה להוציאו להורג באופן מיידי, אותו ואת כל האסירים האחרים שנמצאים בסטטוס דומה, אם תהיה פגיעה כלשהי בחייל החטוף. הכל יהיה לגיטימי ולפי החוק.

תהליך ההחלטה לביצוע גזר דין מוות

  • תהליך ההחלטה לדרוש את ביצוע גזר דין המוות נגד אסיר, שגזר דין מוות כזה תלוי ועומד כנגדו, ייעשה ביוזמת שירות הביטחון הכללי או ביוזמת שירות בתי הסוהר. במקרה שהיוזמה באה משירות בתי הסוהר תידרש גם הסכמה והמלצת שירות הביטחון הכללי, והכל בידיעת היועץ המשפטי לממשלה.
  • את ההמלצה המנומקת לביצוע גזר דין המוות נגד אסיר, שעונש מוות תלוי ועומד כנגדו יגיש לאישור הממשלה השר הממונה על שירותי הביטחון או השר לביטחון פנים, השר האחראי על שירות בתי הסוהר, בתיאום עם ראש הממשלה.
  • הממשלה תעיין בנימוקים שיוגשו לה, ותחליט אם לאשר או לדחות את ההצעה.
  • אושרה ההצעה על-ידי הממשלה, היא תבוצע באופן מיידי ככל האפשר, אך לא יאוחר מ-24 שעות ממועד האישור, וזאת באחריות שירות בתי הסוהר.
  • ההוצאה להורג תבוצע בתלייה, עד לצאת נשמתו. לאחר ההוצאה להורג, תישרף גופתו של האסיר ואפרו יושלך לים.
  • לאחר ההוצאה להורג ולפני שריפת הגופה, ניתן יהיה לקצור ולקחת ממנו איברים להשתלה ככל שצריך, "כפיצוי מה" לעם על הרוע והסבל שגרם במעשי הטרור והרצח שביצע.
  • תנאי יסוד להצלחת ההצעה הוא שכל התהליך יבוצע בנחישות, במהירות מרבית ובחשאיות מוחלטת.
  • לבית המשפט העליון ולבג"צ אסור יהיה להתערב בעניין, אפילו לא לדון בו, בשום צורה שהיא.
  • זכות החנינה שיש לנשיא, לא תחול על מקרים כאלה.
  • חשוב לזכור כי הדבר הכי חשוב בתהליך הוא, כפי שנאמר לעיל, שהוא יבוצע בנחישות, במהירות מרבית אפשרית ובחשאיות מוחלטת. אם התהליך לא יתבצע כך, מדינת ישראל תהיה חשופה למעשה סחטנות ולחזרת מדינת "קורי העכביש" וזהו הגרוע מכל.

מה דעתכם? האם אפשר לקדם היום תיקון כזה לחוק העונשין שלנו. לפי דעתי, לא צריכה להיות לדבר כזה כל בעיה מוסרית. קודם כל, גזר דין מוות נגד מחבל רוצח, בעיקר במקרים חמורים ביותר, הוא לגיטימי ומוסרי תמיד ובכל מקום. יחד עם זאת, מבחינה מוסרית אפשר לראות זאת גם כך: במקום שהמדינה תממש ותבצע את גזר הדין מייד לאחר מתן גזר הדין, ותמהר להוציא את המחבל להורג, המדינה נותנת לו בחסד, להרוויח עוד מספר שנות חיים, ואולי בכלל בסופו של דבר, הוא לא יוצא להורג.

מה דעתכם? האם יהיה חבר כנסת שיהיה מוכן לקחת את הלפיד ויוביל את שינוי החוק המוצע?

תאריך:  06/10/2009   |   עודכן:  06/10/2009
עמנואל נאור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עונש מוות למחבלים רוצחים - לא מה שאתם חושבים
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סער
6/10/09 18:08
 
בוריס.ב.
8/10/09 19:18
2
אסיר ציון בציון
6/10/09 18:49
3
בוטן
6/10/09 20:44
4
איתי
6/10/09 22:33
 
שמוליק 22
7/10/09 00:06
5
ג'
7/10/09 07:18
6
לואיס קרול
7/10/09 08:20
7
אנחנו
26/11/09 11:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא ברור מה רוצה נשיא אירן ממדינת היהודים, מהעם הקטן והנצחי ששמו ישראל. העם שאפילו אבות אבותיו חפצו כל-כך ביקרו ולפחות שלושה מהמפורסמים שבהם על-פי המקורות, שמרו על עם הנבחר הזה, כעל בבת-עינם. מה בדיוק רוצה "השיעי" המתחזה מחמוד אחמדינג'אד מאחיו הציונים ומהציונות, העתיקה וההיסטורית, שהייתה עבור היהודים ובתוכם יש להניח גם משפחתו היהודייה, ציווי של מעלה, שבזכותו התרחשה גאולת ציון.
06/10/2009  |  דני בז  |   מאמרים

06/10/2009  |  הרמן וויס  |   מאמרים
יותר ויותר הורים גילו את יתרונות הטיפול ההומיאופתי כשיטת טיפול טבעית ויעילה לבעיות פיזיות ונפשיות, המשולבת עם רפואה קונבנציונלית. הטיפול המשולב מביא עימו גם שיפור כללי במצבו של הילד, כגון: שיפור העמידות בפני מחלות, קיצור זמן ההחלמה, נטרול ההשפעות השליליות של התרופות ועוד.
06/10/2009  |  ד"ר מוטי לוי  |   מאמרים
חוסר יצירתיות גורם לפוליטיקה ולתקשורת הישראלית לקשור השגת מטרות כתלות של המחיר המשולם תמורתן. השטחת המחשבה נמצאת בכל התחומים באסטרטגיה ובטקטיקה. במשך עשרות שנים נגררו מנהיגי המדינה להכרה ב"עם הפלשתיני" שהומצא לצורך סחיטה. מרגע שהתקבע "קיום העם הפלשתיני" כביכול, התאפשר לדרוש עבורו תקציבי או"ם, שטחי מולדת יהודיים ולרצוח יהודים באופן מוצדק כביכול. מכאן קצרה הדרך להטמעת המכשול הבא במוחנו ולפיו "מחיר השלום" הוא ויתורים מצידנו. מרגע שקשרנו שלום בוויתורים, נכנסנו לתחום הסחיטה שהערבים מומחים בו. שום עסקה לא יצאה עם הערבים לפועל, אלא כבסיס לסחיטה הבאה. מקרהו של גלעד שליט הוא מקרה טקטי הממחיש בעיה זו. שחרור רוצחים עבורו לא יביא לשחרורו. אם יביא לשחרורו, לבטח יקום גל טרור נוסף אשר יביא לחטיפת נוספים כפי שהבטיח מנהיג החמאס בסוריה! הגיע הזמן לדון בעניין בלי פזילה למסרים שטוחים ופופוליסטיים.
06/10/2009  |  ירון זכאי  |   מאמרים
יש שני כותבים בכירים בידיעות אחרונות (להלן ידיעות אחרונות בהחלט), נחום ברנע (להלן נחום) ושמעון שיפר (להלן שמעון), השניים הנ"ל (להלן השניים) מתפרנסים מכתיבתם, ומעניין ממה יתפרנסו השניים כאשר הידיעות תהיינה אחרונות בהחלט. על-פי מה שכותבים השניים בעיתון (4.10.09), המועד קרב והולך. נחום מכתר את דבריו בכותרת "על כשלון משלמים", ושמעון מכתר בכותרת "גול עצמי".
06/10/2009  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
לשב"כ אין "זכות וטו" בכניסת פלשתינים  /  רותי אברהם
פרס: אחמדינג'אד מטיף לרצח, לשנאה ולטרור  /  ספי קיני
משורר שהשווה ערביות לארנבות זוכה מהסתה  /  רותי אברהם
אפילה באירופה  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
דברי הבלים כמחסום לשלום  /  דן בבלי
עם קדימה מול גולדסטון  /  יוסי אחימאיר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il