|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

היטל הבצורת בראי התורה

היטל הבצורת שקבעה ממשלת ישראל בשל היעדר גשמים, סופג ביקורת עזה מכל הכיוונים האם הטלת מס על מצרך בסיסי כמו מים זו הדרך הנכונה לטיפול בבעיה או שהעשירים ימשיכו לבזבז והעניים ייפגעו? כיצד יש להורות לציבור על צריכת מים נבונה?
13/11/2009  |     |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]


בלי מים חינם

  • הרב חיים רטיג

אחד ממנגנוני ההשפעה החשובים של ה' על האדם הוא הגשם. מפתח של גשמים לא נמסר לשליח. כהן גדול ביום הכיפורים מתפלל בקודש הקודשים על המים, כמובא בתלמוד הירושלמי: "יהי רצון מלפניך ה' אלקינו ואלקי אבותינו שתהא השנה הזאת שנת זול שנת שובע שנת משא-ומתן שנת גשומה ושחונה (הבבלי מתקן אם שחונה תהא גשומה, ושחונה היא במשמעות חמה וניתן לקיים את הנוסח במשמעות שלא תהא מכת קור באותה שנה ושחונה לא קשורה למטר) וטלולה ושלא יצטרכו עמך ישראל אלו לאלו ואל תפנה לתפילת יוצאי דרכים".

סוכות הוא חג המים. ארבעת המינים נועדו לסלק רוחות רעות וטללים רעים, ובשיאו של חג הסוכות מופיע הושענא רבה בו אנחנו מתפללים שייגזר עלינו לטובה ושנזכה לשפע מים.

בעבר, כל אחד היה יוצא אל הבאר ומביא מים. התפתחו החיים והממשלה מספקת מים לתושביה ומקלה על החיים, אולי כדי שיהיה יותר זמן ללמוד תורה. עם השנים, בגלל תכנון לקוי, ובזבוז מים בעיקר בחקלאות נוצר מחסור. הכנרת ירדה פלאים והמים נעשו מצרך מבוקש. לכן הגו קברניטי המשק רעיון מבריק, נטיל מס וקנס על המים וכך נקטין את הצריכה.

הבעיה היא שמס זה אינו נצרך ואינו מוסרי ומטרתו בעיקר לגייס כסף נוסף מן הציבור. כאילו שהאזרח הקטן אינו כורע תחת נטל המסים שצריכים להוסיף לו מס נוסף שעלותו מאות או אף אלפי שקלים בשנה.

הסיבה שמס זה אינו מוסרי נובעת מכמה סיבות: ראשית, אין כאן פתרון לבעיית המים אלא ניסיון לגביית כסף לקופת המדינה. כמו-כן, כמות המים שאנחנו נותנים בהתנדבות לשכנינו, ירדן והרשות הפלשתינית עולה על החיסכון הנדרש. על-פי ההסכמים נדרשנו לתת כמות מסויימת, אך אנחנו נותנים הרבה יותר.

ישנן עתודות מים מתחת לאדמה, שכלל אינן מחייבות שאיבה כה רבה מן הכנרת אך רשות המים אינה משתמשת בעתודות מים אלו. כמו-כן, ניתן היה להתפיל מים בכמויות גדולות הרבה יותר, וכן לאגור מאות מיליוני קוב הנשפכים לים בימי גשם. אם את הכסף של המס היו משקיעים בפיתוח משאבי המים ניחא, אבל הכסף נופל לתוך קופת המדינה להעשיר פעולות אחרות.

המס על המים יפגע בחלשים ובמעוטי היכולת כיוון ששיטת ההקצבה אינה מיטיבה עימם. פגיעה זו נוספת לעוד סדרה של פגיעות בשכבות החלשות שכבר חלשות מאוד. עלינו כעם יהודי לנהוג בדרכו של אברהם אבינו, במידה של חסד ושל אכפתיות לחלש.

הפתרון הוא לבטל מס בצורת זה, להתפלל על ריבוי גשמים, להפסיק לחלק מים לירדן ולרשות הפלשתינית, לפתח מקורות חלופיים למים. לגבות רק מחירה של התפלה, להגדיל את מכסות המים ולהתחיל להשתמש בכסף הנגבה למטרתו האמיתית. רק כך נוכל לבנות חברה צודקת ואמיתית שמימיה מצויים וחייה אמיתיים "ושאבתם מים בששון ממעיני הישועה".

החינוך הטוב ביותר

  • הרב צחי הרשקוביץ

לאחרונה עלתה לדיון ציבורי, משום מה, סוגיית היטל הבצורת. הנימה המזלזלת בה אני משתמש נעוצה הן במהות הביקורת על היטל זה והן במקורה. ההנמקה הילדותית של המתנגדים להיטל אינה מחזיקה מים, מכמה וכמה סיבות.

ראשית, ודאי שזוהי סמכותם, ואף חובתם של ראשי השלטון לשמור על מאגרי המים של המדינה, בכל דרך שתראה להם. כך הורה הרמב"ם, שזכותו של המלך לתקן תקנות ולחדש גזירות בהתאם לראייתו את טובתה של המדינה ואת התקנות הנחוצות להתנהלותה. זו חובה אסטרטגית, הנגזרת באופן ישיר מאחריותם של מנהיגינו כלפי בטחון המדינה ועתידה.

אין שום צדק בטיעון כאילו ההיטל פוגע במשפחות מרובות ילדים, הרי ההיטל מוטל על כל משפחה לפי מספר הנפשות שבה. אין גם צדק בטיעון כאילו הוא פוגע בשכבות החלשות, שאינן מחזיקות גינות פרטיות ובריכות שחייה. זו יבבה של העשירון העליון שמבקש לשמר את שליטתו הבלעדית והמושחתת במאגרי המים של המדינה, שליטה שחייבת להיפסק בהקדם.

גם הגינות הציבוריות ייאלצו להתייבש, ואף המדשאות. מה לעשות, אנו במצב חירום (מדינות בארה"ב נקטו במדיניות זו בעבר בהצלחה רבה). אמנם, לימדנו הראי"ה קוק ("שבת הארץ") שיש ערך הלכתי בנוי הארץ, וגינותיה של ארץ ישראל חשובות, אך גורלה של האומה חשוב הרבה יותר.

תכליתו של ההיטל היא לחנך את אזרחי המדינה. כבר ראינו בעבר כיצד קנסות גבוהים משנים דפוסי פעולה המוניים (ראו את האיסור על קטיפת פרחים מוגנים), ולמעשה, בחודשים הספורים מאז החלת ההיטל דווח על חסכון של כ-20% בתצרוכת המים! זהו נתון מדהים, המלמד שאם היינו מחילים את ההיטל לפני עשור, בעיות המים של המדינה לא היו מתעוררות בכזו עוצמה מלכתחילה. ואכן, לא ראינו לאחרונה אנשים צמאים למים ברחובות, ולא התחוללו הפגנות מים. הכל בא על מקומו בשלום. השינוי היחיד הוא שאנו שוטפים כלים בפחות מים, מתקלחים במקום לעשות אמבטיות וג'קוזי ושומרים על צריכה נבונה. עד אשר יותפלו כמויות מים שיוכלו לשקם את המאגרים, ועד אשר נתחנך כולנו לשימוש נבון ומושכל במים, אין ברירה כי אם להותיר את ההיטל על-כנו. אדרבה, ראוי, לדעתי, לבחון החלה של היטל דומה על תחומים אחרים בחיינו. לפעמים דרך הכיס היא הדרך הנכונה בחינוך האומה.

מהלך מתבקש

  • הרב זאב מנסבך

בשבוע שעבר קראנו בתורה על הכנסת האורחים הגדולה של אברהם אבינו. בהיותו מחלים מברית המילה רץ לקבל את אורחיו וטרח לקראתם - הוא ושרה אשתו. "מהרי קמח סולת לושי ועשי עוגות ואל הבקר רץ אברהם". ולעומת זאת, מים הגיש בצמצום "יוקח נא מעט מים". ללמדך, שהמחסור במים בארצנו אינו תופעה של שנות האלפיים (ותודה למר פרידמן מנהל א. המים שפיר שהפנה את תשומת לבי לכך). בהמשך נקרא על מאבקי אבותינו ומאמציהם לחפש אחרי כל באר.

מכאן שמים הם מצרך יקר ונדיר. בחברה הצרכנית בה אנו חיים, יקר שווה לעלות כספית גבוהה ומאמץ להשגה. נכון עשתה הממשלה שקבעה מחיר למים ובכך הפכה אותו למצרך מבוקש ובעל ערך שיש להתייחס אליו בכבוד (הממצאים בדבר הקטנת הצריכה מאז החלת "מס הבצורת" יוכיחו).

המהלך הינו יעיל ועדיף עשרות מונים מאשר אילו מדינת ישראל הייתה מוציאה מיליונים על מסע פרסום שהאפקטיביות שלו מוטלת בספק.

טענה: הלא מים הם צורך נפש ולא מוצר יוקרתי. נכון, אך יש להבדיל בין "מעט מים" לתצרוכת הגיונית, לבין השקיית גינות פאר טרופיות או בריכות שחיה פרטיות. לעניות דעתי, על הממשלה לדקדק יותר בקביעת הגבול בין תצרוכת מים לבין מותרות. הקביעה לפי מספר נפשות בלבד אינה מספקת. יש לקחת בחשבון אוכלוסיות מיוחדות (קשישים, נכים ותינוקות) אשר אינם שולטים בסוגרים וממילא זקוקים ליותר מים לצורך שמירת הניקיון האישי. כמו-כן, גיל הילדים משמעותי: חיילים המביאים הרבה כביסה, למשל. ומכאן יצירת סך מים השונה ממשפחה למשפחה, עד כמה שניתן מבחינה מעשית.

מעבר לכך יש ל"ייקר" את המים גם בממון וגם בחשיבות.

פורסם במקור: מקור ראשון
הרב צחי הרשקוביץ הוא רב קהילת "נצח שלמה", פתח תקוה.
הרב חיים רטיג הוא ראש ישיבת ההסדר "בינות" ברעננה.
הרב זאב מנסבך הוא רב הקהילה האשכנזית בגדרה ומרבני "צהר".
תאריך:  13/11/2009   |   עודכן:  15/11/2009
צ. הרשקוביץ, ח. רטיג, ז. מנסבך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היטל הבצורת בראי התורה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שרון ש
15/11/09 17:45
2
מיאו מיאו
16/11/09 20:11
 
שרון ש
19/11/09 16:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתאריך 15.11 יש כמה מבני כוכבים דינמיים, כוכב מרקורי עם ווסטה, השמש עם נפטון וכוכב סאטורן עם הפלוטו. בעקבות המבנים הללו ייגרם חוסר ביטחון כלכלי, שיתבטא בתגובה שלילית מצידם של הצרכנים והקונים, העלולה להשפיע על האטה בחנויות. הסאטורן והפלוטו הם כוכבים היוצרים דינמיקה המשפיעה לאורך תקופה, מוליכים לשינויים קונסטרוקטיביים יסודיים בדרך בה ממשלות, מוסדות כלכלה ועסקים מתפקדים.
13/11/2009  |  טובה ספרא  |   מאמרים
רבותיי וגבירותיי פקידי האוצר, הגיע הזמן שתבינו. אתם יכולים לבטל סובסידיות ללחם. אתם יכולים להעלות את מחירי התחבורה הציבורית. אתם יכולים אפילו לעכב עד בוש תקציבים שהובטחו למיגון בתי ספר בשדרות. אבל אסור לכם בשום פנים ואופן להעלות את מחיר השקיית הגינות ברמת החייל וסביבתה, וגם לא את מחיר הביטוח של האופנועים של צעירייהם, ואפילו כשהללו גרים בשכירות בשינקין. כי ככה זה כשמנסים להתעסק עם בני המעמד שיכול להרשות לעצמו לשכור את שירותיהם של משרדי יח"צנות.
13/11/2009  |  קובי לירז  |   מאמרים
מתוך "שנת מאסר לארבעת השוטרים העבריינים"
13/11/2009  |  איתן גנור  |   מאמרים
בעבר היה נפתח מאמר המטיף לעשיית שלום במילים "ישראל החותרת לשלום...". לא עוד. מעתה יש לפתוח מאמר כזה במילים "ישראל החותרת להישרד". ואכן, ישראל החותרת להישרד במזרח התיכון חייבת להגיע להסדרים מדיניים עם סוריה והפלשתינים, ובטווח הזמן הקרוב - תוך חמש שנים לכל היותר. כבר כתבתי כאן בעבר כי יעד אסטרטגי ראשון במעלה העומד בפני ישראל הוא פירוק הציר האירני העוטף כיום את ישראל מכל עבריה.
13/11/2009  |  אלי משולם  |   מאמרים
יהודה גורסד, 28, ואחיו יעקב, 38, הם שניים מתוך ארבעת היזמים, העומדים לבנות כ-240 דירות, בארבעה בניינים, במתחם פלורנטין, דרום תל אביב. יהיה זה פרויקט המגורים הגדול ביותר שנבנה עד היום בשכונה המתחדשת. בדיקת News1 העלתה, כי השותפות של האחים גורסד בפרויקט פלורנטין היא רק חלק מפעילות ענפה בתחום הנדל"ן, שלא פורסמה עד היום. News1 חושף היום לראשונה פעילות זו.
13/11/2009  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   משבר המים בישראל  /  מי ומי    / 
הקרנת סרטים בבירת ישראל - לא בשבת  /  נאוה סטולר
בדיקת הריון  /  הרב ג. שמחוני, הרב א. רט
אפור עולה  /  סופיה רון-מוריה
האזנת סתר בקצה הסקאלה  /  כתבי דיוקן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אינני זקוק למסקנות ועדת החקירה    הבנתי את מה שלא יכולתי להאמין שאכן יכול היה להתרחש    התועמלנים ומנמיכי רוח האומה, מאמינים שתגובה באירן או מלחמה בעזה נועדו לשמר את שלטונו, שרידותו ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, מציעים להגיב בלשונו של "בעל הבית משתגע" וקראו להגיב להתקפה בחריפות רבה    לצערי, לקולות אלו יש תומכים בממשלה ובקבינט
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il