|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

על מחלת העור סבוריאה

סבוריאה הינה מחלה פסיכוסומטית המושפעת מאוד מהמצב הנפשי של הסובל ממנה סבוריאה חזקה יותר בקרב אוכלוסיה לבנה ובאזורים קרים
13/01/2010  |     |   מאמרים   |   תגובות
מחלה פסיכוסומטית [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  טיפוח עור רגיש בעונת המעבר

סבוריאה הינה מחלת העור, המאופיינת באודם, גרד וקשקשת על העור, לרוב מלווה בשמנוניות של העור. הסבוריאה מופיעה באזורים העשירים בבלוטות חלב כמו: הקרקפת, קו השיער, מעל הגבות, בכנפות האף והסנטר, ולעיתים אף על החזה העליון והכתפיים. סבוריאה יכולה להתפשט בכל אזורי הגוף, לרוב מופיעה בקפלי העור.

המילה סבוריאה באה מיוונית: Sebo - סבום. הפרשה טבעית המעניקה לעור את שכבת ההגנה. rrhea - רץ, מתפרץ. כלומר, "הסבום מתפרץ" - עודף הפרשה של הסבום.

הסיבה להתפרצות הסבוריאה אינה חד-משמעית, אך היא נחשבת למחלה פסיכוסומטית. סבוריאה מתפרצת ומחריפה במצבי לחץ, שינויים הורמונליים, ובעונות המעבר - שינויי מזג האוויר.

ישנן 2 אסכולות לגבי הסיבה לסבוריאה:

1. פטרייה שנמצאת על העור באופן קבוע וכשהיא מגרה את בלוטות החלב הסבוריאה מתפרצת.

2. הפטרייה מגיעה בעקבות הפרשה מוגברת של הסבום. הפטריה הינה תופעה משנית והסיבה לשינוי ההפרשות של הסבום היא בגלל שינוי הורמונלי או פיזיולוגי.

האם זו מחלה תורשתית/גנטית או נרכשת?

אין הסכמה עד כמה הסבוריאה הינה מחלה גנטית. אצל אנשים שהוריהם סבלו מסבוריאה, ישנה נטייה לסבול מסבוריאה, אך ייתכן שנטייה זו הינה נטייה התנהגותית (הרגלי אכילה, לחץ וכדומה). זוהי אינה מחלה נרכשת, לאדם יש את הנטייה וצריך טריגר שיגרום לה להתפרץ.

האם ניתן להבריא ממנה? האם ניתן למנוע אותה לחלוטין, אולי לדחות את התפרצותה?


מאחר שזו מחלה כרונית, לא ניתן להבריא מהסבוריאה, אך ניתן לשלוט בה ולמנוע את התפרצותה. זאת על-ידי תזונה נכונה, הורדת הלחץ והמתח, התגוררות במקום עם פחות שינויי מזג אוויר, נטילת תוספי תזונה, שימוש בתכשירי דרמו-קוסמטיקה שונים וכדומה.

על-מנת למנוע את התפרצות הסבוריאה, יש להקפיד על טיפול משולב - מצד אחד טיפול חיצוני ומצד שני פנימי. בטיפול החיצוני, יש להשתמש בתכשירי דרמוקוסמטיקה עדינים המרגיעים את העור ופועלים לאיזון הפרשת הסבום (כמו קרם הלחות סבוקלם שיעילותו הוכחה במחקר קליני בקרב הסובלים מעור אדמומי, מגורה ונוטה להתקלפויות). למניעת סבוריאה לא די בטיפול חיצוני, אלא חשוב גם הטיפול מבפנים - להעניק לעור את הרכיבים הדרושים לו לשמור על בריאותו.

מומלץ לאכול מאכלים המכילים חומצות שומן חיוניות כמו: אבוקדו, טחינה, דגי ים מהים הצפוני (ולא מגידולי בריכות), קטניות ודגנים מלאים, ולצמצם צריכת שומנים מהחי (גבינות שמנות, חמאה, מאכלים מטוגנים, מרגרינות וכו'), מזון מעובד וצבעי מאכל.

בנוסף לתזונה נכונה, יש להקפיד לספק לגוף את הויטמינים, צמחי המרפא והרכיבים הטבעיים להם הוא זקוק בכדי למנוע ולהילחם בסבוריאה: ויטמינים C ,E ,D ובמיוחד ויטמין A וביוטין (נגזרת של ויטמין B) צמחי מרפא ירוקים, תלתן אדום, כורכום, סרפד ואמנון ותמר.

האם יש חידושים בתחום? מה הוא אורח חיים מונע?

  • חידוש בתחום תוספי המזון: המגמה היום הינה ליטול תוספי מזון הבנויים מקומפלקס המכיל את רוב הרכיבים הנחוצים יחד וזאת לעומת העבר בו היו נוטלים כדור נפרד לכל רכיב. דבר זה משפר את נוחות השימוש ומגביר את ההתמדה ובכך האפקטיביות עולה;

  • תוספים וחשיפה לשמש: תוספי המזון משפרים את העמידות של העור בחשיפה לשמש. אותם הרכיבים שגורמים לכך שהעור יהיה פחות רגיש מהווים מעין הגנה מפני השמש הבאה בפנים. כמובן שאין זה תחליף לקרמי ההגנה החיצוניים, אך הם משפרים את רמת ההגנה של הגוף ורמת העמידות לשמש;

  • עונות המעבר והחורף: השינויים במזג האוויר גורמים לסטרס לעור ובכך החרפה במצבים של סבוריאה. השימוש בתוספי מזון הינו פרופילקטי - תוספי המזון, אשר עוזרים בחלוקת התאים ומספקים את החומרים הנחוצים גם לחלוקה וגם להזנה, עוזרים למנוע את הסטרס בעור ואת החרפת הסבוריאה. גם במצב שדלקת כבר התחילה, הם עוזרים לטפל בה;

  • תזונה: בעבר גרסו שתזונה לא משפיעה על מצב העור, אך היום מבינים שהיא משפיעה מאוד. התזונה היום הולכת לכיוון של טבעי, אורגני, raw - לא מבושל או מטוגן. כחלק ממגמה זו, ביצים ועוף אוכלים מתרנגולות חופשיות.

הגורמים המזיקים ביותר במזון הינם

1. "קלוריות ריקות": מזון המכיל ריכוז גבוה של עמילן ואינדקס גליקני גבוה, הגורם לספיגה מהירה ובכך לעלייה בהפרשת האינסולין הגורמת להפרשת הורמונים מעודדי דלקת. למשל: לחם, פסטות, אורז;

2. שומני טראנס: נמצאים במרגרינה, מאפים, מוצרי בצק קפואים ומזונות מטוגנים. שומני הטראנס נשארים במחזור הדם לתקופה ארוכה מכיוון שהגוף לא יכול לפרק אותם ואף גורמים לתאים להיות נוקשים יותר - פוגעים במבנה הממברנות של התאים וגרומים להתבלות התאים.

אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית ותזונה מאוזנת, מוריד את ההרומונים הגורמים ללחץ ומפחית את המתח. היום, המגמה היא שככל שהאוכל הוא יותר טבעי, לא מטוגן ולא מבושל (raw food), כך רמת המתח הנפשי נמוכה יותר.

הקשר בין תזונה, תוספים ואורח חיים למחלה

תזונה בלתי מאוזנת, שלא כוללת את כל אבות המזון (חלבונים, פחמימות ושומנים) ביחס נכון ומיקרו אלמנטים (מינרלים, ויטמינים ופיטונוטריינטים), גורמת לכך שבגוף נוצרת דלקת תת תרפיוטית.

דלקת זו פוגעת בחלוקת התאים ולכן המקומות הראשונים שיפגעו הם אלו בהן חלוקת התאים מהירה כמו העור, הציפורניים, השיער והאפיתל של מערכת העיכול. כמו-כן, כתוצאה מהדלקת שמתפתחת באזורים אלו, ישנו שיבוש בהפרשת הסבום אשר גורם לסבוריאה.

מדוע מומלץ השימוש גם בתוספי תזונה ולא רק מזון

קשה מאוד, ואף כמעט בלתי אפשרי, להרכיב תפריט תזונה מגוון מספיק שיכסה את כל הצרכים שלנו, בכל המיקרו אלמנטים, באותן הכמויות שאנו צריכים לצרוך. כך למשל co Q10 כמעט ולא קיים במזון, וויטמין E קיים במספר סוגי אגוזים, אך הכמות שיש לאכול הינה כמה מאות גרמים של אגוזים והתוספת הקלורית תהיה גבוהה מדי. כך גם אומגה 3 - רוב הדגים שמגדלים היום בתעשיה לא מכילים את שתי חומצות השומן החשובות DHA+EPA.

האוכל המוכן אותו אנו צורכים, האוכל הקפוא, המובשל והמטוגן - יש בהם הרבה פחות ויטמינים ומינרלים. רוב האנזימים והנוטריאנטים נהרסים. לכן בעולם של היום, קשה מאוד לקבל מהמזון בלבד את כל מרכיבי התזונה הנחוצים לתפקוד היומיומי.
יש לשמור על תזונה כמה שיותר טבעית וליטול את אותם התוספים שצריך.

איזה תוספים ובמה מסייע כל אחד?

יש מגוון רחב מאוד של תוספי מזון שניתן להמליץ עליהם. נחלק אותם למספר קבוצות:

  • אנטי אוקסיטדנים: מנטרלים את נזקי החמצון בגוף, למשל: ויטמין E ,A, קליפת אורן צרפתית (Pycnogenol) ,(CO Q10), תמצית ורד בר (העשירה בויטמין C);

  • חומרים שעושים דה-טוקסיפיקציה: עוזרים לסלק רעלים מהגוף, למשל: צמח השינן (Taraxacum), תלתן אדום, סירפד ושן הארי (Dandelion);

  • אנטי דלקתיים: מטפלים בכל דלקות העור המלוות סבוריאה. למשל: כורכום ואבץ.

בנוסף לתוספים אלו מומלץ לצרוך מולטי ויטמין טבעי כללי, ואומגה 3 (EPA+DHA).

במידה ונרכז מוצר טיפוח/טיפולי המכיל את התוסף (לדוגמה ויטמין E), האם זה חלופה לצריכת תוסף תזונה?


לא. חדירה של ויטמינים ומינרלים דרך העור היא חלשה מאוד ומגיעה רק לשכבת העור העליונה (אפידרמיס). כדי לספק חומרים לשכבות העור העמוקות (דרמיס), הדרך הטובה ביותר היא דרך תוספי מזון או תזונה אשר תוך דקות מגיעים ממערכת העיכול לשכבות העור העמוקות. מכיוון שתוספי תזונה מגיעים לדרמיס אבל לא לאפידרמיס, הטיפול הנכון ישלב קרם מבחוץ ותוספי מזון מבפנים.

מה פרופיל החולה הממוצע
גיל, מין, מקדם נפשי (לחץ) וכדומה
▪ ▪ ▪

הסבוריאה נפוצה בקרב 10%-5% מהאולכוסיה, שכיחה אצל גברים יותר מאשר נשים. הסבוריאה יכולה להופיע בכל הגילאים, אם כי בגילאי 35-30 ישנה עלייה במקרי הסבוריאה.

סבוריאה בקרב תינוקות נפוצה מאוד ומופיעה כבר בימים הראשונים אחרי הלידה. בתינוקות מופיעה לרוב על הפנים, על הקרפקפת (cradle cap) ומאחורי האוזן.

סבוריאה חזקה יותר בקרב אוכלוסיה לבנה ובאזורים קרים. נמצא גם שבקרב אוכלוסיות הסובלות ממחלות קשות, אחוז הסבוריאה בהן גבוה. כך למשל בקרב חולי איידס ופרקינסון אחוז הסובלים מסבוריאה הינו בין 50%-30%. דבר זה מחזק את ההנחה שסבוריאה הינה מחלה פסיכוסומטית ומושפעת מאוד מהמצב הנפשי של הסובל ממנה.

הסבוריאה הינה מחלה כרונית, כלומר לאחר שהופיעה פעם אחת היא נשארת לכל החיים. מספר ההתפרצויות שלה משתנה מאדם לאדם ויכולה להתפרץ כל כמה ימים, חודשים או שנים.

מחבר המאמר הינו רוקח מחברת סבוקלם
תאריך:  13/01/2010   |   עודכן:  13/01/2010
הרמן וויס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אף שקולו הנוזף של סגן שר החוץ, דני איילון, נשמע ברמה - הידיים הן ידי אדוניו, אביגדור ליברמן. זה האחרון נושא, אומנם, בתואר הנכבד של שר-חוץ - אלא שלמראית-עין בלבד. שהרי לאיש המופקד על מערכת-יחסים בינלאומית רגישה כל-כך - אין אפילו מושג ירוק בדרך-ארץ דיפלומטית, שאם לא כן לא היה יורד לשפל המדרגה שאליו ירדו הטורקים עצמם. בדרכו הנלוזה רק שיחק ליברמן לידיהם של אלה, ברמה הכי-אינפנטילית, וגרם לכך שגם שגרירנו בטורקיה יוזמן, כקונטרה, למה שקרוי בלשון דיפלומטית "שיחת-הבהרה", ובלשון מעשית - זובור נגדי.
13/01/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
אולי ישראל זקוקה למלחמת אופיום נגד ארה"ב המשעבדת אותנו באופיום הירוק (דולרים)?
13/01/2010  |  פרד כהן-קידר  |   מאמרים
נפל דבר בישראל. זו לא הפעם הראשונה שנחשפה ההוכחה המוחצת באשר להטיה חריפה, חד-צדדית של מערכות על-שלטוניות חתרניות הנתונות בצבת אידיאולוגית קיקיונית. זו הפעם הראשונה שאנו חוזים בעדות מיד ראשונה בסיכול ממוקד של הדמוקרטיה הישראלית. וראה זה פלא, אנו, החרדים לדמותנו בעולם, אנו המחשיבים עצמנו כדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, אנו הם אלו אשר מפנים כתף קרה להוכחות למעשי העוולה הנעשים בשמנו, כלפי עצמנו, מתוך עצמנו, המקעקעים את אושיות קיומנו הדמוקרטיות.
13/01/2010  |  אהרון רול  |   מאמרים
היום בבוקר היה לי יום ממש נחמד. בעודי עורכת סידורים בקרבת מגדלי עזריאלי, חלפה דמות על פני.
12/01/2010  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
בפסק הדין בעניין יעקב לוי (וע' 163/07) שניתן על-ידי ועדת הערר בירושלים נדונה שאלת קביעת שווי הרכישה של נכס משנת 1964, כאשר לא ניתן היה לאתר את הסכם המכר.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il