|   15:07:40
דלג
  יוסף אורן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

האמת מעל לכל - חלק ב'

הרומן "פצע" בולט לטובה בין שאר רומנים המטפלים בנושאי "המצב האנושי", בכך שאין בו ניסיון מאולץ לקשר את העלילה האוניברסלית ל"סכסוך", כדי לבטא בה את השקפתו הפוליטית של המחבר
31/10/2009  |   יוסף אורן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
האם לשקף לזולת את האמת זה נכון וזה טוב בכל מצב? [AP]

בתקופת הפרידה מאיה, שומע דניאל מאנה, כי "החיים היו נראים הרבה יותר טוב אם היינו לומדים מהילדים שלנו וממציאים משחקים כל פעם שהמציאות עושה לנו שריר... אם איזה זוג מיוחם יכול לשחק באחות רחמנייה ובחולה, אז בטח יש גם איזה משחק שירגיע בעל ואישה שרוצים להרוג זה את זה"

הרומן "פצע" אינו ספרו הראשון של עדי אבלס. לפני כעשר שנים הופיע הרומן שלו "בשביל זה יש אהבה", ומתברר, שהעלילות בשני הרומנים הן עלילות ניסוי, הבוחנות את המאבק בין אמת ושקר - שני הכוחות הסותרים המפעילים את חייה של החברה האנושית. בשני ספריו חתר המחבר להוכיח, שבניגוד למוסר, המבטיח שכר לדובר האמת ועונש לשקרן, החברה מענישה על אמירת אמת וגומלת על אמירת שקר. היפוך פרדוקסאלי זה התגשם בקורותיו של דניאל מלניק, גיבור "פצע", שהחליט לבדוק באמצעות ניסוי את תגובת החברה כשיאמר רק אמת. כצפוי, החברה קמה עליו מיד להענישו.

קרוביו וידידיו התרחקוממנו ונידו אותו, כי אינם יכולים לשאת את האמיתות שהשמיע להם; ועד מהרה הוא מצא את עצמו מגורש על-ידי אשתו, מפוטר ממקום עבודתו, נדחה על-ידי נשים שביקש להכיר ומסובך עם רשויות החוק. גורל מנוגד היה מצפה לו, אילו היה מוכן לפעול כאחרים, לכופף את מצפונו ולהסתייע באמירת שקר בנסיבות המתאימות.

מאחר שדניאל החליט לדבוק רק באמירת אמת וסירב "לכוון את הראש לאפסר ולהצטרף לעדר", הוא מוצא את עצמו מתעמת עם אלה שלדעתם היטיבו ממנו לבחור, ותוך פרק זמן קצר חוזר למשבצת חייו הקודמת: מתגורר בדירה שכורה באחד האזורים העלובים ביותר של תל אביב, מחופר בכורסתו, שבחיקה התנחם כרווק מופנם וביישן לפני שהכיר את איה, אשתו, היא הכורסה שממנה לא נפרד גם אחרי שעבר להתגורר עם איה תחת אותה קורת גג. כורסה זו מובלטת בפרקי העלילה כרהיט המסמל את התהפוכות בחייו של דניאל: אף שבד הקורדרוי שלה נשחק זה מכבר ואניצי קש מבצבצים מבעדו, ושורטים את גבו, השריטות "מענגות אותו כציפורניה של מאהבת מסורה". הדימוי הנשי שמייחס דניאל לכורסה מלמד, שבתחילת הניסוי הוא בטוח שיוכל להמשיך בחייו בלי איה. יהיה עליו להשלים את הניסוי, כדי להבין שאיה צדקה ממנו ושאם רצונו לשמור על אנושיותו, האהבה - אף אם היא מושגת בצורות שונות של שקר (מחמאה, חנופה, פשרות ו"עיגול פינות") - חיונית לו יותר מהאמת.

מנת האשליות והכזבים שלה אנו רעבים

אין הם שואפים להצלחות מרשימות בחברת נשים יפות ולא להישגים גדולים בעיסוקיהם, אלא להציל את השנים הבאות מהחיים חסרי הייחוד ודלי המשמעות שחיו עד עתה, שהיו רצופים בכניעה למוסכמות, ל"דיקטטורה של העדר".

בשני הרומנים גילף עדי אבלס גיבור מתלבט זהה: גבר כבן 40, שמאס בחיי השגרה הבלתי מספקים שחי עד כה. ליאיר ברומן "בשביל זה יש אהבה" ולדניאל ברומן "פצע" רצון דומה. אין הם שואפים להצלחות מרשימות בחברת נשים יפות ולא להישגים גדולים בעיסוקיהם, אלא להציל את השנים הבאות מהחיים חסרי הייחוד ודלי המשמעות שחיו עד עתה, שהיו רצופים בכניעה למוסכמות, ל"דיקטטורה של העדר". שני הגיבורים מניחים, שאם יתבדלו מהעדר החברתי, יהיו חייהם מסעירים יותר, מוסריים יותר ולפיכך – גם ראויים יותר. השאיפה הזו לניקיון דעת, יודעים שניהם, תביא בוודאות לבידודם מהחברה, שאינה אוהבת את החריג ואת השונה, ובוודאי את זה שמאיים על חוקיה ועל נימוסיה.

אף שגיבורי שני הספרים דומים וגם הדילמה שלהם זהה, פיתח אבלס את עלילות הניסוי בשני הרומנים באופן שונה. ברומן הקודם נעזר יאיר במהלך הניסוי בג'ו, המשמש לו כחונך. ג'ו הוא טיפוס ססגוני, אמן בהעמדת פנים ובניצול השקר להשגת אהבה לעצמו, הן מנשים והן מ"העדר" בכללו. הוא פנטזיונר שהארץ הזו קטנה עליו, והוא זה שאוחז בידו של יאיר, המופנם-ביישן והמצטנע, ומלמד אותו איך פועל מניפולטור וכיצד הוא מספק להמונים את מנת האשליות והכזבים שלה הם רעבים. על שאלתו של יאיר ברומן הביכורים של עדי אבלס "מניין התאווה החולנית לשקר לכל העולם כל הזמן?", עונה ג'ו תשובה המסכמת את תפקידו כחונך ליאיר: "תאווה חולנית לשקר? ... על מה אתה מדבר? בני תרבות כמוני סולדים משפת הרחוב שלך, כאן מדובר בסך-הכל בהסתגלות קיומית... כי מה אנחנו בסך-הכל? זן של יצורים נעלבים...

וכדאי שתכניס לך טוב-טוב לראש, אנחנו מדברים כאן על מנגנון גאוני, חיוני מאין כמוהו, שבלעדיו לא היו החיים זורמים".
עד שפתח בניסוי שלו, לא שמע דניאל מעודו המלצה חמה על תרומת השקר לחיים, כמו זו ששמע יאיר מפי ג'ו, ויהיה עליו להגיע בעצמו למסקנה הזו במהלך הניסוי, אחרי שכל הנשים – החל באיה וכלה באלו שפגש אחרי הפרידה ממנה - יאמרו לו אותה כל אחת בדרכה. הבדל זה הופך את הרומן "פצע" מרתק יותר מהרומן "בשביל זה יש אהבה". אך הוא מעניין יותר גם משום שברומן הקודם היה סיפור המעשה עצמו דמיוני ומופרז מאוד ולכן שירת בקושי את הרובד הרעיוני-עיוני שעליו הונח. ברומן "פצע" מתח אבלס את ההפרזה במעשיו של דניאל די הרבה, אך הקפיד שלא לחצות את קו הסבירות של סיפור ריאליסטי. ובכל פעם שהניסוי של דניאל התקרב לקו האדום, כמו בפניותיו אל נשים בעיבורה של תל אביב בהצעה שייאותו לשכב איתו,יודע לעצור את הניסוי במועד ו"להעניש" את גיבורו, על-ידי הפקדתו-הפקרתו בידי הממונים על קיום הסדר והחוק בחברה.

שפתיו נוגסות במילותיו כבסעודה דשנה

בניגוד לסיפור רגיל, שבו מעלים המחבר את "המספר" ככל האפשר, כדי שלא יפריע להיווצרות ההזדהות הרגשית של הקורא עם צרותיהם ועם סבלם של הגיבורים, ב"פצע" פעל עדי אבלס באופן מנוגד: הוא דווקא הבליט את נוכחותו המנוכרת, הצינית-אירונית, של "המספר", ובכך כפה גם על הקורא את המבט האנתרופולוגי שלו.

עלילת הניסוי הזו מצדיקה את הגדרת הרומן "פצע" כרומן אידיאי, שבו סיפור המעשה – המעלות והמורדות בזוגיות של איה ודניאל – משמש מקרה-מדגים לבירור השאלה, אם החברה האנושית הייתה מצליחה להתקיים אילו היו הבריות דוברות אמת בלבד. כדי להשיב על כך, בחר אבלס בדמות מספר ("נראטור"), המותאמת לעלילת ניסוי הנערך לא בעכברי מעבדה, אלא בבני אדם. התכונה הבולטת ביותר של מספר זה היא הסקרנות שהוא מגלה בניסוי ובתוצאותיו.

בשקדנות של אנתרופולוג, מתעכב המספר של "פצע" על פרטים ומעניק פרשנות משלו לאירועים. נוכחותו של מספר כזה בעלילה היא, כמובן, ניכרת ביותר, כי הוא אינו מסתפק במסירת המידע על הדמויות, אלא גם מדריך את הקורא כיצד עליו לצפות בהן ובמעשיהן ולאלו תובנות עליו להגיע. למעשה, מקיים המספר הדעתן של "פצע" קשר עם הקוראים מעל ראשם של דניאל ושל שאר הדמויות. ואת זה הוא עושה בשתי דרכים:

בדרך האחת מבליט המספר את נוכחותו על-ידי הבאת משפט מכליל, פרי ניסיון חייו, לפני שהוא מספר על אירוע בחיי הגיבורים. וכך עשה כשסיכם את דעתו-בקיאותו על המבטים המוחלפים בין גברים ונשים במקום העבודה, לפני שסיפר על המבטים שנעץ דניאל במעסיקתו במשרד: "כל הזמן הזה ממשש דניאל בעיניו את גופה של היושבת מולו... מבטים כאלה, ואף חצופים מהם, נזרקים לא אחת במהלך עבודה בין גברים ונשים,... אבל דניאל שהתוודע אליהם רק לאחרונה, חש שאינם שייכים לו. הוא נתקף דחף בהול להשיב למבטיו את טבעם המוכר ומחפש ביושבת מולו את דמותה המוכרת, דמות של שותפה עסקית". במקום אחר מקדים המספר להבליט את דעתו על התועלת שמעניקים בני אדם בנוכחותם לזוג השרוי במתח, לפני שהוא מתאר את המתח ששרר בין איה ודניאל כשבאו להיפרד מהוריה של איה לפני נסיעתם לנופש בטוסקנה: "בני-אדם, אפילו הורים, יכולים להיות שימושיים מאוד במחיצת זוגות מתוחים. בכך חשים עתה איה ודניאל, שנשארים לבדם ולא יודעים מה לעשות בשקט המענה שרובץ ביניהם".

הדרך השנייה שבה מבליט המספר את נוכחותו, היא צירוף קולם של הגיבורים לקולו. השימוש השיטתי בטכניקה של דיבור משולב, שבה משולבים דברי המשוחחים, ממש בלשונם, בקולו של המספר, במקום להימסר בנפרד, כדיבור ישיר שלהם – מאפשר למספר להוסיף את פירושיו לדברי הגיבורים שלו. כך למשל מובלטים דבריהם של איה ודניאל, כדי להבדילם מקולו של המספר, בשיחה שהם מקיימים לאחר המריבה שפורצת בין דניאל לבין אביו במטוס: "ואיה, שלא רוצה לחולל מהומה קרוב כל כך לטוסקנה, מסתפקת בהערה מלוחשת, אני מקווה שלפחות נפרדת ממנו כמו בן. כמו בן שנושל מירושתו, מתקן אותה דניאל, ושפתיו נוגסות במילותיו כבסעודה דשנה, דבר כזה עוד לא עלה על הצלחת שלו והטעם במפתיע מענג, כן, המנוול עוד ינשל אותי מהירושה הוא שב ואומר, ומוסיף ומתקן, אותנו, אותנו הוא ינשל, אם בכלל התכוון לתת לנו משהו. להחזיק פילגש צעירה זה עניין תובעני כשהפרנסה שלך תלויה בעסקנות מפלגתית, בייחוד אם המפלגה שלך באופוזיציה. אתה בטוח? פוערת איה זוג עיניים גדולות, לא מבהירה אם היא מתכוונת לעניין הפילגש או לסנקציות הכלכליות, ודניאל מהנהן בראשו, כן, אני בטוח, מאה אחוז בטוח, וגם הוא לא מבהיר למה בדיוק התכוון".

באמצעות הפעלת המספר בשתי דרכים אלה, השיג אבלס טקסט מרשים באחדותו, הכופה על הקורא צפייה בגיבורים בלא מעורבות רגשית אלא מעמדה של צופה בניסוי, שבו הגיבורים הם חיות המעבדה האמורות לספק את המימצאים. בניגוד לסיפור רגיל, שבו מעלים המחבר את "המספר" ככל האפשר, כדי שלא יפריע להיווצרות ההזדהות הרגשית של הקורא עם צרותיהם ועם סבלם של הגיבורים, ב"פצע" פעל עדי אבלס באופן מנוגד: הוא דווקא הבליט את נוכחותו המנוכרת, הצינית-אירונית, של "המספר", ובכך כפה גם על הקורא את המבט האנתרופולוגי שלו. ולכן, אף שרוב האירועים בחייהם של גיבורי הרומן מתרחשים בין כותלי דירות או במתחמי משרדים ובתי קפה (למעט הפרק המספר על הנופש בטוסקנה), הקורא אינו משתעמם, אלא נשאר מרותק לקולו של "המספר".

זו ההזדמנות לציין שהרומן "פצע" עולה על רומנים רבים שתוכננו אף הם לטפל באחד מנושאי "המצב האנושי" – כלומר, הנושאים האוניברסליים – שמחבריהם לא עמדו בפיתוי ו"זיהמו" את טוהר העלילה האוניברסלית על-ידי קישורה באופן מאולץ ל"סכסוך", כך שיוכלו לבטא בה את השקפתם הפוליטית אקטואלית. אף שגיבורי "פצע" הינם ישראלים וכמעט כל האירועים בו מתרחשים בזירה הישראלית, נמנע אבלס מגלישה מיותרת לנושאי "המצב הישראלי", והתרכז לאורך כל העלילה בניסוי שתיכנן לגיבורו: בדיקת סובלנותה של החברה כלפי אחד מבניה, שהחליט לקיים בדיוק את מה שחונך לעשות: לפעול בכנות גמורה עם הרגשתו ועם מחשבותיו ולדבר רק אמת.

בלי הלב שום דבר לא אמיתי

ולכן, אף שכל פגישותיו עם הנשים הללו הסתיימו באופן דומה, הן לא היו מיותרות, כי במהלכן התעצמו געגועיו לאיה. דמותה צפה במוחו גם כשהיה במצבים אינטימיים עם אחדות מהן. כמו כן הרגיש, שקנאותו ל"עקרונותיו" נחלשה אצלו ככל שהצהרותיו בפגישות הללו על דבקותו באמת בלבד הפכו מגוחכות יותר ויותר אפילו בעיניו.

אמנם הרומן של אבלס מתאר משבר בנישואי גיבוריו, אך אין לשייכו לקבוצת הרומנים הרבים שפולטת תעשיית הספר העברי מדי שנה, העוסקים ב"תמונות מחיי נישואים" או ב"סיפורים מן החיים". ובמתן הפרשנות לו גם אין ללכת שולל אחרי הפרטים שרומנים ממוסחרים עושים מהם מטעמים, כגון: העובדה שנישואי דניאל ואיה הגיעו לשנתם האחת-עשרה, הנחשבת לאחת השנים "המסוכנות" בחייו של זוג נשוי; העובדה שדניאל נמצא "בסוף העשור הרביעי לחייו", הנחשב למועד שבו עובר גבר משבר אישי קשה; וכן העובדה שבגיל זה אין עדיין לזוג ילדים, ושאיה, הצעירה בכמה שנים מדניאל, כבר הייתה אמורה להיות מוטרדת מסכנתו של הריון ראשון בגיל גבוה מדי. אף שהסיפורת הטריוויאלית רוקחת מנתונים כאלה את תבשיליה, לא להם מייחסת עלילת "פצע" את המשבר בנישואיהם של איה ודניאל. החלטתו של דניאל לערוך ניסוי היא שגרמ למשבר בנישואיהם.

במהלך גיחת הנופש בטוסקנה הייתה לדניאל הזדמנות לסגת במועד משלבי הניסוי היותר קשים שציפו לו, אך הוא החמיץ אותה. שניהם היו שם רחוקים מן ההמון הסואן ומן ההכרח לנהוג על-פי נימוסיו של "העדר". אהבתם התחדשה במלוא עוזה בנופים שבהם הם התבודדו אילו קלט שם דניאל, שקסם הכנות השלמה והמוחלטת שאליה הוא שואף, מתקיים רק בהיותו בחברתה של איה אך יתפוגג בהכרח כאשר יחזרו וישתלבו במסגרת הכוללת בני אדם נוספים, שבה פועלים חוקיה של החברה, היה מפסיק כבר אז את הניסוי. אך הוא להוט להוכיח לעצמו ש"עקרונותיו" נכונים, שחייו יהיו ראויים רק אם יתבססו על אמירת אמת, ולא סרב להזמנת לורטה ורוברטו, הזוג המקומי, להצטרף לאורגיה, אף שאיה ניסתה להניאו מכך.

דניאל היה כה בטוח שיעמוד במבחן דבקותו באמת – גם כשיהיה נתון ללחץ החברתי שיופעל עליו ועל איה באורגיה, להצטרף לפורקן היצרים הפרוע של "העדר" – שלא התחשב בסירובה. ולכן, כאשר הסביר לה אחרי האירועים בטירה, בשם קנאותו לאמת, שגם החלטתו להצטרף לאורגיה תואמת את "עקרונותיו", שכן "אנחנו צריכים לממש את חופש הבחירה שלנו יום יום, שעה-שעה", זכה ביושר לתשובתה הבאה: "אני את הבחירה שלי כבר עשיתי לפני אחת-עשרה שנים... ואני לא מתכוננת להעמיד את האהבה שלי בשום מבחן. ואני גם לא מתכוונת להישאר יותר מדי זמן עם מי שבודק את האהבה שלו אלי – יש לי דרכים משלי להתייסר". בדברים אלה הודיעה לו, שאחרי שינחתו בארץ, עליו לעזוב את הדירה.

במהלך תקופת הפרידה מאיה, קיים דניאל הרבה פגישות עיוורות עם נשים אחרות, ומכולן שמע את האמיתות ששמע מפי איה. אחת מהן, אנה, אמרה לו כי "החיים היו נראים הרבה יותר טוב אם היינו לומדים מהילדים שלנו וממציאים משחקים כל פעם שהמציאות עושה לנו שריר... צריך לשחק יותר. אם איזה זוג מיוחם יכול לשחק באחות רחמנייה ובחולה, אז בטח יש גם איזה משחק שירגיע בעל ואישה שרוצים להרוג זה את זה. מצדי שישחקו שבץ-נא, שיקלעו חיצים למטרה, יתחרו בדפיקת שטיחים, העיקר שימצאו משהו".

והוא, שהבין כי באומרה "לשחק" כוונתה להסתייעות בשקרים, השיב לה ביהירות: "נחמד להפוך את עולם למקום שקל יותר לחיות בו, אך חשוב יותר להיות אמיתיים". ואילו סוזנה, עוד אלמונית שפגש במסע הזה, הגיבה על ההתנשאות שקלטה בדבריו ואמרה לו לפני שעמדו לסיים את פגישתם היחידה בלי לקבוע נוספת אחריה: "תרשה לי בבקשה לומר לך שרדיפת האמת הזאת, שאתה כל כך גאה בה, רק חוסמת לך את הגישה אל הלב, ובלי הלב שום דבר לא אמיתי".

ולכן, אף שכל פגישותיו עם הנשים הללו הסתיימו באופן דומה, הן לא היו מיותרות, כי במהלכן התעצמו געגועיו לאיה. דמותה צפה במוחו גם כשהיה במצבים אינטימיים עם אחדות מהן. כמו-כן הרגיש, שקנאותו ל"עקרונותיו" נחלשה אצלו ככל שהצהרותיו בפגישות הללו על דבקותו באמת בלבד הפכו מגוחכות יותר ויותר אפילו בעיניו. עד מהרה הרגיש, שאצלו "כאילו התחלפה המחויבות לאמת במחויבות לאהבה, והוא, בלי מחויבות כלשהי, לא אמיץ מספיק לחיות". בסיום הגיע דניאל בעצמו למסקנה, ש"הוא יותר מדי אנושי, הוא אנושי מכדי לנצח". בשלב זה הבין, שהוא אומנם הובס במאבק על השלטת האמת בחייו, אך גילה שהצורך הקיים בו לאהוב ולהיות נאהב חזק מהצורך שלו לדבוק באמת. הלב גבר אצלו על השכל – וספק אם יכול היה לצפות לניצחון חשוב מזה בחייו.

הסיום הזה מסביר את התקדמותו של עדי אבלס, הן מבחינה רעיונית והן מבחינה ספרותית, בספרו השני בהשוואה לרומן הקודם שלו, שלא הסתיים בהכרעה ברורה. בסיום "פצע" ההכרעה ברורה לחלוטין: דניאל שב ל"עדר החברתי", אחרי שהחליט להשיב לעצמו את אהבתה של איה ולהניח לניסוי שלא הצליח לעמוד במחירו. ואכן, בסיום הרומן שב דניאל בשמחה אל איה, כשהוא משוכנע מתמיד, כי החיים בחברתה מצדיקים את המחיר שיידרש לשלם על כך: להימנע מאמירת אמת תמיד, בכל מצב ובאוזני כולם.

לאתר מגזין מראה
יוסף אורן הוא חוקר, מבקר ומרצה לספרות. זכה ב "פרס היצירה" מטעם ראש הממשלה ופעמיים ב"פרס הביקורת" ע"ש ברנשטיין.
תאריך:  31/10/2009   |   עודכן:  31/10/2009
יוסף אורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"שר הביטחון אהוד ברק כינה את מורדי מפלגת העבודה בכינוי הגנאי שב"חים שוהים בלתי חוקיים במפלגת העבודה" ( מן העיתונות)
31/10/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
1. כוחם הבלתי מוגבל של האוצר ואגף התקציבים, אשר אינם מבינים את מורכבות החיים והשטח ותופסים את המציאות במונחי מקרו כלכלה בלבד.
31/10/2009  |  עדי שטרנברג  |   מאמרים
כשבסתיו 1979 התחילו באירן המהומות שסללו את הדרך להשתלטות חומייני על המדינה, היה נשיא ארה"ב, ג'ימי קרטר, עסוק בדבר שהיה חשוב יותר עבורו: שבירת כוח עמידתו של מנחם בגין מול דרישותיו הלא-מתפשרות של סאדאת בשיחות קמפ דייוויד. חברי הצוות של בגין באותן השיחות הביעו, בכתבי הזיכרונות שלהם, השתוממות על התרכזותו של קרטר בטיפול בבגין, תוך התעלמות מצילומי המהומות באירן, שריצדו על מסכי הטלוויזיה והמחישו את הסכנה לנפילת משטר השאח הפרסי, אותו הוא הגדיר לא מזמן כ-"עמוד של יציבות במזרח התיכון" - יציבות שהייתה חשובה מאוד לאמריקה. הם לא העלו על דעתם שברוב צביעותו ישגר אותו קרטר, תוך זמן קצר, שליח מטעמו אל ראשי הצבא האירני - להזהיר אותם משימוש בכוח נגד ניסיון ההשתלטות האיסלאמיסטית. וכך, אחרי נטרול הצבא, הבינו תומכי השאח שגורלם נחרץ, התחילו לברוח מארצם, ובעקבותיהם ברח גם השאח עם משפחתו, בינואר 1979. כך נפלה מדינה חשובה זו כפרי בשל לידי דיקטטורה אכזרית של חומייני והאייתוללות שלו. אלה לא ביקשו מקרטר אישור למשטר הדיכוי שהפעילו וגם נתנו לו שעור בכללי הדיפלומטיה האיסלאמיסטית - כשהתנפלו על שגרירות אמריקה בטהרן, הכניסו את כל הסגל לבית הסוהר, והחזיקו בו ללא משפט, למעלה משנה, עד לסיום כהונתו של קרטר. כך תרם המטיף הצבוע ל"זכויות אדם" - להקמת הדיקטטורה המסכנת כיום את שלום העולם, לא פחות מזו של היטלר במאה הקודמת.
31/10/2009  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
1. הכותבים הללו דורשים לדעת: מדוע נעשה מבצע "עופרת יצוקה"?, אילו שיקולים פוליטיים הובילו למבצע זה?, האם קובעי המדיניות לקחו בחשבון הרג של אזרחים ערבים?, מדוע צה"ל פוחד לחקור את עצמו? אני (ורבים המהווים רוב בין האזרחים היהודיים במדינה) רוצים לקבל תשובות בגין שאלות קשות פי כמה, מאלו שהארץ שואל:
31/10/2009  |  עו"ד דב אבן-אור  |   מאמרים
שלושה אירועים סמוכים, שלכאורה אין קשר ביניהם, ממחישים איך הגולדסטונים של ישראל מכרסמים בחוסנה של המדינה מבפנים - יותר מאביהם הרוחני שמבחוץ. הם שתולים חזק במערכת החקיקה והמשפט, ומטילים את מוראם על קברניטי המדינה, שמפחדים להרגיז אותם. כך מאבדת ישראל, בקצב גובר והולך, את כושרה להתגונן מאויביה ולהשיג שלום וביטחון.
31/10/2009  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il