|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

מים לכל - אבל במחיר ריאלי

בשיפור משק המים בישראל יש לתת עדיפות לשיקום מערכת המים הטבעית - בין השאר באמצעות התפלת מי קולחים בערכות התפלה ניידות, שעלותה היא פחות ממחצית מזו של התפלת מי ים
20/11/2009  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
או כנרת שלי, ההייתה ממשלת ישראל אידיוטית או שמא חלמתי חלום בלהות? [יח"צ]

במקום להעניש את האזרחים
לפתרון הבעיה של הזרמת מלחים מן הכינרת לאקוויפר, מוצע פרויקט "החלופה מצפון": הזרמת מי ים מותפלים למוביל הארצי, תוך הזרמת מי הכינרת לירדן הדרומי. פרויקט זה כרוך בהוצאה שנתית של כ-200 מיליון דולר, אך הרווח הטמון בחמשת יתרונותיו עולה על מיליארד דולר בשנה

מרצון, ולא בכפייה
על המדינה להתחייב לאספקת מים בשנים שחונות. את מי שמתנדב להפחית את השימוש שלו במים בשנים קשות, היא רשאית לזַכּוֹת בהנחות או בכל תמריץ אחר, אך מן הראוי שהסדר כזה יהיה מבוסס על התנדבות ועל הסכמה הדדית, ולא על כפייה, תוך ייבוש מטעים או גינות.

לים, ולא למי התהום
פעילות התואמת את האמנה, קרי – הימנעות מריקון תרכיזי הפסולת לים, אינה מונעת מן הפסולת הנשפכת ביבשה ומשאר המזהמים במקורות המים להגיע לים, אלא גורמת לכך שפסולת זו נמהלת קודם לכן במאגרי מים קטנים בהרבה מאלה של הים התיכון, המשמשים אותנו לשתייה, לבישול ולרחצה.

יקור תעריפי המים - הכרזת מלחמה על העניים
ענבל בר-און
אם מס הבצורת היווה אמצעי של השלטונות להתעמר באזרחים, הרי שיקור תעריפי המים בשיעור של כ-40% מן הטיפה הראשונה מכיל את כל חסרונות מס הבצורת, ואף למעלה מכך * אז מה עושים?
לרשימה המלאה

   רשימות קודמות
  הורסים ובוכים
  לא להמתין לחוני המעגל
  השמועות על התחממות כדור הארץ - מוקדמות מדי
  להציע מים לשכנים מבלי לוותר על השליטה בהם
  פתרון כולל ובר-קיימא למים ולאנרגיה

משק המים, על בעיותיו הרבות, מצריך התייחסות כוללת ומקיפה, כשעל כל פתרון לצאת מנקודת המוצא, כי על המדינה לספק כל כמות מים הנדרשת על-ידי הציבור וכי על הציבור לשלם את העלות הממוצעת של המים שהוא צורך ולא את עלותם השולית. כמו-כן, אין להשתמש במים כאמצעי לגביית מיסים, ואם מתעורר צורך לסבסד מגזר כלשהו, בעיקר של החקלאים, על הממשלה לשלם סבסוד זה ישירות לרשות המים.

על המדינה להתחייב לאספקת מים בשנים שחונות. את מי שמתנדב להפחית את השימוש שלו במים בשנים קשות, היא רשאית לזַכּוֹת בהנחות או בכל תמריץ אחר, אך מן הראוי שהסדר כזה יהיה מבוסס על התנדבות ועל הסכמה הדדית, ולא על כפייה, תוך ייבוש מטעים או גינות.

כפי שציינו כאן בעבר, קיימים שבעה גורמים לפגיעה באספקת המים הטבעיים, וכולם מצויים באחריותם של גופים ממשלתיים: שאיבת יתר; השקייה במי קולחים; סגירת בארות על-ידי משרד הבריאות; הזרמת כמות רבה של מלחים מן הכינרת אל תוך האקוויפר; שאיבת יתר, הגורמת להתקדמות מי הים לעבר היבשה; דליפות דלק; ושימוש בחומרי הדברה חקלאיים.

כתוצאה מן הזיהום וההמלחה, הושחתה עד היום כחמישית ממקורות המים הטבעיים שלנו, כלומר כ-300 מיליון מ"ק מים לשנה. מקור נוסף של מים שאנו מאבדים ללא צורך הוא כ-200 מאגרי מי קולחים, בשטח של כ-60 אלף דונם, המאבדים מדי שנה כ-150 מיליון מ"ק מים בשנה. מדובר אם כן באובדן של כ-450 מיליון מ"ק מים בשנה, שיש לשקמם ולנצלם.

להשגת יעדים אלה, יש לתת עדיפות מוחלטת לשיקום מערכת המים הטבעית.

שיקום כזה יש לבצע ראשית באמצעות שאיבה מתוכננת של מים - גם במקומות שזוהמו וגם במקומות שבהן נעשתה שאיבת יתר במקרי משבר - והתפלתם. לשם כך ניתן להתקין ערכות התפלה ניידות, המסוגלות לטפל בכאלף מ"ק מים ביום, המורכבות על מכולה שניתן להעבירה תוך פרק זמן קצר ממקום למקום. המכולה הניידת מביאה את איכות המים שיצאו מכלל שימוש לאיכות של מי שתייה מעולים, ועלותה של התפלה כזו בשוק החופשי היא פחות ממחצית מזו של התפלת מי ים. כך, בנוסף על שיקום מקור מים טבעי, ניתן לקבל מי גשם בחינם. כיוון שבנוסף למים הניתנים לשימוש מייצר מתקן ההתפלה גם 20 אחוז תרכיז של מומסים שיש לסלקם, הפעלתו מצריכה כיסוי של המדינה בקווי איסוף לתרכיזים.

מעניין להשוות את עלות הספקתם לירושלים של מים שמקורם מי ים מותפלים לעלות הספקתם של מים שמקורם מי הקולחים של העיר לאחר התפלה. עלות ההתפלה של מי ים היא כ-60 סנט למ"ק, בעוד זו של התפלת מי קולחים היא פחות מ-30 סנט למ"ק. בנוסף, על קו של מי ים מותפלים להעלות במעלה ההר את כל נפח המים מן הים התיכון לירושלים (גובה של כ-700 מ'), ואילו מתקן להתפלת מי הקולחין של הבירה יצריך הובלה לים רק של תרכיז הפסולת, כלומר חמישית מן הנפח, למרחק זהה, אבל במורד ההר. די בניתוח זה כדי לשלול את ההצעה להקים קו מים חמישי לירושלים.

ריקון תרכיזי הפסולת ישירות לים התיכון מנוגד לאמנת ברצלונה, האוסרת לשפוך פסולת למי הים התיכון. לאמנה זו אין הצדקה ויש לבטלה, או לפחות לבטל את חברותה של ישראל בה. שהרי נפח המים בים התיכון, גם מבלי להניח את קיומם של חילופי מים עם האוקיינוס האטלנטי, גדול מאות מונים מנפח המים באקוויפרים המקיפים את חופי הים התיכון. וכך, כל תרכיזי הפסולת שיישפכו ישירות לים באופן מבוקר, יימהלו בו מאות פעמים, והנזק מהם יפחת בהתאם. לעומת זאת, פעילות התואמת את האמנה, קרי - הימנעות מריקון תרכיזי הפסולת לים, אינה מונעת מן הפסולת הנשפכת ביבשה ומשאר המזהמים במקורות המים להגיע לים, אלא גורמת לכך שפסולת זו נמהלת קודם לכן במאגרי מים קטנים בהרבה מאלה של הים התיכון, המשמשים אותנו לשתייה, לבישול ולרחצה. המדידות מלמדות כי אצלנו ריכוזה של פסולת זו הוא רבע מנפח המים. על-מנת להקטין את השפעתם של מזהמים כמו שרידים של הורמונים ותרופות, מומלץ להשקיע מאמץ בפירוק תרכובות אורגניות אלה בתהליכי חימצון לפני השלכתם לים.

ביטול המונופול של "מקורות"
מקורות האיוולת

אמצעי נוסף למניעת זיהום מקורות המים הוא חקיקת חוק האוסר פליטה לקרקע של מים, שאיכותם נמוכה מזו של מי שתייה. את מי הביוב יש תחילה להעביר התפלה, שהיא זולה יותר ככל שריכוז הפסולת במים גבוה יותר. החדרה של מי קולחים לקרקע לצורך כלשהו – כולל השקייה – מחייבת אותנו להיפטר מן המומסים שהוחדרו לקרקע.

אמצעי נוסף למניעת זיהום מקורות המים הוא חקיקת חוק האוסר פליטה לקרקע של מים, שאיכותם נמוכה מזו של מי שתייה. את מי הביוב יש תחילה להעביר התפלה, שהיא זולה יותר ככל שריכוז הפסולת במים גבוה יותר. החדרה של מי קולחים לקרקע לצורך כלשהו – כולל השקייה – מחייבת אותנו להיפטר מן המומסים שהוחדרו לקרקע. אך היות שהחדרת מי הקולחים למי התהום מוהלת אותם פי ארבעה, גם עלות התפלתם מתייקרת אז פי ארבעה, היות שזו תלויה בנפח המים ולא בריכוז המומסים בהם.

על-מנת לפתור את הבעיה של הזרמת מלחים מן הכינרת לאקוויפר, הצעתי כבר לפני מספר שנים את פרויקט "החלופה מצפון": הזרמת מי ים מותפלים למוביל הארצי, תוך הזרמת מי הכינרת לירדן הדרומי. פרויקט זה כרוך בהוצאה שנתית של כ-200 מיליון דולר, אך הרווח המצוי בחמשת יתרונותיו עולה על מיליארד דולר בשנה:
היתרון הראשון הוא הַמָּרַתָּם של מים בלתי אמינים במים אמינים. כלכלנים הוכיחו, כי שוויה של תועלת זו למערכת קרוב לדולר אחד למ"ק, כלומר מגיע לכיסוי כל ההוצאה של "החלופה מצפון".

היתרון השני הוא ביטול הצורך בהרחקת 150 אלף טון מלחים בשנה ממי התהום, בעלות של 150 מיליון דולר בשנה. הזרמת מי הכינרת ישירות לירדן תביא להצלתו – נושא שדחיפותו וחשיבותו אינן פחותות מאלה של הצלת ים המלח. בעזרת "החלופה מצפון" ניתן יהיה לפתור גם את בעיית בריכה מספר 5, המספקת את חומרי הגלם לים המלח. בריכה זו מתמלאת מדי שנה ב-20 ס"מ מלח, מה שמצריך את הגבהת הסוללות בהתאם. הגבהה זו גורמת לבריחת חומרי הגלם ולהקטנת בסיס הייצור במפעלי ים המלח. היא גם מביאה לגלישת המים החוצה ולהצפת בתי המלון השכנים, תוך התגברות הסכנה של פריצת הסוללות, והצפת כל מרחב מלונות השוכנים לאורך בריכה 5. הזרמת מי הכינרת לירדן גם תספק כ-400 מ"ק מים לשנה לים המלח, המהווה את אחת החלופות המוצלחות ביותר לתעלת הימים.

מעבר לניצול משופר של מקורות המים הטבעיים, על-מנת להביא לתוספת של אספקת מים ממוצעת על פני השנה ולהגדלת כושר הייצור לשעת חירום, יש לנקוט שלוש דרכים נוספות הידועות כיום: התפלת מי ים בשיטת אוסמוזה הפוכה, בשילוב עם "ארובות שרב", המספקות חשמל זול מאוד ללא צריכת דלק – טכנולוגיה הניתנת ליישום כמעט מיידי בחצי העלות מזו הנהוגה היום; התפלת מי ים באמצעות טכנולוגיה שפותחה בטכניון, אשר עלותה המשוערת היא כעשירית מעלותה כיום, ואשר מצריכה השקעה ניכרת ביישומה המסחרי ו עבודה של כשלוש שנים, והיא מותנית בגישה חיובית של רשות המים; הגדלת כמות הגשמים על-ידי ערבול מי ים, על-פי השיטה המוצעת במחקרו של ד"ר גד אסף, בעלות של 5-2 סנט למ"ק.

על-מנת להצליח ביישום הפתרונות למשק המים, יש להחליף מספר בלתי מבוטל של ממלאי תפקידים במערכת זו, כמו גם לחייב בקרת תוכן על כל פרויקט בתהליך התכנון ולהטיל אחריות אישית על מתכננים, מבקרי תוכן ומקבלי החלטות. יש גם לבזר את הסמכויות לקבלת החלטות במשק המים בין משרדי הממשלה ולבטל את המונופול של חברת "מקורות" בתחום זה, שמביא להגדלת העלויות פי כמה מן המתחייב. יש לאסור הקמתם של מתקנים שמתיישנים תוך שנה עד שלוש שנים ושאין להם תועלת שיורית, כמו גם לבטל את ההוראה המתירה השקייה של שעה בשבוע, ומבטלת בכך את אחד ההישגים הבולטים ביותר של משק המים – השקייה בפולסים קצרים אחת ליום, העשויה להכפיל את הצמיחה באותה כמות מים. ולבסוף, יש להגדיל את תקציבי המחקר והפיתוח לכדי 4 אחוז מנפח הפעילות הכלכלית בתחום המים, קרי, כ-250 מיליון שקל בשנה.

לאתר מגזין מראה
פרופ' דן זסלבסקי הוא מהנדס מים וקרקע. בין יתר תפקידיו היה דיקן הפקולטה להנדסה חקלאית
תאריך:  20/11/2009   |   עודכן:  20/11/2009
דן זסלבסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מים לכל - אבל במחיר ריאלי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לנו מים
20/11/09 19:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשאומרים "קונספציה", נזכרים מיד בקיבעון המחשבתי של צמרת צה"ל ושר הביטחון, משה דיין, ערב מלחמת יום הכיפורים. הם, כזכור, אימצו את ההנחה של אמ"ן, ששללה כל אפשרות של תקיפה ערבית כל עוד לא התמלאו תנאים צבאיים שכללו יכולת תקיפה בעומק ישראל (ואז עוד היה עומק) ויכולת לנטרל את חיל האויר הישראלי. זוהי "ה-קונספציה", שבמסגרתה נראו ההכנות לצליחת תעלת סואץ ופינוי משפחות הסייענים הסובייטים ממצרים, ונשמעה אזהרה מפורשת מהמלך חוסיין, ובכל זאת - לא האמנו שמדובר במלחמה. היה לה מחיר לקונספציה: כ-3,000 הרוגים.
20/11/2009  |  בעז העצני  |   מאמרים
למרות שאיני חשוד על היות איש דתי, בימים אלו אני מתחיל בכל זאת לחשוב, שאולי יש למעלה מי שמקשיב לתפילות. טוב, האמת היא שאני לא מתכוון לתפילות מהסוג הדתי, אלא יותר לתפילות שמתפללים אזרחי ישראל יום יום נגד חברי הכנסת / פקידי האוצר / אנשי נציבות המים וכיוצא באלה, שמחליטים להטיל עלינו (האזרחים שבאמת עובדים) חדשות לבקרים מיסים שונים, משונים ומגוונים, ככל שדמיונם מגיע, שלא לדבר על היטלים, קנסות ושאר חטיפים לא ידידותיים לאזרח. ובל נשכח, כל רמי דרג אלו פטורים מאחריות, ולא יעלה על הדעת כי ישלמו מכיסם הפרטי על שגיאות העבר שלהם.
20/11/2009  |  קובי קמין  |   מאמרים
בגלל החריפות היוצאת דופן שלהם קראתי פעמיים את הדברים שערוץ 7 ציטט ב-15.11.09 מפיו של יעקב כץ, יושב-ראש האיחוד הלאומי. כץ אמר שהוא מאמין לפרס שהבטיח, כי דבריו על נסיגה מן הגולן ומיהודה ושומרון - הכל מתואם עם נתניהו. כץ צודק, כמובן, מפני שאדם לא ייחס לזולתו בפומבי משהו שבקלות ניתן להכחשה. מה גם, שהכחשה לא באה.
20/11/2009  |  אליקים העצני  |   מאמרים
גֶּתֶה שׁוֹרֵר לָנוּ שֵׁירִים
20/11/2009  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
רחל אמנו הייתה אחת הדמויות הטרגיות ביותר בהיסטוריה של עם ישראל. הצער הרב שאפיין את חייה הקצרים ממשיך, על-פי הנביא, גם אחרי מותה: "רחל מבכה על-בניה מאנה להנחם" (ירמיה לא, יד). נשאלת השאלה: מדוע מכל הנשים הגדולות שזכינו להן, דווקא רחל אמנו היא זאת שמבכה על בניה?
20/11/2009  |  רו"ח חננאל ובר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   משבר המים בישראל  /  מי ומי    / 
מוריד רכבות מהפסים  /  יוסף אורן
תמנון רב זרועות ושמו גולדשטיין  /  עמוס גורן
מאתא טורק נותר רק חלום  /  עידו שטרנברג
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il