|   15:07:40
דלג
  מני ישי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

מי אתה יהושע בן יוסף?

יהושע בן יוסף, המכונה ישו, נולד כיהודי, חי, נרצח ונקבר כיהודי. אם כך, כיצד הפכה דת הנצרות יהודי זה למשיחה?
25/12/2009  |   מני ישי   |   מאמרים   |   תגובות
ישו לא כפר ביהדותו

יהושע בן יוסף מקרב אליו את הדחויים בחברה, העבריינים, המוכסים והזונות, ואינו שולל את היכולת שלהם לחזור בתשובה. דרשותיו מורכבות ממשלים על פיהם הוא מנסה ללמד את תורתו. עם הזמן, הוא מפחית מערכן של המצוות המעשיות ומדגיש את חשיבות המצוות שבין אדם לחברו ואת חשיבות המשפט, האמונה, החסד, האהבה והצניעות

רקע היסטורי

נחזור לארץ ישראל לפני 2010 שנה לערך. ארץ ישראל נשלטת על-ידי הרומאים, תקופת בית שני, הימים ימי המלך הורדוס. הורדוס הגדול היה מלך רומי הראשון ששלט בארץ ישראל במשך 36 שנים, ולא חלף יום ללא הוצאה להורג. העריץ מטיל האימה נפטר בשנה ה-4 לפנה"ס - בערך בתקופה בה נולד ישו באזור הצפוני של יהודה.

בניו של הורדוס חילקו ביניהם את הממלכה: ארכילאוס שלט על יהודה ופתח את כהונתו ברצח של 3,000 יהודים שהתמרדו נגדו. רומא הגלתה את ארכילאוס בתגובה למחאות קשות על התנהגותו, ופונטיוס פילאטוס מונה במקומו - גם המושל החדש היה שנוא על היהודים.

ארץ ישראל הוצפה בשודדים, בנביאים, במורדים, במשיחים לעתיד ובקנאים, שזממו להפיל את השלטון הרומי. בגליל לבדו הרומאים צלבו אלפי מתנגדים יהודים. העיר נצרת נחשבה לבית גידול של שודדים, ליסטים וגנבים, וגם מקום שבו פעלו קנאים ומהפכנים. היהודים נאנקו תחת עול המיסים וסבלו מרדיפות מצד השלטון הרומי, ורבים פנו לנבואות בתקווה לישועה, בתקווה להגעת מנהיג שיציל אותם. רבים ציפו שאלוהים יתגלה באמצעות משיח, גיבור, מלך.

יהושע בן יוסף ומרים נולד בנצרת, למרות שמנסים למקם את לידתו בבית לחם, שכן האמונה אומרת שמשיח בן דוד נולד בבית לחם, הרי שיהושע נולד בנצרת וחי שם את ילדותו. הרבה לא ידוע על ילדותו. כהונתו של יהושע בן יוסף כמנהיג החלה כאשר היה בן 30, והיא נמשכה כשלוש שנים בלבד.

יהושע בן יוסף מטיף בגליל ורוכש לו חסידים מבין פשוטי העם, אליהם הוא מכוון את דרשותיו. יהושע בן יוסף מקרב אליו את הדחויים בחברה, העבריינים, המוכסים והזונות, ואינו שולל את היכולת שלהם לחזור בתשובה. דרשותיו מורכבות ממשלים על פיהם הוא מנסה ללמד את תורתו. עם הזמן, הוא מפחית מערכן של המצוות המעשיות ומדגיש את חשיבות המצוות שבין אדם לחברו ואת חשיבות המשפט, האמונה, החסד, האהבה והצניעות. במהלך הזמן מתקבצת סביבו גם קבוצה של שנים-עשר תלמידים, בהם הוא רואה את שליחיו להפצת דבריו.

במקביל, בגליל נפוצה שמועה על נביא חדש שהלך בדרכי אליהו, שחי במדבר ואכל חרובים ודבש בלבד. שמו היה יוחנן המטביל. הוא הטיף על משיח שעומד להגיע. יוחנן המטביל מוזכר גם בכתבי ההיסטוריון הקדום יוספוס, אך מעט מאוד ידוע עליו מלבד התיאור השופע בספרי הבשורה, שם הוא מוצג כממשיך נביאי התנ"ך. יוחנן הושפע מהאיסיים. בשלב מסוים יהושע בן יוסף חובר ליוחנן המטביל, ולאחר מכן נפרד ממנו.

יהושע בן יוסף ותלמידיו מגיעים כמה ימים לפני חג הפסח להר הזיתים. בדרכו לעיר הוא חוזה את חורבנה, וכשהוא נכנס אליה רכוב על חמור הוא מתקבל בתרועות שמחה. יהודים הגיעו לירושלים מכל רחבי המזרח התיכון לחגוג את החג, וגרמו לאוכלוסיה בת 30 אלף התושבים לגדול פי עשרה. עיר רועשת, מלאה באוהלי סחבות ושורצת בעולים לרגל צצה והופיעה מחוץ לחומות העיר.

גנבים, שודדים ולוחמי חופש שזממו להפיל את השלטון הרומי ארבו בסמטאות. חיילים עברו בכיכרות הדחוסות במטרה לשלוט בנעשה בעיר. המושל הרומי הגיע גם הוא אל העיר, אך מטרת בואו לא הייתה החגיגות. החיילים הרומיים והנציב הרומי, פילטוס, עלו לירושלים בתגבורת צבאית גדולה. הם חששו שיפרוץ מרד בירושלים נגד רומי. חג הפסח מסמל את יציאת ישראל מעבדות לחירות בהנהגת משה, וחג זה היווה איום גדול במיוחד על רומי. והרומאים, כמדי שנה, נערכו לכך בכוחות מתוגברים.

יהושע בן יוסף ותלמידיו פונים לבית המקדש ומסלקים ממנו את הרוכלים, החלפנים ומוכרי היונים. היו בישראל אנשים שציפו למשיח כוהן שיחזיר את ההתלהבות והאמונה הדתית, היו שציפו לדמות מיסטית שתביא עימה עידן חדש, והיו כאלה שציפו ללוחם משחרר. היו שציפו שישו יוביל את המתקפה על החילות הרומים ונכונה להם אכזבה. ישו פנה והלך אל בית המקדש המפואר שנבנה על-ידי הורדוס, וחלש על העיר ירושלים. "ויבוא ישוע אל המקדש ויחל לגרש משם את הקונים ואת המוכרים. ויהפוך את שולחנות השולחנים, ואת מושבות מוכרי היונים ויאמר להם: הלא כתוב כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים, ואתם עשיתם אותה מערת פריצים" [הבשורה על-פי מרקוס]. לאחר מכן הוא מתחיל להטיף לעם בַעֲזָרָה ולהתווכח עם הכהנים והזקנים ששאלו אותו מדוע הוא מתנהג כך. יהושע בן יוסף רואה בכוהנים מושחתים, והם רואים בו מטיף מסוכן, שיכול להמריד את פשוטי העם נגדם.

על-פי ספר הבשורה של מתי, הכוהנים הגדולים תקפו אותו במילים: "מי נתן לך את הסמכות ללמד?". הוא השיב להם בסדרה של שאלות מתחכמות ומשלים שנונים, מלווים בהרבה דברי גנאי נגד המוסדות הדתיים. הכוהנים הגדולים התכנסו בחצר הכוהן הגדול של המקדש, הנקרא כיפא, ותיכננו את תפיסת יהושע בן יוסף והוצאתו להורג, במטרה להיפטר ממנו.

יהושע בן יוסף ותלמידיו חוגגים את חג הפסח ("הסעודה האחרונה"). בסעודה מודיע יהושע בן יוסף לתלמידים כי אחד מהם יבגוד בו ויסגיר אותו. בסיום הוא פונה עם חסידיו לגת-שמנים, מתפלל ומבקש רחמים. במהלך התפילה מגיע תלמידו, יהודה איש-קריות, מלווה מרחוק בחיילים רומאים, המנסים ללכוד את יהושע בן יוסף, אך אינם יודעים מי הוא. יהודה ניגש אל יהושע בן יוסף, אומר לו שלום עליך מורי ורבי, ומנשק אותו וכך מסמן לחיילים את מי עליהם ללכוד, יהושע בן יוסף נתפס ומובל לסנהדרין.

לגדול הכוהנים, כיפא, היו כל הסיבות לחשוש שמרד בהנהגת יהושע בן יוסף, יביא לעונש חמור מרומא. הרומיים דיכאו באכזריות מרידות בעבר, מאז שכבשו את הארץ בשנת 63 לפנה"ס.

ברמה של קנוניה מדינית, יהושע בן יוסף נתפס כאיום לרשויות היהודיות. מתנהלת חקירה נגד יהושע בן יוסף, עדויות שקר מועלות שם על אמירותיו. יהושע בן יוסף לא משיב. כשנשאל אם הוא מלך היהודים, הוא עונה "אתה אמרת, אך אומר אני לכם, מעתה תראו את בן-האדם יושב לימין הגבורה ובא עם ענני השמים". למחרת בבוקר מועבר יהושע בן יוסף לנציב הרומי פונטיוס פילָטוּס שישפוט אותו באשמת מרידה במלכות. והוא נידון למלקות ולצליבה. החיילים הרומים מענים אותו, שמים על ראשו עטרת קוצים ומכריחים אותו לשאת את הצלב. תוך ביזויו והשפלתו. יהושע בן יוסף מובל מחוץ לעיר, לגולגלתא, לצליבה. צליבה הייתה שיטה מקובלת להוצאה להורג באימפריה הרומית באותה תקופה, ונראה כי השלטונות הרומיים לא ייחסו לאירוע כזה משמעות מיוחדת. יהושע בן יוסף מוקע על הצלב, יחד עם שני גנבים פשוטים, ונופח על הצלב את נשמתו.

לא כופר

הוא הטיף למלכות שמים שתהיה פתוחה לכל אדם, לא רק לעילית הדתית. הוא דאג לאומללים שהתקבצו סביבו, אך בין מאמיניו היו גם אנשים אמידים ומכובדים כמו גם נשים רבות. והכי חשוב - יהושע בן יוסף מעולם לא כפר ביהדותו!

על כל מה שנכתב עד כאן, אין מחלוקת.

המחלוקת מתחילה לאחר מותו של יהושע בן יוסף. המחלוקת המרכזית היא האם הוא קם לתחייה, האם הוא נגלה למאמיניו, האם הוא המשיח? כל חזיונות השווא הללו נכתבו על-ידי אנשים, שכלל לא הכירו את יהושע בן יוסף ותורתו, שכלל לא הבינו את משנתו, ובעצם, סילפו אותה לחלוטין.

פאולוס, או בשמו היהודי, שאול התרסי, נולד כיהודי בעיר תרסוס שבאסיה הקטנה, כיום טורקיה, קיבל חינוך יהודי, ולמד בירושלים אצל רבן גמליאל, פחות או יותר לאחר מותו של יהושע בן יוסף, הוא כלל לא הכיר את יהושע בן יוסף. הוא עצמו עסק ברדיפה אחר הנוצרים, אולם התגלות שחווה בדרך לדמשק גרמה לו להפוך את עורו ולהיהפך לנוצרי. היה בין מובילי ביטול שמירת הכשרות והמילה, ובעצם הפך את הנצרות למה שהיא כיום, ההפך הגמור של היהדות. לפאולוס הייתה השפעה מכרעת על היווצרות הדת הנוצרית. הרעיון כי האמונה במותו ובתחייתו של יהושע בן יוסף החליפה את תורת משה, אמונה שמבוטאת לעתים כ"יהושע בן יוסף מת בשל חטאינו".

באותה תקופה, הנצרות התרחקה משורשיה היהודיים, כשיותר ויותר גויים הצטרפו לדת החדשה. האמונה שיהושע בן יוסף היה המשיח לא זכתה לתמיכה בקרב היהודים. הנצרות והיהדות פנו לדרכים נפרדות ומנוגדות. בתקופה זו של מהפך דתי, נכתבו ספרי הבשורה (Gaspel).

אחרי מותו של יהושע בן יוסף, הכנסייה הקדומה הורכבה בעיקר מיהודים. רובם המשיכו לקיים את מצוות היהדות ומנהגיה. אך כאשר התנועה התרחבה, מספר היהודים-נוצרים התמעט לעומת מספר הגויים. בסופו של דבר, הכנסייה עקרה אותם משורשיהם היהודיים, והיהדות והנצרות המשיכו בשתי דרכים נפרדות ושונות.

המסורת תיארה את יהושע בן יוסף כמייסד תנועת הנצרות, זאת למרות שגם הוא נותר יהודי מאמין בכל חייו. יהושע בן יוסף התמקד בדיבר "ואהבת לרעך כמוך", והרחיב אותו גם לאהבת האויב. הוא חידש את פני היהדות במגוון נושאים. הוא הטיף לאהוב את הגויים, את האנשים בשוליים, כמו גובי המיסים והפרוצות. הוא הפך את האנשים הכי לא אהובים בחברה לשותפיו הקרובים: גובי מיסים, דייגים, אנשים ממעמד הפועלים. הוא הטיף למלכות שמים שתהיה פתוחה לכל אדם, לא רק לעילית הדתית. הוא דאג לאומללים שהתקבצו סביבו, אך בין מאמיניו היו גם אנשים אמידים ומכובדים כמו גם נשים רבות. והכי חשוב - יהושע בן יוסף מעולם לא כפר ביהדותו! אפילו במעשי השליחים אנו למדים על יהדותו של יהושע בן יוסף.

אל תחשבו שבאתי לבטל את התורה או את הנביאים; לא באתי לבטל כי אם לקיים. אמן. אומר אני לכם, עד אשר יעברו השמים והארץ אף יוד אחת או תג אחד לא יעברו מן התורה בטרם יתקיים הכל. לכן, "כל המפר אחת מן המצוות הקטנות האלה ומלמד כך את הבריות, קטון ייקרא במלכות השמים. אבל כל העושה ומלמד, הוא גדול ייקרא במלכות השמים" (מתי 5: 17-19).

בעצם, אם נסיר את כל הקליפות הריקות מתוכן, האגדות ודברי ההבל סביב חייו של יהושע בן יוסף, נגלה יהודי פשוט, מבולבל והוזה מעט, שחלם לתקן את עוולות העולם הזה, ברוח היהדות כמובן. איש טוב, שצירוף נסיבות היסטוריות וקנאה דתית, גרמו להוצאתו להורג על-ידי שלטונות רומי. ואותו יהושע בן יוסף, היה נשכח בין דפי ההיסטוריה, כמו גם יהודים רבים וטובים אחרים, שעונו ונצלבו בנסיבות דומות, בשל אמונתם הדתית ורצונם לתקן את העולם. ורק צירוף של פוליטיקה עולמית, רטוריקה מתלהמת וגסיסת האימפריה הרומית, בשילוב דברי בדאי והבל של אנשים, שלכאורה היו ממשיכי דרכו, גרמו להיווסדותה של דת שבעצם יסודותיה שקריים, וכל מהותה מנוגדת לחזונו של האיש שעמד בראשה - היהודי יהושע בן יוסף.

תאריך:  25/12/2009   |   עודכן:  25/12/2009
מני ישי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי אתה יהושע בן יוסף?
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמוליק 22
25/12/09 13:32
 
מני ישי
25/12/09 15:38
2
תודה
25/12/09 22:48
3
yos
28/12/09 23:34
4
assism9
3/01/10 15:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הירח המלא בתאריך 31.12.2009 יימצא בתוך מבנה מורכב של כוכבים, במעלה 10 סרטן. השפעת הכוכבים בזמן הזה מסמלת תוכניות רווחה חדשות לציבור הרחב. ברמה האישית, ההשפעה תהיה לאורך כמה חודשים, בהם נלמד לחבק את האחריות הרגשית ולהיות רגישים יותר לאמוציות של אחרים, בעיקר של בני משפחה.
25/12/2009  |  טובה ספרא  |   מאמרים
מועצת מקרקעי ישראל תתכנס ביום שני הבא (28.12.09), ותציין העברת הבעלות על קרקעות המדינה לרשות המקרקעין. אחת המטרות להקמת הרשות היא לפשט הליכים, להאיץ בניית דירות ולהקל על חייהם של אלפי קבלנים ויזמים. במקביל, דורש ראש הממשלה בנימין נתניהו לתקן את חוק הבנייה והתכנון, ולבטל את הוועדות המחוזיות - לשם אותה מטרה. הסיפור של הקבלן והיזם הוותיק יצחק נבו מדגים, אולי, עד כמה צודק נתניהו בדרישתו. לתשומת לבו.
25/12/2009  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
הציבור המתעניין במקצוע החקירות הפרטיות משוכנע כי מדובר במקצוע בו קיימת חובת לימודים ספציפית או חובת לימודים כלליים כלשהם הנושקים למקצוע החקירות הפרטיות ואולי טוב שכך.
25/12/2009  |  דני פרץ  |   מאמרים
פסק דינו של השופט האנס ציגלר הוא סיפור עוצר נשימה. יש בו פרוזה וליריות משתפכת לצד תיאורים ספרותיים מרשימים. יש בו חלוקה ברורה ונוקדנית לטובים ורעים, לאנשים אכזריים וצמאי דם לצד חסידי אומות עולם. אצילי נפש לצד חיות טרף תת-אנושיות. יש בו גדרות תיל ואנשים רעבים המאבדים צלם אנוש הנלחמים על חייהם. פסק דין קודר ובינארי שגלונים של צבעי שחור ולבן נזרקו באחת לא רק אל תוך דפיו, אלא גם אל תמונת המציאות הנשקפת מתוכו. אין בו מקום למורכבות, להכלה של האחר, לנרטיב שונה.
25/12/2009  |  עו"ד מתן פריידין  |   מאמרים
בעקבות גל ההלם שהרימה תוכנית המתקפה של צה"ל על מפעל ההתנחלות באו הכחשות: דובר צה"ל טען שזו רק "גרסת תכנון ראשונית", וכי "צה"ל ישאף כי בכל מקרה של עימות מול אזרחים ישראלים ייקחו חלק באירועים שוטרים ואנשי מג"ב, ולא חיילים". כמו-כן הבטיח, שלא חיל האוויר מצלם את ההתנחלויות, כי אם גורמים אזרחיים.
25/12/2009  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il