|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
42% מהנבדקים - בסיכון מוגבר [צילום: טיימי אלווארז/AP] פאוצ'י. ציפה ל-75% בלבד [צילום: AP]

צופה שתוכל לייצר עד מיליארד מנות ב-2021

מודרנה: 95% יעילות לחיסון לקורונה

מדובר בתוצאות הראשוניות של הניסוי הקליני בשלב השלישי החיסון של מודרנה יעיל אף יותר מזה של פייזר, שהגיע ל-90% הצלחה; החברה צופה שתנאי אחסונו יהיו פחות קשים וחיי המדף שלו יותר ארוכים - בעוד מחירו עשוי להיות כפול משל פייזר גם החיסון של מודרנה מצריך קבלת שתי מנות
16/11/2020  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות

יצרנית התרופות האמריקנית מודרנה הודיעה (יום ב', 16.11.20), כי החיסון שלה לקורונה נמצא יעיל ב-94.5% מן המקרים. מדובר בתוצאות ראשוניות של הניסוי הקליני בשלב השלישי והמכריע. ההערכה היא, כי יחלפו חודשים רבים עד שהחיסון יהיה זמין בכמויות משמעותיות, אולי רק באביב 2021. החברה אומרת כי תוכל לייצר בשנה הבאה בין חצי מיליארד למיליארד מנות – ויש צורך בשתי מנות לכל אדם.

מודרנה היא החברה השנייה המודיעה על הצלחה ניכרת בפיתוח החיסון, אחרי פייזר שהודיעה בשבוע שעבר על יעילות של 90%. עשר חברות נוספות נמצאות בשלב השלישי של הניסויים, ולמעלה מ-50 – בשלבים מוקדמים יותר של פיתוח החיסון. מינהל התרופות והמזון של ארה"ב (FDA), רגולטור התרופות החשוב בעולם, דורש יעילות של לפחות 50% כתנאי למתן אישור לשימוש בחיסון. על החברות לספק בין היתר נתונים על בטיחות החיסון במשך חודשיים לאחר שניתן למתנדבים. המינהל מצידו ערוך לבדוק את החיסונים ולאשר אותם, אם יעמדו בתנאים, בתוך חודש. עד כה לא התגלו תופעות לוואי רציניות של שני החיסונים, ואלו שדווחו – למשל חום, כאבי שרירים ורגישות באזור הזריקה בשריר הזרוע - אינן אמורות למנוע את אישורם.

בכל הניסויים מחולקים המתנדבים לשתי קבוצות: אלו המקבלים את החיסון ואלו המקבלים זריקות-דמה (פלצבו). לאחר מכן הם נחשפים לנגיף הקורונה, כדי לראות האם הגוף פיתח נוגדנים לנגיף. בניסוי של מודרנה לקו 95 מהנבדקים בקורונה – חמישה שקיבלו את החיסון ו-90 שקיבלו את הפלצבו; 11 מהמקרים היו חמורים, כולם מבין מקבלי הפלצבו. מודרנה פיתחה את החיסון יחד עם חוקרים מהמכון הלאומי לאלרגיות ולמחלות מדבקות, בראשו עומד ד"ר אנתוני פאוצ'י, הרופא המוביל של הממשל במאבק בקורונה. פאוצ'י אמר כי היה מרוצה אילו היעילות הייתה 75%, וכי אומנם שאף ל-95%-90% - אך לא ציפה ששאיפתו תתממש.

מודרנה החלה את הניסוי הקליני ב-27.7.20 – באותו יום בו החלה פייזר את הניסוי שלה – וב-22.10.20 הודיעה שסיימה את מתן הזריקות ל-30,000 המתנדבים, ש-90% מתוכם כבר קיבלו שתי מנות. החברה תכננה להודיע על התוצאות הראשוניות כאשר מספר החולים יגיע ל-53, אך התוצאות היו טובות מן המצופה וכאמור 95 כבר לקו בקורונה וכך ניתן לבחון את יעילות החיסון. 37% מן המשתתפים הם שחורים ולטינים, שחלקם בכלל הנפגעים מן הקורונה בארה"ב גדול בהרבה מחלקם באוכלוסייה; 42% הם בסיכון מוגבר, בשל היותם בני 65 ומעלה או בעלי מחלות רקע כמו השמנת יתר, סוכרת או בעיות לב.

הן מודרנה והן פייזר מסרו על התוצאות בהודעות לתקשורת ולא במאמרים מדעיים שעברו ביקורת כמקובל, וזאת כחלק מן ההליך המואץ למציאת החיסון. שתי החברות הדגישו, כי מדובר בממצאים ראשוניים וכי הניסויים נמשכים, וכי אין לראות תוצאות אלו כהחלטיות משום שטרם נבדקו לעומקן. כך למשל, עדיין לא ברור לכמה זמן יהיה כל חיסון יעיל: האם יהיה צורך לקבל אותו מדי שנה (כמו חיסון לשפעת רגילה) או שהוא יעניק חסינות ארוכת זמן ואף לכל החיים (כמו חיסונים נגד טטנוס וחצבת). שתי החברות הבהירו שהחיסון שלהן יצריך קבלת שתי מנות בהפרש של חודש זו מזו.

מודרנה אומרת שתוכל לייצר עד סוף השנה 20 מיליון מנות, ופייזר הודיעה על 50 מיליון; מספר המתחסנים יהיה כאמור מחצית. הדברת הקורונה מחייבת לחסן 70%-60% מאוכלוסיית העולם, דהיינו 5.5-4.7 מיליארד בני אדם – מבצע אדיר וחסר תקדים, אשר יצריך משאבים עצומים וארגון מדוקדק, ואמור להימשך לפחות שנה. עם זאת, ניתן יהיה להכריז על ערים, מחוזות ומדינות כבטוחים לאחר מתן יחס דומה של חיסונים לתושביהם.

כמו-כן, יש עדיין לקבוע האם החיסון יהיה יעיל לכל קבוצת גיל, או שמא יידרשו מינונים שונים ואף חיסונים שונים בהתאם לגיל ולקיומן של מחלות רקע. שאלה מרכזית נוספת היא האם המתחסנים עדיין יהיו עלולים להיות נשאים ולהעביר את הנגיף לאחרים; אם התשובה לכך שלילית, יהיה זה צעד ניכר בדרך להדברת הקורונה.

שתי החברות משתמשות בטכנולוגיה חדשנית וחסרת תקדים בתחום החיסונים: במקום להזריק נגיף מוחלש או מומת, החיסונים משתמשים במקטע מן הגנום שלו. טכניקה זו נמצאת בניסויים כבר מספר שנים, כולל במאמץ למצוא חיסון לסרטן, אך טרם אושרה בחיסון כלשהו. לכן, הצלחתן המסתמנת של פייזר ומודרנה היא בעלת משמעות עצומה גם מעבר למאבק הקורונה.

החיסון של מודרנה מסתמן כבעל יתרון משמעותי על זה של פייזר, בכך שהוא מצריך אחסון בטמפרטורה של מינוס 20 מעלות (כמו מקפיא ביתי) לעומת מינוס 70 מעלות של פייזר, קור המצוי רק במקפיאים שבשירות בתי חולים גדולים. בכך ניתן יהיה לשנע ולאחסן את החיסון של מודרנה בקלות רבה יותר, אם כי הקור הדרוש עדיין עלול להוות מכשול כאשר מדובר באיזורים כפריים ובמדינות מתפתחות. מודרנה אומרת כי אורך חיי המדף של החיסון יהיה 30 יום, ולא שבעה כפי שהניחה עד כה, וכי ניתן יהיה להחזיקו 12 שעות בטמפרטורת החדר – עוד שני יתרונות מול פייזר.

הממשל האמריקני הודיע שהוא ירכוש את החיסונים ויחלק אותם חינם לציבור. מודרנה אומרת כי מחיר החיסון שלה יהיה 37-32 דולר למנה. הממשל הקציב 2.5 מיליארד דולר לסיוע למודרנה בפיתוח החיסון, ובמחיר זה יהיה עליו להוציא עוד 1.2 מיליארד דולר לרכישת החיסונים ממנה. פייזר לא נטלה סיוע כלשהו מן הממשל, אך הממשל התחייב לרכוש ממנה 100 מיליון מנות ב-1.95 מיליארד דולר – דהיינו 19.50 דולר למנה. אם הפרש המחירים יישאר כזה, יהיה צורך לחשב את ההפרשים בעלויות השינוע והאחסון, בשל יתרונותיה של מודרנה בתחומים אלו.

תוצאות ראשוניות מניסוי שלב 3 בחיסון מתוצרת Moderna / דוח
התוצאות הראשוניות מעידות על יעילות של למעלה מ-94 אחוזים ומעלות את הסבירות ליעילותם של חיסונים נוספים המפותחים היום כנגד הנגיף. Moderna הייתה החברה הראשונה אשר החלה בניסויים קליניים של חיסון על בני אדם כבר בתחילת מרץ 2020 ובמהלך אוגוסט פתחה בניסוי שלב 3 לבחינת היעילות בפועל. במסגרת ניסוי שלב 3 גויסו, עד ה-22 באוקטובר, כ-30,000 מתנדברים בני 18 שנים ומעלה ברחבי העולם. Moderna הודיעה (16 בנובמבר) על תוצאות ראשוניות של ניסוי שלב 3 של חיסון הקורונה בפיתוחה, לאחר צבירת 95 מקרים מאומתים של חולי קורונה בקרב משתתפי הניסוי. התפלגות מקרי התחלואה בין המשתתפים שקיבלו את החיסון לבין אלו שקיבלו את תרופת הדמה (פלצבו), חמישה מקרים לעומת 90 בהתאמה, מראה כי יעילות החיסון במניעת תחלואה עומדת על כ-94.5% באופן מובהק סטטיסטית - הרבה מעל לרמת הסף (50%) שהוגדרה על ידי ה-FDA. לאור הדימיון בתוצאות הביניים של החברות Moderna ו-Pfizer ובפרט לאור איכותן הגבוהה, סביר כי עד סוף 2020, יהיו (לפחות) שני חיסונים מערביים יעילים המאושרים לשימוש כנגד הקורונה. (10 עמ')

תאריך:  16/11/2020   |   עודכן:  16/11/2020
איתמר לוין
+קלנסואה ואכסאל הוכרזו אזור מוגבל לשבוע
23:03 16/11/20  |  איציק וולף
ועדת השרים לאזור מוגבל הכריזה (יום ב', 16.11.20) על קלנסואה ואכסאל אזורים מוגבלים החל ממחר, 17.11.20 בשעה 8:00 בבוקר ולמשך שבוע. כמו כן האריכה הוועדה את ההכרזה על בוקעאתא כאזור מוגבל למשך שבוע.
+מחר: מסחר במרכזים פתוחים;
הלימודים יורחבו בשבוע הבא
18:08 16/11/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
הלימודים בכיתות ה'-ו' יחודשו בשבוע הבא בערים ירוקות ובערים צהובות  ▪  שבוע לאחר מכן יחודשו הלימודים לכיתות י"א ולכיתות י"ב  ▪  ההקלות כפופות לרמת התחלואה  ▪  ראש הממשלה: שוחחתי עם ולדימיר פוטין על אופציה לרכישת החיסון הרוסי לאחר שיפותח  ▪  "המטרה שלי היא להביא כמה שיותר חיסונים לכמה שיותר אזרחים. זה ייקח זמן, אבל לא מדובר בשנים אלא מדובר בחודשים"
מרכזי הקניות הפתוחים נותרו מאחור [צילום: יח"צ]
עיקרי ההחלטות שהתקבלו היום [צילום: לע"מ]
+בעלי הקניונים הציגו למשרד הבריאות מתווה לפתיחה
16:24 16/11/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הצריכה - 42% מהתל"ג, שרובו נעשה ב-17 אלף החנויות, מתוכם כ-12 אלף בקניונים  ▪  יו"ר ועדת הקורונה: פתיחת חנויות-הרחוב אך הגבלת הקניונים - גורמת לצפיפות במקום לפיזור האוכלוסייה
(קניון ברמות [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90])
+לפיד: להתנהל כאילו אין חיסון
14:50 16/11/20  |  עידן יוסף
יו"ר יש עתיד-תל"ם, ח"כ יאיר לפיד, אומר כי יש להתנהל כאילו אין חיסון משום שהחיסון אינו קרוב. בפתח ישיבת הסיעה אמר: "‏הנזק הכי גדול של הממשלה הזאת, זה אובדן האמון של הציבור. אנחנו כבר לא נאמין להם, כי אי אפשר להאמין להם. "אני רוצה להפנות מפה שאלה לראש הממשלה נתניהו. מר נתניהו, למה אתה לא אומר את האמת בעניין החיסונים? החיסון של פייזר לא עבר את כל הבדיקות. לא עבר את השלב האחרון".
+מצב הסטודנטים בישראל לנוכח מגיפת הקורונה
13:44 16/11/20  |  מיכאל ליאב   |   לרשימה המלאה
ניתן לראות שבשל מגיפת הקורונה נוצרו מגוון רחב של בעיות בחייהם של הסטודנטים  ▪  אחת מאותן הבעיות הינה שמרבית הסטודנטים החיים מחוץ לבתי הוריהם אינם יכולים לממן את עצמם
(העתיד של המדינה [צילום: מרטין מייסנר, AP])
+הקורונה בבריטניה: מחלה מעמדית
13:25 16/11/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
העניים ביותר נפגעים בצורה הקשה ביותר מן הקורונה ומצויים בסכנת המוות הגדולה ביותר - ולאור זאת ייתכן שהם צריכים להיות בראש התור לקבלת החיסון
(לונדון, 10.11.20 [צילום: פרנק אגוסטין, AP])
מצב הקורונה בבריטניה, 13.11.20 / BBC
+מדוע לא השתמשו בבדיקות הסרולוגיות? - התשובות מתחמקות
11:19 16/11/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
משרד הבריאות: בעיה בממשק המחשובי  ▪  המל"ל: מחודש מאי לא דנו בכך  ▪  פקע"ר: לא עוסקים בכך; האוצר: לא הוגשה בקשה לתקצב כזה מערך  ▪  ח"כ שלח: "למה לדון בפתרון מעולה וזול כשאפשר לשבת שבע שעות על סגירת חנויות ולא להחליט? ככה לא מנהלים מדינה!"
(ח"כ שלח. "למה לחשוב מחוץ לקופסה" [צילום: ערוץ הכנסת])
[צילום: ערוץ הכנסת]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מודרנה: 95% יעילות לחיסון לקורונה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חסן
16/11/20 16:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
כיום במדינת ישראל, נכון לחודש נובמבר 2020, ישנם כ-327.6 אלף סטודנטים אשר לומדים תארים במוסדות להשכלה גבוהה בענפים שונים כגון פסיכולוגיה, הנדסה, מנהל עסקים וכיוצא בכך. חייהם של סטודנטים אלו נפגעו קשות ואף יותר משאר אוכלוסיית ישראל, אשר גם היא, ללא כל סייג, נפגעה אנושות מנזקי מגיפת הקורונה. לצורך ההמחשה, נכון להיום, כשבועיים מפתיחת שנת הלימודים תשפא, כ-30% מהסטודנטים במדינת ישראל שוקלים להפסיק את לימודי התואר בשל בעיות מגוונות אשר כוללות, בין היתר, מצב כלכלי קשה וחוסר בולט בתעסוקה וכל זאת ללא כל עזרה או סיוע מעשי מצד המדינה. יש לציין וחשוב להבין שהבעיות הנ'ל נבעו ונוצרו כתוצאה ישירה של מגבלות הקורונה.
16/11/2020  |  מיכאל ליאב  |   יומני בלוגרים
עשרה חודשים לאחר שהחלה הקורונה בבריטניה, יש לומר את האמת: זוהי מגיפה מעמדית – טוען אנדרו גרגורי, עורך סאנדיי טיימס לענייני בריאות. המפה הרשמית של תפוצת המקרים מוכיחה זאת. חלקים ניכרים של המדינה עוברים את הגל השני בקלות יחסית, בעוד המקרים הקשים ביותר הם באיזורים המאוכלסים בעיקר בידי שכבות נמוכות.
16/11/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בצל החשש מסגר שלישי ובעקבות דוח הביניים שפרסם מבקר המדינה באחרונה בנושא הקורונה ובו עלה כי מיליוני שקלים הושקעו בבדיקות הסרולוגיות אך לא נעשה בהם שימוש, התכנסה (יום ב', 16.11.20) הוועדה לענייני ביקורת המדינה, לדון בנושא ולבדוק מדוע משרד הבריאות לא משתמש בכלי הזה כדי למנוע בידוד בית וכתוצאה מכך סגרים וכדו' שעלותם למשק גדולה מעלויות הבדיקות. בוועדה אמר נציג המל"ל המתכלל את האסטרטגיה במשבר הקורונה כי עתה הם עוקבים בדברים של ישיבת הוועדה ע"מ לשוב ולבדוק שימוש גורף בבדיקות הסרולוגיות.
16/11/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
משרד הבריאות מעדכן (יום ב') כי 613 בני אדם אובחנו בנגיף הקורונה ביממה האחרונה. אתמול בוצעו 23,553 בדיקות, מהם 2.7% חיוביים. 7,767 חולים פעילים ובהם 294 במצב קשה. מניין המתים עומד על 2,732 בני אדם. מקדם ההדבקה עומד כעת על 1.06, ובאמ"ן מתריעים כי המשך ההקלות צפוי לעלות את רמת התחלואה.
16/11/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
הטמפרטורה במקפיא הביתי שלנו יכולה לרדת עד כדי מינוס 20 מעלות; את חיסון הקורונה של פייזר צריך לאחסן במינוס 70 מעלות, מה שיוצר בעיות משמעותיות לקראת הפצתו – כותב אתר טיים. מומחים אומרים, כי בפועל לא כולם יקבלו את החיסון, לפחות לא מיד. מרכזים רפואיים גדולים ומרכזי הערים הם בעלי המשאבים הדרושים לקירור בקור כה עז. מי שאין לו גישה למקפיאים שכאלו, למשל באיזורים כפריים או בבתי אבות ובוודאי במדינות המתפתחות, יצטרכו לחכות לחיסונים אחרים שעדיין בפיתוח.
16/11/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il