|   15:07:40
דלג
  אלי ציפורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
דן עפרוני. "חשדות לפלילים" אשכנזי. "המטרה - פגיעה בשר" [פלאש 90]

חשיפה ב-News1 / המסמך המלא נחשף

הפצ"ר קבע: אשכנזי ביצע עבירות <br>מרמה ושיבש הליכים בפרשת הרפז

דן עפרוני, הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר (שמונה אחר מנדלבליט) קבע בחוות דעת בת 68 עמודים: התנהלותו של גבי אשכנזי בפרשת הרפז - פלילית; חשד למרמה והפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט "הממצאים מעלים יותר מחשד מעשי, כי אשכנזי לא היה אדיש לקשר (בין הרפז לוינר), אלא 'תיחזקו' בהיותו האיש מאחורי הקלעים"
27/02/2020  |   אלי ציפורי   |   חדשות   |   פרשת הרפז   |   תגובות

חוות דעת של הפרקליט הצבאי לשעבר דן עפרוני, שמונה לתפקידו אחרי כהונתו של אביחי מנדלבליט, מותח ביקורת קשה וחריפה על הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי וקובע כי התנהגותו פלילית וכי יש חשד למרמה והפרת אמונים וגם שיבוש הליכי משפט.

עפרוני מונה לתפקידו בספטמבר 2011 ובחוות דעתו שהוגשה ליועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, בשלבים המוקדמים של פרשת הרפז, הוא חולק על חוות דעתה של הפרקליטות בזמנו לפיו החומר שנאסף בפרשה עד אז אינו מבסס עביר פלילית, וכי אין בו אף כדי להצדיק פתיחתה של חקירה פלילית נגד המעורבים.

לפניכם הקביעות המרכזיות בחוות דעתו של הפרקליט הצבאי הראשי, בת ה-68 עמודים שהגיעה לידי News1:

  • "איננו רואים עין בעין עם מסקנתה זו של חוות הדעת, לפיה החומר שנאסף אינו מבסס עבירה פלילית, וכי אין אף כדי להצדיק פתיחתה של חקירה פלילית נגד המעורבים". על-פי חוות הדעת שהתגבשה אז בפרקליטות החומר שנאסף בפרשת הרפז אינו מבסס עבירה פלילית ואף לא מבסס חשד ברף המדציק פתיחה בחקירה פלילית.

  • "התנהגותם של המעורבים בפרשת הרפז (הכוללת את גבי אשכנזי, ארז וינר, אבי בניהו והרפז), התנהגות אשר עולה לטעמנו כדי עבירה פלילית, ולא כדי פגמים אתיים וערכיים בלבד... החשד כי בכירי הקצונה בצה"ל מעלו בתפקידם מקים אינטרס ציבורי המצדיק, לכל הפחות, את מיצוי האפשרויות החקירתיות העומדות לרשותנו והסקת המסקנה המשפטית בעקבותיהן. ולא רק במישור הצבאי הייחודי".

  • "העולה מחומר הראיות מצדיק פתיחתה של חקירה, בעניינם של אל"ם ארז וינר ורא"ל במילואים גבי אשכנזי בחשד לביצוע עבירות של הפרת אמונים והתנהגות שאינה הולמת, אשר עיקרן, קיומו של קשר מתמשך ואינטנסיבי עם בועז הרפז, לאיסוף מידע והתחקות אחר שר הביטחון, אהוד ברק, וכן אחרי מי שנתפס כאיש מחנהו של האחרון, וזאת במטרה, לפגוע בשר ובמקורביו, להכפישם, לערער את מעמדם, ולהשתמש בכל מידע שנאסף ככלי נשק במסגרת המאבק שניטש בין הלשכות".

  • "במעגל החיצוני של המעורבות, ניצב גבי אשכנזי. על-פי חומר הראיות - אשכנזי היה זה אשר חיבר בין אל"ם וינר לבין הרפז, הוא קיבל מהם עידכונים מעת לעת על המגעים ביניהם, ובעניינים מסוימים נתן את ההכוונה אם 'לחמם את האווירה' או לצננה. להשקפתנו, כפי שגם תובע בהמשך, ראיות אלה למעורבותו של אשכנזי, בצירוף זהותם של מעורבים מרכזיים בקשר עם הרפז, ובהם, עוזרו האישי, אל"ם וינר, ואשתו רונית, מקימים יותר מחשד סביר, כי אשכנזי ידע על-אודות הקשר וטיבו, והיה לעתים הגורם אשר נתן את ההכוונה, אשר לטון שראוי לנקוט בעניינים אלה או אחרים. אלה מצדיקים לטעמנו, את העמקתה של החקירה גם במישור מעורבתו של אשכנזי".

  • "... כבר קיום קיימות, וזאת מתוך התמלילים שנאספו, ראיות כי לאשכנזי הייתה ידיעה אודות חלק מן המגעים, וכי אף היה לו קשר טלפוני גם עם בועז הרפז עצמו. הדברים עולים מתוך התמלילים - הן מתוך דבריהם של אל"ם וינר והרפז זה לזה, אודות מגעיהם עם אשכנזי והדברים שמסר להם האחרון והן מתוך דבריו של אשכנזי במהלך שיחות שבהן נטל חלק, ואשר תומללו..."

  • .... "קיימות ראיות ביחס למעורבתו של אשכנזי ולמודעתו לקשר המתקיים לצורך איסוף מידע שיש בו כדי לפגוע בשר הביטחון, מקורביו וכן באלוף גלנט. זאת ועוד, על-פי תוכן אחת השיחות, מועברת מאשכנזי הנחיה כי הגיעה העת 'להסיר את הכפפות' ולעלות מדרגה במעשיהם הננקטים על-ידי הגורמים המעורבים... הממצאים מעלים יותר מחשד מעשי, כי אשכנזי לא היה אדיש לקשר (בין הרפז לוינר), אלא 'תיחזקו' בהיותו האיש מאחורי הקלעים, אשר אחרים, ובהם, אל"ם וינר, הרפז, ואשתו רונית מהווים את המסך המגן עליו מפני קשר ישיר עם שתי הצלעות האחרות של 'המשולש' וינר והרפז".

  • "... מתברר כי אשכנזי היה מודע לחלק מן המגעים שבין הרפז ו-וינר, ולעתים אף כיוון והנחה את השניים בעניין זה - ניתן לטעמנו להצביע על כך, שיש לכל הפחות, חשד ממשי כי הינו מבצע בצוותא של עבירת הפרת האמונים, או לכל הפחות משדל או מסייע לביצועה של עבירה זו...."

  • "את המעורבים הנוספים, יש למנות בעיקר את תא"ל אבי בניהו, שמעורבתו בפרשה לא נבדקה לעומק. אישתו של גבי אשכנזי, רונית (אשר נתונים על-אודות הקשר ההדוק בינה לבין הרפז נאספו כבר במסגרת חקירת המשטרה ואשר נתוני התקשורת בשעות מסוימות, מעוררים את החשד, כי שימשה כ"מסך" המסווה את הקשר הישיר שבין הרפז לבין אשכנזי), וכן ראש מלמ"ב, אשר משרד הביטחון, אמיר קין, אשר שמו עולה כחוט השני, לאורך שיחותיהם של אל"ם וינר ובועז הרפז, כמי שמשתף עימם פעולה ומסייע להם באיסוף מידע על-אודות המתרחש במשרד הביטחון, ואשר נתוני תקשורת מסוימים מלמדים על שיחות שהתבצעו בינו לבין הרפז ולבין רונית או גבי אשכנזי...".

ביקש מרוני דניאל להציגו באופן חיובי
רוני דניאל. "הם יחטפו, גבי" [צילום: יח"צ]

יממה לפני פרסום מסמך הרפז בתקשורת, ב-5.8.2010, שהוא גם היום שבו הועבר מסמך הרפז לאל"ם במילואים גבי סיבוני, שוחח אשכנזי הן עם העיתונאי אלכס פישמן מידיעות אחרונות והן עם העיתונאי רוני דניאל מחדשות ערוץ 12, בהפרשים של מספר דקות. בשיחתו עם אלכס פישמן, התאונן אשכנזי על שהוכרז כי הוא צפוי לסיים את תפקידו, והביע מורת רוח כללית מהאווירה שאפפה את שירותו כרמטכ"ל. תוך שציין כי הינו שוקל לפנות לעיתונאים נוספים (כגון אילנה דיין) כדי לפרוש בפניהם את משנתו בעניין זה.

זמן קצר לאחר מכן, התנהלה שיחה נוספת בין אשכנזי והעיתונאי רוני דניאל. כזכור, רוני דניאל היה שותף, בצוותא עם העיתונאי אמנון אברמוביץ', לפרסומו בתקשורת של מסמך הרפז. בשיחתם של רוני דניאל ואשכנזי, ממנה עולה קיומם של יחסי קרבה בין השניים, ביקש אשכנזי מדניאל להציגו בתקשורת באור חיובי. בהמשך מסר דניאל לאשכנזי כי בכוונתו לשדר כתבה בדבר מסמך שהגיע לידי ערוץ 2 בדבר מעורבות תקדימית של קמפיינים תקשורתיים בהליך בחירת הרמטכ"ל וציין בהמשך כי אמנון אברמוביץ' 'עלה על כמה דברים מעניינים, לרבות איזה מסמך, והם יהיו במבוכה קשה. עוד לא החלטנו אם נעשה את המבוכה הזו ביום שישי או במוצ"ש, אבל זה לא יעבור בשקט. והם יחטפו, גבי..."

הפצ"ר עפרוני כתב בחוות הדעת שלו כי העיסוק הרב של אשכנזי בעניין 'מסמך הרפז', ההתלבטות לכאורה, כיצד לפעול ביחס אליו, הנושא אותו מתעתד דניאל לשדר ועניין המסמך, מוליכים למסקנה כי אשכנזי ידע, או צריך היה לדעת, שהכוונה בעניין זה היא ל'מסמך הרפז'. "לכן, דווקא הימנעותו של אשכנזי - אשר לפי טענתו המאוחרת יותר, הופתע מאוד מהכוונה לפרסם את המסמך והתחלחל מהפוטנציאל שיש בכך כדי לפגוע בצה"ל - מלברר במה מדובר, להביע הסתייגות מהפרסום, או לשכנע את דניאל להימנע ממנו, מחזקת את החשד כי ידע במה מדובר, ואף רצה בפרסום המסמך", כתב.

"להשקפתנו, התנהגותם של וינר ואשכנזי במהלך החקירה לעניין זיוף המסמך ולפניה מעלה חשש כבד כי הללו והעלימו, או לכל הפחות עיכבו, מידע רלוונטי לחקירה, על-אף הידיעה כי הדבר יביא בהסתברות קרובה לודאי לעיכוב החקירה ולשיבושה. זאת ועוד, מעלים חומרי החקירה החדשים, כי וינר ואשכנזי עדכנו את הרפז בסיכויים לפתיחת החקירה, ו'יישרו עימו קו' בכך שעדכנוהו, אשר לגרסה אותה הם אמורים למסוך במהלך החקירה", לשון חוות הדעת.

הנגיעה של מנדלבליט לעניין
[צילום: אוליבה פיטוסי/פלאש 90]

חוות הדעת קובעת כי החשד לשיבוש הליכים אינו מתייחס רק למגעיהם של אשכנזי ו-וינר הרפז, אלא גם למגעיהם זה עם זה, וגם למאמציהם החוזרים ונשנים מול הפצ"ר לברר מה החלטת היועץ המשפטי בעניין החקירה. "ודוק: העובדה שיש להם צינור ישיר לברר היכן עומדת עמדת היועץ המשפטי לממשלה (יהודה וינשטיין אז) – בין דרך פניות לפצ"ר, ובין דרך ישירה עם היועץ עצמו – ולדעת מי יהיה הגורם שיחקור, מה 'המנדט' שניתן בידו, ומה סדרי העדיפות שניתנו בידו (כך למשל, לבצע חקירה מהירה), וכי עמדה זו מועברת מהם להרפז (אשר בעדותו במשטרה, לא רק מציין, שנאמר לו כי צפוייה להיפתח חקירה, אלא גם שזו החלטת היועץ המשפטי לממשלה) – מחדדת עוד יותר את פליליות מעשיהם".

איסוף מידע על גלנט ועל ברק
[צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

על-פי הדוח וינר והרפז ניסו להשיג מידע היכול להצביע על כך שביקור רשמי של ברק מיועד למטרותיו האישיות. עוד עולה מהדוח כי אף אשתו של אשכנזי, רונית, מעורבת באיסוף המידע בעניינו של ברק ושוב עולה שמו של אמיר קין, כבעל בריתם של הרפז ווינר במאמציהם לאסוף מידע על ברק ולשכתו. השניים ניסו להתחקות אחר נושא חוקיות נקודות הנוסע המתמיד של אשתו של שר הביטחון נילי פריאל והעברתם בינה לבין שר הביטחון ברק. הם גם ניסו להתחקות אם נוכחותו של גלנט באירוע מסוים הינה לתכלית בלתי לגיטימית.

מעקב אחרי אלוף אבי זמיר
[צילום: יותם פרום]

חוות הדעת של הפצ"ר עפרוני חושפת גם מעקב אחרי האלוף אבי זמיר, ונסיונות לפגוע בו בדרכים לא לגיטימיות.

זמיר, ראש אכ"א דאז, נחשב על-ידי מחנה אשכנזי כמי שמשתף פעולה עם שר הביטחון, וככזה - כיריב למחנה אשכנזי. הדוח קובע כי המעקב אחריו היה בשני עניינים עיקריים – הראשון, זיהוי הגורם לו נתונה נאמנותו והשני, איסוף מידע מביך אודות האלוף זמיר, מתוך מטרה להפעיל עליו אמצעי לחץ, בין היתר באמצעות "תמונות מביכות" שהוגדרו כ"קצת תמונות פורנוגרפיה".

במהלך עדותו אמר וינר כי נתקבל מכתב אנונימי, המאשים את אלוף זמיר במערכת יחסים עם קצינה בכירה; כי הרמטכ"ל קרא לאחרון לבירור, וכי זמיר הכחיש עניין זה. הדוח קובע כי "הראיות יוצרות חשד ממשי וכבד לניסיון להתחקות אחר האלוף זמיר, עד כדי ניסיון לסחיטתו באמצעות מידע מביך".

'חפירות' במחשבי אל-על
[צילום: איציק וולף]

עוד ישנה התייחסות בחוות הדעת על חיטוט במחשבי אל-על כדי למצוא מידע על טיסות של בכירי משרד הביטחון.

"... במסגרת המאבק בלשכת שר הביטחון, ולאור איור שהושת על-ידי לשכת שר הביטחון על דובר צה"ל, תא"ל אבי בניהו, לטוס במחלקת עסקים, ביצעו אל"ם וינר והרפז נסיונות להוכיח, כי אנשים בלשכת שר הביטחון נסעו גם הם במחלקת עסקים... דרך הפעולה שבה ביקשו השניים לילך, הייתה נתיב לא חוקי של 'חפירות' במחשב של אל-על המצוי במשרד הביטחון..."; עוד עולה כי אנשי אשכנזי ניסו להשיג מידע דבר נסיעותיהם לחו"ל של נילי פריאל ועובדי משרד הביטחון יוני קורן ושלומי עם שקלם במטרה למצוא אי-סדרים בתנאי הנסיעות בחו"ל".

תאריך:  27/02/2020   |   עודכן:  27/02/2020
אלי ציפורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפצ"ר קבע: אשכנזי ביצע עבירות מרמה ושיבש הליכים בפרשת הרפז
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מדייקת בעובדות
27/02/20 19:02
 
ברור
27/02/20 23:23
2
7_7_7.
27/02/20 19:42
 
עוד סתם אחד
27/02/20 21:36
3
היומרנות שלהם....
27/02/20 20:40
4
גימי-יהודי מיהודה
27/02/20 21:52
5
אקטואלי
27/02/20 22:12
6
גל9
28/02/20 02:21
7
רן ב
28/02/20 04:03
8
קורןנאוה טבריה
28/02/20 04:48
9
שמחה חן
28/02/20 07:49
 
שמחה חן האמיתית
8/04/20 22:02
10
Palem
28/02/20 14:46
11
אקטואלי
29/02/20 15:18
 
שמחה חן
11/04/20 10:54
 
שמחה חן
11/04/20 10:54
12
בבר
29/02/20 16:47
13
אקטואלי
1/03/20 13:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת הרפז
העיתונאי בועז גולן מערוץ 20 הקריא (יום ה', 20.2.20) מעל דוכן הנואמים ב"לאומיאדה", כינוס פעילי הליכוד השנתי באילת, קטע מהקלטות הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי והפרקליט הצבאי דאז אביחי מנדלבליט. דבריו חוללו סערה בקהל, ששלף טלפונים ניידים, צילם והפיץ את הנאום ברשתות החברתיות. כמה עיתונאים טענו שמדובר במידע האסור בפרסום אולם גולן דחה זאת ואמר כי קיבל ייעוץ משפטי לפני כן וכי לא הפר את הצו וכי ציטט דברים שנחשפו באתר News1.
20/02/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
במהדורה המרכזית של חדשות 13 פורסמו (יום א', 16.2.20) הקלטות השיחות של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, והפרקליט הצבאי הראשי לשעבר אביחי מנדלבליט מהימים שלאחר פרסום המסמך שהסעיר את המדינה וצמרת צה"ל. כל השיחות, שאותן הביא לשידור פרשן חדשות 13 לענייני משפט, ברוך קרא, מותרות לפרסום ואינן כלולות בחומרים שביהמ"ש לא אישר למערכת "המקור" לפרסם.
16/02/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
התוכנית "המקור" לא תפרסם 12 שיחות של גבי אשכנזי, מתקופת היותו הרמטכ"ל, על-רקע פרשת הרפז. כך קבע סופית (יום ה', 2.1.20) שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג.
02/01/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
בועז הרפז ירצה 220 שעות שירות לתועלת הציבור, לאחר שהודה בזיוף ובשימוש במסמך מזויף בפרשת המסמך הנושא את שמו. סגן נשיא בית משפט השלום בתל אביב, צחי עוזיאל, קיבל (יום ד', 15.5.19) את ההסדר בין הצדדים, שהושג בהליך גישור שקיימו לפניו.
15/05/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
13 שיחות שהתקיימו בעת פרשת הרפז לא יותרו בפרסום - קובע (יום א', 7.4.19) סגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז, אחיקם סטולר. מדובר בשיחות שניהלו גבי אשכנזי (שהיה אז הרמטכ"ל), אביחי מנדלבליט (שהיה הפרקליט הצבאי הראשי), ארז וינר (ראש לשכתו של אשכנזי), דודי כהן (שהיה אז מפכ"ל המשטרה) ויהודה וינשטיין (אז היועץ המשפטי לממשלה).
07/04/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il