|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

בג"ץ רומז שלא יתערב כרגע בכשירות נתניהו להרכיב ממשלה

חיות, מלצר ופוגלמן: אין תקדים לביקורת לפני הפעלת הסמכות - החלטת הנשיא מי ירכיב את הממשלה בא-כוחו של נתניהו טען שריבלין יפר את החוק אם לא יטיל על נתניהו - וחיות הגיבה בכעס: את זה תשמור לנתניהו
31/12/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   בחירות 2020   |   תגובות
בית המשפט העליון בדיון

ריבלין, לא בג"ץ
איתמר לוין
ניתוח חוק יסוד הממשלה וחוק יסוד הכנסת מובילים למסקנה, כי אין מקום להתערבות של בג"ץ בשאלת כשירותו של נתניהו. זוהי שאלה פוליטית-ציבורית, וייתכן שהפתרון מצוי במשכן הנשיא
לרשימה המלאה

בית המשפט העליון רומז, כי לא יתערב בשלב זה בשאלת כשירותו של בנימין נתניהו להרכיב ממשלה. על-פי שאלות השופטים בדיון בעתירה בנושא (יום ג', 31.12.19), נראה שהם סבורים שהשאלה מוקדמת מדי. בעתירה יושבים הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט עוזי פוגלמן.

חיות הגדירה מיד בתחילת הדיון את מסגרתו. "הסוגיה שאנו מבקשים לדון בה היא השאלה המקדמית: האם בית המשפט או היועץ המשפטי אמורים לדון ולהכריע בשאלות המהותיות שעלו בעתירה", אמרה. השופטים אמרו שוב ושוב, כי השאלה המרכזית היא האם ניתן כבר כעת לקבוע, האם הנשיא ראובן ריבלין יהיה רשאי להטיל על נתניהו להרכיב את הממשלה.

פוגלמן היה הראשון שהציב את השאלה: "האם יש תקדים שבית משפט זה ב-70 שנותיו עשה פרה-רולינג לפני הפעלת הסמכות? אני חושב שלא". בהמשך אמר: "השאלה המהותית נגזרת מסמכותו של הנשיא לפי חוק יסוד הממשלה. השאלה היא האם הפעלת הביקורת השיפוטית צריכה להיות מוקדמת להפעלת הסמכות".

חיות הוסיפה: "נכון, יש חריגים מסוימים לעתירה מוקדמת - אם היא חייבת להתברר בנקודת הזמן הזאת, משום שלאחר מכן לא יהיה בכך טעם. האם זה המקרה שלפנינו? למה יהיה מעשה עשוי? אין הוראת חוק שמונעת מנתניהו להתמודד בבחירות כראש מפלגה. אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיו תוצאות הבחירות.

"לאחר מכן הכדור עובר אל נשיא המדינה, שצריך להחליט אחרי התייעצות עם הסיעות למי יש הסיכוי הטוב ביותר להרכיב ממשלה. יש שם צומת, שבה יצטרך הנשיא להפעיל את סמכותו. כל השאלה היא למה עכשיו ולמה לא בצומת הבאה, ואני לא בטוחה ששמעתי תשובה של ממש".

בא כוח העותרים, עו"ד דפנה הולץ-לכנר, ביקשה לגזור קל וחומר מכך שנתניהו נאלץ לוותר על התיקים בהם החזיק, אך מלצר הקשה: "החיוב לוותר משרדי הממשלה נגזר מפרשנות לחוק; כאן אין הוראת חוק, וגבירתי רוצה שנפסוק מכוח שתיקה. אם יש הוראת חוק וזו סמכותו של הנשיא, מדוע שהשאלה לא תתעורר אם וכאשר הנשיא יצטרך להפעיל את סמכותו?". חיות המשיכה: "זו בדיוק השאלה - האם זהו חריג בו צריך להכריע בעתירה מוקדמת, משום שלא ניתן היה להחזיר לאחור את הגלגל, או שיש עוד צמתים בדרך שבהם ניתן יהיה להכריע".

מלצר חידד: "האם גבירתי מכירה פרוצדורה כזאת, של פסיקה לפני הפעלת הסמכות? האם יש תקדים שבית משפט זה מפרש את הדין, כי הסוגיה מטרידה אנשים? איש אינו יודע מה יהיו תוצאות הבחירות, אולי הסיטואציה בכלל לא תתעורר. האם יש תקדים בו פונים לבית המשפט ומבקשים ממנו להצהיר על דין או ליצור דין חדש? אפשר לומר שאין תקדים. ואז אנחנו מגיעים לשאלה שהנשיאה שאלה: יש צומת נוסף".

השאלות לבא-כוחו של היועץ המשפטי, עו"ד ענר הלמן, התמקדו באפשרות של התערבות שיפוטית לאחר הבחירות. מלצר שאל: "אם אומרים שעכשיו זה גם תיאורטי וגם מוקדם מדי, זה יכול להפוך למעשי אחרי הבחירות. האם יהיה צומת נוסף שבו תוכל השאלה הזאת להתברר?" הלמן: "היועץ בוודאי לא יטען שזה מאוחר מדי. לדעתנו יש פנים לכאן ולכאן, אך נכון לעכשיו - זה מוקדם, יש יותר מדי משתנים".

מלצר הוסיף: "ברגע שהנשיא מחליט - אי-אפשר לעתור נגדו. שלא ניקלע לסיטואציה שעכשיו זה מוקדם מדי ולאחר מכן יהיה מאוחר מדי או שההחלטה חסינה. מה תהיה עמדתכם?". הלמן: "החלטת הנשיא חסינה, אבל ניתן יהיה לדון בזה אחרי הבחירות. לא אומר כעת מהו המהלך, כדי שלא יגידו שהיועץ המשפטי מזמין עתירה".

בא-כוחו של נתניהו, עו"ד מיכאל ראבילו, הזהיר, כי התערבות של בג"ץ בנושא הרכבת הממשלה תפגע בצורה קשה באמון הציבור בבית המשפט. הוא קרא לבית המשפט לצאת מהמשחק הפוליטי, ולקבוע כבר כעת שלא יתערב בסוגיה - לא כעת ולא לאחר הבחירות. ראבילו טען, כי עצם הדיון בעתירה מנפץ לרסיסים את עקרון הפרדת הרשויות, וכי מדובר במדרון חלקלק מסוכן של התערבות ברצונו של הבוחר.

ראבילו העיר, כי אם ריבלין יימנע מלהטיל על נתניהו להטיל את הממשלה - הוא יפר בכך את חוק יסוד הממשלה. חיות הגיבה בכעס ואמרה, כי מדובר בטיעון שאינו ראוי בשלב זה. "את התסריטים הללו תשמור לשלב אחר", אמרה. "את הדברים האלה שאדוני ישמור למי שאדוני מייעץ לו. לא באולם הזה! אדוני רוצה להתייחס לשאלה שהצבנו בדיון הזה? יתייחס". פוגלמן הוסיף: "מה שאדוני אומר הוא לבקש עמדה של היועץ המשפטי לממשלה ולגרור את זה הלאה והלאה". ראבילו אמר, כי יש לדחות על הסף את העתירה ולקבוע שבכך הסתיים העניין.

מלצר הזכיר לבא כוח הליכוד, עו"ד אבי הלוי, כי לנשיא המדינה יש שיקול דעת רחב על מי להטיל את הרכבת הממשלה, וכי יש לו חסינות מפני התערבות שיפוטית בשיקול דעתו. הלוי טען, כי הוא חולק על גישה זו, אך פוגלמן וחיות דרשו ממנו שוב לעסוק אך ורק בשאלה המקדמית. הלוי דרש שבג"ץ לא יביע דעה כלשהי בנושא, כדי שלא ייתפס כמי שמתערב בשיקול דעתם של הבוחרים. הלוי טען, כי הוא מייצג את העם - ופוגלמן הזכיר לו שהוא מייצג את הליכוד, ואילו חיות תהתה האם לדעתו העותרים אינם חלק מהעם.


בג"ץ 8149/19, ארנה ברי ואח' נ' היועץ המשפטי לממשלה ואח' / פרוטוקול
פרוטוקול דיון בעתירה המבקשת למנוע מבנימין נתניהו להרכיב ממשלה אחרי הבחירות לכנסת ה-23

תאריך:  31/12/2019   |   עודכן:  31/12/2019
איתמר לוין
+צעירה העבודה הקרינו תעמולה על מטה הליכוד בת"א
22:43 31/12/19  |  עידן יוסף
צעירי מפלגת העבודה הקרינו הערב על מטה הליכוד במצודת זאב בתל אביב, סרטון הסופר לאחור את כהונת נתניהו, לרגל השנה האזרחית החדשה. הסרטון שנחתם בכיתוב "תם עידן נתניהו", מונה את כישלונותיו, לצד פרשיות בהן נקשר שמו.
+סטודנטים דורשים: אפשרו הצבעה במקום הלימודים
18:43 31/12/19  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
סטודנטים מכל הקשת הפוליטית פנו אל יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט ניל הנדל, וביקשו ממנו לאפשר לסטודנטים להצביע בבחירות לכנסת ה-23 ביישובים שבהם הם לומדים
([צילום: פלאש 90])
+"לא בכל מחיר אקח חלק ברשימה שספק אם תעבור"
12:37 31/12/19  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
אמר והוסיף כי "אין זה משנה בכלל מהו המקום בו אשתבץ ברשימה המאוחדת, עדיין לא מאוחר לקיים הליך דמוקרטי שיחדש את אמון הציונות הדתית במפלגה"
(סמוטריץ'. לא בכל מחיר [צילום: הדס פרוש/פלאש 90])
+מצב העניינים בעת הזו
11:48 31/12/19  |  בעז שפירא   |   לרשימה המלאה
כעת זו שעת מבחן לבצלאל סמוטריץ'  ▪  איש מוכשר שעלה כמטאור בשמי הפוליטיקה הישראלית. כבר בתחילת פעילותו בתנועת רגבים התבלט כביצועיסט ואיש עקרונות
(סמוטריץ'. מחזק את אופיה היהודי של המדינה [צילום: הדס פרוש/פלאש 90])
+אופוזיציה נומי, נומי
10:37 31/12/19  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
מזמן האופוזיציה לא העניקה לציבור שיעור מאת מנחם בגין במדע המדינה שיאמר: נכון, ובג"ץ הוא העם
(מנחם בגין [צילום: הרמן חנניה/לע"מ])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ רומז שלא יתערב כרגע בכשירות נתניהו להרכיב ממשלה
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ריבלין=סמולן
31/12/19 11:13
 
ע_הראל
1/01/20 09:44
2
יהודה דרורי
31/12/19 11:21
 
עובד 1
31/12/19 16:09
 
עמוס שנער
1/01/20 01:12
 
יהודה דרורי
3/01/20 14:38
 
תזכורת
1/01/20 18:33
3
רוזן
31/12/19 11:43
 
עמוס שנער
1/01/20 01:17
4
שמחה חן
31/12/19 15:59
5
מה? מה פתאום?!
31/12/19 23:39
6
ע_הראל
1/01/20 04:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2020
האופוזיציה אינה יודעת להתנהל ברוח קרב דמוקרטית נגד ביבי. אפשר שמנהיגיה אינם מבינים בתכני הוויכוח ואפשר שאנשי המקצוע שלה מפגרים בעשרות שנים אחרי דרכי ההסברה בעולם המודרני.
31/12/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
יום חמישי שעבר עמד כולו בסימן סערה וסער. בחוץ השתוללה סערה חורפית, בירושלים שוב אלימות קשה כשנרצח באכזריות האזרח עמוס סער ז"ל (בגלל ריב שכנים ככל הנראה), ולהבדיל - בעשרות מוקדים ברחבי הארץ הלכו חברי הליכוד להכריע בבחירות מקדימות שכפה גדעון סער. מצד אחד - יום של דמוקרטיה אמיתית בליכוד, מצד שני - יום של סער-רגשות ברשתות בחברתיות. במיוחד בקבוצות הוואטצאפ הליכודיות נפרצו כל הסכרים והשתוללה סערה נגד מי שקם להתמודד באופן הכי דמוקרטי על ראשות הליכוד ונגד השלטון ה"נצחי" של ביבי.
הוועדה המסדרת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן אישרה את בקשות ההתפלגות של סיעת יהדות ושל סיעת הרשימה המשותפת. בדיון שנערך (יום ב', 30.12.19) בוועדה הוחלט לאשר את בקשת חברי הכנסת מנסור עבאס ואחמד טיבי לפיצול סיעת הרשימה המשותפת לארבע סיעות: חד"ש, רע"ם, תע"ל ובל"ד.
30/12/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
הנה, ביבי מבקש חסינות מפני העמדה לדין. הוא שיקר בראיון שערכה עימו קרן מרציאנו כי לא יבקש חסינות. עניין של מה בכך, מה זה בשביל ביבי לא לומר אמת? קטן עליו. ראש ממשלה שעושה כן הוא כמו עד-מדינה, שמורשע בהודאה של עצמו, ומוותרים לו על העונש.
30/12/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
אין בגוש הימין ח"כ רציני אחד שמאמין כי ד"ר אביחי מנדלבליט "תפר תיקים" לבנימין נתניהו. אולי אפילו לא מיקי זוהר. לכל היותר יש מי שסבור כי מנדלבליט טעה בהעמידו את ביבי לדין. ההבדל הוא דרמטי. כי טעות היא טעות ואילו "תפירת תיק" היא במזיד, בכוונה רעה, ומעוגנת בתרבות השקר.
30/12/2019  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2020  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשות נתניהו  /  מי ומי  
לריסה עמיר תעמוד בראש מפלגה  /  איציק וולף
ח"כ זוהר: נקיים דיון בפנסיה של ניצן  /  איציק וולף
נתניהו: חסינות - אבן יסוד בדמוקרטיה  /  איציק וולף
הסער שלפני הסערה  /  אליהו קאופמן
המרחק בין ימין לשמאל  /  אליזבט רימיני
תודה לגדעונים  /  דן מרגלית
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il