|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

"והכנעני אז בארץ..."

כדי להתמודד עם ההיסטוריה היהודית העתיקה בארץ ישראל, המציאו לעצמם הערבים קשר עם ההיסטוריה הארץ-ישראלית שקדמה ליהודים, וכדי להתמודד עם צעירותו של האיסלאם לעומת היהדות, הם טוענים כי דמויות תנ"כיות היו בעצם נביאים איסלאמיים קדומים
23/10/2009  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   מלחמה בעירק   |   תגובות
עם לבדו ישכון בדו"ח גולדסון: הדו"חות שלא יכתבו הם של איראן, סודאן, ארה"ב, טורקיה, אפגניסטאן, תימן ועוד [AP]

לדברי שיח' ח'טיב (אשר שודרו ברשת ב'), מסגד אל-אקצה שבירושלים נבנה 40 שנה אחרי המסגד במכה, אשר נבנה עם בריאת העולם. הסיפור הפנטסטי הזה סותר את ההיסטוריה האיסלאמית, שעל פיה המוסלמים בנו את אל-אקצה בסוף המאה השביעית, בפקודת ח'ליפי בית אומיה ששלטו בדמשק, אשר ביקשו להם מקום אלטרנטיבי לחג', לאחר שבשנת 682 פרצה מרידה במכה, אשר מנעה מתושבי סוריה לעלות אליה לחג'.

על-רקע המהומות שהקימה התנועה האיסלאמית בירושלים בחג הסוכות האחרון, התעוררה שוב בתקשורת הישראלית השאלה למי שייכת העיר. עצם העלאת השאלה בתקשורת של מדינת ישראל כבר מעידה על בעיה: לאנשי תקשורת המופקדים על חלק ממקורות הידע שלנו (ואשר לשם כך אנו מממנים את משכורותיהם) יש ספקות בדבר שייכותה של העיר.

במסגרת העיסוק בשאלה זו התבקשתי בשלוש הזדמנויות - פעמיים ברשת ב' ופעם בקול ישראל בערבית - להתמודד בשידור חי עם שיח' כמאל ח'טיב, סגן ראש הפלג הצפוני, הרדיקלי, של התנועה האיסלאמית. בוויכוחים הללו טענתי שעם ישראל היה בירושלים כבר לפני כשלושת אלפי שנים, שני בתי מקדש יהודיים היו בה והעיר הייתה בירת היהודים הרבה לפני שהארץ נכבשה בידי שבטי המוסלמים בשנות ה-30' של המאה השביעית, כלומר לפני פחות מ-1,400 שנה. אלה עובדות היסטוריות, המתבססות על חומר כתוב שלנו, ועל ספרי עמי קדם, יוונים ורומאים. גם כתובות קיר במצרים העתיקה וכתובות חרס בבבל העתיקה, מחזקות את הכתוב בתנ"ך בדבר מרכזיות ירושלים בתולדות העם היהודי, שלא לדבר על הממצאים הארכיאולוגיים, שאדמת ארץ ישראל, וירושלים במיוחד, מלאה בהם, שמחזקים את הכתוב בספרי ההיסטוריה.

אלא שבוויכוחים ברדיו עם שיח' ח'טיב עלתה "עובדה" חשובה מאוד, שעליה הוא ביסס את זכות הערבים על הארץ: הפלשתינים הם בני בניהם של הכנענים בכלל ושל היבוסים בפרט, כלומר הם היו בני ירושלים (יבוס) עוד לפני שהעברי הראשון - אברהם אבינו - הגיע לארץ וקיבל אותה על-פי ההבטחה. על-פי ח'טיב, מלכיצדק מלך שלם המוזכר בספר בראשית היה בעצם ערבי פלשתיני, אבי אבות הפלשתינים החיים כיום בארצנו. על-פי גרסה פלשתינית זו של ההיסטוריה, העברים או היהודים באו אחרי הפלשתינים - תושביה המקוריים של הארץ, שנשארו בה תחת השם "שומרונים". גרסה זו אינה נתמכת בשום ספר היסטוריה רציני, אינה מופיעה בשום ספר שיצא לאור לפני יותר מ-50 שנה, וכולה המצאה "חדשה מקרוב באה", שמטרתה להשמיט את הקרקע מתחת לטענות היהודים בדבר בעלותם ההיסטורית על הארץ.

הנרטיב הפלשתיני המודרני הזה מתעלם מכמה עובדות יסוד: האחת - הלשון הערבית במקורה אינה כנענית, אלא לשון המדבר שכיום נמצא בריבונות סעודיה. הערבית התפשטה ברחבי המזרח התיכון רק במאה השביעית, כשיצאו שבטי הבדווים למסעות כיבוש, שוד וביזה. הבדווים בארץ עדיין מדברים בניב קרוב מאוד לערבית של חצי האי הערבי. והרי עד המאה השביעית שלטה במרחב הזה הלשון הארמית.

כיצד ומתי אפוא הגיעו לכאן "כנענים" דוברי ערבית?

עובדה נוספת היא, שרבים מהערבים החיים כיום ממערב לירדן נושאים שמות כמו אלמצרי, אלעראקי, אלטראבלסי (מטריפולי שבלבנון), אלחוראני (מדרום סוריה), חלבּי (מהעיר חלבּ שבצפון סוריה), אלצוראני (מהעיר צור), אלצידאוי (מהעיר צידון), אלזרקאוי (מהעיר זרקא שבירדן) ושמות רבים אחרים, המעידים כי נושאיהם הגיעו ממקומות רבים שסביב ארץ ישראל. האם גם הם "כנענים" או שמא "יבוסים"?

כמו-כן, אין שום ספר המעיד כי בארץ הזו ישבו כנענים מאז בניית בית המקדש השני במאה השישית לפני הספירה - וזאת לעומת שומרונים (כותים בלשון חז"ל), אשר הובאו לכאן מעירק על-ידי סנחריב, שהגלה כנראה את יושבי הארץ הכנענים.

אלא שהעובדות ההיסטוריות אינן מפריעות לפלשתינים להמציא כיום היסטוריה חדשה, מלאכותית, שנועדה רק כדי לסתור את טענות היהודים על חזקתם בארץ אבותיהם. ל"היסטוריה" זו מוסיפים אנשי התנועה האיסלאמית נופך נוסף: לדברי שיח' ח'טיב (אשר שודרו ברשת ב'), מסגד אל-אקצה שבירושלים נבנה 40 שנה אחרי המסגד במכה, אשר נבנה עם בריאת העולם. הסיפור הפנטסטי הזה סותר את ההיסטוריה האיסלאמית, שעל פיה המוסלמים בנו את אל-אקצה בסוף המאה השביעית, בפקודת ח'ליפי בית אומיה ששלטו בדמשק, אשר ביקשו להם מקום אלטרנטיבי לחג', לאחר שבשנת 682 פרצה מרידה במכה, אשר מנעה מתושבי סוריה לעלות אליה לחג'. גם בעניין זה הנרטיב האיסלאמי מתעלם מן ההיסטוריה הכתובה שלו עצמו.

טענה נוספת שהעלה שיח' כמאל ח'טיב היא, שהמוסלמים מכבדים מאוד את שלמה המלך שבנה את בית המקדש, והוא בעיניהם, כמו גם דוד אביו, בדרגת נביא. מעניין שנרטיב מקביל מקובל במקומות נוספים במזרח התיכון. במצרים יש מצרים רבים שכבר יותר ממאה שנה רואים את שרידי הקברים הנחפרים ונחשפים בעמק הנילוס, מתרפקים על זכר מצרים העתיקה וטוענים שהם צאצאי הפרעונים.

בעירק אנשים רבים משוכנעים שהם צאצאי הבבלים הקדמונים, ובצבא סדאם חוסיין הייתה דיביזיה בשם חמורבּי, כשמו של אחד ממלכי בבל הגדולים, שמלך במאה ה-18 לפני הספירה. המרונים בלבנון טוענים שהם בני בניהם של הפיניקים, והסורים - שהם צאצאי האשורים והארמים הקדמונים.

וכך, נראה כי לאחר ששבטי הבדווים פרצו מהחיג'אז, כבשו את הגיאוגרפיה של המזרח התיכון במאה השביעית לספירה והשליטו את לשונם, הם כבשו גם את ההיסטוריה של הארצות הללו, וניכסו אותה לעצמם. הם כבר לא בניהם של בדווים שחיו במדבר, אלא בני תרבויות הקדם, החיים על אדמתם כבר אלפי שנים. כיוון שהערבים מתקשים כיום להתמודד עם ההיסטוריה היהודית המתועדת בכל ספרי ההיסטוריה שבעולם הנאור, הם המציאו לעצמם קשר עם ההיסטוריה שקדמה ליהודים. וכיוון שהמוסלמים מודעים לצעירותה של הדת האיסלאמית לעומת היהדות והנצרות, בטענתם כי דמויות תנ"כיות כמו שלמה המלך היו בעצם נביאים איסלאמיים, הם "מקדימים" את האיסלאם לדתות שקדמו לו; גם העובדה שהבדווי בעיני הערבים הוא נחות ופרימיטיבי תורמת להעדפתם כיום להיות מזוהים עם תרבות העמים הקדמונים, ערש תרבות העולם, ולא כצאצאי תרבותם המקורית - הבדווית.

באמצעות ניכוס ההיסטוריה של עמים אחרים, בונים הפלשתינים את התודעה הפלשתינית המודרנית, כדי להיאבק ביהודים לא רק על ההיסטוריה, אלא גם על הגיאוגרפיה של ארץ ישראל, שכן אם ההיסטוריה של הארץ היא שלהם, אזי גם עתידה הגיאוגרפי שייך להם.

אמנם אין זה מתפקידה של מערכת החינוך במדינת ישראל להפוך את תושביה הערבים לציונים או את היהודים כולם למקיימי מצוות כהלכתן, אך נראה כי טוב תעשה אם תחזק את הוראת תולדות ישראל וארץ ישראל לעומת הוראת תולדות אירופה. שהרי הבעיה שלנו אינה הערבים שהמציאו היסטוריה, אלא היהודים ששכחו אותה (וזאת לא מעט "בזכות" חוגים שטרחו להשכיח אותה באמצעות שרי החינוך שכיהנו מטעמם).

ההיסטוריה מלמדת כי עַם שתודעתו מתחזקת ישרוד לאורך ימים ושנים, ועם שתודעתו נחלשת - ייעלם. תוצאותיה הגלויות לעין של מערכת החינוך הישראלית מוכיחות, שמשהו בסיסי מאוד היה ועודנו חסר בה. הפירות של המיליארדים המושקעים בה מעידים, כי עליה לעבור טלטלה עזה, כדי שתוכל להצדיק את תוארה. בשלב הזה היא לכל היותר "מערכת להפקת ציונים במקצועות לא ציוניים לתלמידים לא מצויינים".

לאן נעלם גולדסטון כשצריך אותו?
אחי, איפה אתה? [AP]

אם אלבשיר יאט את הקצב של רצח ההמונים ויסתפק במספר קטן יותר של חללים חפים מפשע מדי יום, הוא יקבל פרס על התנהגות טובה, ואם יגביר את הקצב של רצח העם – לא יקבל את הפרס. כלומר, מעלליו עד היום בכל מקרה יימחקו והוא לא ישלם עליהם, אך יש לו הזדמנות להרוויח, וזאת אם בעתיד ישפר את התנהגותו. כך גומל העולם לרוצחי המונים, בעודו מגנה את ישראל על שהגנה על אזרחיה מפני כנופיית הטרור שהשתלטה על עזה.

השבוע התבשר העולם על שינוי נוסף במדיניות האמריקנית, והפעם כלפי סודאן. לשם הבנת הטעות הבאה של אובמה, יש לסקור את המדיניות שקדמה לה במהלך השנים האחרונות ואת תוצאותיה.

לפני כארבע שנים החלו להגיע אל העולם המתקרא נאור הידיעות הראשונות על טבח העם בדארפור, החבל המערבי של סודאן.

הדיווחים המצולמים משם לימדו כי כוחות הממשלה העלו באש אלפי כפרים, הביאו למותם של מאות אלפי אנשים ופגעו קשות בכבודם של אלו שנפלו בידיהם. מיליונים ברחו מחבל ארץ ענק זה והם כיום פליטים במדינות השכנות – לוב, צ'אד וניז'ר – שם הם חשופים לגשם, לשמש, למחלות, לרעב ולצמא. העולם נחלץ לסייע למסכנים, אבל במקור הבעיה – התנהגותם של נשיא סודאן, עומר אלבשיר, ושל שריו, העולם לא השכיל לטפל. הצעד החמור ביותר שהצליח העולם לנקוט נגדם הוא הוצאת צו מעצר בינלאומי נגד אלבשיר, שמאז הוצא לפני כשנה, ביקר ביותר מדינות משביקר ראש ממשלת ישראל – כמובן, לאחר שווידא כי המדינות המארחות אותו אינן סרות למשמעת האינטרפול.

אכן, גולי דארפור אינם מסייעים לעולם לסייע להם: הם מפולגים ומפוררים, וכל שבט מבקש פתרון לעצמו, אך העולם אינו "מתאמץ" יותר מדי: הוא מגנה, מאיים, מזהיר ומתרה, אבל לא עושה דבר כדי להחזיר למוטב את אלבשיר, אשר סבלם של מיליוני אנשים אינו נוגע לו. הוא אף הפליא לעשות כאשר איים כי על העולם, שאם יוצא נגדו צו מעצר, הוא יסלק מסודאן את כל ארגוני הסיוע המגישים לאזרחיו עזרה ראשונה אחרי שפגע בהם באופן כה קשה. העולם מתייחס לאיומיו ברצינות, כי באכזריותו הרבה הוא אכן עלול לממשם.

האמריקנים נבוכים: כלפי בן-לאדן שפגע באמריקנים הם היו גיבורים גדולים והרסו לו את מדינת המקלט – אפגניסטן. כלפי סדאם הם היו אמיצים: הם סילקו אותו, ידידיהם תלו אותו, וכיום עירק הרוסה ואזרחיה נהרגים בהמוניהם בפיגועים שאין להם סוף. אובמה אינו רוצה בהתרחשותו של תסריט דומה גם בסודאן, מדינה כושלת לא פחות מאפגניסטן ומעירק, אך כזו שלמרבה הפלא – לא פגעה ישירות באמריקנים או בבעלי בריתם, הכוויתים למשל. וכך, אחרי שבעה חודשי דיונים, החליט אובמה כי רצח עם זה כבר לא דבר נורא כל כך, וכי אלבשיר יכול להמשיך במעלליו, כשכל העולם מגנה, מוקיע, מאשים, מפרסם החלטות – אך אינו עושה דבר. אפילו הכרזת גינוי במועצת זכויות האדם של האו"ם העולם לא הצליח להפיק, בגלל סירובם של הערבים.

והנה, בימים האחרונים החליט אובמה על שינוי מדיניות מול ממשלת סודאן, כלומר מול אלבשיר. לא עוד לחצים ואיומים, שממילא אין רצון וכוונה לממשם, אלא מדיניות של מקל וגזר: אם אלבשיר יאט את הקצב של רצח ההמונים ויסתפק במספר קטן יותר של חללים חפים מפשע מדי יום, הוא יקבל פרס על התנהגות טובה, ואם יגביר את הקצב של רצח העם – לא יקבל את הפרס. כלומר, מעלליו עד היום בכל מקרה יימחקו והוא לא ישלם עליהם, אך יש לו הזדמנות להרוויח, וזאת אם בעתיד ישפר את התנהגותו. כך גומל העולם לרוצחי המונים, בעודו מגנה את ישראל על שהגנה על אזרחיה מפני כנופיית הטרור שהשתלטה על עזה.

גם לא שמענו את העולם נחלץ להפסיק את טבח ההמונים שמבצעת ממשלת תימן בתושבי מחוז צעדה שבצפון המדינה, לא ראינו את המוני המפגינים נגד מה שטורקיה מעוללת לכורדים בדרום מזרח המדינה, נגד הדיכוי שמדכאה רוסיה את שארית הפליטה של הצ'צ'נים (בנימוק שזו "בעיה פנימית"), או נגד צבא פקיסטן אשר במלחמתו בטליבאן מחסל כפרים שלמים על יושביהם, אחרי שהטליבאן השתלטו עליהם, בעוד העולם משבח את השלטון הפקיסטאני על נחישותו לשמור על "הדמוקרטיה" במדינה. באפגנים מטפלים האמריקנים והאירופים "בלי בג"צ ובלי בצלם", כי כך כמובן נלחמים בטרור. כמה אזרחים אפגנים שחגגו בחתונות חוסלו על-ידי פצצות במשקל טון, רק כי מישהו ירה באוויר לאות שמחה? האם מישהו פנה אז לכבוד השופט גולדסטון שיואיל לחקור את הפרת זכויות האדם הסיטונית בכל אחד ממוקדים אלה של רצח המונים וחיסול עמים?

בומרנג הטרור מגיע לאירן
אאוץ' [AP]

כמו הוויתור של אובמה לסודאן בעניין רצח העם בדארפור, כך גם גישתו הסלחנית לאיומי האיראנים על השעיית השיחות עם המערב בעניין הפסקת העשרת האורניום, מגבירים את היחס המזלזל אליו מצד רשעי העולם טובחי ההמונים. מה עוד צריך עוד לקרות כדי שנשיא ארה"ב יכיר במציאות לאשורה?

בתחילת השבוע הרעיד את המערכת הפוליטית האירנית פיגוע בחבל בלוצ'יסטאן, שבו נהרגו 35 איש, ובהם גנרל נור עלי שושתארי, סגן מפקד כוחות משמרות המהפכה, ומנהיגי שבטים מקומיים. ארגון בלוצ'י בשם "ג'ונד אללה" ("צבא אללה") נטל אחריות לפיגוע. אין זה הפיגוע הראשון שמפיק הארגון, אך זוהי כנראה הפעם הראשונה שהמפגע הגיע מן החלק הבלוצ'י שבשלטון פקיסטן.

החבל הבלוצ'י מתפרס על פני חלקה הדרומי של אירן, פקיסטן ואפגניסטן, וכל האזורים הללו שואפים לחירות, לאחדות ולהקמת מדינה בלוצ'ית עצמאית. באפגניסטן ובפקיסטן הם זוכים לאוטונומיה, בעיקר בשל העובדה ששתי מדינות אלה אינן מתפקדות. אירן מדכאת את הבלוצ'ים בזרוע-מנוף נטויה, שהרי השלטונות שם תולים ברחוב באמצעות מנופים את כל מי שאינו מוצא חן בעיניהם (לידיעת השופט הנכבד ריצ'רד גולדסטון).

הפיגוע שאירע ביום ראשון בוצע כנראה בידי מפגע או קבוצה שחדרו מפקיסטן. גם הקבוצה שביצעה את הפיגוע ההמוני במומבאי לפני 11 חודשים הגיעה מפקיסטן, שאינה מצליחה לחסל את המיליציות החמושות הפועלות בשטחה באין מפריע. הפיגוע זיעזע את המנהיגות הפוליטית של אירן, שכן משמרות המהפכה הם בבת עינו של המשטר ומשענתו העיקרית. התעוזה הבלוצ'ית הידועה, שהתבטאה בעבר בפיגועים רבים וכואבים, הרקיעה הפעם לגובה רב, שכן ידוע לכל, כי משמרות המהפכה לא יעברו בשתיקה על הפיגוע, וכי נקמתם באוכלוסיה הבלוצ'ית תהיה אלימה וכואבת.

וכך, אירן, שחלקה בפיתוח תרבות הטרור העולמי גדול להפליא, היא כיום המטרה לאותם אמצעים שהיא עצמה פיתחה, ובראשם – פיגועי ההתאבדות. עובדה זו מגבירה מאוד את זעמם של האירנים, אשר חושדים שממשלת פקיסטן, התלויה בסיוע אמריקני, עודדה את המפגעים ואולי אף סייעה להם לבצע את הפיגוע, בניסיון מערבי לערער את השלטון באירן. ארה"ב מיהרה – כמובן – לגנות את הפיגוע והכחישה כל קשר אליו, אך דבר זה לא הרשים את האירנים; הם איימו בהשעיית השיחות עם המערב בעניין הפסקת העשרת האורניום עד למועד מאוחר יותר, וזאת בשל "מעורבות ארה"ב ובריטניה בפשע".

ואובמה? כמו במקרה הסודאני, הוא וחבר יועציו חסרי האונים – מאז שהחליטו רק "לדבר" עם רשעי העולם טובחי ההמונים, תוך ויתור על כל אמצעי לחץ נגדם, הפכו מושא לזלזול, גורם שמשטים בו ואין מתייחסים אליו או לדבריו. מה עוד צריך לקרות כדי שנשיא ארה"ב יכיר במציאות לאשורה? כזכור, כשנכנס ג'ורג' וו.

בוש לתפקידו בתחילת 2001, אחרי תקופת ההיפר-אקטיביות הדיפלומטית של ביל קלינטון, היה בכוונתו להתמקד באמריקה ולהניח את בעיות העולם לאחרים. אולם, פיגועי ה-11 בספטמבר 2001 שינו את גישתו לחלוטין והפכו אותו למי שהוציא את אמריקה למלחמות באפגניסטן ובעירק. מה, אם כן, ישנה את תפיסתו של אובמה באשר לתפקידו בבית הלבן? כמה אמריקנים (לא סודאנים, לא אפגנים, לא עירקים ולא ישראלים) צריכים לקפח את חייהם, כדי שיבין כי הוא מתקדם במהירות רבה לשום מקום?

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  23/10/2009   |   עודכן:  23/10/2009
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"והכנעני אז בארץ..."
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכאל עכו
23/10/09 22:10
2
דוידי
23/10/09 22:47
3
ע. בן-יוסף
23/10/09 22:54
4
ציונית גאה
23/10/09 23:10
5
רצון גואל
24/10/09 01:31
6
מיכל מירושלים
24/10/09 08:38
7
עידןסובול
24/10/09 09:27
 
הניה
24/10/09 16:08
 
משה, עורך-דין
24/10/09 16:42
8
מ.מ
24/10/09 11:43
9
סיישל
24/10/09 13:05
10
משה, עורך-דין
24/10/09 14:53
11
הניה
24/10/09 15:39
12
הרשלה
24/10/09 18:11
13
טיטו
24/10/09 21:04
14
דר. גדי אשל
24/10/09 21:35
15
יש מיש
25/10/09 08:24
 
מורה נבוכים
25/10/09 17:41
16
יוסי סראוי
26/10/09 16:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ב-7 בדצמבר השנה צפויה להיפתח בקופנהגן הוועידה העולמית הבאה בנושא האקלים. זו לא תהיה הראשונה, וכנראה גם לא האחרונה, בסדרת ועידות סרק הנערכות בשנים האחרונות. כמדי שנה, נזכה לתמונה קבוצתית של הפוליטיקאים המובילים בעולם, שיצהירו הצהרות חגיגיות ויפזרו התחייבויות להפחתת המכסות של גזי חממה ולהצלת העולם - ללא כל תוצאה מעשית.
23/10/2009  |  בועז ארד  |   מאמרים
כן, זה אופיים של אנשים הפוסחים על כל הסעיפים, הממנים כשר הביטחון אדם שאפילו ביטחון כלכלי לא הביא לנו, לראשות ממשלה, אדם שהפך תוך זמן קצר מאוד לראש מכשלה. וציפי לבני, משתי גדות לירדן הופכת לנו פתאום לנושאת דברו של השמאל, נושאת דברה של מפלגת מרצ.
23/10/2009  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
'אדם אחד משתעל, וכל העולם חוטף שפעת'. זהו למעשה המֶסֶר שמשקף המבול. ביסוד התפרצות המבול מונח העיקרון שעליו הצביע רבי משה חיים לוצאטו (רמח"ל) בספרו "מסילת ישרים", כי לכל מעשה של אדם השפעה רחבת טווח על העולם כולו (כן, קראתם נכון!). חוק האקולוגיה הרוחנית מלמד על הזיקה הרוחנית - פיסית שקיימת בין כל מערכות הבריאה. ההידרדרות המוסרית החמורה של דור המבול משפיעה כענישה טבעית על קריסת מערכות היקום כולו - החל מהדומם, דרך הצומח והחי, שהיה שותף לעיוות המוסרי, ועד לחיסול האנושות כולה מחוץ לתיבה.
23/10/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
על מים טורקיים ורחובות ירושלים. על שופטי ספורט ועל התפילה לשלום שרון. על סמכויות היועץ המשפטי ותומכיו ועל ההבדל הקטן שבין צו איסור פרסום בריטי לישראלי
23/10/2009  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
כן, זו אני שהופיעה בתוכנית "אימא מחליפה". שהיתי חמישה ימים בביתו של הזמר אלי לוזון. אל התוכנית הגעתי בעקבות מודעה שנתלתה לפני כשנה וחצי בקיבוץ תובל, שבו אני מתגוררת, ובה נכתב שמחפשים משפחות לתוכנית. היה צריך לשכנע אותי שזה מה שאני רוצה לעשות, אבל כשבסוף החלטנו - כמשפחה - ללכת על זה, אמרנו לעצמנו "אם כבר אז כבר" - לפחות ניעזר בתוכנית לקידום נושאים שחשובים לנו.
23/10/2009  |  חדוה ליבנת  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מלחמה בעירק  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ועדת גולדסטון  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
טרוריסטים תקפו בירי רקטות  /  מאיה שני
משליך הנעליים ישוחרר מוקדם יותר  /  מאיה שני
שני אוטובוסים התפוצצו בדרום עירק  /  מאיה שני
הפרס לאובמה - פארסה גדולה  /  יוסי ריבלין
השתלבות עירק במרחב הערבי: טוב שכן קרוב?  /  יואל גוז'נסקי
כישלון בינלאומי  /  ד"ר מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il