|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
סולימאני. אחרי 22 שנים [צילום: AP] זירת החיסול בבגדד [צילום: AP] נתניהו מקדים את חזרתו לישראל מיוון [צילום: אביר סולטן]

מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה שילם את המחיר

ארה"ב חיסלה את קאסם סולימאני

החיסול בא לאחר ההסתערות של המונים פרו-אירניים על שגרירות ארה"ב בבגדד כוח קודס הוא הזרוע של המשטר האירני לפעולות טרור ברחבי האיזור, ובין היתר מפעיל את חיזבאללה וחמאס סולימאני חוסל בתקיפה אווירית בנמל התעופה של בגדד, יחד עם בכירים בארגונים שפעלו בשליחותו
03/01/2020  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   חיסול סולימאני   |   תגובות

ארה"ב חיסלה (יום ו', 3.1.20) את גנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האירניים. סולימאני היה האחראי לפעילות האירנית מחוץ לגבולות המדינה ובמיוחד לפעולות טרור ברחבי המזרח התיכון. יחד עימו חוסל אבו מהדי אל-מוהנדס, סגן מפקד אל-חשד א-שעבי - ארגון-הגג של המיליציות הפרו-אירניות בעירק. השניים חוסלו בתקיפה אווירית של מל"ט בנמל התעופה של בגדד, בפעולה המהווה שילוב של מודיעין מעולה וביצוע מושלם.

הפנטגון אישר, כי החיסול נעשה בהוראתו של הנשיא דונלד טראמפ, במטרה להרתיע את אירן מתוכניות התקפיות עתידיות. הוא בא שלושה ימים לאחר שהמונים פרו-אירנים הסתערו על שגרירות ארה"ב בבגדד, לאחר שארה"ב תקפה מטרות של גורמים פרו-אירניים בעירק ובסוריה. לפני חודשיים חיסלה ארה"ב, בהוראתו של טראמפ, את מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדדי.

הפנטגון אומר: "בהוראת הנשיא, צבא ארה"ב חיסל את קאסם סולימאני, ראש כוח קודס של משמרות המהפכה, ארגון שהוא חלק מרשימת ארגוני הטרור המוכרים בארה"ב. סולימאני פעל באופן אקטיבי לפיתוח תוכניות לתקיפת דיפלומטים אמריקנים ואנשי שירות בעירק ובאזור כולו. הוא וכוח קודס אחראים למותם של מאות אמריקנים ואנשי שירות של הקואליציה, ולפציעתם של אלפים נוספים.

"הוא ניצח על התקיפות על בסיסי הקואליציה בעירק בחודשים האחרונים - שהגיעו לשיא ב-27 בדצמבר, אז נהרג אמריקני ונפצעו עוד שניים. סולימאני אף אישר לתקוף את השגרירות האמריקנית בבגדד בשבוע האחרון. התקיפה נועדה להרתיע את אירן מתכנון התקפות עתידיות. ארה"ב תמשיך לנקוט את כל הפעולות הנדרשות כדי להגן על אנשיה ועל האינטרסים שלה, בכל מקום ברחבי העולם".

מוקדם יותר הודיעו המיליציות הפרו-אירניות בעירק, כי חמישה מאנשיהן נהרגו יחד עם עוד שני "אורחים חשובים" בתקיפה אווירית אמריקנית לעבר כלי הרכב שלהם בנמל התעופה בבגדד. על-פי המיליציות, אחד ההרוגים הוא אחראי קשרי החוץ של אל חשד א-שעבי, מוחמד רדא א-ג'אברי. אדם נוסף שלפי הדיווחים בתקשורת הערבית נהרג הוא מוחמד אל-כוותראני, מחזיק תיק עירק בארגון חיזבאללה - שלוחת הטרור העיקרית של אירן.

גורם עירקי אמר, כי אל-מוהנדס הגיע לנמל התעופה בשיירה כדי לקבל את סולימאני, שנחת באותם רגעים מסוריה או מלבנון. סולימאני ביקר פעמים רבות בעירק בחודשים האחרונים, והמריץ את ממשלתה לנקוט ביד קשה נגד המפגינים, אשר דרשו בין היתר לסלק את ההשפעה האירנית מעירק - בדומה לזו של שלטונות אירן בארצם. הגורם אמר לסוכנות הידיעות AP כי התקיפה אירעה עם ירידתו של סולימאני מהמטוס. פוליטיקאי בכיר בעירק מסר, כי גופתו של סולימאני זוהתה באמצעות הטבעת שענד על אצבעו.

סולימאני בן ה-62 היה מפקד כוח קודס מאז 1998. היחידה אומנם כוללת רק כמה אלפי לוחמים, אך כוחה העיקרי הוא בהפעלת שלוחים ברחבי העולם - כמו חיזבאללה בלבנון ובסוריה, המיליציות בעירק, חמאס ברצועת עזה והמורדים החות'ים בתימן. כוח קודס כפוף ישירות למנהיג העליון, עלי חמנאי, כך שחיסולו של סולימאני הוא גם מהלומה אישית קשה ל-חמנאי.

ארה"ב ייחסה לסולימאני בין היתר את מותם של מאות מחייליה לאחר הפלישה לעירק ב-2003, משום שארגונו סיפק למיליציות המקומיות כלים וידע להפעלת פצצות מרחוק - אמצעי מרכזי נגד הכוחות האמריקניים. הוא גם היה המוח שמאחורי פעילותה החתרנית של אירן ברחבי המזרח התיכון, שאת הפסקתה דורש טראמפ כחלק מהסכם מחודש בתחום הגרעין.

שר החוץ האירני, ג'ווד זריף, כינה את חיסולו של סולימאני "פעולת טרור בינלאומית" ו"הסלמה מסוכנת מאוד ומטופשת מאוד". הוא הזהיר, כי ארה"ב תשא באחריות לכל ההשלכות של החיסול. זריף נחשב בעיני המערב לאחד המתונים בצמרת האירנית, והיה המוביל של המו"מ לחתימת הסכם הגרעין. הטלוויזיה האירנית הפסיקה את שידוריה הרגילים כדי להודיע על מותו של סולימאני.

לפני שלושה אמר ראש המוסד, יוסי כהן, כי סולימאני "יודע מצוין שחיסול שלו הוא לא דבר בלתי אפשרי. פעילותו מוכרת ומורגשת בכל מקום, אנחנו מכירים אותה ונלחמים בה. אין ספק שהמערך שהוא הקים מהווה אתגר משמעותי למדינת ישראל".

ההערכה היא, כי אירן עלולה להתייחס לחיסולו של סולימאני כפעולה מלחמתית. ארה"ב כבר נכנסה לכוננות לקראת פעולות תגמול אפשריות, הן פיזיות (התקפות טרור על מוסדות אמריקניים) והן במרחב הסייבר. אירן עלולה לנסות ולתקוף גם יעדים ישראלים, משום שהיא רואה את ישראל כזרוע המרכזית של ארה"ב במזרח התיכון.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הקדים את חזרתו לישראל מיוון בשל ההתפתחויות הביטחוניות באזור.

נסראללה. מאיים בנקמת דם
תאריך:  03/01/2020   |   עודכן:  03/01/2020
איתמר לוין
+נתניהו: לטראמפ מגיע כל הקרדיט על פעולה חלקה, חזקה והחלטית
15:55 03/01/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פומפאו: החיסול הציל את חייהם של עשרות ואולי מאות אמריקנים  ▪  תגובות זהירות בעולם: קריאה לאיפוק לצד הימנעות מהתייחסות לחיסול עצמו  ▪  מחירי הנפט זינקו ביותר מ-4% מחשש שאירן תפגע בהפקה ובייצוא במזרח התיכון
מפגינים בטהרן [צילום: וחיד סאלמי, AP]
מפגינים בפקיסטן [צילום: מוחמד סג'אד, AP]
+מחליפו של סולימאני: אסמעיל קאאני
14:36 03/01/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
המנהיג האירני העליון, עלי חמינאי, הודיע על מינוי סגנו של סולימאני למחליפו  ▪  קאאני נחשב לכריזמטי פחות מסולימאני ולא ידועה מידת קרבתו לחמינאי, אולם הוא מכיר היטב את המערכת ואת משימות כוח קודס
(קאאני. פחות כריזמטי מסולימאני, סגן המפקד משנת 1997 [צילום: מתוך הטלוויזיה האירנית])
+מנהיג חדש לכוח קודס: איסמעיל קאאני
12:38 03/01/20  |  איציק וולף
מנהיג אירן, עלי חמינאי, הודיע על מינוי סגנו של קאסם סולימאני, איסמעיל קאאני, לתפקיד מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, במקום סולימאני שחוסל הלילה.
+כוננות בסיסי הטילים האירניים - במצב מלחמה
12:37 03/01/20  |  איציק וולף
סוכנות הידיעות של משמרות המהפכה האירניים דיווחה על העלאת כוננות בסיסי הטילים האירניים למצב מלחמה.
+כך נראו הרגעים הראשונים אחרי החיסול
12:12 03/01/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה מקדים את חזרתו לישראל מיוון  ▪  בצה"ל נמצאים בכוננות ובהערכת מצב במשרד הביטחון הוחלט להשאיר את אתר החרמון סגור  ▪  צבא בריטניה במזרח התיכון העלה את הכוננות
סולימאני. זוהה באמצעות הטבעת הייחודית [צילום: AP]
הרגעים הראשונים בבגדד
+הזרוע הצבאית של חמאס: סולימאני פעל למחיקתה של ישראל
11:17 03/01/20  |  איציק וולף
הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעת אבל על חיסול קאסם סולימאני וטען כי היה לו תפקיד משמעותי בסוגיה הפלשתינית ובהתנגדות לישראל. "הוא פעל רבות להביא למחיקתה של ישראל", לשון הודעת הארגון.
+יו"ר העבודה-גשר: להיערך לתגובה אירנית בישראל
10:22 03/01/20  |  איציק וולף
יו"ר מפלגת העבודה-גשר, ח"כ עמיר פרץ, ברך על חיסול מפקד משמרות המהפכה האירניים, קאסם סולימאני.

"היעלמותו של סולימאני היא חיובית. מי שהיה גורם ראשי בהתססת האזור, אדריכל של מאחזים עויינים על גבולנו הצפוני ומממן ראשי של חמאס וחזבאללה, היה בן מוות. אני מודה לארה"ב ולנשיא טראמפ על פעולתם. עם זאת, עלינו להיערך לכך שהאירנים ושלוחיהם יראו בישראל כתובת קרובה וזמינה לנקמה", טען.

לדבריו, יש להאיץ את תכנית מגן הצפון שכבר תוקצבה לפני כשנתיים אך טרם יצאה אל הפועל, ולצד ההגנה האקטיבית של כיפת ברזל והמערכות השונות, להשלים את ההגנה הפאסיבית של מרחבי המיגון בבתי המגורים ומבני הציבור לפני שיהיה מאוחר מידי.
+ח"כ מיכאלי: מקווה שחיסול סולימאני אינו רק 'תגובת בטן'
10:09 03/01/20  |  איציק וולף
ח"כ מרב מיכאלי (העבודה-גשר) הגיבה על חיסול קאסם סולימאני ואמרה כי היא מקווה שזאת לא רק תגובת בטן אלא שהיא חלק מאסטרטגיה.

"‏אני מקווה שחיסולו של קאסם סולימאני יחסוך חיים רבים בעתיד, אבל בזמן הקרוב הוא עלול לגבות חיים ולכן חשוב להתנהל עכשיו באופן שקול. לו ארה"ב היתה מגיבה באופן מדוד כשאירן התגרתה בה כנראה שלא היה צריך להגיע לפעולה קיצונית כל כך", אמרה.

+ח"כ כסיף: חיסול סולימאני - ביריונות אמריקנית
09:11 03/01/20  |  איציק וולף
ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) טוען כי תקיפה אירנית על מטרות ישראליות בעקבות חיסול מפקד משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, עלולה לעלות בחיי ישראלים.

"מי שפותח היום שמפניות לא מבין שהרג סולימאני יכול להוביל לתקיפה נגד ישראל. אם הבריונות האמריקנית תעלה בחיים ישראלים הדבר יהיה על ידיו של טראמפ ושל חברו העבריין הנמלט נתניהו", טען.

מדובר בתגובה חריגה במיוחד במערכת הפוליטית הישראלית, הנוטה להעניק גיבוי מלא לכוחות האמריקנים במאבק מול אירן. גורמי ממשלה רשמיים לא הגיבו הבוקר, לאחר שכל שרי הממשלה קיבלו הנחיה שלא להגיב על החיסול.
(כסיף. "דם על הידיים" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+ביידן: טראמפ השליך דינמיט לחבית חומר נפץ
08:57 03/01/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
סגן נשיא ארצות הברית לשעבר תקף את הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, על ההחלטה לחסל את קאסם סולימאני  ▪  "אני חושש שהממשל הזה לא הוכיח בשום שלב את המשמעת או את הראיה לטווח הרחוק הנצרכת והמחיר על כך עלול להיות גבוה"
(ביידן. התנגד גם לחיסול בן לאדן [צילום: ג'ון לוכר, AP])
+זה היה הדבר הצודק
08:17 03/01/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חיסולו של קאסם סולימאני לא יפסיק את הטרור האירני ומן הסתם יוביל לפעולות תגמול. אבל האיש היה בן-מוות משום שעל ידיו רבץ דמם של מאות ואולי אלפי חפים מפשע. הגיע לו למות, נקודה
(המשך הדיפלומטיה בדרכים אחרות [צילום: AP])
+פלוסי: החיסול בוצע בלי התייעצות עם הקונגרס
07:49 03/01/20  |  איציק וולף
יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי (המפלגה הדמוקרטית), דורשת מן הבית הלבן לעדכן את הקונגרס כולו באופן מיידי על חיסול קאסם סולימאני. "הפעולה בוצעה מבלי שנעשתה התייעצות עם הקונגרס", טענה.
+בעקבות החיסול: שר הביטחון והרמטכ"ל בדיון הערכת מצב
07:46 03/01/20  |  איציק וולף
בעקבות חיסול מפקד משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, יקיים שר הביטחון, נפתלי בנט, הבוקר דיון הערכת מצב יחד עם הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, ועם ראשי מערכת הביטחון.
+לפיד: סולימאני שאחראי לרצח אלפים זכה לסוף המגיע לו
07:34 03/01/20  |  איציק וולף
ח"כ יאיר לפיד הגיב על חיסול סולימאני וכתב כי הוא מברך את הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, ואת המזרח התיכון כולו על החיסול. "מי שהוביל פעולות טרור רצחניות מדמשק ועד בואנוס איירס ואחראי למותם של אלפי חפים מפשע זכה לסוף המגיע לו", צייץ בחשבון הטוויטר שלו.

לדברי לפיד, המשטר האירני הוא משטר טרור ומול הטרור צריך נחישות וכוח. "כל מי ששותף לתעשיית הטרור האירנית צריך לדעת שדמו בראשו", כתב.
+תגובת טראמפ לחיסול סולימאני: צייץ את דגל ארה"ב
07:30 03/01/20  |  איציק וולף
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הגיב על חיסול מפקד משמרות המהפכה האירניים, קאסם סולימאני, בציוץ שבו לא כתב מילה אלא רק העלה תמונה של הדגל האמריקני.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב חיסלה את קאסם סולימאני
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כן ירבו החיסולים
3/01/20 09:59
2
הגוי..
3/01/20 13:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האם החלטתו של ח"כ אביגדור ליברמן לבצע סיכול ממוקד בראש הממשלה בנימין נתניהו בהתנגדותו למתן חסינות, מתבררת כהימור מסוכן שיעלה לו באובדן מושבים בכנסת הבאה? סקרי בחירות חדשים מעלים (יום ה', 2.1.19) כי כוחה של ישראל ביתנו יורד במושב אחד או שניים.
02/01/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
מפלגת נעם מודיעה כי לא תתמודד בבחירות הקרובות לכנסת הקרובה, אך מבהירה כי לא ויתרה על התמודדות במערכת הבחירות הבאה אחריה. באגרת-מידע שנשלחה (יום ה', 2.1.20) ע"י אבי מעוז לתומכי מפלגת נעם, נאמר כי הזמן הקצר שבין מערכות הבחירות, לא הספיק לה לצורך בניין הכוח של המפלגה, התפקדות, הקמת מוסדות, הקמת סניפים ויצירת מעגלי תמיכה שיבטיחו את הנוכחות של נעם בשדה הציבורי - פוליטי ויסללו את הדרך לכניסתה לכנסת.
02/01/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שב ומבקש היתר לקבלת מימון להוצאות הגנתו. ועדת ההיתרים שליד מבקר המדינה דחתה שתי בקשות קודמות שלו, אך מאז התחלפו הן המבקר והן חברי הוועדה.
02/01/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית, השופט ניל הנדל, ומנכ"ל ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, נפגשו (יום ה', 2.1.20) לפגישת עבודה עם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ונציגים בכירים מטעמו.
02/01/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
התוכנית "המקור" לא תפרסם 12 שיחות של גבי אשכנזי, מתקופת היותו הרמטכ"ל, על-רקע פרשת הרפז. כך קבע סופית (יום ה', 2.1.20) שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג.
02/01/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il