|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

כתמי שמש

ספר עיון חדש, העוסק ביום הגורלי בתולדות היקום, 21 בדצמבר 2012 קיימת התייחסות גורפת מצידם של תרבויות, דתות, אמונות, ממשלות אישים, מדענים ועתידנים
17/11/2009  |     |   ספרים   |   תגובות
סוף העולם? [צילום: AP]

באופן כללי, הרמה של הבנת המדענים את השינויים הקורים בקרינה הישירה מהשמש היא נמוכה. על-אף שרוב המדענים טוענים כי השינויים בקרינה הישירה של השמש הינם קטנים מכדי שתהיה להם השפעה משמעותית על האקלים, מדענים אחדים הציעו כי המשוב החוזר מהעננים או ממנגנונים אחרים, מעצימים את ההשפעה של השמש על כדור הארץ.

העובדה היא שהרמה של הפעילות הסולארית במשך 70 השנים האחרונות הייתה גבוהה במיוחד, ומשערים שהיא הגבוהה ביותר ב-8,000 השנים האחרונות.

אחד הגורמים השמשיים המשפיעים בוודאות על אקלים כדור הארץ הינם כתמי השמש. כתם שמש הוא אזור על-פני השמש (הפוטוספירה) שבו מתרחשות מערבולות מגנטיות עצומות. הטמפרטורה באזור זה נמוכה יחסית לסביבתו, והפרש טמפרטורות זה גורם לאזור להיראות כהה יותר. למעשה מדובר באשליה אופטית, שכן אילו יכולנו "להוציא" כתם שמש ולראותו בנפרד מהשמש, הוא היה מאיר פי 50 מירח מלא. כתמי שמש עשויים להגיע אף לגודל של 80,000 קילומטר, כלומר, פי שתיים מהיקף כדור הארץ! כתמי השמש מתכווצים ונמתחים בעודם נעים על-פני מעטפת השמש.

ככל הנראה גילו האסטרונומים הסיניים את כתמי השמש כבר באלף הראשון לספירה. אולם רק לאחר המצאת הטלסקופ בשנת 1609 כתמי שמש נצפו ונחקרו לעומק. בתצפיות אלו מצא היינריך שוובה שמספרם הכולל ועוצמתם הממוצעת של כתמי השמש משתנים במחזוריות קבועה של 11.2 שנים, מה שמכונה המחזור השמשי.

באמצע של המחזור השמשי, מגיע השיא בו מתעצמת כמות הכתמים פי 10 ויותר, ומורגשת ההשפעה של הפרעות מגנטיות משמעותיות במקומות רבים על-פני כדור הארץ. הסיבה לקיומו של מחזור כתמי השמש עדיין איננה ברורה. עם זאת, לא תמיד התקיים מחזור זה, ותקופות שבהן לא התקיים המחזור השמשי ידועות כחריגות במיוחד מבחינת מזג האוויר אשר שרר בכדור הארץ באותה תקופה.

בין השנים 1715-1645 לא נצפו כלל כתמי שמש, ותקופה זו לוותה במיני עידן קרח על-פני כדור הארץ, תקופה המכונה "תקופת הקרח הקטנה".

רק בתחילת המאה ה-20 התגלה שגם לשמש שדה מגנטי. הפיזיקאי והמתמטיקאי, ג'וזף לרמור, העלה בשנת 1919 את הרעיון שכתמי השמש הם עדות לפעילות דמוית דינמו על-פני השמש, עקב תנועת נוזל בעל מוליכות חשמלית. לימים התברר שמדובר בתנועה של פלזמה, כלומר גזים מיוננים, בעלי השפעה מגנטית מחזורית חזקה ביותר בכל מערכת השמש וכמובן גם בכדור הארץ.

כאמור, לשמש ישנם שדות מגנטיים חזקים ביותר הנוצרים מתנועת הגזים הטעונים שלה. שדות מגנטיים אלה ערוכים במעין קווי שטף ארוכים, המשתרעים בין שני קטבי השמש. הגזים הטעונים יוצרים מעין צינורות מגנטיים ארוכים, המתעוותים בגלל ההבדל בין מהירות הסיבוב של השמש בקו המשווה שלו (אשר נמשך 26 יום ארציים) לבין מהירות סיבוב של השמש בקטבים שלו (אשר נמשך 37 יום ארציים), והשדה המגנטי הופך להיות סבוך ובלתי יציב.

לבסוף נוצרת מעין לולאת קווי שטף מגנטיים המתנתקת מהשדה המגנטי המרכזי. תחת השפעת השדה המגנטי המרוכז מתקררת נקודה זו והטמפרטורה שלה יורדת ולכן היא פולטת פחות אור. לולאה זו מבקעת את השמש בשתי נקודות ויוצרת שני כתמים כהים, שהם למעשה, כתמי השמש הנראים לעתים על-פני הפוטוספירה.

מאחר שהכתמים נוצרים מהפעילות המגנטית של השמש ומהתפרצויות המשחררות לחלל חלקיקים טעונים הבאות בעקבותיה, יש למחזור הכתמים השפעה מכרעת על עוצמת השדה המגנטי על-פני כדור הארץ. דוגמה להשפעה זו הינן הפרעות התקשורת הנוצרות כתוצאה מהגעת החלקיקים הטעונים לאטמוספירה. דוגמה נוספת הינה ההשפעה של כתמי השמש על עוצמת תופעת הזוהר הקוטבי.

גם גופנו יושפע

קיימים מחקרים מדעיים המוכיחים את השפעתו של השדה המגנטי על תאים חיים בגופנו ועל תרכבות הדנ"א בתאים. בהתאם למחקרים אלה, גילברט וקוטרל טוענים בספרם, כי בהשפעת עוצמתם של כתמי השמש, השינויים בשדה המגנטי של כדור הארץ יגרמו לשינויים ביולוגיים בגופנו אשר יבואו לידי ביטוי בפגיעה בתפקודה התקין של בלוטת האצטרובל, שהיא בלוטה אנדוקרינית הנמצאת במוח ותפקידה להפריש את ההורמון מלטונין. כלומר, בהשפעת השינויים המגנטיים בכדור הארץ אשר ייגרמו כתוצאה מהכמות והעוצמה של כתמי השמש אשר יהיו בשיאם בסוף שנת 2012, יפגע התהליך ההורמונלי הקבוע בגופנו, דבר העלול לגרום לשינויים מהותיים בהתנהגות האוכלוסיה בכדור הארץ.

מבחינה עובדתית והיסטורית, בשיא המחזור של כתמי השמש מתרחשים ברחבי כדור הארץ אירועים יוצאי דופן בעוצמתם, אירועים אשר משאירים את רישומם גם שנים רבות לאחר שעוצמת כתמי השמש נעלמת.

המחזור האחרון של כתמי השמש אשר התרחש בכדור הארץ הגיע לשיאו בשנת 2001, השנה בה התרחש אחד האירועים הטרואמטיים בתולדות ההיסטוריה המודרנית, ההתקפה חסרת הרסן על מרכז הסחר העולמי במגדלי התאומים בניו-יורק באמצעות התרסקות מכוונת של שני מטוסים שנחטפו על-ידי קיצוניים איסלאמיים בהנהגת אוסאמה בין לאדן וארגון אל-קאעידה. אירוע זה התרחש בספטמבר של שנת 2001, במהלך השיא של המחזור הקודם של כתמי השמש. הטראומה של ההתקפה הרצחנית הזאת שינתה את כל הלכי הרוח של העולם החופשי.

המעבר החופשי בין מדינות הפך לפניקה מוחלטת והתרבות המערבית איבדה את הרוח החופשית שלו. אפשר להצהיר בוודאות שלאחר אירוע זה, חלק גדול מהעולם המערבי איבד את הביטחון האישי שהיה לו, ובמשך שנים רבות היה אחד מהמאפיינים הבולטים שלו.

שיא המחזור של כתמי השמש אשר קדם לאסון התאומים, התרחש בשנת 1990. ב-2 באוגוסט 1990 פלשו כוחות עירקיים בהוראתו של סאדם חוסיין לכווית וכבשו את המדינה תוך ימים ספורים. כתוצאה מפלישה זאת החלה מלחמת המפרץ הראשונה. המלחמה החלה כמבצע צבאי בשם "סופה במדבר" על-ידי קואליציה של 34 מדינות ובראשן ארה"ב על-מנת לגרום לעירק לסגת מכווית. 660 אלף חיילים נלחמו כנגד הכוחות העירקיים. במהלך המלחמה הופגזה ישראל בעשרות טילי סקאד. המלחמה אומנם הסתיימה תוך שבועות ספורים ועירק אכן נסוגה מכווית, אך ארה"ב לא סלחה לעירק על המלחמה ופתחה בשנת 2003 במלחמה נוספת מול עירק במטרה לחסל את סאדם חוסיין.

המלחמה הזו מכונה מלחמת המפרץ השניה והיא נמשכת למעשה עד היום, כאשר חיילי ארה"ב נמצאים עדיין בעירק. מלחמה המפרץ השניה נחשבת לכישלון של ארה"ב והיא למעשה ה"בוץ העירקי" שארה"ב לא מצליחה להשתחרר ממנו עד היום.

שיא המחזור של כתמי השמש אשר קדם למלחמת המפרץ הראשונה, חל בשנת 1979. בשנת 1979 פלשה ברית המועצות לאפגניסטאן, כנגד מורדים אנטי מרקסיסטיים שביקשו להפיל את הממשלה השלטת באפגניסטן. המלחמה נמשכה 10 שנים, מ-1979 עד לנסיגת החיילים הסובייטים מאפגניסאן בשנת 1989. מלחמה עקובה מדם זו נחשבת ל"וייטנאם הרוסי" ובמהלכה נהרגו עשרות אלפי חיילים רוסיים.

המומחים הצבאיים והפוליטיים בעולם טוענים שהכשלון הצבאי של הפלישה של ברית המועצות לאפגניסטאן הינו הגורם העיקרי להתפוררות ברית המועצות. לאחר נסיגת הכוחות הסובייטים, המשטר המרקסיסטי במדינה לא החזיק מעמד ועל המדינה השתלט שלטון הטליבאן. אחד הספיחים של פלישת ברית המועצות לאפגניסטאן היה הקמת המואג'ידין אשר היה הבסיס ממנו צמחו לוחמי ארגון אל-קאעידה של אוסמא בין לאדן.

ההיסטוריה מוכיחה, כי בתקופת השיא של כתמי השמש מנהיגים שונים בעולם מקבלים החלטות מלחמתיות גרועות מאוד אשר מסכנות את שלום העולם ומובילות את האנושות לאבדון.

כאמור, המחזור הנוכחי של כתמי השמש החל באמצע שנת 2006. שיאו של המחזור הנוכחי של כתמי השמש צפוי להתרחש בדצמבר של שנת 2012. עד כמה מכרעת תהיה הפעם השפעת עוצמתם של כתמי השמש על הנפש האנושית של שליטי המדינות השונות ומנהיגי העולם?

את התשובה לכך - נדע רק בתאריך 21 בדצמבר 2012.

כתמי השמש משפיעים על האקלים בכדור הארץ?

למרות שקיימות מדידות המוכיחות את ההשפעה המגנטית החזקה של כתמי השמש על כדור הארץ, עדיין אין הוכחה מדעית לקיומה של השפעת כמות כתמי השמש על האקלים בכדור הארץ. כתמי השמש מופיעים במקביל לקו המשווה השמשי, כאשר בכל חצי כדור הקיטוב של הכתמים נעשה בהתאמה לקיטוב אותו חצי הכדור. כתמי השמש מופיעים תמיד בזוגות, כאשר הצפוני מוביל בחצי הכדור הצפוני והדרומי גרור, כשבחצי הכדור הדרומי המצב הפוך.

לאחר 11.2 שנות ארץ מתחלף הקיטוב: הצפוני מוביל בחצי הכדור הדרומי והדרומי מוביל בחצי הכדור הצפוני. לאחר עוד 11.2 שנות כדור הארץ מתחלף שוב הקיטוב וחוזר למצב הקודם. מכאן נובע שקיימים, למעשה, שני מחזורי כתמים: האחד של 11.2 שנות ארץ והשני של 22.4 שנות ארץ.

כתמי השמש נעלמו

מצב מוזר מתרחש לאחרונה בשמש. החל בתחילת שנת 2008 לא נצפים כתמי שמש. תופעת כתמי השמש מהווה חלק מהמחזוריות הסלורית הטבעית, אך כעת היא נעלמה. בפרסום של מדען רוסי נטען, כי העדרם של כתמי שמש מזה כמה חודשים מעיד על תקופת קרח הממשמשת ובאה.

המדענים המומחים בתחום בנאס"א אינם יודעים מה גורם לכתמי שמש, מדוע הם נעלמו ואיך הדבר עומד להשפיע על כדה"א. הם רק מרגיעים שאנחנו רק בתחילת מחזור פעילות השמש ולכן אין לכך כל משמעות.

סאקו טצונטה, מנהל משימת הינודה לחקר השמש ומדען מהמצפה האסטרונומי הלאומי של יפן, כינה תופעה זאת בשם "פני השמש מתות". טצונטה אומר, שמדענים אינם חוזי מזג אוויר, ולא יכולים לנבא את העתיד. למרות זאת, הם צפו בפעילות השמשית ושמו לב שתקופת חוסר הפעילות הזו ארוכה מהרגיל ואינה הליך נורמלי.

בוועידה שנערכה באוניברסיטת מונטנה בנושא, ובה השתתפו 100 מדענים מאירופה, אסיה, אמריקה ואפריקה, הגיעו למסקנה שהשמש בשנת 2008 חסרת פעילות באופן שחורג מהרגיל. למדענים אין שמץ של מושג מדוע זה כך.

לגבי מחזור כתמי השמש, מסבירה דנה לונגקופ, מדענית סולרית מאוניברסיטת מישיגן, כי כתמי השמש מסיימים תקופה מחזורית כל 11.2 שנה, כאשר באמצע המחזור (לאחר כחמש וחצי שנים מתחילתו של המחזור) מתקיימת הפעילות המקסימלית שלהם.

רעידות אדמה והצפות

שני חוקרים של תרבות המאיה מתייחסים לקשר שבין סיום לוח השנה של בני המאיה ובין כתמי השמש. אדריאן גילברט (Adrian Gilbert) ומאוריס קוטרל (Maurice Cotterell) בספרם "נבואת המאיה" (Essay of Mayan Prophecies 1995) מנתחים את סופו של לוח השנה המייאני מתוך הכרותם המדעית עם המחזוריות של כתמי השמש.

בספרם הם טוענים, כי סופו של המחזור הגדול בלוח השנה של בני המאיה נובע מההכרה של בני המאיה את תהליכי התנועה הגדולה של מחזור כתמי השמש. לטענתם, בהשפעת המחזור הגדול של כתמי השמש ייגרם שינוי מאוד גדול בעוצמות השדות המגנטיים בכדור הארץ, ובעקבות כך תזדעזע תנועת הקטבים וייגרמו רעידות אדמה והצפות בכדור הארץ.

השדה המגנטי של כדור הארץ הוא אחת התכונות הפיזיקליות המאפיינות את כוכב הלכת ארץ. לשדה המגנטי ישנה השפעה רבה על מגוון תופעות בכדור הארץ, באטמוספירה, ובחלל הקרוב אליו. על-פי ההשערה המקובלת, השדה המגנטי נוצר בגלעין החיצוני של כדור הארץ, ורק חלק קטן ממנו נמדד על-פני השטח או בחלל. קיימת השפעה הדדית מכרעת בין עוצמת השדה המגנטי המגיעה מהשמש ובין השדה המגנטי של כדור הארץ, המורגשת עד למרחק גדול בחלל. השפעה של העוצמה המגנטית על רוח השמש מגדירה אזור הקרוי מגנטוספירה, אשר קיומו מגן על כדור הארץ מפני רוח השמש ומאפשר את קיום החיים על כדור הארץ.

לעוצמת השדה המגנטי השפעה מכרעת לגבי החיים התקינים ליצורים החיים בכדור הארץ. מדענים משערים כבר זמן רב, שבעלי חיים מסוימים, בהם עופות, צבי ים, לווייתנים ודולפינים יכולים לחוש בשדה המגנטי של כדור הארץ, ושתחושה זו מסייעת להם בעת הנדידה השנתית.

כריכת הספר [צילום: יח"צ]
פרק מתוך הספר 21.12.2012 סוף העולם או התחלה חדשה? הוצאה לאור: רותם הפקות בע"מ. מחיר: 79 שקלים.
תאריך:  17/11/2009   |   עודכן:  17/11/2009
תיאודור נויבירט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כתמי שמש
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסף המספר
17/11/09 17:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הספר "יומנו של חנון 3 - הקש האחרון", יצא לחנויות ביום 15.11.09 וכבר מכר אלפי עותקים. מהו סוד ההצלחה של הספר? בשורות הבאות אציג את זוית הראיה שלי - תלמידת כיתה ד' וקוראת נלהבת.
16/11/2009  |  יעל בן-שלמה  |   ספרים
"נפלאים יותר מכל הם יסוריהם של בני האדם. אין מסתורין גדולים יותר ממסתורי היסורין".
16/11/2009  |  צפורה בראבי  |   ספרים
שוב מדגדג לכם באוזניים. אתם תוחבים קיסם ומנסים לשלוף את השעווה המציקה וכעבור יממה האוזן כבר סתומה לגמרי. הריטואל הזה מוכר היטב לרבים, ונשאלת השאלה: מה בעצם עושה השעווה הצהובה הזו בתוך האוזן ואיך אפשר להיפטר ממנה בזריזות וביעילות?
15/11/2009  |  ד"ר איתי גל  |   ספרים
על תקווה ואהבה
15/11/2009  |  שולמית קיסרי  |   ספרים
כן, כמה שנים אחרי גיל 20 ואפילו קצת לפני זה מגיע. אתה מפסיק ללכת עם החולצה בתוך המכנסיים ומוציא אותה החוצה, פתאום חולצות כפתורים מחוץ למכנסיים נוחות יותר ומחפשים נעליים ללא שרוכים כאלה שאפשר לנעול מהר כי קשה קצת להתכופף. אתה מביט סביב רואה שכולם ככה ואומר "זה הגיל...".
10/11/2009  |  צביקה ברגמן  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il