|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

בג"צ חייב את משרד הפנים להכיר בעולה ניצולת השואה כיהודיה

ראיסה ולדימיר ניצולת שואה בעצמה בת לאם שעבדה במחנות כפיה גרמנים ונכדתם של פרטיזנים יהודים שנרצחו בשנות השואה הטלטלה בין לשכות משרד הפנים שהגדירוה כחסרת דת וסרבו לאפשר לבנה לעלות ארצה לאחר שמונה שנים בארץ בג"צ חייב את משרד הפנים לרושמה כיהודיה ולדון בעניינו של בנה שמבקש לעלות ארצה
11/11/2009  |   מאיר הילזנרט   |   פסיקה   |   תגובות
ניצולת שואה. זכאית לאזרחות

העותרת ראיסה ולדימיר, בת לאם יהודיה (ומשכך יהודיה אף היא), נשאה ליבה לעלות ארצה משהתאפשר לה בשנת 1999. על-מנת להוכיח את יהדותה לצורך קבלת מעמד בארץ מכח חוק השבות פנתה ראיסה לבית משפט באוקראינה בבקשה כי יורה על רישום אמה המנוחה - שרשומה בספרי השלטונות האוקראינים כרוסיה - כיהודיה. היא נימקה בפני בית המשפט כי אמה, בשל הגזענות שפשתה באוקראינה, נרשמה כרוסיה, וכעת, ברצונה לשנות רישום זה. לאחר ששמע עדויות ועיין במסמכים שהעידו על יהדות אמה ניצולת מחנות הכפייה וסביה וסבתה שהינם, חרף יהדותם, גיבורים לאומיים באוקראינה בשל מלחמתם בשורות הפרטיזנים היהודים בצבא הנאצי בימי מלחמת העולם השניה, נעתר בית המשפט באוקראינה להורות לרשום את אם העותרת בספרי השלטונות כיהודיה.

לאחר שהורה בית המשפט על שינוי הרישום, פנתה ראיסה למשרד הפנים האוקראיני, וזה רשם בתעודת הזהות שלה כי היא יהודיה. עם תעודת הזהות החדשה ניגשה ראיסה לקונסוליה הישראלית בבקשה לעלות ארצה מכח חוק השבות. בקשתה נדחתה. העילה: תעודת הזהות אינה מקורית.

ראיסה לא אמרה נואש ופנתה לקונסוליה הישראלית בקייב, שם אושרה עלייתה ארצה מתוקף חוק השבות. ראיסה עלתה ארצה בשנת 2001 יחדיו עם בתה, בנה וחתנה והשלושה קיבלו אזרחות ישראלית. בתעודת הזהות של ראיסה נרשם הלאום "יהודי" ותאריך הלידה העברי שלה (סימן היכר בין עובדי משרד הפנים כי מדובר ביהודי).

הכל התנהל על מי מנוחות עד שבתאריך 19.02.2004 הגיעו בנה של העותרת ואשתו לביקור בארץ. הם הגישו בקשה לקבלת מעמד מכח חוק השבות המקנה לצאצאו של יהודי ולבן זוגו מעמד בארץ. בבדיקת הבקשה התבקש הבן להמציא בפני משרד הפנים את תעודת הלידה של אימו ראיסה. הסתבר כי בתעודת הלידה שלה - ראיסה רשומה כרוסיה. נוכח גילוי זה נערכה בדיקה מחודשת של התעודות ששימשו בסיס למתן אזרחות לראיסה. בבירור שנערך מצא שגריר ישראל בקייב את תעודת הפטירה המקורית של אמה של ראיסה, שם כאמור, אינה רשומה כיהודיה. כמו-כן, מצא בספרי השלטונות כי אמא של ראיסה רשומה כרוסיה, ולא כיהודיה. זאת, כמובן, מאחר שלא ראה את התיקונים שנערכו עקב החלטת בית המשפט האוקראיני. מכאן החלו הדברים להסתבך.

ראיסה, בנה ורעייתו הוזמנו למשרד הפנים לשימוע. שם נקבע על מחיקת הלאום "יהודי" מתעודת הזהות של ראיסה ומחיקת תאריך הלידה העברי. כמו-כן, הוחלט על צו הרחקה לבנה של ראיסה ולרעייתו. זאת מאחר, וכעת הם "אינם צאצא של יהודי ובן זוגו" הזכאים למעמד בארץ מכח חוק השבות. כנגד ההחלטות עתרה ראיסה לבג"צ, שהורה בתאריך 12.07.2007 על: א'. צו ביניים למניעת הרחקת הבן מהארץ ב'. למשרד הפנים לנמק בפני בג"צ את החלטותיו. משרד הפנים התמהמה ולבסוף השיב במעורפל כי התגלו מסמכים שמקשים עם הקביעה הקודמת כי ראיסה יהודיה. משכך התחדש הדיון בעניינה של ראיסה והדרישה להרחקת בנה, שאינו ודאי יהודי, מהארץ. בג"צ לא הסתפק בכך וחייב, בשנית, את משרד הפנים לבוא לנמק טעמיו. מכאן הדיון שבפנינו.

לדברי העותרת, מאחר שהוכיחה בשימוע שנערך במשרד הפנים את יהדותה, אין זה מסתבר שרישומה כמי שאינה יהודיה ייוותר על-כנו, מה שמונע מבנה לעלות ארצה.

מנגד, משרד הפנים טען כי אור לגילויים שבידו, החלטתו לשנות את הרישום בתעודת הזהות של ראיסה ודרישתו כי עם פקיעת אשרת התייר של בנה ורעייתו – יעזבו הבן והרעיה את הארץ, סבירה.

שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר, כתב בפסק דינו המנומק כי החלטות משרד הפנים, ככל החלטה מנהלית אחרת, חשופות לביקורת שיפוטית, ועליהן להיות סבירות ומידתיות.

לדבריו, מאחר שהוכיחה ראיסה בשימוע שנערך במשרד הפנים בצורה מסתברת ומניחת דעת (ראיה מנהלית) שאכן היא יהודיה, וזאת לאחר שהיא כבר עלתה ארצה וזכתה באזרחות – אין זה סביר לשנות את רישום הלאום ואת כיתוב תאריך הלידה העברי, מה שמונע מבנה ורעייתו לעלות ארצה, לאחר שאת החלטתה לעלות קיבלה ראיסה, מן הסתם, על דעת זו שמשפחתה תעלה עימה. הרכב השופטים קיבל את דעתו והורה למשרד הפנים להשיב את רישום לאומה של ראיסה כיהודיה ואת תאריך הלידה העברי.

בעניין בנה של ראיסה ורעייתו הורה בג"צ למשרד הפנים לקבוע דיון מחודש בבקשתם לעלות ארצה, דיון בו יודגש כי ראיסה יהודיה.

בשולי דבריו הסתייג השופט מלצר מהתנהלות משרד הפנים שנגועה, לדבריו, בשרירותיות, בחוסר סבירות ומידתיות ובהיעדר רגישות. מדבריו:

הערה על סבירות, מידתיות ורגישות - התנהלות המשיבים במכלול מעוררת תחושה קשה. הגם שניתן להבין שהתעוררו בלב המשיבים ספקות בכל הנוגע ליהדותה של העותרת, על-פי המבחנים המקובלים, ביחס לתעודות שהציגה – פעילות מואצלי הסמכות שלהם גבלה, בנסיבות, לעתים, בחוסר סבירות מהותי ובחוסר מידתיות... כאשר כל חפצה של העותרת היה לעלות למדינת ישראל (כשהתאפשר הדבר) ולחיות בה את חייה עם ילדיה ומשפחותיהם – החקרנות-היתרה לגבי מקורות ומקוריות יהדותה היא, תוך נבירה באילנות יוחסין, שממילא קשה, אם לא בלתי אפשרי במקרים רבים להוכיח במדויק את נכונותם לאחר למעלה משנות דור – הייתה מוגזמת, נוקשה-מדי, ולפרקים אף חסרת רגישות..."

עובדות המקרה

העותרת ראיסה ולדימיר, בת לאם יהודיה (ומשכך יהודיה אף היא), נשאה ליבה לעלות ארצה משהתאפשר לה בשנת 1999. על מנת להוכיח את יהדותה לצורך קבלת מעמד בארץ מכח חוק השבות פנתה ראיסה לבית משפט באוקראינה בבקשה כי יורה על רישום אמה המנוחה - שרשומה בספרי השלטונות האוקראינים כרוסיה - כיהודיה. היא נימקה בפני בית המשפט כי אמה, בשל הגזענות שפשתה באוקראינה, נרשמה כרוסיה, וכעת, ברצונה לשנות רישום זה. לאחר ששמע עדויות ועיין במסמכים שהעידו על יהדות אמה ניצולת מחנות הכפייה וסביה וסבתה שהינם, חרף יהדותם, גיבורים לאומיים באוקראינה בשל מלחמתם בשורות הפרטיזנים היהודים בצבא הנאצי בימי מלחמת העולם השניה, נעתר בית המשפט באוקראינה להורות לרשום את אם העותרת בספרי השלטונות כיהודיה.



לאחר שהורה בית המשפט על שינוי הרישום, פנתה ראיסה למשרד הפנים האוקראיני, וזה רשם בתעודת הזהות שלה כי היא יהודיה. עם תעודת הזהות החדשה ניגשה ראיסה לקונסוליה הישראלית בבקשה לעלות ארצה מכח חוק השבות. בקשתה נדחתה. העילה: תעודת הזהות אינה מקורית.


ראיסה לא אמרה נואש ופנתה לקונסוליה הישראלית בקייב, שם אושרה עלייתה ארצה מתוקף חוק השבות. ראיסה עלתה ארצה בשנת 2001 יחדיו עם בתה, בנה וחתנה והשלושה קיבלו אזרחות ישראלית. בתעודת הזהות של ראיסה נרשם הלאום "יהודי" ותאריך הלידה העברי שלה (סימן היכר בין עובדי משרד הפנים כי מדובר ביהודי).


הכל התנהל על מי מנוחות עד שבתאריך 19.02.2004 הגיעו בנה של העותרת ואשתו לביקור בארץ. הם הגישו בקשה לקבלת מעמד מכח חוק השבות המקנה לצאצאו של יהודי ולבן זוגו מעמד בארץ. בבדיקת הבקשה התבקש הבן להמציא בפני משרד הפנים את תעודת הלידה של אימו ראיסה. הסתבר כי בתעודת הלידה שלה - ראיסה רשומה כרוסיה. נוכח גילוי זה נערכה בדיקה מחודשת של התעודות ששימשו בסיס למתן אזרחות לראיסה. בבירור שנערך מצא שגריר ישראל בקייב את תעודת הפטירה המקורית של אמה של ראיסה, שם כאמור, אינה רשומה כיהודיה. כמו כן, מצא בספרי השלטונות כי אמא של ראיסה רשומה כרוסיה, ולא כיהודיה. זאת, כמובן, מאחר ולא ראה את התיקונים שנערכו עקב החלטת בית המשפט האוקראיני. מכאן החלו הדברים להסתבך.

ראיסה, בנה ורעייתו הוזמנו למשרד הפנים לשימוע. שם נקבע על מחיקת הלאום "יהודי" מתעודת הזהות של ראיסה ומחיקת תאריך הלידה העברי (סימן פנימי במשרד הפנים לאי יהדותו של אזרח). כמו כן, הוחלט על צו הרחקה לבנה של ראיסה ולרעייתו. זאת מאחר, וכעת הם "אינם צאצא של יהודי ובן זוגו" הזכאים למעמד בארץ מכח חוק השבות. כנגד ההחלטות עתרה ראיסה לבג"צ, שהורה בתאריך 12.07.2007 על: א'. צו ביניים למניעת הרחקת הבן מהארץ ב'. למשרד הפנים לנמק בפני בג"צ את החלטותיו. משרד הפנים התמהמה ולבסוף השיב במעורפל כי התגלו מסמכים שמקשים עם הקביעה הקודמת כי ראיסה יהודיה. משכך התחדש הדיון בעניינה של ראיסה והדרישה להרחקת בנה, שאינו ודאי יהודי, מהארץ. בג"צ לא הסתפק בכך וחייב, בשנית, את משרד הפנים לבוא לנמק טעמיו. מכאן הדיון שבפנינו.



טענות הצדדים

לדברי העותרת ראיסה, בן העותרת ורעייתו, הם תמיד חיו כיהודים; מרבית בני משפחתם הם יהודים, ומעולם לא היה ספק בכך. כראיה ליהדותה של ראיסה הם מציינים את העובדה כי במהלך מלחמת העולם השניה נלקחה אמה של ראיסה לעבודות כפיה במחנה עבודה גרמני שאסיריו היו יהודים, את קביעות בית המשפט האוקראיני כי אמה של ראיה וראיסה יהודיות ואת העובדה כי גלוי וידוע מי הם סביה וסבתה של ראיסה: גיבורי אומה אוקראינים – יהודים.

. לאור האמור, העותרים סבורים כי החלטות משרד הפנים, שבמוקד העתירה – נגועות בשרירותיות, חוסר סבירות קיצוני ומשוללות בסיס חוקי.

משרד הפנים בתשובתו לעתירה העלה מספר טענות מרכזיות:

  • העתירה לוקה בחוסר ניקיון כפיים ואיננה כוללת עובדות מהותיות וחשובות, כגון: הסתרת דבר פנייתה הראשונה של העותרת לקבלת מעמד עולה (בקונסוליה שבעיר דניפרופטרובסק באוקראינה), שנדחתה כאמור לעיל.

  • שינוי פריט הלאום של העותרת במרשם האוכלוסין הישראלי נעשה כדין. ההחלטה מבוססת, שכן התגלו כאמור חששות לאמינות התעודות שהציגה העותרת, עת הגיש בנה של העותרת את בקשתו.

  • החלטת משרד הפנים בעניינה של העותרת הינה סבירה מאחר והתעוררו חשדות כבדים ביחס לאמינות המסמכים שהציגה העותרת.






קביעות בית המשפט

שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר, כתב בפסק דינו המנומק כי החלטות משרד הפנים, ככל החלטה מנהלית אחרת, חשופות לביקורת שיפוטית, ועליהן להיות סבירות ומידתיות.

לדבריו, מאחר שהוכיחה ראיסה בשימוע שנערך במשרד הפנים בצורה סבירה, מסתברת ומניחת דעת (ראיה מנהלית) שאכן היא יהודיה, וזאת לאחר שהיא כבר עלתה ארצה וזכתה באזרחות – אין זה סביר לשנות את רישום הלאום ואת כיתוב תאריך הלידה העברי, מה שמונע מבנה ורעייתו לעלות ארצה, לאחר שאת החלטתה לעלות קיבלה ראיה, מן הסתם, על דעת זו שמשפחתה תעלה עימה. הרכב השופטים קיבל את דעתו והורה למשרד הפנים להשיב את רישום לאומה של ראיסה כיהודיה ואת תאריך הלידה העברי.

בעניין בנה של ראיסה ורעייתו הורה בג"צ למשרד הפנים לקבוע דיון מחודש בבקשתם לעלות ארצה, דיון בו יובא ככלל יסוד שראיה יהודיה.

בשולי דבריו ביקר השופט מלצר את התנהלות משרד הפנים והאשימו בשרירותיות ובחור רגישות. מדבריו:

" הערה על סבירות, מידתיות ורגישות - התנהלות המשיבים במכלול מעוררת תחושה קשה. הגם שניתן להבין שהתעוררו בלב המשיבים ספקות בכל הנוגע ליהדותה של העותרת, על פי המבחנים המקובלים, ביחס לתעודות שהציגה – פעילות מואצלי הסמכות שלהם גבלה, בנסיבות, לעתים, בחוסר סבירות מהותי ובחוסר מידתיות, בשים לב למאטריה בה עסקינן, ובמיוחד בהתייחס לתכלית החוקתית ול"רוח" חוק השבות (על כל מרכיביו), שאין זה המקום להכביר עליהם מילים. לא נסתר כי העותרת היא למצער נכדה של פרטיזן, או של זוג פרטיזנים יהודים מאוקראינה, שלחמו בצורר הנאצי ובמשתפי הפעולה שלו, ואשר נרצחו באכזריות (עם שלושה מילדיהם) עת שהושלכו בחיים לבור מים עמוק. אין חולק גם כי העותרת היא בת למי ששהתה במחנה כפייה במהלך מלחמת העולם השניה, וחזרה לביתה באוקראינה רק במרץ 1945, ואז גילתה שכמעט כל משפחתה (היהודית) הושמדה. במצב דברים זה, כאשר כל חפצה של העותרת היה לעלות למדינת ישראל (כשהתאפשר הדבר) ולחיות בה את חייה עם ילדיה ומשפחותיהם – החקרנות-היתרה לגבי מקורות ומקוריות יהדותה היא, תוך נבירה באילנות יוחסין, שממילא קשה, אם לא בלתי אפשרי במקרים רבים להוכיח במדויק את נכונותם לאחר למעלה משנות דור – היתה מוגזמת, נוקשה-מדי, ולפרקים אף חסרת רגישות..."

תוצאת ההליך

העתירה התקבלה. בתעודת הזהות של העותרת יירשם הלאום היהודי ותאריך לידה בעברית. משרד הפנים ידון בבקשת בנה לעלות ארצה בשים לב ליהדותה של אימו.


פרטי ההליך

- בבית המשפט העליון בשבתו כבג"צ.
- בפני השופטים אדמונד לוי, עדנה ארבל וחנן מלצר.
- בא כח העותרים ראיסה ולדימיר, אלכסי וטאטיאנה סקבורצוב: עוה"ד רענן כרמון ואיתן אהרוני.
- בא כח המשיבים השר לבטחון פנים ושר הפנים: עו"ד אילאיל אמיר


- בג"צ 4504/05 ראיסה ולדימיר, אלכסי וטאטיאנה סקבורצוב נ' השר לביטחון פנים ושר הפנים.
- ניתן: 04.11.2009.
תאריך:  11/11/2009   |   עודכן:  11/11/2009
מאיר הילזנרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"צ חייב את משרד הפנים להכיר בעולה ניצולת השואה כיהודיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il