החברה הממשלתית עמידר הפסיקה במהלך ימי הקורונה את הסיוע בשכר דירה לאם חד-הורית ונכה, ללא כל הודעה מראש. כך עולה מדיווח שמסרה נציבות תלונות הציבור במשרד
מבקר המדינה.
על-פי הדיווח, בשל הסגר הקורונה וצמצום כוח האדם גם במשרדים הממשלתיים לא הצליחה האישה ליצור קשר עם עמידר ובעל הבית שבו היא מתגוררת איים להוציא אותה מן הדירה אם לא תשלם את שכר הדירה.
"המתלוננת, אם חד הורית ונכה, פנתה לנציבות לאחר שחברת עמידר הפסיקה להעניק לה סיוע בשכר דירה ללא כל הודעה מראש, ולא עלה בידה ליצור עם החברה קשר במשך שלושה שבועות. המתלוננת ביקשה את סיוע הנציבות בדחיפות, וטענה שבעל הבית מאיים להוציא אותה מהדירה וללא הסיוע לא תוכל לשלם שכר דירה. בעקבות התערבותנו טיפלה עמידר באופן מיידי בחידוש הסיוע, כך שהכסף נכנס לחשבונה של המתלוננת בערב חג הפסח. בשיחה עם מבררת התלונה המתלוננת אישרה את קבלת הסיוע, הודתה לנציבות ותיארה את טיפול הנציבות בפנייתה כ"מציל חיים" מבחינתה", נמסר בדיווח.
מדובר בפנייה אחת מתוך כ-1,000 פניות שהגיעו אל הנציבות על-רקע משבר הקורונה. מרבית התלונות הן בתחום הביטוח הלאומי, לאחר מכן בתחום שירותי בריאות ורשות המיסים. תלונות נוספות התקבלו על חברת עמידר, חברת דואר ישראל ועוד. הנציבות סיימה לבדוק כמחצית מהתלונות, ונמצא כי כ-79% מהן נמצאו מוצדקות או שהעניין תוקן לשביעות רצון המתלונן.
כך לדוגמה, המתלוננת ששהתה בבידוד לשווא במשך חודש, פנתה לנציבות וציינה כי היא שוהה בבידוד זמן כה רב משום שתוצאות הבדיקות לאבחון המחלה מתעכבות, ומשרד הבריאות לא משיב לפניותיה. מיד לאחר פניית הנציבות למשרד הבריאות, יצר הרופא המחוזי קשר עם המתלוננת. בבירור עלה כי הבדיקות הקודמות שביצעה המתלוננת כנראה אבדו, ובו ביום הגיעו אנשי מד"א לביתה של המתלוננת כדי לבצע בדיקה נוספת. יומיים לאחר מכן התקבלה תשובה שלילית לבדיקה, ואף הבדיקות הקודמות שבוצעה אותרו ונמצאו שליליות. הנציבות מצאה כי התלונה מוצדקת ומעבר לסיוע שניתן מיידית למתלוננת, העירה הנציבות למשרד הבריאות כי יש ללמוד את המקרה ולהפיק לקחים לעתיד.
בתוך כך, לאחר אישור הגופים המוסמכים לכך, התחדשה אתמול קבלת הקהל בלשכות נציבות תלונות הציבור - בירושלים, תל אביב, חיפה, נצרת, לוד ובאר שבע.
מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, אמר (יום ג', 26.5.20) כי החשיבות של טיפול בתלונות נקודתיות היא גם בכך שאפשר ללמוד באמצעות אותה תלונה על בעיה רוחבית.
"במקרים כאלה מצביעה הנציבות על הצורך לתקן את הליקוי הכללי, הן כדי להקל עד כמה שניתן על מי שכבר נפגעו ממנו והן כדי למנוע פגיעה בעוד אנשים. אני קורא לאזרחים לפנות לנציבות בעת הצורך, אם דרך הגעה ללשכות קבלת הקהל או באמצעים הדיגיטליים, במייל או באמצעות אתר מבקר המדינה", ציין.
מחברת עמידר נמסר בתגובה כי בשל רגישות וחשיבות השירות, גם בתקופת הקורונה פעלה במתכונת מלאה כדי להעניק מענה באופן שוטף, כאשר תחום הסיוע בשכר דירה תוגבר בכלים דיגיטליים שנועדו להנגיש את התהליך עבור הזכאים. "איננו מכירים את המקרה האמור ואנו מצרים על חוסר הנוחות המתוארת, נציין כי מדובר במקרה בודד שכן הפעילות כאמור נמשכה כסדרה", לשון תגובת החברה.