מכשיר הטכוגרף משמש לתיעוד פעילות כלי הרכב וכפועל יוצא פעילות הנהג. ברקע המעבר לשימוש בטכוגרף דיגיטלי, המתבצע במדינות
האיחוד האירופי, ייצור הטכוגרף האנלוגי הולך וקטן במהלך השנים ומסתמן כי בטווח הקצר יהיה קושי ברכישתו, בהתקנתו ובאחזקתו בישראל. לצורך כך מפרסם (יום א', 29.11.20)
משרד התחבורה תיקון לתקנות התעבורה, אשר נדרש לצורך הסדרת השימוש בטכוגרף הדיגיטלי.
על-פי תקנות התעבורה, קיימת חובת התקנת טכוגרף אנלוגי באוטובוסים, ברכב מסחרי ובמשאיות שמשקלן הכולל המותר עולה על 8,000 ק"ג. בהתאם לחובה זו מותקן במשך שנים רבות טכוגרף אנלוגי בכל כלי הרכב הללו.
לעומתו, הטכוגרף הדיגיטלי המיוצר על-ידי מדינות האיחוד האירופי ומאושר על-ידי האיחוד האירופי איכותי יותר, מתקדם טכנולוגית וכולל רמות אבטחת מידע ובקרה גבוהים המקטינים את הסיכוי לזיוף הנתונים- מה שמעלה הצורך לעשות שימוש בו.
בתזכיר החוק, מבקש משרד התחבורה להשלים את היבטי האכיפה בנוגע למעבר לטכוגרף הדיגיטלי, ובפרט לאור השינוי בטכנולוגיה הכרוך בכך. לצורך כך הוא מבקש תיקון סמכויות האכיפה והעיכוב הנוגעות לטכוגרף הדיגיטלי, על-מנת לאפשר שימוש בטכנולוגיה השונה מהטכוגרף האנלוגי הקיים כיום, כך ששוטר יהיה מוסמך, גם בלא חשד, לעכב אדם או כלי רכב לצורך פיקוח ואכיפה, ולדרוש, להפיק ולהעתיק את המידע שנאגר בטכוגרף הדיגיטלי המותקן בכלי הרכב.
בכלל זה מוצע לקבוע כי משך העיכוב, הנהוג כיום, יורחב לפרק זמן של עד שעה תוך הגבלה מהותית לפיה פעולות הפיקוח והאכיפה יבוצעו במהירות האפשרית. הרחבה זו נדרשת הואיל ופעולות הפיקוח הכרוכות בטכוגרף הדיגיטלי ובכרטיס הנהג מורכבות והמחייבות מתן זמן סביר לביצוען, וזאת בהתאם לניסיון במדינות האיחוד האירופי.
כמו-כן, מתבקשת הוספת תקנה (364ד) שתקבע את רשימת החיקוקים לגביהם חלה החזקה הקבועה בתקנה 68א לפקודה לפיה בעל רכב הפר את חובתו לפקח ולעשות כל שניתן על-מנת למנוע ביצוע עבירה, בידי אדם הנוהג ברכב ברשותו והמבצע בעבורו עבודה או שירות. הואיל ובעת השימוש ברכב האחריות הכוללת על מתקניו חלה בעיקרה על בעל הרכב, כאשר החובה לפי תקנה 364ד קבועה כיום על הנהג בלבד, יש מקום להחיל את החובה על הפרת ההוראות בתקנה 364ד גם על בעל הרכב.