משרד האוצר, בשיתוף
משרד התחבורה, מקדם שינוי בתקנות שיאפשר להסיע בשבתות וחגים נוסעים באוטובוסים ובמיניבוסים, באמצעות גביית תשלום מכל נוסע. כך עולה מעיון News1 בתוכנית הכלכלית שפורסמה הלילה.
כיום, צו הפיקוח על הסעה מיוחדת קובע כי תשלום בגין הסעה מיוחדת יבוצע על-ידי המזמין תמורת תשלום סכום כולל בעד השימוש בו, ביחס להסעה כולה. משרד האוצר מציע כי הצו יתוקן כך שיבוטלו בו ההוראות באופן שיאפשר גבייה מיותר מגורם אחד (מזמין הנסיעה), בגין נסיעה של נוסע אחד או יותר.
כל זאת, בתנאי שהנסיעה הוזמנה מראש באמצעות מערכת טכנולוגית, ולא עבור ההסעה כולה. כך עולה מטיוטת הצעות החלטה לממשלה בדבר שינויים מבניים שיעלו לדיון במסגרת הדיונים על התוכנית הכלכלית לשנים 2021 ו-2022, שהפיץ (יום ה', 23.7.21) משרד האוצר מעט לפני חצות. משך הזמן (נטו) שניתן להערות הציבור לתזכיר הוא עד 31 ביולי, חמישה ימי עבודה בלבד.
המשמעות היא שמעתה כל נוסע יוכל לשלם עבור נסיעה באמצעות הסעה. הדבר יאפשר לכל דכפין להפעיל הסעות בכל ימות השבוע (כולל בשבת), ולגבות עליהן תשלום. החל ברשויות מקומיות שעד היום הסיעו חינם (כגון נעים בסופ"ש של עיריית ת"א-יפו ורשויות סמוכות וסבבוס ברמת גן), המשך באגודות שיתופיות שהפעילו קווי שירות פיראטיים וגבו תשלום עבורם (כגון שבוס ונוע תנוע) ואף גורמים פרטיים.
הרישיון להסיע יינתן גם לרכב ציבורי שמשמש להסעת שמונה נוסעים ויותר. המפקח על התעבורה לא יקבע את מחיר הנסיעה, אך יוכל להגביל את הרישיון כך שלא יפריע לתחבורה ציבורית סדירה.
מי שעלולים להיפגע מכך מבחינה כלכלית הם בעיקר בעלי המוניות - הן מוניות השירות והן המוניות המיוחדות.
במשרד האוצר נמנעים מלספר כי תיקון החקיקה נועד כדי לאפשר תשלום עבור נסיעות בשבת, וטוענים כי הדבר נועד להקל על העומסים וגודש בכבישים, וכי זוהי דרך נוספת לנצל בצורה יעילה את מספר הנוסעים המשתמש במקטע כביש, באמצעות הגדלת מקדם המילוי קרי, מספר המשתמשים בכל כלי רכב הנע במקטע כביש. על-פי סקרים שערך משרד התחבורה מקדם המילוי הממוצע בשעות העומס בכניסה לערים הגדולות עומד על 1.2 נוסעים ברכב. במשרד מעוניינים בהעלאת מקדם המילוי באמצעות הגדלת היצע השירותים בשוק הסעת הנוסעים בשכר וזאת מבלי להעלות את היצע השירותים להסעת נוסעים הנמצא בסבסוד המדינה.
התיקון המוצע לחוק אינו מחייב שיהיה קשר עסקי או חברי בין הנוסעים או מזמיני הנסיעה. הוא אינו מגביל את הנסיעות הללו לשעות העומס בכבישים ואינו מתייחס לזהות הנוסעים ולגילם או לזהות המזמינים (כגון מעסיקים) ומטרת הנסיעה.