|   15:07:40
דלג
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

האשם העיקרי בשנאת ויקטור סובורוב

הממצא העיקרי והחשוב במחקרו של קצין המודיעין הצבאי הסובייטי, ויקטור סובורוב, הוא כי האשם העיקרי במלחמת העולם השנייה, לרבות בשואת העם היהודי, לא היה כלב התקיפה אדולף היטלר, אלא מי ששיסה אותו בשכניו: יוסף סטלין
28/10/2009  |   אורי מילשטיין   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
לא היטלר. סטלין! [צילום: AP]

מאיה שני
פרשן חדשות: היטלר היה צריך לגמור את העבודה

מאיה שני
היטלר ולנין משחקים שחמט לפני 100 שנה

לפרסם את "מיין קמפף" גם בעברית
איתמר לוין
ספרו של אדולף היטלר הוא אבן יסוד בחקר הנאציזם, האנטישמיות, מלחמת העולם השנייה והשואה. הסלידה מן התוכן אינה סיבה להתעלם מקיומו
לרשימה המלאה

שנאה - לא טירוף
איתמר לוין
האם היטלר היה מטורף, או שמא יש לחפש את הסיבות למעשיו במחוזות אחרים? * ומה הם הלקחים מן המלחמה והשואה?
לרשימה המלאה

מניתוח מהלכיו של אדולף היטלר בכלל, ובאוגוסט-ספטמבר 1939 בפרט, הגעתי מזמן למסקנה שאותה פרסמתי בספרי "קריסה ולקחה" (1993): הקנצלר הגרמני לא היה מעוניין במלחמת עולם בסוף שנות השלושים, ואפילו לא במלחמה נגד פולין. הוא חשש אז, ובצדק, מכוחן הצבאי המשולב של צרפת ואנגליה במערב, על-אף האווירה הפציפיסטית שהחדירה בהן התעמולה הבולשביקית, ומכוחה של ברית המועצות במזרח. היטלר העריך שעבור מלחמה אירופית גדולה הוא זקוק לעוד כמה שנות התעצמות, ושבמלחמה עכשיו הוא יסכן את הישגי המדיניות התוקפנית שלו, שהפכה את גרמניה ממדינה מובסת למעצמה - בשבע שנים של הימורים אסטרטגיים מוצלחים. על סמך ניסיונו בבליעת צ'כוסלובקיה, ללא ירייה אחת, היטלר היה בטוח ב-1 בספטמבר 1939 שההרפתקה הפולנית לא תתגלגל למלחמה, ושפולין תספק את כל דרישותיו ללא קרב. הוא חשב כך, בין היתר, גם משום שפולין הייתה חלשה מצ'כוסלובקיה, וגם מכיוון שסטאלין העניק לו הסכם אי התקפה גלוי, והסכם סודי לחלוקת מזרח אירופה. היטלר טעה בכל התחומים.

מבחינתו של סטאלין, משמעותו האסטרטגית של ההסכם הייתה יצירת ציר מוסקבה-ברלין כבסיס לכיבוש גרמני של אירופה - בשלב ראשון, חיסולו של הפרטנר הגרמני, בשלב שני, וכיבוש שאר העולם - בשלב שלישי. כבר בזמן אמיתי צריך היה להיות ברור שמדובר בהסכם בין שונאים בלב ובנפש, שיפרו אותו עוד בטרם תיבש עליו הדיו, על-מנת להשמיד אחד את השני. ייתכן שסטאלין נקט בצעד הזה כי העריך שאם גרמניה ההיטלראית תתעצם עד אמצע שנות הארבעים, באותה מתכונת שהיא התעצמה מ-1933, לא יהיה בידו למנוע את כיבושה של ברית המועצות, שהרי מאז פטר הגדול מסמלת גרמניה בעיני הרוסים את שיא הטכנולוגיה ואת האידיאל שאליו יש לשאוף. לכן סטלין היה מעוניין שמדינות המערב הקפיטליסטיות, הנדונות להיספח למרחב הקומוניסטי בשלב מאוחר יותר, יילחמו אלה באלה כבר עכשיו. מכאן הגעתי במחקרי למסקנה בלתי נמנעת, לפני שבכלל שמעתי על ויקטור סובורוב ומפעלו המונומנטאלי, שסטלין הוא שדחף את היטלר לתקוף את פולין, שהרי אם סטלין היה מקיים את הסעיפים הסודיים בהסכם, ופולש לפולין בו-זמנית או למחרת כפי שהאיץ בו היטלר, צרפת ובריטניה לא היו מעזות להכריז מלחמה על גרמניה ועל ברית המועצות ביחד. מעידה על כך פנייה נרגשת של היטלר לסטאלין ב-3 בספטמבר 1939, היום שבו בריטניה וצרפת הכריזו (כפי שציפה סטאלין) מלחמה נגד גרמניה: מדוע אינך נכנס לפולין, כפי שסיכמנו?! סטלין היה מעוניין בהכרזת המלחמה של מעצמות המערב נגד גרמניה ב-3 בספטמבר, כדי לנטרל איום עתידי על ברית המועצות, וכהכנה להשתלטות עליהן, באמצעות מלחמת התשה ביניהן. מעניין שב-3 ביולי השנה, קבע הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה שברית המועצות אחראית לפרוץ המלחמה כמו גרמניה הנאצית. אני חש שגם למחקרי יש חלק מסוים בהחלטה היסטורית זאת.

ויקטור סובורוב, איש מודיעין סובייטי לשעבר, שערק ב-1978 מן הטוטליטריות הסובייטית המתפוררת למערב הליברלי, המתפורר גם הוא (שהרי כל מערכת דינה להתפורר), הקדיש את חייו לתאר את מפעל חייו של סטלין: להשליט את הטוטליטריות הבולשביסטית בעולם באמצעות הפוטנציאל הצבאי הגרמני, שלא היה לו אח ורע בעת החדשה, לפחות מאז מפעלו הצבאי-אינטלקטואלי של הגנרל גרהארד פון שרנהורסט, בתחילת המאה ה-19. סטלין תכנן להפעיל את הצבאיות הגרמנית העילאית באמצעות כלב-תקיפה (כלשונו של סובורוב) אימתני ובלתי נשלט - אדולף היטלר. אם כך היה הדבר, ועל כך נטושה "מלחמת עולם" בין היסטוריונים מאז שנות התשעים של המאה העשרים, הרי אין שוויון בין היטלר וסטאלין כהחלטת הארגון האירופי הנ"ל, אלא האשם העיקרי במלחמת העולם השנייה, לרבות בשואת העם היהודי, לא היה כלב התקיפה אדולף היטלר, אלא מי ששיסה אותו בשכניו: יוסף סטלין. ספרו של סובורוב "האשם העיקרי" מוקדש לביסוס תזה זאת, שאותה העלה לראשונה במאמרים ואחר כך בספרו "בוקע הקרח", לפני למעלה מעשרים שנה.

התזה של סובורוב היא כה פשוטה ואלגנטית עד שפלא שהוא הראשון שהעלה אותה בצורה שיטתית באמצע שנות השמונים של המאה העשרים, ללמדך עד כמה קשה להבין את מורכבות מערכות האדם. לתזה של סובורוב יש ביסוס במגעי הסובייטים עם מפלגתו של היטלר ב-1923, ובפקודה לקומוניסטים הגרמניים לא לחבור עם הסוציאל-דמוקרטים ב-1933, מה שעלול היה למנוע את עליית הנאצים לשלטון. יש לה גם ביסוס בסיוע הסובייטי לגרמניה המובסת, להתעלם מהסכם ורסיי ולהקים מערכת ביטחון גדולה ויעילה. את התזה הזאת תקפו בפראות לא אקדמית, ההיסטוריון הצבאי האמריקני המכובד דוד גלנץ וההיסטוריון הדיפלומטי הישראלי המכובד לא פחות, גבריאל גורודצקי. רוב ההיסטוריונים האקדמיים התעלמו ממנה, בתקווה של בת יענה שהתעלמותם תאיין אותה, מה שמלמד על שטחיותם כהיסטוריונים, כי התעלמות מאדירה את מי ואת מה שמתעלמים ממנו. אני לדוגמה התעניינתי לראשונה בסובורוב, אחרי שנודע לי דבר ההתעלמות. אף שהמתקפה המרוכזת של גלנץ וגורודצקי על סובורוב לא הפריכה דבר, ואך חשפה את שטחיותם, כמי שמתיימרים להבין את ברית המועצות, מתקפת השניים ושתיקת האחרים מסייעת לפתור את האניגמה של השמאל המערבי, שהוא תוצר מרכסיסטי-לניניסטי-סטליניסטי בליטוש אינטלקטואלי של אסכולת פרנקפורט ונציגה הבולט בארה"ב, היהודי-גרמני הרברט מרכוזה2, לא פחות מהיטלר ומסטאלין עצמם. שהרי אם היטלר היה כלב-תקיפה שסטאלין פיטם, אזי גלנץ, גורודצקי וחבריהם, רואים בסובורוב איום לחשיפת היותם בובה של רודן ברית המועצות, באותו משחק טראגי-ציוויליזציוני, שבו גם סטלין עצמו הנו בובה של ההומו-דיסטרקטיס - האדם המשמיד בתבונה, הנמצא במרוץ חימוש דינאמי, כדי לנטרל איומים ולשרוד. מכיוון שאנשי האקדמיה סבורים שלהם זה לא יקרה ושתובנותיהם לא יקרסו, כפי שהוכיח אפלטון במשל המערה, הם מפעילים את כל כישוריהם הסופיסטיים ואת כל קשריהם הממסדיים על-מנת לנטרל את איום סובורוב.

ההיסטוריונים הסובייטים וגם המערביים תירצו את הסכם מוסקבה שבין סטלין להיטלר, מאוגוסט 1939 (המכונה "הסכם מולוטוב-ריבנטרופ" כדי להסתיר שההסכם נחתם במוסקבה), כהכרח לא יגונה, שכן, לדבריהם, ברית המועצות הייתה אז חלשה מאוד, בעיקר עקב טיהורי הקצינים, ובראשם המרשל מיכאל טוחצ'בסקי, וסטלין ביקש להרוויח כמה שנים כדי להתכונן למלחמה המכרעת נגד היטלר. עד סובורוב, איש לא העז להפריך את הטיעון הזה, שכן ההיסטוריונים הסובייטים חששו לחייהם, וההיסטוריונים המערביים אולפו על-ידי ברית המועצות, והעיקר: גרמניה אכן תקפה את ברית המועצות ביוני 1941 והצבא הסובייטי קרס. מכאן הסיקו הכל שב-1941 היה הצבא האדום באיכות ירודה, וב-1939 ירודה עוד יותר. סובורוב הוכיח שלטיעון הזה אין שום בסיס. הוא הוכיח שלטיהור לא הייתה כל השפעה על איכות הצבא3, ושאת איכותו הגבוהה של הצבא האדום4, ידע סטלין, מומחה-ההונאה הגדול, להסתיר היטב. סובורוב מבסס טיעון זה, בין היתר, על העובדה שסמוך למועד ההסכם הביס הצבא האדום את הצבא היפני במונגוליה במהלך מבריק.

מאז חיסול הארמאדה הספרדית בשנת 1588, קובעים האנגלו-סקסים את סדר היום העולמי, אף שרבים הם שהתאמצו לסלקם ממעמד זה, והמוכשר שבהם היה נפוליון בונפרט. בשלוש מאות השנים מאז, ועד תחילת המאה העשרים, פיתחו דוברי האנגלית תרבות פוליטית ליבראלית. הליברליזם האמריקני ניצח במלחמת העולם הראשונה, למרות נחיתותו הצבאית, הודות ליתרונו התעשייתי. יחד עם גרורותיו האירופיות, בריטניה וצרפת, קבע הליברליזם האמריקני את סדר היום העולמי, מאז ועד היום. היו אוטופיסטים שהאמינו כי עם ניצחון הליברליזם בא קץ ההיסטוריה ההגליאני. הם טעו, כפי שהגל טעה בהיסטוריה של הפילוסופיה שלו לפניהם, והסובייטולוג האמריקני, פרנסיס פוקויאמה5, טעה לאחר שבעים שנה. עוד לפני ההכרעה האמריקנית העריך המהפכן הבולשביסטי, ולדימיר איליץ' לנין, כי הטוטליטריזם הקומוניסטי ינצל את המלחמה להשתלט על העולם, והיה והוא לא ישלים את משימתו, הוא יהיה זקוק למלחמת עולם נוספת6, כדי לכפות את האוטופיה המרכסיסטית על כדור הארץ. עד שיגיעו ימות המשיח של האוטופיה - ישליט לנין דיקטטורה אכזרית של הפרולטריון, כלשונו של מרכס.

אחרי מהפכת אוקטובר 1917 ניסה לנין להאריך את מלחמת העולם על-ידי סיוע לגרמניה: במרס 1918, חתמה רוסיה הסובייטית הסכם שלום עם גרמניה, וזו המשיכה להילחם בחזיתה המערבית בלבד. בנוסף, גרמניה קיבלה מרוסיה שטחים עצומים עם תעשיה, חקלאות וחומרי גלם חיוניים. לנין ציפה שהקפיטליסטים המערביים יתישו אלה את אלה, ואז המוני מדוכאים יציתו מהפכות באירופה כולה, בסיוע ישיר או עקיף של הבולשביקים. אלא שגרמניה נכנעה בנובמבר 1918, והמהפכות שהקומוניסטים הציתו בכמה ארצות אירופה - כבו מהר7. ברור היה שבעת שלום אין לקומוניזם סיכוי באירופה, לכן עליהם לחרחר מלחמה. לפי תוכניתו של סטאלין, הלאומן הגרמני אדולף היטלר (שאת "מיין קאמפף" שלו הורה סטאלין לתרגם לרוסית ולמדו היטב) יהיה "בוקע הקרח" באוקיאנוס הליברלי של אירופה. אחרי שייפתח נתיב השיט, כמו בים הקרח הצפוני, יגיעו לאירופה, בקלות, כוחות הצבא האדום, שיביאו, על להבי כידוניהם, אושר קומוניסטי לעמיה. היטלר לעומתו, לא היה יסודי כל כך ביחס לכתבי לנין וסטאלין, וזאת הייתה אחת הסיבות לנפילתו: נחיתות אינטלקטואלית לעומת סטלין, שהרי המלחמה היא בראש ובראשונה מלחמת מוחות, כפי שנקבע בתנ"ך8 וכפי שקבע במאה ה-18 פרידריך השני (הגדול), מלך פרוסיה, בספרו "עצות למצביאים".

כמו ביתר ארצות המערב, גם בישראל סובורוב שנוא על רוב מורי האוניברסיטה, ובראשם פרופ' גורודצקי, אהוד הקהל הרחב, ובייחוד בקרב עולים מברית המועצות ומרוסיה, המונים כמיליון נפש. שנאת מורי האוניברסיטה, ובראשם גורודצקי, נובעת מן העובדה, המדהימה כשלעצמה, שלאסכולת פרנקפורט שהובאה לישראל על-ידי שוובה וחבריו, עדיין יש השפעה מכרעת על התרבות הישראלית. את התופעה הזאת חשפתי בספרי המשותף עם ד"ר גדעון אריאל: "על מה חלמנו"9 לעומת זאת, חברי קבוצת המחקר הצבאי: "הפורום לאזרוח תחקירי קרבות והפקת לקחים", מצאו אנלוגיות רבות בין תזת סובורוב לבין ממצאי מחקריהם על מלחמת אוקטובר 1973, בין ישראל לבין מצרים וסוריה. הנה אחת מהן: לפי סובורוב, סטאלין התכוון לתקוף את גרמניה זמן קצר לאחר תחילת מבצע ברברוסה ב-22 ביוני 1941, ולשם כך ריכז כוחות עצומים ואמצעי לחימה רבים בגבול בין שתי המדינות, בפולין הכבושה. לשאלה מדוע הובסו הכוחות הסובייטים בשלב הראשון של המבצע, עונים גלנץ וגורוצדקי: משום שסטלין הופתע, לא עקב היעדר מודיעין, אלא עקב פרשנות שגויה שלו: היטלר לא יעז לתקוף. סובורוב לעומתם עונה: משום שהצבא האדום היה ערוך להתקפה. צבאות מצרים וסוריה הפתיעו לכאורה את ישראל ב-6 באוקטובר 1973, ומוטטו בקלות את כוחות צה"ל לאורך תעלת סואץ וברמת הגולן. רוב ההיסטוריונים והפרשנים הצבאיים בישראל ומחוצה לה10 מתרצים זאת גם כן, לא בהיעדר מידע, אלא בפרשנות שגויה: המצרים לא יעזו לתקוף. אנשי "הפורום", לעומת זאת, חשפו את העובדה המדהימה שלמרות המדיניות ההגנתית אחרי מלחמת ששת הימים ביוני 1967, צה"ל בנה רק זרועות התקפיות - אוויר ושריון - פיתח רק תורות לחימה התקפיות, ותכנן מבצעים התקפיים למלחמה הבאה. לאחר שב-6 באוקטובר, בשעה ארבע וחצי לפנות בוקר, נודע שמלחמה תפרוץ בוודאות בו ביום, עסקו הרמטכ"ל, דוד אלעזר, ומפקדי החזיתות, בתוכניות התקפיות, למרות שהיה ברור להם כי שבע דיוויזיות מצריות וסוריות עומדות לתקוף את ישראל באותו יום. מולן ניצבו בפרוץ המלחמה רק שלוש חטיבות, ששתיים מהן הושמדו עוד באותו יום11.

כמו שתזת סובורוב אינה מקובלת על רוב אנשי הממסד הביטחוני והאקדמי במערב, כך תזת "הפורום" אינה מקובלת על מקביליהם הישראלים - תוקפים אותה או מתעלמים ממנה. זה אחד הטעמים העיקריים למצעד האיוולת הצבאי בהיסטוריה, שאותו תיארה בספרה ההיסטוריונית היהודייה-אמריקנית, ברברה טוכמן: דבקות האליטות האינטלקטואליות בדוגמות שגויות, כדי לא להודות שהם שגו.

מסתבר שסטאלין היה האשם העיקרי, לא רק במלחמת העולם השנייה ובשואת היהודים, אלא גם, כחשיפת סובורוב, בהשתלטות המרכסיזם על המערב הליברלי כביכול, באמצעות "דת התבונה", שאותה... נכשלו רובספייר וחבריו ליישם בצרפת המהפכנית. מרכס הגדיר דת כ"אופיום להמונים". הוא לא הבין שההמונים אינם מסוגלים לשרוד בלא דת. מכיוון שהדת הטרנסצנדנטית-המסורתית הוכתה קשות על-ידי רוח הספקנות של המאה ה-17, ביקשו מנהיגי המהפכה הצרפתית להפיק אופיום אינטלקטואלי. הגרמני ממוצא יהודי, קרל מרכס, הצליח במה שנכשלו קודמיו: הוא יצר דת המבוססת על אוטופיה אנטי-קפיטליסטית. למרות שמרכס שגה בכך שלא הבין כי הציוויליזציה הנוכחית מבוססת על הון שהוא עודף יצור, ובלי העודף הזה יש לשוב לעידן הציד וליקוט המזון, התזה שלו הפכה על-ידי לנין וסטלין לדוגמה, המשמשת מאז תום מלחמת העולם. הדת המרכסיסטית, על כל פלגיה, מעצבת בתשעים השנים האחרונות את תפיסותיהם של האינטלקטואלים המתיימרים להיות ליברליים, אך מפעילים אינקוויזיציה אינטלקטואלית על חוקרים החושפים את ליקויי דתם, כויקטור סובורוב. סטלין נכשל לכבוש את כל אירופה, ומה שהצליח לכבוש השתחרר בינתיים. הסינתזה הנאצית בין טוטליטריות פוליטית לליברליזם כלכלי - פורחת עכשיו בסין ומאיימת להגיע למעמד של דומיננטיות עולמית. במשימה אחת הצלחתו של סטאלין היא מלאה: רתימת האינטלקטואלים המערביים לעגלתו.

הערות

1. הספר עוסק במלחמת אוקטובר 1973 בין ישראל למצרים ועורך בין היתר השוואה בין צליחת תעלת סואץ על-ידי צבא מצרים לצליחת נהר המאז במבצע אבחת המגל על-ידי צבא גרמניה במאי 1940.
2. אסכולת פרנקפורט הוא כינוי לקבוצת אנשים שעסקו בהגות ובמחקר בין-תחומי בתחומים: סוציולוגיה, פסיכולוגיה, פילוסופיה, תורת הספרות, על בסיס של השקפה ביקורתית מרקסיסטית. הקבוצה פעלה בגרמניה מראשית שנות ה-20 של המאה העשרים עד 1933. היא חידשה את פעולתה בארצות הברית ב-1934 ושבה לגרמניה בשנת 1949. אנשים בולטים באסכולה הם מקס הורקהיימר, קרל ויטפוגל, תיאודור אדורנו, הרברט מרקוזה, ולטר בנימין, ליאו לוונטל ואריך פרום. רוב חברי האסכולה היו יהודים, הם כבולשביקים רבים שיצרו את ברית המועצות. תופעה זאת לבדה יכלה לשגע את היטלר. מרקוזה היה נביא מרד הסטודנטים במערב בשנות השישים של המאה העשרים.
3. Victor Suvorov, “The Main Culprit”, chapter 15.
4. יתרונו האווירי והשריוני ביחס לכל צבאות התקופה, המבנה והתפקוד ההתקפיים של השריון והאוויר, הסתרתם, והסתרת הצלחות קרב קלקין-גול, ומלחמת החורף הפינית ע"י סטלין.
5. פרנסיס פוקויאמה, אשר שימש בעת קריסת ברית המועצות והגוש הסובייטי בסוף שנות השמונים כסגן מנהל צוות התכנון במחלקת המדינה של ארצות הברית, פרסם בקיץ 1989 מאמר פרובוקטיבי בשם "קץ ההיסטוריה " בכתב העת "נאשיונאל אינטרסט". למאמר הייתה השפעה עצומה, הוא עורר מחלוקות ודיונים והדים לאין סוף. אחרי עשרים שנה ברור שהוא טעה. טעותו היא סימפטום לחוסר ההבנה של תהליכים היסטוריים בקרב רוב המומחים הממשלתיים והאקדמיים, ועל כך נדון בהרחבה במאמר זה.
6. הנה דברי לנין מתוך "התוכנית הצבאית של מהפכת הפועלים" ב-1916: "אין אנו רוצים להתעלם מהאפשרות העצובה שהאנושות צפויה לעבור - במקרה הרע - עוד מלחמה אימפריאליסטית שנייה, אם המהפכה לא תצמח מהמלחמה הנוכחית, למרות התפרצויות התסיסה וחוסר שביעות הרצון של ההמונים, ולמרות מאמצינו".
7. האנס מאקס שוובה יליד מדינת סקסוניה, שבילה את רוב שנות המלחמה ברוסיה, חזר ב-1918 לגרמניה, בשליחות לנין, כאיש קשר בין מנהיגי המהפכה הרוסית לבין מהפכנים גרמניים, במגמה לחולל בגרמניה מהפכה קומוניסטית. הוא השתלב במהפכה שהנהיג העיתונאי היהודי קורט אייזנר בבוואריה, והיה שר החינוך בממשלת "רפובליקת המועצות". בשנת 1924 עלה שוובה לארץ ישראל, השתלב באוניברסיטה העברית בירושלים, והיה פעמיים רקטור שלה והנהיג תנועת נוער ותנועת מורים מהפכנית. שוובה הוא אחד האבות הבולטים השמאל הישראלי שפרופ' גבריאל גורודצקי נמנה על שורותיו. (גדעון אריאל ואורי מילשטיין, על מה חלמנו, שרידות 2006).
8. "בתחבולות תעשה לך מלחמה" ( "By the artifices will do you war) משלי, כ"ד, ו'.
9. The Oasis of Dreams, Survival, 2006.
10. אחד הבולטים שבהם הוא פרופ' אורי בר-יוסף, בספרו:הצופה שנרדם The Watchman Fell Asleep הוצאת זמורה ביתן 2001.
11. ארכיון צה"ל, עדות מפקד חזית הדרום, האלוף שמואל גונן בוועדת אגרנט.

תאריך:  28/10/2009   |   עודכן:  28/10/2009
ד"ר אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האשם העיקרי בשנאת ויקטור סובורוב
תגובות  [ 41 ] מוצגות   [ 41 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הרשקוביץ
28/10/09 13:42
2
בהיותם מתונים
28/10/09 15:27
3
רפי אשכנזי
28/10/09 18:58
4
אבי נ .
28/10/09 22:15
 
אורי מילשטיין
29/10/09 06:17
 
בוריס דוברובנסקי
11/11/09 20:11
 
בוריס דוברובנסקי
11/11/09 21:28
5
אסף בן דור
28/10/09 23:28
 
אורי מילשטיין
29/10/09 07:49
6
דן כץ
29/10/09 11:45
 
אורי מילשטיין
29/10/09 12:41
 
אסף בן דור
29/10/09 12:56
 
בוריס דוברובנסקי
9/11/09 15:08
7
טאיסה טנמבאום
29/10/09 14:29
 
אורי מילשטיין
31/10/09 08:40
8
יהודית אוריה
30/10/09 06:35
9
רון מימון
30/10/09 19:23
 
אורי מילשטיין
31/10/09 08:52
 
בוריס דוברובנסקי
5/11/09 16:24
10
אורי מילשטיין
31/10/09 08:47
11
ולדימיר פוטפוב
3/11/09 12:09
12
בוריס דוברובנסקי
5/11/09 09:54
13
boris d
5/11/09 21:02
 
boris d
6/11/09 10:08
 
בוריס דוברובנסקי
6/11/09 19:57
14
בוריס דוברובנסקי
6/11/09 23:20
 
בוריס דוברובנסקי
7/11/09 09:55
15
בוריס דוברובנסקי
7/11/09 19:22
16
בוריס דוברובנסקי
7/11/09 23:15
17
בוריס דוברובנסקי
7/11/09 23:24
 
בוריס דוברובנסקי
9/11/09 12:53
18
בוריס דוברובנסקי
10/11/09 00:14
 
בוריס דוברובנסקי
13/11/09 23:02
19
יפים
16/11/09 21:44
 
בוריס דוברובנסקי
22/11/09 10:43
20
יוסי ה.
5/01/10 20:37
21
השם שלי חסוי
11/02/10 20:33
22
יאיר נרדי
28/11/11 08:20
 
אורי מילשטיין
25/04/13 22:59
23
Goldi1
20/04/12 04:32
 
אורי מילשטיין
26/04/13 08:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זה התחיל ב-Ynet. בבוקר שאחרי, רזי ברקאי, ראיין אותו בגל"צ, ובערב הוא כבר ישב מול עודד בן-עמי בערוץ השני: "אני שונא את שרון שנאה יוקדת", אמר דודו אלהרר למראיינו והצית להבת רייטינג (26.10.09). והעולם כמרקחה.
28/10/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
פתאום קם אדם בבוקר ומגלה, להפתעתו, שבמקום בו שכנה עד לא מכבר מסעדת-עילית אלגנטית, ממוקמת עכשיו מסעדה עממית לכל דבר ו"פושטית" מאוד.
28/10/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
איור 1: טבלת התפלגות ההנחות עבור "ציון ירוק" - בצד שמאל כלי הרכב המסחריים - יותר מיסים פחות הנחות - המספרים מייצגים את גודל ההנחה במס בשקלים - האחוזים בראש העמודות מציינים את אחוז כלי הרכב המקבלים את ההנחה: לצפיה באיור לחץ על הקישור: [קישור])
28/10/2009  |  בועז ארד  |   מאמרים
איני אוהב לעסוק בתחזיות פוליטיות אבל אסתכן בתחזית - תפקיד היועץ המשפטי לממשלה כנראה לא יפוצל. האוליגרכיה המשפטית הכוללת את מערך הייעוץ המשפטי והפרקליטות ואת שופטי בית המשפט העליון צפויה להערכתי לנחול ניצחון נוסף. השר נאמן כעו"ד מנוסה בוודאי לא היה מסתכן בהעלאת הצעותיו ללא תמיכה מוקדמת של ראש הממשלה, אך הוא צפוי לגלות ברגע האמת כי נתניהו אינו האיש שניתן לסמוך עליו. ראש הממשלה לא יעמוד בלחצים וברגע המכריע התמיכה לא תינתן. איני בטוח בכלל אם נתניהו לא החליט מראש שהוא מוכן להפסיד בקרב הזה בתמורה המתאימה.
28/10/2009  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
[לקריאת המאמר "א'-ב' בדמוקרטיה"]
27/10/2009  |  איתן גנור  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il