|   15:07:40
דלג
  חננאל ובר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

לימוד תורה... ובכי תורה?!

נשאלת השאלה: מדוע כתב הקב"ה את התורה, ובמיוחד את פגישתם של רבקה ויצחק, יעקב ורחל, ויוסף ואחיו בצורה המאלצת כמעט כל יהודי לבכות? האם זה ראוי? רצוי?
24/12/2009  |   חננאל ובר   |   מאמרים   |   תגובות

לפני כשלושים-ארבעים שנה הייתה האמרה "גברים אמיתיים אינם בוכים" נפוצה מאוד בארה"ב. לעומת התרבות האמריקנית דאז ששללה בכי על-ידי גברים, תורתנו הקדושה רוויה במקרי בכי של גיבוריה, במיוחד בספר בראשית, ובמיוחד בפרשת 'ויגש'. בנוסף לבכי של אברהם, יצחק, יעקב, עשיו, יוסף ובנימין, גם אנו, בקראנו פרשות מסוימות בתורה, איננו מסוגלים להתאפק מלבכות שנה אחר שנה בהגיענו לאותם קטעים רגישים. הדוגמה הטובה לכך הינה הסצנה שבה יוסף מגלה לבני יעקב שהעומד מולם כמשנה לפרעה הוא אחיהם שהם מכרוהו.

נשאלת השאלה: מדוע כתב הקב"ה את התורה, ובמיוחד את פגישתם של רבקה ויצחק, יעקב ורחל, ויוסף ואחיו בצורה המאלצת כמעט כל יהודי לבכות? האם זה ראוי? רצוי? ידוע שלימוד תורה הינו מצוות העשה הגדולה מכולן - זו העומדת כנגד כולן. לימוד תורה נקנה במאמץ ובייסורים, ברם, בהפעלת אך מימד אחד מן הנשמה - האינטלקט. נדמה לי שכדי להתחבר להוויה היהודית בצורה מושלמת נדרש מכל לומד תורה להפעיל את שני חלקיו של נשמתו - האינטלקטואלית והרגשית. לכן, לימוד תורה "יבש" ללא בכי של הזדהות עם גיבורי התורה - אבותינו אברהם יצחק ויעקב, ועם יוסף ואחיו, לקוי בחסר. הדבק הרוחני שנחוץ בנשמתו של כל יהודי, כדי להתחבר לעבר, להווה ולעתיד של עמו, נוצר אך ורק בדבק של דמעות, של בכי, של הזדהות עם אבותינו, ועם ההרגשה שמה שקרה להם יכול לקרות לנו, ושאנחנו הולכים באותו כיוון, באותה דרך, ברם, בלי לחזור, ח"ו, על הטעויות שלהם שגרמו לאותן דמעות ובכי.

יש לשים לב שישנם לפחות ארבעה סוגי בכי בתורתנו הקדושה. האחד הינו בכי של צער עכשיווי המכֻוון אל המצב באותה עת, כמו זה של הגר. השני הינו בכי של צער ותשובה על מה שקרה בעבר, באשמתו של הבוכה, כמו הבכי של יעקב על צווארו של עשיו. השלישי הינו בכי של סליחה על מעשי אחרים בעבר - כמו זה של יוסף כאשר "וינשק לכל-אחיו ויבך עליהם" (בראשית מה, טו). הרביעי הינו בכי של געגועים מהינתקות - כמו זה שפרץ כאשר יוסף נפל על צווארו של בנימין.

יש לשים לב שהקב"ה חפץ בבכי, בתשובה או בתפילה, של בניו. ואכן, בתורה, כל מי שבכה מתשובה או בתחנונים נענה על-ידי ה'. ברם, כאשר עם ישראל בכה בבכי מסוג אחר, כפי שהם בכו בחטא המרגלים, הם נענשו קשות על בכיים. ומה היה גורלם של אלו שהיו אמורים לבכות ומאנו? ספציפית, בסוף ספר בראשית - מי היו אלה שלא בכו כאשר יוסף גילה את זהותו? התורה ברורה מאוד בעניין - יוסף בכה, בנימין בכה, אך עשרת האחים לא בכו. מדוע? הייתכן שעדיין נותרה בליבם הדעה שעל-פי מידת דין הם צדקו במכירתו של יוסף שהוציא את דיבתם רעה לאביהם? (זו דעתו של אור החיים הקדוש). הייתכן שעבור סירובם של השבטים לרכך את ליבם, הקב"ה השאיר חשבון פתוח עם ישראל, כך שכ-1,500 שנים לאחר מכן הוא פרע, על-פי דין, את אותו חשבון מעשרת הרוגי מלכות - מידת הדין נגד מידת הדין?

ועוד, עשרת האחים גירשו את יוסף מביתו. כשמונה מאות שנים לאחר מכן גורשו עשרת השבטים מביתם על-ידי מלך אשור. האם גם זה נכלל באותה מידה כנגד מידה? יש בעיה עם התיאוריה הזו: מדוע גורשו מנשה ואפרים, שהם למעשה שבטי יוסף? הרי יוסף היה הקורבן של עשרת האחים והוא אכן בכה בכנות על מה שקרה.

ההסבר, לדעתי, הינו שיוסף הצדיק ששהה עשרים ושתיים שנים לבד במצרים, אימץ משהו מהתרבות והפילוסופיה המצרית, שנמצא בסתירה קשה עם האמונה שקיבל בביתו של יעקב. יוסף לא רק סלח לאחיו על עוונם, אלא גם הכריז שלמעשה הם לא אחראים למכירתו: "אל-תעצבו ואל-יחר בעיניכם כי-מכרתם אֹתי הנה כי למחיה שלחני אלֹהים לפניכם" (בראשית מה, ה). למעשה, על-פי יוסף, לאחים לא הייתה שום אחריות לעניין, כי ה' גרם להם למכרו והם בסך-הכל עשו את רצון ה'. זו דעה שמבטלת את הבחירה החופשית של האדם, והופכת אותו לרובוט מתוכנת מראש על-ידי הקב"ה. זו אינה דעה שיוסף למד מאביו אלא בבית פרעה. ולכן, יוסף הגיע לתוצאה הראויה של סליחה לאחיו, אבל בדרך עקומה וזרה. ולכן, בכייתו לא הייתה מושלמת, ועבור כך, לדעתי, נכללו אפרים ומנשה בגירוש עשרת השבטים. רק יהודה - שאומנם לא בכה, אבל הביע חרטה מלאה על מכירת יוסף במוכנותו להיות עבד ליוסף בתמורה לשחרורו של אחיו בנימין - זכה להצלה מגורלם המר של עשרת השבטים. יהודה, וכמובן, בנימין, שלא היה מעורב כלל בפרשת המכירה.

יהי רצון שנשכיל ללמוד את תורתנו הקדושה בעוז אינטלקטואלי ורגשי, ובכך נתחבר אליה ואל הקב"ה חיבור של בנים לאביהם, חיבור של יראה ואהבה, חיבור של בינה ובכי.

חננאל ובר הינו רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים.
תאריך:  24/12/2009   |   עודכן:  24/12/2009
רו"ח חננאל ובר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין ספק, שהזרז להצעת החוק, הוא החינמון "ישראל היום" - (המחולק חינם) ומעתה גם בסופי שבוע.
24/12/2009  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
ראש הממשלה מתלבט ופורום השביעייה התכנס בפעם החמישית. הלבטים היו קשים - מצד אחד התקיים מסע לחץ תקשורתי רב עוצמה אשר דרש ממנו לא פחות מכניעה מוחלטת לדרישות החמאס; מצד שני עמדו ראשי מערכת הביטחון יובל דיסקין ומאיר דגן יחד עם שרים נוספים אשר הצליחו לדחות את הגזירה.
24/12/2009  |  דן שיאון  |   מאמרים
הסיפור על הגבר עם האשכים הכואבים הפך מזמן לקלישאה חבוטה, אולם בכל זאת נחזור עליו בקצרה, כי הוא רלוונטי לדברים שייכתבו כאן בהמשך. לגבר אחד כאבו נורא האשכים. הלך מאורולוג לאורולוג וכולם כאחד אמרו לו, כי אם ברצונו להימנע מכאבים באזור הרגיש כל-כך, הרי שעליו לחתוך אותם. הגבר, כמובן, סירב בכל תוקף. בכל זאת הם חלק מגבריותו. יום אחד סיפר לו חבר טוב, שבשנגחאי שבסין ישנו רופא אלטרנטיבי קשיש מומחה לאשכים. פדה הגבר את חסכונותיו, רכש כרטיס טיסה והגיע ישירות לביתו של הרופא הקשיש. חפן הרופא את אשכיו של הגבר בכף ידו, עשה עצמו אומד את משקלם ואז אמר לו כשחצי חיוך על פניו: "יש לי בשורה טובה בשבילך, אין צורך לחתוך אותם". "תודה רבה", אמר הגבר לרופא הסיני תוך שהוא מנשק את ידו ודמעות זולגות מעיניו. "רגע אחד", אמר לו הרופא הסיני, "לא סיימתי. נכון שלא צריך לחתוך, אבל תוך כמה ימים הם יפלו לבד...".
24/12/2009  |  עמוס שריג  |   מאמרים
המדינה פועלת כעת כקליפה חלולה שאין בה כל תוכן ומהווה איום ממשי על חירותם ובטחונם של אזרחיה. ההתנהלות השלטונית חושפת מנגנון המתמקד ברדיפת אזרחים באמצעות צווים מרושעים, שכדי לאוכפם מתגייס בית המשפט העליון בחדווה ובגלגול עיניים כרשות על-ערכית.
24/12/2009  |  הלל ויס  |   מאמרים
במעמד קבלת פרס נובל לשלום, הפתיע הנשיא אובמה בנאום ריאליסטי של התפכחות מחזון האשליות וההבטחות במהלך מסע הבחירות ולאחריהן:
24/12/2009  |  מתי דוד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il