|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
אוטובוס תיירותי דו-קומתי בירושלים בשנת 2005 [צילום: משה מילנר/לע"מ]
ביקורת נגד החלטת שרת התחבורה

"אוטובוס הקומתיים של אגד - מהלך מיותר"

גורמים בענף מזהירים כי תא המטען באחורי האוטובוס שאמור להשתלב בשירות הבין-עירוני של אגד מסוכן בטיחותית ומסורבל, וממליצים להשקיע בהבאת עוד נהגים לענף במקום להגדיל את קיבולת האוטובוס
14/06/2020  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
הקומתיים באגד
על פי צבי ויינשטוק באתר אגד
ב-26.8.1985 נפרק בנמל אשדוד אוטובוס דו-קומתי מדגם ניאופלאן שהגיע לארץ לתקופת ניסוי. משך הפעלתו החזויה הוגדר ל-12 שנה בשירות הבין-עירוני. שר התחבורה חיים קורפו ערך לו נסיעת מבחן בין-עירונית למשכן הכנסת. לאחר שמונה חודשים וחצי שבמהלכן גמא 195,583 קילומטרים וביצע 434 נסיעות בתשעה קווי שירות שונים, הוחזר האוטובוס ליצרן.
באוטובוס כמעט שלא אובחנו מגבלות תנועתיות למעט מגבלות הנובעות מגובהו. לא אובחנו בעיות בביצוע הנסיעות, והוא נמצא די יעיל. עם זאת, עלה צורך בשינוי מבנהו הפנימי כדי לאפשר קליטת נוסעים טובה, שיפור תאי המטען ושינוי במבנה התחנות המרכזיות במקום שיש הפרעה לכניסתו לרציף. גם זמן המוסך שלו היה גבוה מן הרגיל.

ב-1989 נרכש אוטובוס דו-קומתי ראשון. לאחריו הגיעו 20 אוטובוסים נוספים ובתחילת שנות התשעים עוד 30. הפעלתם נעשתה בקווי שירות הבין-עירוניים: תל אביב-ירושלים, תל אביב-חיפה, תל אביב-באר שבע ובקווי אילת.

תחילה התלהבו הנוסעים. אוטובוס עם סרן קדמי ואחורי כפולים, בעל יכולת הסעת נוסעים גדולה יותר, נמצא כלא מתאים לעבודה.

עם הזמן החלו לצוץ התקלות, ברכב הותקנו מסכי וידאו שבהם יכלו הנוסעים לצפות בסרטונים, חידוש מרענן בנוף התחבורה הציבורית, אולם במרוצת הזמן גרמו לציבור החרדי להביע את הסתייגותו והפעלתם בוטלה. בהמשך החלו לצוץ תקלות שנבעו מחוסר התאמה בין תיבת ההילוכים למנוע. תקלות אלו גרמו לעצירות בדרכים ולשהייה ארוכה במוסכים. לקראת סוף שנות ה-90 הוחלפו הרכבים הדו קומתיים בקו-480 ירושלים תל אביב ברכב רגיל מסוג מרצדס 404 שנקרא ישיר הבירה.

האוטובוסים הדו-קומתיים הועברו בהדרגה מקו 405 להפעלה בקווי השרות שבאזורי השפלה, עד להשבתתם ואחסנתם בחניון ארז בתחילת שנות ה-2000. לרכב שאוחסן חיפשו קונים ואלה נמצאו בירדן שממנה הגיעו סוכני רכב שרכשו מספר רב של אוטובוסים אותם מכרו ללקוחות בעירק ובמדינות המפרץ הפרסי.

בשנת 2004 הוחלט לחזור ולהפעיל 3 אוטובוסים דו-קומתיים בקו התיירות 99 שבירושלים. על-מנת להיערך לכך הוצאו ממגרש המושבתים שבמוסך ארז 7 אוטובוסים שמהם הצליחו לשקם 3 אוטובוסים. אוטובוסים אלו הופעלו בקו 99 החל מאוגוסט 2005 ועד להוצאתו הסופית של הניאופלאן האחרון ששרד בקו הזה בפברואר 2013. בכך למעשה בא לסיומו פרק ההפעלה של הניאופלאן הדו-קומתי באגד.

ביקורת בקרב גורמים בענף התחבורה על יוזמת שרת התחבורה, מירי רגב, לקיים ניסוי היתכנות להפעלת אוטובוסים דו-קומתיים בקווים בין-עירוניים של אגד, ואומרים כי מדובר במהלך מיותר ופופוליסטי שצפוי לכישלון.

על-פי התכנון, בשלב הראשון של הניסוי המשותף למשרד התחבורה ולחברת אגד, יופעלו ארבעה אוטובוסים דו-קומתיים, שיכנסו לשירות במהלך הרבעון הראשון של שנת 2021 בקווים הבין-עירוניים והפרבריים המהירים. מדובר בדגם אוטובוס של חברת מאן (MAN), הכולל 82 מקומות ישיבה.

במסגרת ההרצה, תיבחן לעומק מידת ההתאמה של דגם האוטובוס לאקלים הישראלי ולתוואי השטח המקומי, יכולת קליטת הנוסעים, שימוש בתא מטען ייחודי המצוי בגב האוטובוס, והתאמתו למעבר גשרים ברחבי הארץ.

כאמור, בענף מותחים ביקורת על ההחלטה, ומציינים כי תא מטען אחורי עלול להיות מסוכן בטיחותית, גם אם יותקנו מצלמות. כמו-כן יש חשש שהדבר יסרבל את מהלך הקו, ושנוסעים שיגשו לפרוק את המטען בעת ירידתם עלולים למצוא את עצמם רודפים אחרי נהגים ששכחו לפתוח את תא המטען, ובעצירה פתאומית עלול הנהג להביא לפגיעה בהם.

המחשבה שכדי להקל על המחסור בנהגים יש להגדיל את הקיבולת באוטובוס נכונה, אולם לא כדאי להשקיע מיליונים במיזם שעלול לרדת לטמיון, כאשר טרם מוצו יתר האפשרויות הזולות יותר יחסית, להגדלת מצבת הנהגים באמצעות מסופים מוסדרים עם שירותים, ברזייה, הגדרה כעבודה מועדפת (תוך הארכה של משך העבודה הנדרש במקרה הזה, כדי לאפשר לימוד נהיגה ועבודה, ולא הוצאת רישיון שבמהלכה תם הזמן שנדרש לעבודה מועדפת...).

עוד אומרים גורמי מקצוע בענף התחבורה, כי אין סיבה לקיים ניסוי בתחילת 2021 לאוטובוס קומתיים, כשאפשר לקיים אותו כבר כעת. לדבריהם, אנשי משרד מוזמנים לקפוץ לאולם התצוגה של חברת האוטובוסים "אנקאי" בנתניה ולצאת עם אוטובוס קומתיים חשמלי שכבר רשום (כלומר - עבר תקינה, יש לו מספר רישוי ותיאורטית אפשר להניע ולצאת איתו לכבישים, ע.י.).

אמנם אין בכך די על-מנת לבחון נוחות לנוסעים (כמו באוטובוס בין-עירוני), אבל לצורך בחינת התאמת האוטובוס לאקלים הארץ-ישראלי, לתוואי השטח המקומי ולמעבר גשרים זה מספיק. כמו-כן, מביעים הגורמים תמיהה על כך שדווקא אגד נבחרה לניסוי ההרצה האמור, ללא מכרז, תוך העדפתה על יתר החברות המפעילות בשוק.

השרה רגב: ״האוטובוס הדו-קומתי יאפשר הגדלת קיבולת הנוסעים והתמודדות עם המחסור בנהגים במערך התחבורה הציבורית. מדובר בחלק ממענה כולל לתחבורה ציבורית נגישה, מזמינה ונוחה לציבור הישראלי, שמטרתה לתת מענה לפקקים בכבישים ולאפשר ליותר יותר אזרחים לוותר על הרכב הפרטי ולעשות שימוש בתחבורה הציבורית״.

תאריך:  14/06/2020   |   עודכן:  15/06/2020
עידן יוסף
+ועדת הכלכלה דורשת הקפאת ישומונים מתקדמים
11:38 15/06/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הוועדה העירה למנהל הרשות והודיעה כי היא רואה בחומרה שנושא מהותי ורגיש של התשלום הסלולרי באוטובוס לא קודם בתיאום עם הרשות להגנה על הפרטיות  ▪  הוועדה סבורה כי יש להעביר נושא זה בחקיקה ראשית ודורשת תשובות לשלל שאלות שלא ניתן להן מענה
מרגי. שאלות קשות [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
אסרף. הערות מהוועדה [צילום: ערוץ כנסת]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אוטובוס הקומתיים של אגד - מהלך מיותר"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלג א
15/06/20 13:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
שוטרי משטרת אשקלון ושוטרי היחידה לרכב כבד באגף התנועה ארצי, קיימו השבוע (יום ד', 10.6.20) פעילות אכיפה ממוקדת באוטובוסי חברת התחבורה הציבורית דן בדרום. זאת בעקבות הצטברות חומרי חקירה בדבר התנהלות החברה, המאפשרת לצי האוטובוסים שלה להמשיך בפעילותו למרות ליקויי בטיחות ותקינות.
12/06/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ביום שני הקרוב צפויה ועדת הכלכלה לקיים דיון בנושא אמצעי התחבורה המתקדמים שהוכנסו לשימוש בתחבורה הציבורית ב-1 ביוני, ומאפשרים תימחור למפרע של הנסיעה, חישוב לפי טבעות שימוש ותשלום בטלפונים חכמים במקום באמצעות כרטיס הרב-קו.
12/06/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
מול תחנת רכבת השלום בתל אביב, קיימו פעילי ארגון 15 דקות מיצג מחאה נגד החלטת קבינט הקורונה, לאפשר קיום אירועים וחתונות אך לדחות את פתיחת הרכבת למועד לא ידוע.
11/06/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
נוסעי אגד שנסעו בשנים 2018-2017 מירושלים אל יישובי אפרת, גוש-עציון או קריית ארבע, זכאים לקבל פיצוי מחברת אגד עבור חיוב ביתר. כך עולה מהסכם פשרה בתובענה יצוגית, שאושר (15.3.20) בידי השופט אלעזר נחלון מבית
11/06/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בירושלים הושק (יום ד', 10.6.20) האוטובוס המפרקי החשמלי הראשון בישראל. האוטובוס המפרקי החדיש יחל בקרוב בנסיעות הרצה בירושלים, ויופעל על-ידי חברת אגד, המחזיקה כיום את צי האוטובוסים החשמליים הגדול בארץ. האוטובוס יפעל בקו 68 המחבר בין קמפוס גבעת רם לקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית.
10/06/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il