|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

תדהמה ברצועת עזה מחיסול השייח' יאסין

עשרות אלפים במסע הלוויה - קוראים לנקמה ורצח ישראלים

מסוקי צה"ל ירו לעברו כמה טילים והוא נהרג יחד עם שישה מעוזריו ושומרי ראשו; תנועת החמאס מאיימת בנקמה כואבת; שרון ומופז פיקדו אישית על המבצע; אבו עלא: "זהו מהלך משוגע ומאוד מסוכן"; עריקאת, ל-Nfc: ישראל מערערת את היציבות והביטחון
22/03/2004  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   חיסול אחמד יאסין   |   תגובות

כסא הגלגלים של יאסין [צילום: AP]

חלקי הגופה של יאסין

איים בפיגועים נוספים

כפה עמדותיו על הרשות

פיקד אישית על המבצע

לחץ לבצע את החיסול

ענבל אביב
המשטרה העלתה הכוננות לשיא (רמה ג') בכל רחבי הארץ

גל ברגר
הרצועה בותרה לשלושה חלקים; סגר כללי הוטל על השטחים

אלונה קורן
ירידות חדות של כ-2% בבורסה בשל חיסולו של יאסין; תגובות מתונות בלבד בשוק המט"ח

רנית נחום-הלוי, ענבל אביב
נתניהו: גם לשייח' שעוסק בטרור אין חסינות; מופז: יאסין - בן-לאדן של הפלשתינים

הדר פרבר
חיסול יאסין: ארה"ב קוראת לצדדים לנהוג באיפוק

 קישורים
  מופז: אחמד יאסין מהווה יעד לפגיעה בשל התבטאויותיו

  מטוסי צה"ל הפציצו מבנה בו שהו ראשי החמאס; השייח' אחמד יאסין נפצע קל ונמלט


החיסול

השייח' אחמד יאסין חוסל הבוקר ברצועת עזה, בשעת בוקר מוקדמת סמוך ל-05:00. יאסין חוסל בצאתו מהמסגד בעזה. מסוקי צה"ל מסוג אפאצ'י ירו לעברו כמה טילים, וחיסלו את האיש יחד עם שמונה מעוזריו ושומרי ראשו. 20 נוספים נפצעו, 5 מהם קשה. שניים מבניו של יאסין נפצעו.

בין ההרוגים: חליל אבו ג'יאב, בן 31, תושב מחנה הפליטים מע'אזי. אבו ג'יאב משמש כפעיל חמאס מאז שנות ה-90' ועסק בביצוע פיגועים כנגד כוחות צה"ל ברצועת עזה וכנגד אזרחים ישראלים. משנת 2001 עבד כשומר ראשו של יאסין.

בנוסף, איוב עטאללה, בן 26, תושב מחנה הפליטים ג'באליה. הוא שימש כשומר ראשו של יאסין. עבדאללה רני יאסין ועבדאללה חמיד יאסין, בניו של מנהיג החמאס. שניהם היו שותפי הסוד של יאסין לכל קשריו ועמדו בקשר עם פעילי חמאס מכל הדרגים.

הרשות הפלשתינית הכריזה על שלושה ימי אבל. סמוך ל-11:00 יצא מסע הלוויה. עשרות אלפים משתתפים. תנועת החמאס מצפה לכרבע מיליון איש שישתתפו בלוויה.

דיווח ראשון על החיסול הבוקר שודר סמוך ל-05:45 ברשת CNN וברשתות נוספות. עדי ראייה סיפרו כי הם ראו שרידים מכיסא הגלגלים של יאסין. תנועת החמאס אישרה כי אכן האיש חוסל.

עדי ראייה סיפרו, כי גופתו של יאסין נפגעה ישירות. חלקיה התפזרו מהפיצוץ. ראשו נותק מגופו, וגולגלתו רוסקה אף היא. תמונות של ראשו הפגוע צולמו וחלקן מופצות עתה ברשת האינטרנט.

צה"ל אישר רשמית את דבר החיסול. בהודעה שפרסם, נמסר: "בפעולת כוחות הביטחון הבוקר בצפון רצועת עזה, נהרג מתקיפת חיל האוויר את הרכב בו נע, ראש ארגון הטרור חמאס, השייח' אחמד יאסין, האחראי באופן ישיר לעשרות פיגועים ולמותם של אזרחי מדינת ישראל, אזרחים זרים ואנשי כוחות הביטחון". שר האוצר בנימין נתניהו הצדיק את החיסול, ואמר כי גם שייח' שעוסק בטרור לא יוכל להנות מחסינות [ראו קישור].

גורמים ביטחון שבים ומדגישים היום כי אין בתנועת החמאס הפרדה בין הזרוע הצבאית לזרוע המדינית. "על-אף שיאסין לא היה מורה הלכה ובעל סמכות דתית, נהגו רבים לכנותו שייח'", מציינים הגורמים, ומוסיפים: "הוא עצמו היווה פעמים רבות דרג מאשר לפיגועי הטרור, עודד את ביצועם, בירך על קיומם והסית כנגד ישראל".

עוד אמרו הגורמים, כי יאסין שימש כמקור סמכות עליון להחלטות, היווה כתובת בכל הנוגע לקביעת מדיניות הפיגועים ונחשב לדמות נערצת וכריזמטית במיוחד, שהיוותה כוח מניע מרכזי לפיגועי טרור נגד ישראל.

ניסיון חיסול קודם שבוצע בשנה שחלפה, נכשל כזכור. מאז ירדו יאסין ובכירי החמאס למחתרת, מה שהקשה על איתורו וחיסולו. עד הבוקר. בעקבות החיסול הוכרזה בישראל כוננות גבוהה, מחשש לפיגועי נקמה [ראו קישור]. הכוננות כוללת עתה תיגבור במקומות הומי אדם, באוטובוסים ובדרכים.

שרון ומופז פיקדו על המבצע

ראש הממשלה אריאל שרון, ושר הביטחון שאול מופז, פיקדו אישית על המבצע לחיסולו של יאסין. שרון פיקד על המבצע מחוות השיקמים. הקבינט המדיני-ביטחוני אישרר בשבוע שעבר (יום ג', 16.3.04) את ההחלטה לחסלו. בימים האחרונים נעשה מעקב צמוד והושקעו משאבים רבים מאוד כדי לעקוב אחר תנועותיו של יאסין. צה"ל נכנס לכמה אזורים ברצועה, ויצא - דבר שהותיר את הרושם, כאילו גם הפעם לא תבוצע פעולה מהותית נגד החמאס. ואולם כאמור, שרון ומופז, שפיקדו על המבצע הסודי, שמרו על שתיקה. המידע המדוייק על הימצאו במסגד הגיע לפנות בוקר, סמוך ל-04:30, ומייד הופעלה תוכנית מבצעית שהוכנה מראש.

הרשות - תגובות

יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, גינה את חיוסול השייח' יאסין והכריז על שלושה ימי אבל ברחבי הרשות הפלשתינית ובמחנות הפליטים הפלשתיניים בתפוצות. "היו"ר מגנה את הפשע כנגד הגיבור אחמד יאסין", נמסר בהודעה רשמית מטעם הרשות הפלשתינית. "זהו פשע פחדני שחצה את כל הקווים האדומים".

ראש הממשלה הפלשתיני, אחמד קריע (אבו עלא), אמר בתגובה: "זהו מהלך משוגע ומאוד מסוכן". זה פותח את הדלת לרווחה בפני הבלגן. יאסין ידוע בגישה המודרנית שלו, והיתה לו השפעה על תנועת החמאס - מכאן שמהלך זה מסוכן מאוד. זהו מהלך שנובע מפחד".

סאיב עריקאת, השר הפלשתיני הממונה על ענייני המו"מ ברשות הפלשתינית אמר ל-Nfc: אנו מגנים את החיסול שללא ספק ירחיב את מעגל הדמים. "החיסול מדגיש כי ממשלת ישראל ממשיכה לערער את היציבות והביטחון ותורמת להרחבת מעגל הטרור. מה שצריך לעשות הוא נקיטת מהלך לסיום הכיבוש".

שר התקשורת הפלשתיני לשעבר, עימאד פלוג'י, (פעיל חמאס לשעבר שפרש משורות הארגון בשלהי שנות ה-90'), אמר בתגובה לחיסול השייח' יאסין ל-Nfc, כי מדובר בשלב מסוכן מאוד.

"זהו מצב מורכב מדיי מכדי להעריך מה יקרה בעתיד. לא מדובר במנהיג רגיל, יאסין הוא מנהיג רב חשיבות... התגובה תהיה מעבר למה שאנו רגילים".

הטלוויזיה הפלשתינית הפסיקה את שידוריה, ופתחה בשידורים לאומיים, בהם הוכרז על יאסין: "שאהיד". לטענתה, מדובר בפעולת טרור נפשעת ומטורפת, שתגרום להסלמה באזור. כמו כן, בבתי הספר ברצועה לא יתקיימו היום לימודים.

הפת"ח, החמאס והג'יהאד - תגובות

תנועת החמאס הוציאה הודעה רשמית, ובה היא אישרה כי השייח' אכן חוסל. התנועה מאיימת עתה בפעולות נקם גדולות, וטוענת כי הריגתו היא פשע נגד העם הפלשתיני. גדודי חללי אל-אקצא מבטיחים: התגובה על חיסול השייח' יאסין תכלול את כל שטחי 'פלשתין'

בכיר החמאס, עבד אל-עזיז רנטיסי, אמר כי חיסולו של יאסין הוא הכרזת מלחמה על האיסלם. הוא קרא לעולם האיסלמי להבעיר את האדמה מתחת לרגלי הציונים ומי שעומד מאחוריהם.

איסמאעיל הניה, מבכירי החמאס, אמר לכתבי סוכנות הידיעות רויטרס, בתגובה לחיסולו של אחמד יאסין הבוקר: "כל הפלשתינים יהפכו לוולקנו שישרוף את האויבים. הרגשות שלנו... מלאים בזעם ותשוקה לנקמה". הניה היה בקרבת יאסין בעת החיסול ויצא ללא פגע. הוא נראה בטלוויזית אל-ג'זירה כשעיניו דומעות.

אוסאמה חמדאן, נציג החמאס בלבנון, בתגובה לחיסול: התגובה על חיסול השייח' יאסין תהיה מעבר לאמצעים המסורתיים. מוחמד רזאל, בכיר בחמאס, הוסיף: נדאג להניח את ראשו של שרון על שולחננו.

מזכ"ל הג'יהאד האיסלמי, רמדאן עבדאללה שלח, היושב בדמשק, אמר כי חיסול השייח' יאסין כמוהו כחיסול אומה שלמה. הוא האשים את ארה"ב באחריות לחיסול. "השייח' יאסין נורה על-ידי טילים אמריקנים... ארה"ב היא שנטעה את הישות הציונית בלב האומה הערבית".

ח'אלד אל-בטש מהג'יהאד האיסלמי אמר באל-ג'זירה: שרון פתח היום מלחמה חדשה; כעת הכל פתוח. ברשתות הטלוויזיה הערביות מספידים את השייח' יאסין. 'פלוגות ירושלים', הזרוע הצבאית של ארגון הג'יהאד, הכריזו על כוננות בקרב אנשיהם, ומבטיחים: "האויב ישלם מחיר יקר, נלמד את האויב לקח".

אבו קוסאי, דובר גדודי חללי אל-אקצא, אמר בתגובה לחיסול כי הגדודים יעבירו מסר ברור לציונים ולשרון שפיקד על החיסול. "התגובה תגרום להם להרהר להבא בחיסול כל לוחם פלשתיני אחר".

"הם לא מבינים אלא את שפת הכוח והדם... צבא פלשתין יגיע אליהם בכל מקום... התגובה תהיה כואבת, בקרוב ומשותפת לכל הפלגים בעומק ישראל".

אבו קוסאי דיבר ברשת אל-ג'זירה בקול רועד, והבטיח: "מי שהורה על החיסול, חתם על צוואתם של מאות ישראלים". גדודי חללי אל-אקצא קוראים לגיוס כללי ומבטיחים נקמה לכל ציוני בעולם.

עזה רותחת


דקות ספורות לאחר הריגתו של יאסין, נלקחה גופתו מהמקום אל בית החולים שיפה בעזה. גם הנפגעים האחרים פונו לבית חולים זה. עשרות אלפי פלשתינים יצאו לרחובות. אנשי חמאס חמושים שומרים על גופתו.

ברצועת עזה מהומה גדולה. עשרות אלפי מפגינים קוראים לנקמה בישראלים בכלל ובשרון בפרט. המפגינים שורפים מכוניות ומבעירים חנויות, וקוראים קריאות גנאי גם כלפי הרשות הפלשתינית.

ואולם, כבר עתה עולה השאלה מי יחליפו. האישים הנזכרים כבאים בחשבון: עבד אל-עזיז רנטיסי, מחמוד א-זהאר ואיסמאעיל הניה. שלושתם ניצלו בעבר מניסיונות חיסול מצד ישראל.

תאריך:  22/03/2004   |   עודכן:  22/03/2004
יואב יצחק, גל ברגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אתמול (א') נחתם הסכם בין הנהלת בנק הפועלים לבין ועד העובדים. במסגרת הסכם זה יקבלו העובדים אופציות לרכישת 1.9% מהון המניות של הבנק במחיר מימוש של שקל - הנחה של 90% ממחיר השוק. משך התוכנית 6 שנים. בדיונים הראשונים בין הצדדים הציעה הנהלת הבנק לוועד לקבל את האופציות בהנחה של כ-70%.
22/03/2004  |  אלונה קורן  |   חדשות
חברת פרטנר תקשורת משיקה את מכשיר המולטימדיה הראשון בישראל, פרי פיתוח משותף של פרטנר וחברת Emblaze Mobile הישראלית.
22/03/2004  |  אלונה קורן  |   חדשות
איחוד אגפי המסים עושה צעד נוסף קדימה: חברת תפן נבחרה במכרז כגוף שילווה את תהליך האיחוד ויגבש המלצות לגבי המבנה האופטימלי ברמת ההנהלה ויחידות השדה.
22/03/2004  |  אלונה קורן  |   חדשות
הסכם להגנת וקידום השקעות בין ישראל לרפובליקה של דרום-אפריקה נחתם בראשי תיבות ביום שלישי ה-16/03/04 - כך מדווח משרד האוצר. ההסכם קובע הגנות למשקיעים של שתי המדינות בהשקעותיהם במדינה האחרת, ומגן מפני אפליה לרעה ביחס למשקיעים אחרים.
22/03/2004  |  אלונה קורן  |   חדשות
"אני מעריך שנוכל לבצע הפחתת מסים נוספת בקרוב - כדי לתמרץ את הציבור לצאת לעבודה וכדי לעודד את הביקושים במשק", כך אמר שר האוצר, בנימין נתניהו, בכנס השנתי של אגוד לשכות המסחר.
22/03/2004  |  אלונה קורן  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il