|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

קנאת הנוסע

רינונים על אודות התשתית התחבורתית הלקויה בישראל תשבחות למטרו בבירה הצרפתית - פריס
25/10/2009  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות
METRO - מהיר ויעיל [צילום: צבי גיל]

נוח ונעים [צילום: צבי גיל]

מי שחוזר מבירה אירופית, לאחר ביקור חטוף של כמה ימים, ובמיוחד כאשר מדובר בפריס, לא יכול שלא לקנא. אולם מכל מה שפריס מציעה בשפע כה גדול, ישראלי כמוני שביקר בה פעמים רבות, מקנא בה דווקא בעת הזאת בשל אמצעי ההולכה שלה והכתר של מערכת זאת ה"מטרו" של פריס. שערו בנפשכם מטרו בתל אביב, על כל ההשלכות והמשמעות. אך העם הזה, שידע כה רבות לעשות לדורות הבאים, שהצמיח מקרבו את החוזים הגדולים, את חוני המעגל, לא השכיל בעיר העברית הראשונה לאפשר לעתיד לבוא - כלומר כיום - תנועת המונים מהירה וקלה כמו ה-METRO DE PARIS, עם סימני ה-M (Metropolitain), אשר מרשתים את העיר הזאת ואת פרבריה ומאפשרים תוך כדי כך להגיע במהירות לכל מקום ובזול.

ה"קפיצה", לפריס מתחילה בקטע אחר לגמרי. נכדתי דרור, סיימה שירות ביחידה קרבית מעורבת במשך שלוש שנים בתקופת מלחמת לבנון השנייה, ובמכתב ששלחה אלי ושאליו הצמידה את אות המלחמה, היא כתבה לי שהיא עשתה זאת לכבוד סבה (כלומר - אני) שלחם במלחמת השחרור. המחווה שלי כלפיה הייתה נסיעה קצרה לפריס, בחירה מעולה לדעתה מלכתחילה ומאה מונים - בדיעבד. שכן פריס, גם ברגל וגם בתחבורה הציבורית שלה, ובראש ובראשונה הרכבת התחתית, מאפשרת למבקר להספיק ביום אחד לראות ולחוש בדברים שבערים אחרות צריך לשהות ימים. מלבד זאת, נכחנו לשמחתנו שהפריסאים, אולי הודות לאיחוד האירופי ולשוק המשותף, מודעים יותר לייצור ששמו "תייר". פריז לא הייתה ידועה כעיר ידידותית לתיירים, אם להשוות אותה לאיטליה, לאנגליה או לערים תיירותיות אחרות - אך הפעם, גם השמש הסתווית הצלולה וגם הפריסאים האירו לנו פנים, וכך גם תחנות הרכבת הנפלאה של פריס.

במקום שבו התאכסנו יכולנו לנסוע בשלושה קווים של התחתית, אבל מי שמכיר את פריס, או את לונדון, יודע שהוא אינו צריך לעזוב את הנתיב התחתון כדי לעלות על קו אחר, במרחק מיידי או קצת ארוך, שיביא אותך למחוז חפצך. ככה יכול אדם לנסוע במרחק של עשרות קילומטרים והוא ישלם את התעריף של 10 כרטיסים - ה-carnet - ששווה ערך לשבעה שקלים ישראלים. 15 קווים ראשיים ועוד כמה משניים משרתים קרוב ל-5 מיליון נוסעים שבוחרים באמצעי תעבורה זה. קווים אלה מחברים את פריז ובנותיה לאורך יותר מ-200 קילומטרים, ובאלה יש כ-300 תחנות, חלקן אלגנטיות ומעוצבות כהלכה וחלקן מפוארות פחות או בתהליך של עיצוב מחדש. ואיך אפשר בלי מיפוי, שוב ושוב, באיורים משביעי עין. אם עשית טעות בדרך אל העלייה לרכבת תוכל לתקנה. וגם על כך בערה בי הקנאה. בתל אביב ישנן לפחות מפות בתחנות האוטובוסים. בירושלים יש "קוויטלעך", ומודעות של דרָשות בשבת ושמרטפים בימי חול והכל מלוכלך. מדוע אנו תלמידים כה טובים בכל מיני תחומים ולא באסתטיקה, בתמרור ברור, בהנחיות בכתובים?!

עוד בטרם שָבנו לארץ, ביום שלישי בשבוע שעבר, אמרתי לנכדתי שאני הולך ל"גלות את אמריקה" ולספר בבלוגים שלי על ה"מטרו", בעצם לא המטרו שישנו בפריס אלא זה שאינו בתל אביב. למחרת, עוד בטרם פתחתי את עמוד הדעות של עיתון הארץ, התחלתי בכתיבת המאמר. שמחתי לאחר שהגעתי למדור הפובליציסטי לקרוא את מאמרו של אלוף בן "עוד מאה שנות פקקים" (הארץ, 21.10.09) על מאה שנות תל אביב ללא רכבת תחתית. שמחתי, כי לא זו בלבד שאני לא מתחרה ב"זרקור" שלי בעיתונאים אחרים, אלא שיש מישהו שחשוב כמוני או להפך, שאני חושב כמוהו. ואם פובליציסט מדיני בולט כמו אלוף בן עוסק ברכבת תחתית בתל אביב, סימן שהחזון שלנו והדמיון (דברים להם הקדשתי את מאמרי הקודם) - אם אלה קיימים - הם נישאים בקושי על כנפיים ולא על מסילה.

עיר צעירה, מחדל עתיק
הרכבת הקלה - רכבת הקללה [צבי גולד]

גם בפריס, הקמתה של הרכבת התחתית לא הייתה דבר מובן מאליו, אפילו לאחר שהבירה היריבה מעבר לתעלה, לונדון, חנכה את הקו ב-1863. אינטרסנטים יש בכל מקום. נהגי אוטובוסים חששו לפרנסתם וכרגיל, אם מישהו מתנגד למיזם שהשקעתו עולה כסף, אנשי האוצר והכלכלה משמשים לו פה גדול. גם תושבי פריס עצמם, שהמטרו אמור היה לשרת אותם, חששו שתושבי הפרברים יפשטו על העיר, והפריסאים כאמור ידועים בשוביניזם ובפטריוטיות המקומית שלהם. לאט-לאט החל הרעיון לקנות לו מהלכים בקרב הציבור ופרנסיו, והדחף האחרון היה קיום תערוכה בינלאומית שאליה אמורים היו להגיע מאות אלפי תיירים. התוכנית אושרה והקו הראשון נחנך ב-19 ביולי 1900, לשמחת התושבים שראו והתנסו ב"פלא החדש". בניית הקו הראשון ארכה פחות משנתיים.

אצלנו אפשר לשנֵע מיליוני מאמרים, רבבות מחקרים ואלפי דוקטורטים, מדוע אין רכבת תחתית בתל אביב. לא מדובר בירושלים הסלעית; אבל גם כאן הטכנולוגיה כיום מאפשרת חפיר מלמטה כדוגמת המנהרה מתחת לתעלת למאנש שדרכה עוברת ה"יורו-סטאר". וגם אם חייבים פה ושם לחפור מלמעלה, ניתן נקודתית לעשות זאת לפרק זמן קצר, ואחר כך לקָבֵע תמוכות ולכסות. בירושלים, כאמור, הבעיה היא אחרת. בירושלים חופרים למטה רק חפירות ארכיאולוגיות ואשר לרכבת עלית, עיר זאת זקוקה ל"רכבת הקלה" כמו כלב הזקוק לרגל חמישית. אם רק היו מקצים את אותו רוחב של המסילה בלעדית לאוטובוסים (לא לשום רכב אחר כולל מוניות) או היו מותחים קווי מתח מעל, שיהיו מקור הנעה לרכב מפרקי גלגלי - ה"טרוליבוס" - זה היה מקל משמעותית על העומס, זול ויעיל לאין-ערוך מאשר רכבת הקללה, שלא לדבר על המטרד הנוראי לתושבי העיר הזאת, שהסיבולת שלהם היא מעל ומעבר. חֶלֶם כאן ועכשיו.

אבל כאן מדובר בתל אביב החולית והיה ראוי לתת עדיפות לא לפַרקים, חשובים ככל שיהיו כריאה ירוקה למטרופולין, אלא למה שקרוי ה-artery - העורק המוליך את חיי העיר. התוצאה היא שתל אביב סתומה. זאת מכיוון שחבורת המחליטים - הלאומיים והמקומיים - ומשרתיהם בקודש ובחול באוצר, היו סתומים באיזה מקום באונה שלהם. שלא לדבר על שתומי-עין לראות קצת את אופק העתיד. כלומר, יש כאן היעדר קשב וראייה מלמעלה וקהל אילם למטה. נו באמת? יש גבול!!! אין מטרו.

המאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור"
תאריך:  25/10/2009   |   עודכן:  25/10/2009
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קנאת הנוסע
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכאל ב
25/10/09 15:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מקובל לחשוב כי יישור שיניים זה טיפול לילדים ואפילו תחום בגילאים שבין 9 ל-17. מסתבר שלא כך הוא, עם העלייה בתוחלת החיים והרצון לשפר את האסתטיקה של הפנים והפה, ולהשיג חיוך יפה, יותר ויותר מבוגרים פונים לטיפולי יישור שיניים.
25/10/2009  |  ד"ר אלי רונן  |   מאמרים
כנהוג במחוזותינו, החל עליהום ומסע שיסוי כנגד ד"ר דן שיפטן, מרצה לביטחון לאומי והיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה וראש המרכז לחקר הביטחון הלאומי, כתוצאה מהתבטאויות קשות נגד הערבים, כך לטענת המקטרגים, שנשמעו במהלך הרצאותיו.
25/10/2009  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
אחד המאפיינים המדהימים בתורתנו הקדושה הוא הרלוונטיות שלה לכל עת - ממועד נתינתה ועד היום. אותה תכונה היא שמעניקה לתורה את יופייה, כוחה וחיוניותה, כי כל נושא שבה הינו נצחי בחשיבותו - אם רק נעמיק בו די. לנושא הגירוש שבתורה קל ביותר לראות את הקשר לימינו במספר סוגיות מדיניות וחברתיות הבוערות ממש. לכן, הבה ונסקור בקיצור את ההיסטוריה היהודית של הגירוש, כדי לברר את הרלוונטיות שלה לימינו.
25/10/2009  |  רו"ח חננאל ובר  |   מאמרים
אף שהמיתון היכה קשות בענף המסעדנות בארץ, יש מסעדות שהמזל, כמו החשיבה הכלכלית הנכונה, האירו להן פנים ואיפשרו את הרחבת עסקיהן. מסעדת "לילית" הוותיקה בתל אביב (בית אסיה) הרחיבה במרוצת הימים האחרונים את האג'נדה הקולינרית והחברתית שלה עם פתיחתם של מאפיה צמודה ובית-קפה סמוך למסעדה המוצלחת, שאותה כבר סקרנו באתר הזה. המקום החדש נושא את השם "בקרי" ועל התפריט בו מופקד השף-קונדיטור עמיר לוליאן, בעל ניסיון עשיר באפייה במלונות ובמסעדות-יוקרה.
25/10/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
לאחר מלחמת לבנון השנייה, נמתחה ביקורת קשה וצודקת על תפקודם של הממשלה ושל צה"ל. אחת הנקודות המרכזיות בביקורת זו נגעה לממשק שבין שני הגופים: לא ייתכן, אמרו המבקרים, שהממשלה מקבלת את המלצותיו של הרמטכ"ל כתורה מסיני, בלי לשמוע עוד דעות ובלי לשקול עוד אפשרויות. ביקורת זו לא הייתה חדשה, והיא הולכת אחורה לפחות עד מלחמת יום הכיפורים. אז המליצה ועדת אגרנט להקים מועצה לביטחון לאומי, אשר תהווה משקל נגד להמלצות צה"ל ותוכל לפעול כ"פרקליט השטן" - לקרוא תיגר על דעותיו של הצבא, להציג דעות מנוגדות ולגרום לדיון רציני ומעמיק.
25/10/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il