|
[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
|
|
|
|
הוועדה למיגור הפשיעה של הכנסת בראשות ח"כ מנסור עבאס תדון מחר (ד') באלימות, ובגילויי גזענות כלפי נהגי האוטובוסים. חברי הוועדה ידונו בהיקף הנהגים שדיווחו על תקיפה גופנית ובנהגים שלא מדווחים מחששות להתנכלויות. בדיון יוצגו המלצות ופתרונות על סמך נייר עמדה שנכתב על-ידי ארגון נהגי התחבורה הציבורית בישראל. את הדיון יזמו חברי הכנסת אימאן ח'טיב יאסין ומיכאל מלכיאלי.
|
|
|
|
ארגון נהגי האוטובוסים בישראל המאוגדים בהסתדרות הלאומית הכריז (יום ג', 14.7.20) על סכסוך עבודה בתחבורה הציבורית. סכסוך העבודה מגיע ברקע הדרישה לגביית תשלום במזומן, שלדברי הנהגים מסכנת את שלומם ואת שלום הקשישים. משמעות ההכרזה היא אפשרות להשבתת השירות בתוך 14 יום.
היום התקיים דיון בבית הדין לעבודה בבת ים. המדינה טענה בדיון כי לבית הדין אין סמכות לדון בהחלטת שרת התחבורה, ולכן טרם התקבלה החלטה. נראה כי העותרים ייאלצו למשוך את עתירתם.
סכסוך העבודה נוגע לשלושה מפעילים - קווים, אפיקים ודן באר שבע - שבהם כ-5,000 נהגים. ניתן להעריך כי גם הנהגים המאוגדים בהסתדרות הכללית ובכוח לעובדים יכריזו על סכסוך עבודה דומה.
על-פי סכסוך העבודה שהוגש לממונה על יחסי העבודה במשרד הכלכלה, עו"ד רבקה ורבנר, הסיבות לסכסוך הן: אי-נקיטת פעילות למען שמירת חיי הנהגים והחלת אמצעים מתחייבים למניעת הידבקות ובכך היעדר סביבת עבודה בריאה ובטוחה; העדר פיקוח על עטיית מסיכות ומדידת חום, שמירת מרחק ומספר הנוסעים המרבי המותר לשהייה באוטובוס; השתהות ואי עמידה בהבטחות והסכמות אשר הושגו עם נציגות העובדים בנוגע להתקנת מחיצות ושמירת בריאותם של ציבור הנהגים; נקיטת איומים על-ידי המעסיק בדבר הפעלת אמצעים משמעתיים כנגד עובדים אשר ינקטו צעדים לשמירה על בריאותם; היעדר מתן אסמכתה רפואית מוסמכת בדבר היות סביבת העבודה של הנהגים מוגנת; העדר קיום היוועצות עם ארגון העובדים בנוגע להחלטות המתקבלות בתקופת הקורונה טרם קבלת ההחלטה ויישומה.
יוני קריספין, דובר ארגון נהגי האוטובוסים, אמר: "נמאס לנו להיות שעירים לעזאזל. אנחנו מבקשים להביא פרנסה הביתה ולדאוג שהבריאות שלנו ושל הציבור לא תיפגע. ישנם מתווי פעולה ראויים ונכונים שדרכם אפשר לשמור על האזרחים הוותיקים ועלינו, כמו אי-תשלום שלהם בתקופה הקרובה. בנושאי בטיחות ובריאות אסור לנו לשחק. האוטובוסים הם פצצות קורונה מתקתקות ונמאס לנו שאנו צריכים להיות אלה שמסכנים את בריאותנו שוב ושוב ללא מענה מראשי משרדי הבריאות והתחבורה. אנחנו דופקים על השולחן ואומרים די".
בדיון בוועדת הכלכלה היום, אמרה ח"כ סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת): "ההנחיות והבלבול בתקופה האחרונה חמורים ומייצרים משבר אמון בין הציבור לתחבורה הציבורית, שגם ככה לא היה גבוה. אופן קבלת ההחלטות - הוצאה לחל"ת של מאות נהגי אוטובוסים, פיטורים שלא כדין, החזרת קבלת כסף מזומן לקשישים ותושבי השטחים היהודים, הפסקת התחבורה בעשר בערב, הרכבת - מטריד ביותר. ולא ברור על מה היא מתבססת.
"בשגרה חסרים אלפי נהגים ואוטובוסים במערכת התחבורה הציבורית, שביום-יום נמצאת על 120% קיבולת. לכן, יש צורך לתגבר את הקווים, האוטובוסים והנהגים, במיוחד לנוכח ההנחיה להוריד את מספר הנוסעים בכל קו. עם זאת, יש לתעדף ולהבטיח את מעמדם, תנאי העסקתם ובריאותם של הנהגים העובדים כבר בתחבורה הציבורית. ולא ולגבות את המפעילים, שבוחרים לנצל את המשבר, ולשנות את תנאי העסקתם באופן קבוע, תוך הסתתרות מאחורי תירוצי התייעלות ובזבוז כספי ציבור, באמצעות הכנסת חברות פרטיות למלא את החלל הזה. העדיפות צריכה להיות לנהגים עובדי הענף הקבועים. ודווקא עכשיו, במיוחד בימים אלו, חובה להבטיח תחבורה ציבורית ראויה, בטוחה וירוקה - וזה אומר בראש ובראשונה, להבטיח את שלומם, מעמדם, ובריאותם של הנהגים".