|   15:07:40
דלג
  אורן פרסיקו  
מבקר עיתונות העין השביעית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

בסימן שאלה

ידיעות אחרונות מעלה דילמה רק להארץ מדור חדשות חוץ ראוי לשמו "ישראל היום" אינו העיתון של בנימין נתניהו בלבד
03/12/2009  |   אורן פרסיקו   |   מאמרים   |   העין השביעית   |   תגובות
מנסה לפייס. ברק [צילום: פלאש 90]

בין חדשות לקידום עמדות

הכותרות הראשיות בעיתוני הבוקר נחלקות לשניים - אלו שעוסקות בהקפאת הבנייה בהתנחלויות (הארץ, מעריב) ואלו שדנות בעסקה לשחרור החייל השבוי גלעד שליט (ידיעות אחרונות, "ישראל היום"). החלוקה אינה נושאית בלבד, אלא גם עקרונית יותר.

שתי הכותרות על הבנייה בהתנחלויות נובעות מהתפתחויות במציאות, מה שנהוג לכנות - "חדשות". בהארץ הכותרת הארוכה שתופסת שלוש שורות בראש השער, עוסקת ביחסי הממשלה והמתנחלים וקוראת "ברק מנסה לפייס את המתנחלים: מחזיר לראשי המועצות בגדה חלק מסמכויות התכנון והבנייה" [חיים לוינסון וברק רביד]. במעריב מדווח כי צה"ל הקפיא אימונים של שתי פלוגות חי"ר כדי לסייע באכיפת צווי הקפאת הבנייה [רועי שרון].

שתי הכותרות על שליט, לעומת זאת, נובעות ממקורות אחרים, בין היתר מפני שנכון לירידתן לדפוס לא הייתה התפתחות דרמטית במשא-ומתן בין ישראל לחמאס. הכותרות הללו הן ניסיונות קידום, של עמדה בויכוח ציבורי ושל גיליונות סוף השבוע.

ראויה לציון במיוחד הכותרת של ידיעות אחרונות - "הדלת המסתובבת של מחבל רוצח". איתמר אייכנר מביא את סיפורו של עלי מוסלמני, פלשתיני ממזרח ירושלים, אשר הורשע בשנת 81' בגרימת חבלה חמורה על-רקע ביטחוני ונידון למאסר, שוחרר במסגרת עסקת ג'יבריל, וכשנה לאחר מכן היה אחראי לשני מקרי רצח בירושלים, נתפס וחזר אל הכלא הישראלי. "הוא כבר שוחרר ורצח. האם ישוחרר שוב?" שואלת הכותרת מעל רשימתו של אייכנר בעמוד 4 של העיתון, כשסימן השאלה תופס בה מקום של כבוד.

סימן השאלה בולט מפני שלמעשה לא מדובר בידיעה חדשותית אלא בהצגת דילמה. בדיוק בשל כך נדיר למצוא כותרות ראשיות כאלו בעיתונות. בדיוק בשל כך מתקשים מתנגדי עסקת שליט לקבל ביטוי בעמודי החדשות המרכזיים. קל הרבה יותר להעניק את הבכורה לדיווחים על מפגשים של הורי החייל השבוי עם פוליטיקאים ודיפלומטים זרים או לדווח על מסעותיהם של בכירי חמאס למצרים ודמשק, מאשר להקדיש ידיעה ראשית לסכנות ההיפותטיות בשחרור פלשתינים מהכלא הישראלי.

כמו במקרים קודמים בשבועות האחרונים, גם הפעם ידיעות אחרונות נוטל את הבכורה בהצגת עמדה המתנגדת לעסקת השחרור של שליט. אגב, לידיעה מאת אייכנר מתלווה טור פרשנות פסימי מאת רונן ברגמן, על הקשיים המתגלעים במשא-ומתן לשחרור שליט ומאות האסירים הפלשתינים.

ב"ישראל היום", העיתון המקדם בשבועות האחרונים את העמדה כי יש לשחרר מאות אסירים פלשתינים בתמורה לשליט, הכותרת הראשית היא ציטוט מפי ראש אכ"א, האלוף אבי זמיר: "לגבי חטופים, אי-אפשר לקבוע כללי מותר ואסור" [לילך שובל]. ציטוט זה הולם את עמדת העיתון לגבי עסקת שליט, ובמקביל תורם לשיווק מוסף סוף השבוע של העיתון, "ישראל השבוע", בו יתפרסם מחר ראיון עם האלוף זמיר. אגב, לצד הידיעה על עמדת ראש אכ"א מתפרסמת ידיעה מאת דניאל סיריוטי ויורי ילון, על ההתפתחויות האחרונות במשא-ומתן לשחרור החייל החטוף - התמונה אופטימית בהרבה מזו שמציג ברגמן בידיעות אחרונות.

הברונים הפילנטרופיים

אביב לביא מפנה הבוקר את תשומת הלב ברשימה המתפרסמת במוסף "עסקים" של מעריב לעובדה כי בכל הפרשיה האחרונה על חומרים מזיקים בבקבוקי קוקה-קולה, נעלם מהדיון אדם אחד - נוחי דנקנר. "למרות שדנקנר ואיי.די.בי הם בעלי השליטה במכתשים אגן, שמו נפקד השבוע כמעט לחלוטין מהדיווחים על הכשל במפעל שגרם לשערוריית הבנזן והגופרית בבקבוקי קוקה-קולה. [...] אני לא מתכוון לטעון שדנקנר אחראי אישית לכשלים, אבל יש סיבה להניח שאם האירועים היו מתרחשים באחד ממפעליה של משפחת עופר, למשל, הסיקור היה הופך לאישי", כותב לביא. אחת הסיבות לפער, הוא מציין, היא היכולת של דנקנר "לקשור את שמו דווקא בפעולות פילנתרופיות". מובן שלתקשורת הישראלית חלק ביכולת זו של דנקנר. היא זו שמקדישה כמעט מדי שבוע ידיעות על אירועים פילנתרופיים שבהם מעורב דנקנר, ומקבעת, חזור וקבע, את דימויו של דנקנר כדוד הטוב הגוזר סרט בהשקת עוד מיזם ידידותי לו תרם מכספו. סיקור מיזמים פילנתרופיים אינו פסול מעיקרו, כמובן, כל עוד הוא לא מונע סיקור ביקורתי של אותם פילנתרופיים, כשמפעלים שבבעלותם אחראים לפגיעה אפשרית בציבור הישראלי.

בעוד תרומותיו של דנקנר לציבור הישראלי מופיעות תדיר בטבלואידים הישראלים, תרומותיה של רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו מתפרסמות בעיקר בעיתון "ישראל היום". הבוקר מדווח שלמה צזנה על אירוע, עליו פרשה את חסותה נתניהו, שמטרתו גיוס מלגות ללימודי מוזיקה ומחול. צזנה מצטט מהנאום שנשאה נתניהו, וגם מנאום שר החינוך, שהחמיא לרעיית ראש הממשלה על רגישותה והירתמותה למען ילדים מעוטי יכולת.

מקור לגאווה

מדור חדשות החוץ ב"ישראל היום" [עורך: בועז ביסמוט] מחזיק הבוקר עמוד אחד מתוך 48 עמודי העיתון. למעשה שלושת רבעי העמוד בלבד, שכן הרבע הנוסף מוקדש למודעה. אלה תנאים בלתי אפשריים לקיומו של מדור חדשות חוץ רציני, ונראה כי גם אין ניסיון לעשות זאת. הידיעה הראשית במדור מוקדשת לניאופיו של שחקן הגולף טייגר וודס [אלי לאון וסוכנויות הידיעות]. עוד ידיעה קצרה בראש העמוד מצטטת את ה"סאן" ועוסקת בטרגדיה אנושית פרטית - תינוקת נחנקה בעת שינקה.

בתחתית העמוד מתפרסמת ידיעה קצרה [בועז ביסמוט] בעקבות נאומו של נשיא ארה"ב ברק אובמה שלשום, בו הכריז על תגבור הכוחות האמריקנים באפגניסטן ב-30 אלף חיילים, לצורך מלחמה בשלטון הטאליבן. הידיעה מתמקדת בהצגת ספקנות של כלי תקשורת אמריקניים במידת ההצלחה של תוכנית אובמה.

מדיניות עריכה זו מעודדת אוריינות בכל הנוגע לחיי ידוענים מעולם הספורט ובורות בכל הנוגע למדיניות החוץ של ארה"ב. זו לא סתם בושה מבחינה עיתונאית, אלא גם סכנה של ממש ליכולתם של הקוראים המסתמכים על העיתון להבין את הכוחות המשפיעים על עולמם. שיגור החיילים האמריקנים לאפגניסטן אינו התפתחות פוליטית פנים אמריקנית בלבד, אשר עשויה לקרוע בשנים הקרובות את החברה בארה"ב מבפנים, אלא מעשה בעל השלכות מרחיקות לכת על המצב במזרח התיכון כולו, וממילא על עמדתה של ארה"ב בסכסוך הישראלי-פלשתיני.

בהארץ, לעומת זאת, הדיווח בולט, רחב היקף ורב-צדדי בהרבה. בתחתית עמוד השער מתפרסם תחילתו של טור פרשנות מאת עמוס הראל, על החלטת אובמה ותגובת נאט"ו, וכל התוכן המערכתי בכפולת העמודים 8-9 מוקדש להחלטה זו. נטשה מוזגוביה מדווחת מארה"ב, רועי סמיוני מצביע על הדמיון הרטורי בין תגבור הכוחות לאפגניסטן לתגבור הכוחות למלחמה בוייטנאם, ואילו צבי בראל מציע פרשנות משלו, המדגישה את הבעיות הקשות הצפויות למשימה האמריקנית (מי שמעוניין לקבל תמונה מקיפה עוד יותר על התערבות האמריקנים באפגניסטן ופקיסטן, מוזמן לקרוא סדרת מאמרים שהתפרסמה לאחרונה בבלוג "קו חוץ").

בידיעות אחרונות אין הבוקר מדור חוץ רשמי, אך עמוד 6 בקונטרס החדשות מוקדש כולו לארה"ב ואפגניסטן. תחת הכותרת "הבוץ האפגני" מדווח "כתבנו בוושינגטון" על נאומו של אובמה והתגובות לו. במפגן של חוסר מודעות או חוסר בושה מרשים, מתפרסמת לצד הדיווח מארה"ב תיבה קטנה בה מדווח אריה אגוזי על "הנקודה הישראלית" בפעילות הצבאית באפגניסטן - שימוש שעושים הכוחות הלוחמים בטאליבן בנשק תוצרת ישראל. "ישראל אומנם אינה נמנית עם 42 המדינות ששולחות את חייליהן לאפגניסטן, אולם היא תורמת למלחמה בטרור שם בדרך אחרת", נכתב. על-סמך הערכות של "בכיר באחת התעשיות הביטחוניות", כותב אגוזי כי התעשיות הביטחוניות הישראליות מרוויחות 70-80 מיליון דולר בשנה ממערכות הנשק והלחימה שהן מוכרות לכוח הרב-לאומי שלוחם באפגניסטן. מדוע מדובר במפגן של חוסר מודעות או בושה? מפני שעיקר הגאווה הישראלית נובע מהמטוסים ללא טייס מתוצרת ישראל, המפציצים באפגניסטן ובפקיסטן. מטוסים האחראים, לפחות על-פי חלק מהמומחים, להרג בכמות סיטונאית של אזרחים חפים מפשע.

סקופ! תקדים! (מודעה)

בכפולה המרכזית בקונטרס החדשות של ידיעות אחרונות מופיעה מודעה בדמות ידיעה בלתי חתומה העוסקת בגיליון מגזין "בלייזר". כותרת המודעה "השער השני של אגם" והיא נפתחת במילים "לראשונה בתולדות מגזין 'בלייזר' מופיעה אותה הכוכבת על שני שערים ברציפות".

בעמוד האחורי בקונטרס החדשות של ידיעות אחרונות מודעה כל מוסף מיוחד של "7 לילות" שיצורף מחר לעיתון - ערך אותו שלמה ארצי.

ענייני תקשורת

איילה צורף מדווחת ב"דה מרקר" על שיתוף פעולה תוכני ושיווקי בין אתר וואלה לעיתון "ישראל היום".

ערן סויסה מדווח במעריב כי נתיבה בן-יהודה תפרוש מהנחיית תוכנית הרדיו שלה בקול ישראל, לאחר 14 שנים.

מיכל תוסייה כהן מדווחת ב"כלכליסט" כי לפי דוח הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו לשנת 2008, ערוץ 10 עמד במחויבויות סוגה עילית, בעוד קשת ורשת לא.

לי-אור אברבך מדווח ב"גלובס" כי הזוכים בפרסי הרדיו שחולקו בכינוס אילת לעיתונות נבחרו באופן שרירותי.

נורית רוט מדווחת ב"דה מרקר" כי בית משפט השלום בירושלים זיכה את הבלוגר משה "הלמו" הלוי מפריצה לאתר בתי המשפט משום שהאתר היה פרוץ (להרחבה מומלץ לקרוא את הרשימה מאת אביב אילון שפורסמה אתמול במדור המחשבים של Ynet).

במוסף "24 שעות" של ידיעות אחרונות משוחח גידי ליפקין עם ירמי אולמרט, שהכה את כתב ערוץ הספורט עומר בנוביץ'. "בוודאי שאני מצטער שזה הגיע למצב כזה, אבל הייתי צריך להתגונן, לא הייתה לי ברירה", אומר אולמרט, "בנוביץ' עמד וזרק לעברי קללות, אם את אריה אלפרון הוא היה מקלל בצורה הזאת, תאמין לי שזה לא היה נגמר ככה". בנוביץ', בתגובה, טוען כי דווקא אולמרט הוא שקילל, לפני שהרביץ. במעריב מביאים יצחק ויסהוף וערן סורוקה את גרסתו של המוכה בהרחבה, שם הוא מציין כי הוא השיב בקללה לקללות שספג, ובעקבות זאת חטף אגרוף. אגב, למעריב אומר אולמרט "בתוקף הנסיבות, עד שהמשטרה לא תסיים את החקירה אני לא מוכן לדבר על המקרה".איך התגובות האלו מתיישבות עם ההתנצלות הברורה שהשמיע אמש אלומרט בראיון בערוץ 2 - לעורכי העיתונים פתרונים.

ב"העיר" מתפרסם ראיון שנעשה באמצעות תכתובת אי-מייל בין איתי זיו לרון מיברג, לקראת השקת אתרו החדש. בראיון מבקר מיברג את העורך לשעבר של מעריב דורון גלעזר, ותוקף בחריפות את העורך הנוכחי יואב צור. "המעבר מגלעזר-יובל לצור-גולן ב'מעריב' הוא הדבר הקרוב ביותר שאני מכיר לניתוח לשינוי מין עיתונאי", הוא רק אחד הביטויים הקשים הכלולים בראיון.

בהארץ מדווח [כתב הארץ] כי עיתונאית הארץ עמירה הס זכתה בפרס "עיתונאי השנה ל-2009" מטעם ארגון "עיתונאים ללא גבולות", על "הדיווחים הכנים והעצמאיים" מעזה במהלך מבצע עופרת יצוקה

במדור המכתבים של הארץ מעלה מתי דוד, רמת אפעל, הצעה להכניס מצלמות ומיקרופונים לחדרי מערכות החדשות בעיתונים בטלוויזיה, כפי שנעשה בעיתון "לה מונד", על-מנת להגביר את השקיפות בתהליך ייצור החדשות.

ידיעה מתורגמת מה"פייננשל טיימס" [אנדרו אדג'קליף ג'ונסון], המתפרסמת ב"גלובס", מבשרת כי על-פי נתוני מחקר חדש, ידיעה חדשותית המתפרסמת באינטרנט מועתקת בממוצע 4.4 פעמים על-ידי אתרים שאינם מורשים להעתיקה.

עוד בנושא:



פורסם במקור: אתר העין השביעית
תאריך:  03/12/2009   |   עודכן:  03/12/2009
אורן פרסיקו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בסימן שאלה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אח"כ הוא יברח
3/12/09 14:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ירידה במשקל של עשרות ק"ג עודפים בקרב אלה המוגדרים כסובלים מהשמנת יתר חולנית, הינה תהליך לא פשוט המלווה בשינוי אורחות חיים ומשמעת עצמית. לעיתים כולל התהליך דיאטה חריפה המלווה בפעילות גופנית ולעיתים ניתוח בריאטרי להצרת קיבה, אשר גם בעקבותיו נדרשים שינוי משמעותי בתפריט ופעילות גופנית.
03/12/2009  |  ד"ר בני מייליק  |   מאמרים
נפל דבר. ממשלת הליכוד בראשות נתניהו החליטה לעצור ולחנוק כל בנייה של יהודים ביהודה ובשומרון, ובכך היא מבצעת פשע כפול: פשע לאומי, שלראשונה בהיסטוריה שלטון יהודי מרחיק את בני העם היהודי מארצם ומאדמתם, ופשע נגד הדמוקרטיה וזכויות האדם.
03/12/2009  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בנאום "השעיית ההתנחלויות" של נתניהו, מהו המסר האמיתי (מה שנקרא באנגלית Subtext)? מה באמת החליט, ביוזמת נתניהו, הקבינט?
03/12/2009  |  נפתלי רז  |   מאמרים
שלוש מילים בתחילתה של פרשת השבוע הציבו קושי ניכר בפני פרשנינו לדורותיהם. כאשר יעקב שולח את שליחיו לעשיו, והללו חוזרים ואומרים לו שככל הנראה פני אחיו למלחמה נגדו, מתארת התורה את הרגשתו של יעקב: "ויירא יעקב מאוד". חז"ל ניסחו את הקושי בקיצור רב: "אדם שהקדוש ברוך הוא הבטיחו - היה ירא ומפחד?"
03/12/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ספק גדול אם שמו של אופיר קדם אומר משהו לחובבי הקולינריה בארץ. אבל בברנז'ה המקצועית הוא נחשב לאשף המטבח המוביל של בתי המלון הישראלים. זהו האיש ששמו הולך לפניו כמי שאין לו בר-תחרות בקרב עמיתיו השפים, הפזורים בבתי המלון למיניהם.
03/12/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מלחמת העיתונים  /  מי ומי    / 
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
כמה כמה בטלוויזיה  /  כרמית גיא
דבר המפרסם  /  אורן פרסיקו
אין חדש תחת הרשת  /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il