|   15:07:40
דלג
  שושי פולטין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

הישגים: משמעת, צפיפות או שכר - למי להאמין?!

מה משפיע על הישגי התלמידים? השאלה עולה לאור היעדים שהציב משרד החינוך, בהם שיפור ההישגים במבחנים בינלאומיים ובזכאות לבגרות לצד חיזוק הערכים ומאבק באלימות
17/10/2009  |   שושי פולטין   |   מאמרים   |   תגובות
מה הסיבה האמיתית להישגים הנמוכים? [צילום: פלאש 90]

ברשומה זו אשתדל לעמוד בשתי מטרות במקביל:

  • לנסות לענות על השאלה המוצגת בכותרת
  • להעלות ספק לגבי המחקרים המשתמשים במדדים כמותיים במערכת החינוך.

פרופ' יוסי שביט והחוקרת כרמל בלנק מאוניברסיטת תל אביב טוענים כי הצפיפות בכיתות, שכר המורים הנמוך והפערים הכלכליים הם המשפיעים על הישגי התלמידים, בעוד למשמעת התלמידים בישראל השפעה מעטה על הישגיהם בלימודים.

דוח מקינזי, האורים והתומים של ראש הממשלה, טוען טענה הפוכה: את ההישגים ניתן לייחס לשיפור בסטטוס וכן לשיפור ההוראה, בעוד שהצפיפות בכיתה "לא משפיעה כמעט כלל על תוצאות התלמידים, מלבד בגילאים מאד נמוכים". גם "שכר טוב הוא לא בהכרח המרכיב הכי חשוב ומשמעותי למוטיבציה של המורים. מחקרים מראים כי רוב האנשים שעומדים להיות מורים עושים זאת מטעמים אידיאולוגים".

למי להאמין?

ואולי להקשיב לרחשי לבי, לניסיון שלי, להתרשמויות שלי? נכון, זה לא מדיד, לכאורה גם לא אמין, אך האם לא צריך להתייחס בספקנות גם למחקרים המנסים לכמת נושאי חינוך?

משמעת - האם אפשר לכמת אותה? ואיך אפשר לבודד אותה משאר הגורמים? תוצאות המחקר אומרות ש"גם עלייה ניכרת ברמת המשמעת בבתיה"ס בישראל לא תשפר את ההישגים". האומנם?! מהי בכלל משמעת?

האם להתייחס לגורמים בלתי מדידים הקשורים למשמעת עצמית - שקדנות, מוטיבציה ללמוד, הקשבה, צייתנות, או לגורמים מדידים כמו איחורים והיעדרויות? האם דווקא "מדד האלימות" הוא המדד למשמעת המשפיעה על ההישגים בלימודים? ובאיזו מידה אפשר להתבסס על "מידע מתלמידים, מורים ומנהלים על סוגים שונים של בעיות משמעת ואלימות" כפי שעשה המחקר?

כל מורה מנוסה מכיר את הקושי לתת ציון התנהגות ועד כמה הוא סובייקטיבי. ציון זה הוא יחסי לסביבה - ילד שנחשב פטפטן ומפריע בכיתה אחת, שקטה, ייחשב ממושמע בכיתה אחרת "מופרעת". על אחת כמה וכמה השוואת מידע מילדים בחברה אחת השונה מהשנייה. גם הדיווחים של המנהלים והמורים בהם נעזר המחקר, לא בהכרח אובייקטיביים. האם לא ייתכן שמנהל יעדן את התשובות, אפילו בצורה בלתי מודעת? הרי לא נעים להציג את בית ספרך כבית ספר אלים... כל בית ספר שונה ממשנהו ועל כן המדגם לא הומוגני והמחקר בעייתי.

ואלימות? האם היא גורם או אולי פועל יוצא של העדר ההישגים והכישלון של תלמיד מתוסכל, משום שלא עמד בשאיפות של החברה? אם זה משום שנותב למסלול שלא מתאים לו (אפרופו העדר חינוך מקצועי) ואם זה משום שהוא חסר מוטיבציה פנימית, משמעת עצמית, או האם העדר גבולות גרמו לאלימות?

מוטיבציה פנימית, משמעת עצמית, אחריות ושקדנות - הם בין הגורמים העיקריים המשפיעים לדעתי על ההישגים. אלה נובעים מאופיו של התלמיד ומסתייעים בהורים, בחברים, בחברה וגם במשרד החינוך. סביבה השואפת להישגיות, תחרותיות, זו הרואה בהישגים הלימודים יעד שיש לשאוף אליו, פחות ותרנית ויותר דורשת, מדיניות הרואה בצד הזכויות גם חובות, כל אלו משפיעים על המוטיבציה של התלמיד להצליח ולהגיע להישגים.

הצפיפות - כאמור, יש סתירה בין המחקר של שביט ובלנק לבין דוח מקינזי באשר לחשיבותה. צפיפות רבה משנה את ה"אוירה הלימודית" בכיתה. השאלה האם היא ניתנת למדידה? האם היכולת של התלמיד הבודד לשאול שאלות ולחילופין המוכנות של המורה להקשיב ולענות להן, נפגמת מהצפיפות ועד כמה "נבלע" התלמיד הבודד בתוך כתה צפופה?

לדעתי צפיפות משפיעה על המשמעת, על ההקשבה, על הספק החומר ואפילו על האלימות וכפועל יוצא על ההישגים. ישנן אומנם מדינות במזרח בהן הצפיפות גבוהה ולמרות זאת ההישגים גבוהים, אלא ששם המנטליות שונה.

המעמד של המורה ושכרו - המעמד קשור ליחס למבוגר, להורה, למתן כבוד לזולת, ליחסה של החברה להוראה ולמורים. חשובה גם שביעות רצון של המורה מעבודתו, המושפעת גם ממניעים אידיאולוגיים, אבל גם קשורה לשכר, לסביבה הפיזית בה הוא עובד, לסמכויות המוענקות לו וגם למעמד שלו.

השאלה היא האם מורה שמשתכר טוב מכיר בערך עצמו ומעורר כבוד גדול יותר אצל התלמיד? האם החברה מכירה בערך המורה המשתכר יותר?

גם הביקוש ללימוד הוראה קשור לשכר, למעמד בחברה, ליחס החברה למורים, ואלו קשורים לכישורים הנדרשים בעת קבלה להוראה, למיון המועמדים ועוד ועוד. האם ניתן לנתק אותם זה מזה ולבחון אותם במדדים כמותיים?

דוח מקינזי מוריד, כאמור, את ערכו של השכר וקורא להעלות את מעמד המורה על-ידי פרסום. האם פרסום שאין מאחוריו מסר אמין יחזיק מעמד?

השבוע עסק אתר 'עבודה שחורה' בשאלת קביעת סטנדרטים במערכת החינוך. בראיון עם ד"ר דן גבתון, ראש החוג למדיניות ומינהל בחינוך בבית הספר לחינוך באוניברסיטת ת"א, הוא מצליח לראות היגיון בקביעת סטנדרטים וטוען שהשד נורא - אבל לא כל כך. למרות הסתייגותו ממקינזי, הוא מצטט את המנכ"ל: "מה שלא ניתן למדוד - לא ניתן לשפר". כי אם אי-אפשר לברר בכלי תקף היכן אתה עכשיו, לקבוע ערכית שאתה לא במקום טוב, לשנות, ולדעת מה עשה השינוי, איך נדע?

חיזוק לא ישיר, מכיוון לא צפוי, מצאתי במחקר של הסטטיסטיקן הממשלתי, פרופ' יצחקי, ושותפיו על מגבלה ברמת דירוג ההצלחה של קבוצות במערכת החינוך: "קיימים מצבים רבים שבהם הכימות בעזרת מדד (למשל ממוצע הציונים בכיתה) נותן תחושה מוטעית שאפשר למדוד ולדרג קבוצות באופן אובייקטיבי ומדויק, בשעה שלמעשה הנתונים הבסיסיים אינם מאפשרים למדוד ולדרג אובייקטיבית. מבחינה הזו הנזק שיכול להיגרם משימוש במדדים כמותיים עלול להיות גדול מאי השימוש בהם, שהרי הדירוג המוטעה נותן לנו ביטחון בתוצאות הדירוג בשעה שאם היינו יודעים שלא ניתן לדרג הרי שהיינו ערים לכך שייתכנו מצבים מוטעים ומטעים...".

להבנתי, אפשר למדוד גובה של הר, אפשר למדוד את טמפרטורת האוויר בפסגה, אבל אי-אפשר למדוד כמה ההר יפה, אי-אפשר למדוד את השמחה שאתה חש כשהגעת למעלה מול הנוף הנפתח.

אפשר לבדוק כמה כסף שולם עבור דוח מקנזי, לספור כמה סניפים יש למוסד הזה, אבל אי-אפשר למדוד איפה זה חינוך וכמה זה טוב.

ואילו ההישגים? אלו מושפעים גם מהמשמעת, גם מהצפיפות, גם משכר המורים ומעמדם וגם מדרכי ההוראה.

מצגת: ממשלת ישראל מאמינה בחינוך
הכותבת היא מורה לביולוגיה ומחנכת בתיכון טשרניחובסקי נתניה.
תאריך:  17/10/2009   |   עודכן:  17/10/2009
שושי פולטין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הישגים: משמעת, צפיפות או שכר - למי להאמין?!
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אופטימיסטית
17/10/09 22:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעוד שממשל אובמה דן בשאלה, האם להסלים את המלחמה באפגניסטן, ייתכן שיש פתרון טוב יותר לייצוב מדינה זו. איש אינו מצפה, שאפגניסטן תהפוך בן-לילה לדמוקרטיה רודפת שלום ובת-קיימא. אלא שללא אסטרטגיה אפקטיבית, שמיועדת לשנות את המצב מיסודו, הגדלה בלבד של מצבת הכוחות האמריקניים באפגניסטן רק עשויה להביא לאובדן מיותר של חיי אדם ולבזבוז של מיליארדי דולרים - וכל זאת בלי להסיר את הגורם המהווה את המכשול העיקרי ליציבות באזור, והוא הסחר בהירואין.
17/10/2009  |  רחל אהרנפלד  |   מאמרים
לפני 2,700 שנה, כשירמיהו ניבא כי "מצפון תיפתח הרעה" (ירמיהו א' י"ד), הוא התכוון לסוריה. בעולמנו המשונה, נבואה זו מתקיימת כנראה בסקנדינביה.
17/10/2009  |  עמנואל נבון  |   מאמרים
מזה כמחצית השנה ויותר שטורקיה צועדת במסלול יציב וברור לעבר דירדור מכוון של היחסים עם ישראל למדרון אפל ובמקביל, לשיפור היחסים עם אירן וסוריה. ראש ממשלת טורקיה ארדואן אינו מחמיץ הזדמנות להזכיר ל"ידידה" לכאורה ישראל כי הינה מאוסה בטורקיה וזאת בעקבות מבצע 'עופרת יצוקה'.
17/10/2009  |  אהרון רול  |   מאמרים
יש מי שיזכור את פרנקפורט כמרכז האגדי של יהדות גרמניה, ביתם של הרוטשילדים. יש מי שיזכור את העיר "בזכות" ליל הבדולח של 1938, שבו התנפצה סופית האשליה של גלות נאורה, אבל ב-15 בספטמבר 2009 העניקה לנו העיר הזו ציון היסטורי נוסף: בה הוכרזה מפלתם הניצחת של הערבים ותומכיהם במזרח ובמערב.
17/10/2009  |  ד"ר יובל ברנדשטטר   |   מאמרים
ביום חמישי ה-24 בספטמבר, אחרי יום פורה בבית הספר התיכון "פנגלר" בשיקאגו, דריון אלברט - תלמיד שחור מצטיין בן 16 - נחבט בראשו במטיל ברזל, לאחר מכן הוכה באגרופים, נבעט ונרמס. מי שנחלצו לעזרתו איחרו את המועד.
17/10/2009  |  אי.וו. ג'קסון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il