|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

געגועי לאולמרט

ראש הממשלה לשעבר אולמרט היה אחד המבוקרים ביותר, אך זאת משום שהיה לו אומץ לעשות את ביבי מבקרים פחות כי ביבי אינו יכול לקבל החלטות אמיצות
09/01/2010  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   יומני בר-און   |   תגובות
נכון שהוא קיבל החלטות בפזיזות, אך לפחות הוא קיבל החלטות. זה הרבה יותר ממה שביבי יכול לעשות [AP]

אי הפופולריות הרבה של אולמרט היוותה במידה מסוימת פונקציה של האומץ שלו לנקוט צעדים, הן במישור המלחמה והן במישור השלום – בשני הכיוונים האלו הוא הלך עד הסוף ועל כך זכה לקיתונות של ביקורת. סביר להניח כי ביקורת חריפה כמו זו שנפלה על ראשו של אולמרט לאחר מלחמת לבנון השניה לא תפול על ראשו של ביבי, מן הסיבה שביבי טוב בלא לעשות כלום, בדיוק מן הטעם שהוא לא רוצה להיות מבוקר.

משחקי תפקידים
ענבל בר-און
ביבי אינו יכול להחליט בנוגע לגולן, הפלשתינים או שליט * את ההחלטה הוא מגלגל לפתחנו * אחרי ששילח בנו, כמובן, את השוטים והעקרבים של תוכנית ויסקונסין * הטור של ענבל בר-און (4) * עבדים נהיה (9)
לרשימה המלאה

מה על ישראל (לא) לעשות בעזה
ענבל בר-און
מדברים על מבצע צבאי צפוי בעזה, ובו בזמן דנים בדוח וינוגרד אשר דן ב"כיצד פעל הצבא" ו"כיצד פעל הדרג המדיני בתיאום עם הצבא" תוך התעלמות מן הראיות אשר מוצגות בפנינו קבל עם ועדה בחדשות הימים האחרונים, ולפיהן מה שניתן להשיג בכוח צבאי הוא מוגבל
לרשימה המלאה

הדבר שאני עומדת לכתוב אינו פופולרי במיוחד, אך חרף עננת השחיתות הכבדה אשר רחפה, ועדיין מרחפת, מעל לראשו של אהוד אולמרט, אולמרט היה ראש ממשלה טוב.

כתבה שפורסמה במוסף 'הארץ' לרגל שנה למבצע 'עופרת יצוקה' מתארת תמונה אחת השווה אלף מילים: שני תושבי שדרות, בשנות השלושים לחייהם, מצטיידים בשולחן וכסא מתקפל, בתרמוס קפה, ושמים פעמיהם לגבעה הממוקמת אל מול רצועת עזה. הם מגיעים לשם לא בכדי לצפות בעזה מתפוצצת כנקמה על מטח הקאסמים האחרון, אלא פשוט בכדי לשבת, להתרגע, לשאוף אוויר צח. תיאור ה'חיים חזו למסלולם' משתקף לאורך כל הכתבה. אין כל ספק כי ההרתעה של מבצע 'עופרת יצוקה' עבדה, כמו גם ההרתעה של מלחמת לבנון השניה.

במהלך כל מבצע עופרת יצוקה נשכו הלבנונים שפתיים ולא פתחו נגדנו חזית מצפון. בפעם היחידה שבה נורו קטיושות מצפון במהלך המבצע, דאגו הלבנונים לשוות לקטיושה זו חזות של פליטת-טיל מקרית, אקראית, שלא תשוב על עצמה. אולמרט בוקר ביקורת קלטנית על שתי המלחמות שבהן פתח, אך אם מסתכלים ממעוף הציפור על כל מהלכיו, הן מהלכי השלום והן מהלכי המלחמה, מגלים דפוס ראוי - במקביל להצעות הנסיגה הנדיבות לאבו מאזן (השוטר הטוב), הבהיר אולמרט כי לאחר הנסיגה לגבול בינלאומי מוכר, מי שיעז לתקוף אותנו ממנו, לאחר הנסיגה, יחטוף גם יחטוף (השוטר הרע).

כשאולמרט הלך לשלום עם המתונים, הוא הלך כמעט עד הסוף. להבדיל מנתניהו, הוא היה רציני לגמרי, ולא הססן אשר משחק ג'אגלינג עם הקואליציה הנוקשה שלו מחד, ועם העולם ועם אובמה מאידך, תוך ניסיון להגיע לנוסחת פשרה ביננונית בין הצדדים, כמו פקיד אפור: אולמרט הרחיק לכת בהצעות השלום שלו, אך גם הרחיק לכת בעוצמת המכות המלחמתיות שלו כלפי מי שהעז לתקוף את ישראל לאחר שזו נסוגה.

שני הדפוסים לא סתרו זה את זה אלא היו דפוסים אשר השלימו זה את זה: השלום כמו נועד להכשיר את המלחמה, שכן כאשר פניה של ישראל לסיום הכיבוש, מלחמותיה נתפסות בעיני העולם כמלחמות של הגנה עצמית גרידא, ולא מלחמות של התפשטות טריטוריאלית. המלחמה, מצידה, נועדה להוות רוח גבית לשלום - רק הרתעה חזקה, כפי ש(יש לקוות) מתרחשת הן בעקבות מלחמת לבנון השניה והן בעקבות מבצע 'עופרת יצוקה', היא זו אשר תאפשר נסיגות בטוחות.

אך ורק ידיעת אויבינו כי אם יעזו לתקוף אותנו מגבול בינלאומי מוכר, הם יקבלו גם יקבלו, תאפשר את קיומו של שלום באזור (להבדיל מתפיסתו של גדעון לוי כאילו שתי המלחמות ההרסניות יש לאמר, שבהן פתח אולמרט, עומדות בסתירה לשלום).

עם זאת, אולמרט לא היה ראש ממשלה טוב, כמו שהוא היה טוב יותר ממה שיש לנו עכשיו - מביבי.

בעוד ביבי מהסס, ואינו פונה לשום כיוון, וכל מעייניו נתונות לצמצום הביקורת כלפיו ולמניעת סיטואציה של התפטרות באמצע הקדנציה, תוך שהוא משתדל שלא לעשות כלום מבחינה מדינית, בכדי להימנע מהצבעת אי-אמון מימין או משמאל, אולמרט הלך עד הסוף עם קו מדיני ברור: מלחמה חסרת פשרות באויב אשר תוקף אותנו מקו בינ"ל מוכר אליו נסוגנו, ושלום חסר פשרות עם המתונים. בניגוד לנתניהו, הפשרן הבלתי-נלאה שרק מוצא נוסחאות איזון וכל זאת בכדי שדיירי הכנסת הגדולה לא יעמידו אותו להדחה (הצבעת אי אמון), לאולמרט היה קו מדיני ברור, והוא הלך לפיו. נתניהו שכח כפי הנראה שכאשר לא מקבלים החלטות המציאות מקבלת החלטות עבורך.

נתניהו מתכחש למציאות ולפיה, אם לא ינקוט עמדה ברורה במספר סוגיות כגון סיום הכיבוש כן או לא, מי שינקטו עמדה ברורה בנושא הן מדינות אירופה/ארצות הברית אשר תנסנה להכתיב פתרון, או פשוט, הרחם הערבי והדמוגרפיה הערבית, שפשוט יקבעו לנו פה עובדות בשטח.

אולמרט, אם כן, עלה על נתניהו בתכונה אחת לפחות: יכולת לנקוט צעדים.

אי-הפופולריות הרבה של אולמרט היוותה במידה מסוימת פונקציה של האומץ שלו לנקוט צעדים, הן במישור המלחמה והן במישור השלום - בשני הכיוונים האלו הוא הלך עד הסוף ועל כך זכה לקיתונות של ביקורת. סביר להניח כי ביקורת חריפה כמו זו שנפלה על ראשו של אולמרט לאחר מלחמת לבנון השניה לא תפול על ראשו של ביבי, מן הסיבה שביבי טוב בלא לעשות כלום, בדיוק מן הטעם שהוא לא רוצה להיות מבוקר. טוב ראש ממשלה אשר יש לו אומץ לעשות, ואשר סופג ביקורות חריפות ("כשלונרים הבייתה"), מאשר ראש ממשלה אשר מראש משתדל שלא לעשות כלום, וזאת משום שאין לו את הביצים מהסוג שראש ממשלה זקוק להן, אותן ביצים אשר מאפשרות חסינות נפשית מפני ביקורות קשות.

אולמרט טעה בדבר אחד - הוא לא קידם את ההסברה הישראלית. לו למבצע עופרת יצוקה קדמה הסברה מסיבית אשר מסבירה כי החמאס מבצע פשע מלחמה במשך שמונה שנים תמימות בתושבי שדרות, ספק אם דוח גולדסטון היה כה חד כיווני כפי שהוא נראה כיום.

לו הייתה ממשלת אולמרט משקיעה במסע הסברה מקיף, סביר להניח שלהרתעה של דוח גולדסטון לא היו מצטרפים גינויים כה חד-צדדים וצדקניים (במאמר מוסגר - הביקורת הייתה נראית אחרת לחלוטין לא הייתה שוות משקל לביקורת על החמאס, ולו הייתה חלק מדוח מאוזן).

אך מחדלו של אולמרט לקיים מנגנון הסברה אינו מתמיה.

כמו פוליטיקאים רבים, אולמרט הגיע לאן שהגיע לא בשל כישורים מיוחדים, אלא בשל פוליטיקת מרפקים פנים-מפלגתית מסריחה בקדימה.

צירוף מקרים בצירוף זיעת בית שחי מסריחה של פוליטיקאים בזמן אקט דחיפת המרפקים (קרי, התברגותו של אולמרט כשני לשרון), הוביל אותו אל רשות הממשלה.

צעד כה מתבקש, הסברה מאסיבית בנוסף לצעדי השלום המבורכים ולבצעי עופרת יצוקה/לבנון 2 המתבקשים, לא ננקט על-ידי אולמרט, הגם שצעד שכזה היה יכול להוביל ללחץ בינלאומי על הפלשתינים, להפסיק להחמיץ הזדמנויות, והיה יכול למנוע את הפורמט הכל כך חד-פרצופי של דוח גולדסטון.

אך כאמור, אין לצפות הרבה מראש ממשלה אשר הגיע לאן שהגיע בזכות פוליטיקט-פריירמריז נודפת ריח עז של זעה של "אני ראשון". ובכל זאת, כשצופים בביבי חסר חוט השדרה שכל מעינייו נתונות לשאת חן, לא להרגיז, ולפשר באפרוריות בין רצונות סותרים של גורמים מנוגדים בכדי לצאת 'בסדר', אולמרט, אשר עשה משהו, ולאור קו מאד מסוים, תוך שיש לו את האומץ להסתכן בביקורת, היה עדיף בהרבה.

לכותבת אין כל קשר משפחתי לח"כ רוני בר-און
תאריך:  09/01/2010   |   עודכן:  09/01/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
געגועי לאולמרט
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
9/01/10 15:00
2
המום
9/01/10 15:01
3
אלון ה
9/01/10 17:22
4
בני בנקר
9/01/10 20:56
5
קורא
9/01/10 21:07
6
אליהו חיים
9/01/10 21:42
7
fufi
9/01/10 22:07
8
לפטי שמול
13/01/10 21:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני בטוח שזאת לא רק בעיה אישית שלי. יש בוודאי עוד כמה מאות אלפים המשתייכים למחנה הלאומי-ציוני שרואים את מה שמתרחש בימים האלה בזירה הפוליטית בחרדה רבה מאוד. זאת, משום שבלב רבים מקנן החשש ששוב נחלצים כמה גורמים מודיעיניים, נסתרים מן העין, כדי להכפיש קבוצה גדולה מאוד של אזרחים.
09/01/2010  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
הישגה של רפא"ל בפיתוחו המהיר של פרויקט "כיפת ברזל" ראוי לציון גבוה (בתנאי כמובן שהפיתוח המהיר יהפוך ליישום מבצעי מהיר אף הוא). אך באותה נשימה, ראויה לציון החלטתו של "ההדיוטה" מר עמיר פרץ אשר בשמשו כשר ביטחון היה בעל האומץ והתעוזה המספקת לחרוץ את גורל הפרויקט לחסד בעוד שרי ביטחון אחרים, הצופים נכוחה במשקפות מגולות עיניות, לא השכילו וזאת משך שנים ארוכות של הפגזת ישובי הנגב הדרומי, לצפות את נחיצות פרויקט הגנת שמי ישראל. דווקא החובבן התגלה כאיש כשיר להחלטה בעוד אנשי המקצוע התגלו כחובבנים וחדלי אישים. השאלה מדוע ריטואל זה חוזר על עצמו במקומותינו באין מכהה, ראויה לדיון מיוחד.
09/01/2010  |  אהרון רול  |   מאמרים

08/01/2010  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
"פה זה שייח' מוניס", קבע ח"כ ג'מאל זחאלקה בראיון המתוקשר שנתן לדן מרגלית ולרונן ברגמן, אך מעט לפני שהפטיר כלפי המראיין כי הוא מהגר כאן. מעבר לטונים הצורמים והמעט לא שכיחים בראיונות מסוג זה, בקביעותיו אלה של זחאלקה לא היה כמובן כל חדש. עמיתו אחמד טיבי, כמו אינטלקטואלים ערבים רבים, שבים ומעלים על ראש שמחתם את טענת ההגירה כלפינו; והשיח הפנימי בקרב שדרות רחבות בציבור הערבי בישראל אינו פוסח כידוע על מזכרותיו של עוון 48': שייח' מוניס, סומייל, א-ריש, ג'אמוסין, הכפר סלאמה, סכנאת דנאייטה או סכנאת חמאד (וזה, להווי ידוע, רק בחלק קטן מהגרסה התל אביבית של "גירוש 1948").
08/01/2010  |  ד"ר שאול רוזנפלד  |   מאמרים
"דברים כנים על הציונות - משמעותה של לאומיות יהודית" הוא תרגומי החופשי לכותרת מאמרו באנגלית של מרק וובר, אנטי-ציוני ומכחיש שואה ידוע לשימצה. במאמרו זה קובל המחבר על אי-הבנה רווחת בציבור היהודי והלא-יהודי באשר למשמעות הציונות, הנתפסת כמילה הישראלית ל"פטריוטיזם" ותו לא. תוך התחקות אחר שורשי התנועה הלאומית היהודית, מזהיר וובר ומאיים, כי הציונות אינה דבר כה שגרתי, ולמעשה הינה קיצונית ומהפכנית וחסרת תקדים בדרישותיה ובאופיה.
08/01/2010  |  דני בן-ישי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   יומני בר-און  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבצע עופרת יצוקה  /  מי ומי  
גחמה מטופשת של פקידונים מגלומנים  /  ענבל בר-און
ישראל מבינה רק כוח  /  ענבל בר-און
בקרוב נסריח רחוק  /  ענבל בר-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il