|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

"הו הערבים, היכן אתם?"

במאמר שפרסם לאחרונה סלים אלחוס, מבכירי הפוליטיקה הלבנונית, הוא מטיח בערבים את חטא ההתעלמות מבעיית פלשתין, אך מתעלם משתי הבעיות העיקריות בהקשר זה: הפירוד הפלשתיני ומעורבותה של אירן בבעיה
03/01/2010  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
היכן הערבים? [צילום: פלאש 90]

אין כיום "פלשתין" אחת: יש "פלשתין" של אש"ף, המוכן לבוא בפשרה עם מדינת ישראל ולהקים את מדינת "פלשתין" בגדה המערבית וברצועת עזה; יש "פלשתין" של חמאס, שאינה מוכנה להכיר בישראל ומחויבת לג'יהאד עד לשחרור כל פלשתין מהים עד הירדן, ויש "פלשתין" של אזרחי ישראל הערבים, שהיא אומנם מולדתם אך לא חלק ממדינתם

פעם בתקופה קם אחד מוותיקי המדינאים הערבים, מכה בשולחן וזועק זעקה גדולה ומרה. הוא עומד עם מראה בידו ומראה לאומה הערבית את פרצופה האמיתי. ביום שני השבוע עשה זאת סלים אלחוס בן ה-80, מבכירי הפוליטיקה הלבנונית, שראה כמעט הכל ויודע כמעט הכל. הוא כיהן שלוש פעמים כראש ממשלת לבנון, נחשב לחסיד הלאומיות הערבית ופרו-סורי בדעותיו. אלחוס פרסם מאמר בעיתון "המפרץ" הרואה אור במפרץ הפרסי, תחת הכותרת "הו הערבים, היכן אתם?" ולהלן דבריו במלואם (עם פירוש קידר בין סוגריים):

בעיית פלשתין מתקרבת מדי יום אל התהום, בעוד המנהיגים הערבים ממלאים פיהם מים, והשקט שלהם מפחיד. "ישראל" (המרכאות במקור, ביטוי לזלזול, כאילו ישראל אינה מדינה) פוסעת קדימה ונוגסת בירושלים המזרחית, תוך איום על המקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות, מבלי שעולה אפילו קול מחאה אחד מהצד הערבי פרט לכמה רמיזות ופרשנויות עיתונאיות. הו הערבים, היכן אתם? היכן אתם האחראים בממלכה הערבית הסעודית, ברפובליקת מצרים הערבית, בממלכה הירדנית ההאשמית ובסוריה? אין להאשים מדינות הסובלות ממשברים פנימיים המאיימים על אחדותן, דוגמת תימן, סודן ועירק, אבל מה התירוץ שלכם בלוב, בטוניסיה, באלג'יריה, במרוקו, בעומאן ובכווית? (הוא כמובן "שוכח" את סוריה, שמאז 1974 שומרת על שקט מוחלט בגולן "הכבוש", ואת לבנון הרשמית, שאינה רוצה לחזור למלחמה עם ישראל).

היכן אתם, הו הערבים, באשר לפליט הפלשתיני שהוא כמעט כופר בהשתייכותו הערבית תחת משא הפליטוּת, המחסור והאפליה הכמעט גזענית, אשר מהם הוא סובל במדינות האחיות שבהן הוא חי? (הכותב מתעלם מכך שבארצו, לבנון, חיי הפליטים הפלשתינים הם קשים ביותר, קשים יותר מאשר בסוריה ובירדן: על-פי החוק בלבנון, פליט פלשתיני אינו מורשה לעסוק בעשרות מקצועות, אסור לו לרכוש נדל"ן ולפתוח עסק, ואין לו זכויות אזרח, ביטוח רפואי וזכות לחינוך מטעם המדינה) הו הערבים, היכן אתם כשהאויב הציוני בולע את ירושלים כמעט לגמרי ואינו פוחד, הואיל והאחראים הערבים נמצאים בתנומה עמוקה? המוזר הוא ששתיקתם אינה בשל תנומתם אלא כיוון שכמה מהם השליכו את עצמם אל תוך חיקה של הפוליטיקה האמריקנית, הנוטה באופן חמור לצד האויב "הישראלי" (המרכאות במקור) בכל מה שקשור לבעיה הלאומית המרכזית של הערבים - בעיית פלשתין.

הו הערבים! מדוע אינכם מעלים את קולכם ברמה מול פניה של "ישראל" - לגנותה, להוקיעה ולמחות נגדה, כשמאחוריה הממשלים האמריקני, הבריטי והצרפתי? היכן הוא הנשק שאתם מגנים בו על עצמכם? איפה נשק הנפט והגז? (תזכורת לחרם הנפט שעליו הכריז העולם הערבי בשנת 1973 ושכתוצאה ממנו עלו מחיריו באופן ניכר) היכן נשק היחסים עם המעצמות המשפיעות? היכן הוא קולכם באו"ם ובמיוחד במועצת הביטחון? היכן הוא נשק יחסיכם עם המדינות האיסלאמיות (טורקיה למשל) ושאר המדינות המתפתחות? מדוע אינכם מציגים נשק זה במעגלים הבינלאומיים כאות תמיכה בפלשתין? היכן הוא נשק המסחר שלכם עם המדינות המשפיעות? מדוע אינכם מושכים ומרפים את החבל עם מדינות אלה על-פי תכתיבי בעיית פלשתין?

היכן אתם, המנהיגים הערבים? יש לנו הזכות לפנות בדברים אל הריבונים הערבים כדי שייטיבו את דרכם. אנו, בני עמם, לא שכחנו את פלשתין ולעולם לא נשכח אותה, כל עוד בעייתה תלויה בזרמי האוויר הבינלאומיים המנוגדים לאינטרס הפלשתיני, ולכן גם מנוגדים לאינטרס הערבי. העמים הערביים אינם מסוגלים להביע את ייסוריהם וכאביהם, ואפילו לא את תקוותיהם, שכן עמים אלה חיים באווירת עריצות, רחוקים מחירות ומדמוקרטיה, וסופגים את מהלומות השוט של התליין המתקרא "ריבון". מדוע הפרלמנטים אינם מזיזים אצבע במקומות שבהם הם נמצאים? מה שוות בחירות דמוקרטיות וחופשיות בצילו של משטר, השולט בכל פרטי החיים הציבוריים וכופה את רצונו על החברה? היכן הוא רצון העם בחברות שבהן אסור לאזרח לשמוע קול שאינו קולה של התקשורת הרשמית? (הכותב "שכח" שמזה 14 שנה חשוף האזרח הערבי לתקשורת לוויינית, אשר פרצה את גבולות הצנזורה הרשמית במדינתו, ושומע הרבה ביקורת על השלטון בארצו) היכן הוא קולן האמיתי של חברות, שבהן האופוזיציה הוצאה להורג ואין קול הגובר על קולו של השלטון?

היכן אתם, הערבים? אין מי שמלכד אתכם באותם משטרים אשר דבר אינו מעניין אותם מלבד שימור השלטון? היכן הוא קולכם התומך בבעיית פלשתין אשר לה התחייבנו שתהיה בעייתם המרכזית של הערבים ללא תחרות? אנו יודעים שקולכם מושתק בכוח על-ידי אלה השולטים על עורקי החיים בארצותיכם, ועל-ידי אלה שאינם מעוניינים כי יישמע קול חופשי שירעיד את כיסאותיהם. קולכם, אחינו, מדוכא בעוד שקולם של מנהיגיכם אינו קיים כלל, כי הם נשענים על מגמותיהן של המעצמות, הרואות את האינטרסים הפרטיים שלהן כחלק מהאינטרסים של התנועה הציונית העולמית. אחינו בכל רחבי המולדת הערבית, אנו יודעים שליבכם ונפשכם נוטים אל בעיית פלשתין, אך אין לכם דרך לכפות את רצונכם זה על מי שהשתלט על ההחלטות בחברות שלכם. לכן אני פונה במכתב זה אל המנהיגים הערבים, אשר אני מקווה כי יחזרו ויאמצו אל ליבם את הבעיה המרכזית של הערבים.

מצבם הכללי של הערבים משרת את האויב הציוני העושק. מכאן נובע הפירוד השולט ביחסים בין הערבים. בעבר היו מדינות ערב מלוכדות ברגשותיהן ובעמדותיהן, כאשר הייתה עמדה אחת בנוגע לפלשתין. אך המבט הממוקד בפלשתין התפזר, כאשר החלו להתפזר עמדות המדינות הערביות ונאמנויותיהן ברמה הבינלאומית. מרבית הריבונים הערבים נצמדים לבריתות עם המעצמה ארה"ב, המאמצת מדיניות ואפילו אסטרטגיה הנוטה לחלוטין לטובת ישראל, וכי מה ניתן לצפות ממדינות ערביות הרואות את פלשתין מנקודת המבט האמריקנית? זוהי כנראה נקודת היסוד בהזנחה הערבית שפגעה בבעייתם של הערבים.

אין לנו ברירה אלא להרים קולנו ברמה ולקרוא קריאה גורלית למשטרים הערביים להתעורר כדי לראות את האינטרס הערבי העליון. אנו קוראים למנהיגים הערבים ללכד את שורותיהם, כדי לעמוד בפני הסכנה הגלומה באתגרים שמציבים הציונים בפני הגורל הערבי. אני קוראים לערבים להתאחד לנוכח המשבר הניצב בפני האומה הערבית, בשל התעקשות האויב הציוני לבלוע את ירושלים ולזרוע התנחלויות בכל מקום בפלשתין, מבלי לתת דין וחשבון לאף אחד. אני משביע אתכם בילדיכם, הו אחים ערבים, שתלכדו את שורותיכם אל מול פני התוקפנות הציונית המזוויעה. רגע זה הוא הרגע המתאים להציג את ארסנל הנשק הפוליטי שלכם, שבכוחו להגן על הגורל הערבי (מה עם ארסנל הנשק האמיתי? מדוע הכותב אינו מזכיר גם אותו? כנראה שמדינת הייחוס שלו - סוריה - אינה מעוניינת כיום בחידוש הלוחמה עם ישראל). אנו קוראים למנהיגי הערבים להקפיד על כך, שצעדיהם הפוליטיים והאסטרטגיים יעלו בקנה אחד עם הרצון האמיתי של עמיהם, ושרצון זה יתגבש באמצעות פעילות פוליטית אמיתית. האם יצליחו הערבים להביע ביחד את התנגדותם למשהו? האם אנו יכולים להיות רגועים בנוגע לגורלנו הלאומי?

תקוותנו היא שתתכנס בדחיפות ועידת פסגה ערבית, שתוקדש לדיונים בהתפתחויות הקשורות לפלשתין, ושיובעו בה עמדות נחרצות.

אין נביא בעירו

במאמר קודם צפינו כי ביום ראשון השבוע יפרצו פרעות ברחובות אירן, שכן ביום זה - יום העאשורא - מציינים השיעים את האבל על רצח מנהיגם אלחוסיין בן עלי בידי השלטון הסוני, שאירע לפני 1,330 שנה. המהומות נגד השלטון נמשכו מספר ימים ונהרגו בהן עשרות מפגינים. האווירה באירן מתחממת, ולהמונים יש תחושה שהם מסוגלים להביא לשינוי ולסילוק שלטון האייתוללות. בעתיד הקרוב יהיו באירן עוד ימי ציון, דוגמת יום ה-40 למות איאתוללה מונתזרי, מנהיגה הרוחני של האופוזיציה שמת לפני שבועיים, ציון היום ה-40 למותו של חוסיין בן עלי ויום המהפכה האיסלאמית. בכולם צפויות הפגנות, והאלימות רק הולכת וגוברת. הלחץ בקרב האליטה השלטת הולך ומתגבר, וכך הולך ומתקרב היום שבו תקרוס ממלכת הרשע האירנית לתוך עצמה, בדם ואש ותמרות עשן. חבל שהדבר יבוא על חשבון קורבנות האלימות המסכנים של האייתוללות, אך נראה כי חירות מושגת רק במקום שהציבור מוכן לשלם את מחירה. גם חירותו של העם היושב בציון לא הושגה בחינם, אלא נקנתה בדמם היקר של בניו ושל בנותיו.

בדיחה עצובה

צודק אלחוס בקביעתו בדבר התנומה העמוקה בה שרויה האחדות הערבית, אבל טועה באשר לסיבתה. נראה כי העולם הערבי גילה כבר מזמן, שהבעיה האמיתית שלו אינה ישראל. נכון שישראל אינה אהובה ואפילו אינה רצויה בעולם הערבי, אך בעיותיו הפנימיות גדולות בהרבה אפילו מן הכיבוש הציוני בארץ ישראל. העוני, האבטלה, השחיתות, הבזבוז, הבערות, האדישות, האלימות, הקנאות, השבטיות - כל אלו חמורים בהרבה מבעיית פלשתין

עד כאן מאמרו של סלים אלחוס. נראה כי הערבי הממוצע קרא את המאמר הזה פעמיים, רק כדי לוודא שהוא כתוב ברצינות ולא כבדיחה עצובה. המילים והביטויים המופיעים בו כבר מזמן הוצאו לפנסיה, והמציאות כפתה את עצמה אפילו על לשון העיתונות. מי שבעולם הערבי מדבר עדיין על "אחדות השורה הערבית" נשמע כמו אותם חיילים יפניים, שהתגלו באיי האוקיינוס השקט עשרות שנים לאחר תום מלחמת העולם השנייה, כשהם עדיין לבושים מדים בלויים, אוחזים בנשק חלוד בידיים רועדות מפרקינסון ומשוכנעים שהמלחמה עדיין נמשכת.

אבל מה שחמור יותר בדברי סלים אלחוס הוא התעלמותו המוחלטת משתי הבעיות העיקריות שמהן סובלת סוגיית פלשתין. הבעיה הראשונה היא לא הפירוד הערבי אלא הפירוד הפלשתיני. אין כיום "פלשתין" אחת, אלא שתיים אם לא שלוש: יש "פלשתין" של אש"ף, המוכן לבוא בפשרה היסטורית עם מדינת ישראל ולהקים את מדינת "פלשתין" בגדה המערבית וברצועת עזה; יש "פלשתין" של תנועת חמאס שאינה מוכנה להכיר בישראל בכל דרך ואופן, ומחויבת לג'יהאד עד לשחרור כל פלשתין מהים עד הירדן, ויש "פלשתין" של אזרחי ישראל הערבים, שהיא אומנם מולדתם אך לא חלק ממדינתם. מדוע אין הדובר פונה אל הפלשתינים שיאחדו את שורותיהם בטרם יקרא למנהיגים הערבים לעשות זאת? מה משמעותה של אחדות ערבית בעניין פלשתין, כאשר הפלשתינים עצמם מפורדים ומפוררים בבעייתם שלהם?

הבעיה השנייה במאמרו של אלחוס היא התעלמותו המוחלטת מן הכוח המשפיע ביותר כיום על הבעיה הפלשתינית: אירן. מצד אחד היא זו התומכת בחמאס ומפוררת את אחדות השורה הפלשתינית, ומצד שני, בהתנהלותה בעניין הגרעיני ובתמיכתה בארגוני טרור אנטי-ממסדיים ברחבי העולם הערבי היא כה מדאיגה את מנהיגי מדינות ערב, שהם הסיטו את בעיית פלשתין אל ירכתי סדר היום הפוליטי שלהם. הם אפילו מוכנים לשתף פעולה עם "השטן הקטן" (ישראל), שלא לדבר על "השטן הגדול" (ארה"ב), כדי לבלום את לפיתת זרועותיו של התמנון האירני ההולכת ומתהדקת סביב צוואריהם. הוא גם מתעלם מכך שסוריה, ששליטה ודאי יאהב לקרוא את המאמר, היא הגשר שעליו פוסעת אירן את תוככי המולדת הערבית ומפוררת אותה לקואליציית מדינות התומכות בה ולאופוזיציית מדינות המתנגדות לה.

ואם פוליטיקאי ותיק ומנוסה כמו סלים אלחוס כותב מאמר כה תלוש מן המציאות המזרח תיכונית של היום, מה כבר ניתן לצפות מאנשי מדינה בעולם הערבי, שניסיונם ומומחיותם קטנים משלו? אכן, צודק אלחוס בקביעתו בדבר התנומה העמוקה בה שרויה האחדות הערבית, אבל טועה באשר לסיבתה. נראה כי העולם הערבי גילה כבר מזמן, שהבעיה האמיתית שלו אינה ישראל. נכון שישראל אינה אהובה ואפילו אינה רצויה בעולם הערבי, אך בעיותיו הפנימיות גדולות בהרבה אפילו מן הכיבוש הציוני בארץ ישראל. העוני, האבטלה, השחיתות, הבזבוז, הבערות, האדישות, האלימות, הקנאות, השבטיות - כל אלו חמורים בהרבה מבעיית פלשתין. ואם תתנדב ישראל להתנדף מהמפה, האם תיפתר בעיה אחת מכל אלו? האומה הערבית מיואשת מהמצב, בשל בִּיצת הבעיות העמוקה שבה היא שקועה, בעוד צופה במנהיגיה הדואגים לכיסאותיהם ולשרידותם יותר מאשר לעמיהם ולרווחתם. הייאוש אינו ברמת ההנהגה אלא ברמת האדם הפשוט, המסכן, המדוכא, המתגורר באשפתות, מחפש אוכל בזבל ומנסה להביא קצת רווחה למשפחתו הענייה.

אלחוס - איש האליטה הלבנונית הנוצצת והמושחתת - שוכח את המסכנים הללו, שהם הבעיה העיקרית, האמיתית, של העולם הערבי. הם המראה האמיתית שבה הוא מסרב להביט. קל לו יותר לדבר על פלשתין, אך את החטוטרת על גבו הוא אינו רואה, ואפילו אינו מחפש במראה: רק לאחרונה הכשירה ממשלתו את הימצאות הנשק בידי חיזבאללה, ובכך אישרה את קץ ריבונותה על אדמתה. היא אינה ריבונית על צבא ה"התנגדות", שבכוחו להכניס את לבנון למלחמה בלא כל החלטה על כך מצידה. היש בעיה גדולה מזו? האמנם פלשתין היא בעיית הלבנונים או שמא חיזבאללה ואירן שמאחוריו?

האם לדעת סלים אלחוס, המצב המדורדר בעירק והמראות המזוויעים של פיגועים כמעט יומיומיים בערי ארץ הנהריים - גם הם פחותים בחומרתם מ"בעיית פלשתין"? כיצד מצפה הפוליטיקאי המנוסה, שהאומה הערבית תתאחד מול בעיית פלשתין, כאשר אין היא מסוגלת להתאחד בעניינים חמורים ודחופים הרבה יותר, כמו רצח העם המתנהל כבר שנים בחבל דרפור בסודן, מלחמת האזרחים בתימן, השתוללות הטרור בעירק וכיבוש לבנון בידי צבא אירן (חיזבאללה)? מה גורם לו לחשוב, שחוסר האונים הקולקטיבי הערבי מול אירן יהפוך לפעלתנות קולקטיבית מול ישראל, המציבה לעולם הערבי איום קטן בהרבה מהאיום האירני?

הבעיה האמיתית של מדינות ערב היא אפוא הדיאגנוזה, או אבחון המחלה, שכן אם אינך מגדיר היטב את בעייתך, אינך יודע מהי ואינך מכיר את מקורה ואת תהליך התפתחותה - איך תפעל נגדה? קל מאוד לומר כי הבעיה היא ישראל, אמריקה, המערב, האימפריאליזם ושאר תירוצים נבובים, שאיש אינו מאמין בהם ברצינות. קשה מאוד לעשות חשבון נפש ציבורי ולומר את האמת: כן, אנו אחראים לבעיות הכרוניות של חברתנו, ואנו - אנשי האליטות המושחתות השולטות בכל מדינות העולם הערבי - אנו אלה שצריכים לתת את הדין על המצב העגום של מדינותינו, ואם נצא חייבים בדין, לפנות את כס השררה שאליו נדבקנו.

סלים אלחוס מתעלם מעניינים הללו, כדי שלא להרגיז יתר על המידה את שליטי דמשק, טהרן ודאחיה (ביירות). אולם, כאשר מדינאי ערבי ברמתו ובמשקלו של סלים אלחוס מכסה על הבעיות האמיתיות של האומה הערבית ומסתיר אותן באמצעות עניין שולי למדי הנקרא "פלשתין", מה לו כי ילין על תנומתה של "האומה הערבית"? שהרי הוא אשם לא פחות מעמיתיו במצב העגום שאליו הגיעה אומה זו, שאחרים - דוברי פרסית, טורקית, אנגלית, צרפתית ואפילו עברית - קובעים עבורה את גורלה על-פי ראות עיניהם.

פורסם במקור באתר מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  03/01/2010   |   עודכן:  05/01/2010
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"הו הערבים, היכן אתם?"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חגי
3/01/10 20:47
2
הניה
4/01/10 21:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הידיעה שפורסמה בימים האחרונים לא מטרידה מן הסתם את מנוחתם של גולשי "העין השביעית". אחרי הכל, לא מדובר בהסרת תוכנית חדשות או תחקירים או הפקה רצינית אחרת. מדובר בסך-הכל בהורדה מהמרקע של שתי אופרות סבון, "ימי חיינו" ו"צעירים חסרי מנוח".
03/01/2010  |  כרמית גיא  |   מאמרים
ועידת קופנהגן נכשלה וטוב שכך. היא נכשלה כמו כל 14 ועידות האקלים הקודמות שהסתיימו גם הן בהצהרות סתמיות ובנאומים על "יעדים" לעתיד הרחוק. נאומו הקצר של נשיא המדינה, שמעון פרס, בקופנהגן הוא דוגמה מייצגת למילים שנשפכו שם. פרס הודיע חגיגית כי מדינת ישראל תצמצם עד שנת 2020 את העלייה המתוכננת בפליטות דו-תחמוצת הפחמן ב-20%. כלומר, בישראל תהיה עלייה בפליטה, אבל פחות מהצפוי... עכשיו לך תבדוק את ה"צפוי" (שאפשר להגדירו כרצוננו...) ואחר כך את העלייה בפועל בעוד 11 שנים ותשווה. מי יזכור מה פרס אמר... הצהרת שמעון פרס ריקה מכל בסיס כמו זו של סוחר שמעלה השבוע מחירים כדי שיוכל בשבוע הבא להכריז על מבצע הנחות.
03/01/2010  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
עֵדר עֵדר
03/01/2010  |  ציפי לידר  |   מאמרים
וַיָּקָם מֶלֶךְ-חָדָשׁ, עַל-מִצְרָיִם, אֲשֶׁר לֹא-יָדַע, אֶת-יוֹסֵף... וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ מִצְרַיִם, לַמְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת, אֲשֶׁר שֵׁם הָאַחַת שִׁפְרָה, וְשֵׁם הַשֵּׁנִית פּוּעָה. וַיֹּאמֶר, בְּיַלֶּדְכֶן אֶת-הָעִבְרִיּוֹת, וּרְאִיתֶן, עַל-הָאָבְנָיִם: אִם-בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ, וְאִם-בַּת הִוא וָחָיָה.
03/01/2010  |  מני ישי  |   מאמרים
שנת 2009 תיזכר כשנה שבה נכתב דוח הנאצה "דוח גולדסטון", שמטרתו הסמויה היא למנוע מישראל את הזכות להגן על עצמה. באופן אירוני, מחבר הדוח הוא היהודי של הפריץ ריצ'ארד גולדסטון (גולדשטיין), שבדומה למומרים מימי הביניים, תפקידו לחפש את ההוכחות לאשמת היהודים. בימי הביניים היו מומרי דת והיום יש מומרי לאום.
03/01/2010  |  בלפור חקק  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
התנגשויות בטהרן: בהרוגים - אחיינו של מוסבי  /  מאיה שני
מהומות בקום ובביתו של האייתולה מונתזרי  /  מאיה שני
חרירי נפגש עם אסד - ברית נגד ישראל?  /  עידן יוסף
קיר הברזל  /  אורי אבנרי
האם הטרור חוזר לארה"ב?  /  יורם שויצר
ותודה לחמאס על שעשה למעני  /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אינני זקוק למסקנות ועדת החקירה    הבנתי את מה שלא יכולתי להאמין שאכן יכול היה להתרחש    התועמלנים ומנמיכי רוח האומה, מאמינים שתגובה באירן או מלחמה בעזה נועדו לשמר את שלטונו, שרידותו ...
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il