|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מספר המשתתפים היה פי שלושה-ארבעה מהמותר

הפרה קבועה של הוראות הבטיחות במירון

מהנדס הבטיחות, עאמר חלאיילה, הגביל את מספר המשתתפים בהילולה ל-16,819 - אך שנה אחרי שנה העניק אישור לאירוע, למרות שידע מנסיונו שהמספר יהיה גבוה בהרבה טוען ששמע רק ברגע האחרון על ההחלטה שלא להגביל השנה את הכניסה להר
30/09/2021  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   אסון מירון   |   תגובות
חלאיילה (מימין) היום בוועדת נאור [צילום: לע"מ]

מהנדס הבטיחות עאמר חלאיילה התריע במשך שנים על כך שמספר הנוכחים באירועי ל"ג בעומר במירון גדול בהרבה מן המותר, אך התופעה חזרה על עצמה - והוא לא עשה דבר מעבר לכך. כך אישר (יום ה', 30.9.21) חלאיילה בעדותו בפני ועדת מירון. בפועל, חלאיילה המשיך לאשר את האירוע באותן מגבלות, למרות שידע מנסיונו שהתנאים לא ימומשו.

חלאיילה קבע שלכל האתר יכולים להיכנס 16,819 איש, לפי מטר רבוע לאדם על הרצפה ו-75 סמ"ר בטריבונות. הוועדה התקשתה להבין לאלו מתחמים הכוונה; חלאיילה הסביר שהכוונה לשטח בו מבוצעת ההדלקה, ולא כולל המעברים האמורים להיות נקיים מאדם. להערכתו, מספר המשתתפים השנה היה פי שלושה-ארבעה מהמספר המירבי שקבע.

לטענת חלאיילה, סוכם שמספר המשתתפים בהדלקה השנה יהיה 5,000 איש בלבד. היו"ר, מרים נאור: "ולא שמעת כל מיני שרים?". חלאיילה: "רק ביום חמישי אחרי הצהריים [30.4.21, יום האסון] שמעתי שמועות שנותנים לכל עם ישראל לעלות למעלה. בישיבה האחרונה שישבנו דובר שהולכים להגביל את הכמות". חבר הוועדה, שלמה ינאי: "בשלבים מאוד מוקדמים נאמר שהמספר של 3,000 או 10,000 הוא רק לחסידויות, ושלכל עם ישראל לא יהיו הגבלות". חלאיילה: "לא שמעתי על זה".

"בטח העתקת את זה משנה קודמת"

נאור שאלה את חלאיילה כיצד הוא רואה את תפקידו. תשובתו: "אני בודק את המקום, ואם הוא עומד בדרישות התקנות - אני קובע את התנאים שלי, שאחד מהם הוא מספר הקהל, ומעביר הלאה. אני לא סופר כמה נכנסו". במסמך הפקת הלקחים משנת 2019 כתב חלאיילה: "שטח ההר אינו יכול להכיל את כמות החוגגים. שיפור: המשך הגדלת המתחמים". בין השאר ציין שם, כי "הנושא ידוע ומוכר למשרד התיירות", ונאור העירה: "בטח העתקת את זה משנה קודמת, כי משרד התיירות שנים לא שם. מי בעיניך מנהל האירוע?". חלאיילה: "אני עובד מול המרכז למקומות הקדושים". נאור: "והם בעיניך מנהל טוב?". חלאיילה: "לא".

נאור הקשתה: "אתה רואה שנה אחרי שנה שיש פער בין הכמות המותרת לבין מה שקורה בשטח. איך אתה רואה את חובותיך בעניין הזה? רק להגיד להם 'זה לא בסדר, נו, נו, נו'?". חלאיילה: "ניסיתי כל שנה לשפר כמה שיכולתי. כל פעם היינו משפרים משהו. תפקידי לא לספור כמה אנשים נכנסים, אלא לומר להם מה מותר לעשות". נאור: "ואחר כך שיהיה מה שיהיה". חאליילה: "לא, יש אנשים מעלי שקובעים. יש המקומות הקדושים, המשטרה, מכבי האש".

נאור: "הקונספציה שלך היא שאתה כותב מה שנדרש, ואתה לא אחראי אם הם יעשו או לא יעשו". חלאיילה: "בעיקרון זה נכון. הם אמרו שיטפלו בבעיה הזאת". נאור: "איך?". חלאיילה: "דרך ההסעות". חבר הוועדה, הרב מרדכי קרליץ: "מי אמר לך שיטפלו בבעיה?". חלאיילה: "המשטרה". נאור: "אתה יכול להיות יותר ספציפי?". חאליילה: "כל השוטרים". קרליץ: "שנה-שנה אתה מתריע ושנה-שנה זה עובר". חלאיילה: "כן. אבל השנה אמרו לנו שהולכים על תו ירוק, שיהיו 5,000 איש. את זה אפשר היה לעבור".

"תוריד מהפרק את אשמת האנשים"

נאור שאלה לגבי גשר דב: "אני קצת יותר מבוגרת ממך, וכאשר ירדתי את הירידה הזאת היא נראתה לי תלולה. האם היא תקנית? בדקת את זה אי-פעם?". חלאיילה: "זה המתווה של השטח שם. לא בדקתי ספציפית אם זה תקני או לא תקני". נאור: "ואם מישהו יבוא ויגיד לך שזה לא תקני?". חלאיילה: "אתם מתעקשים על דב". נאור: "אנחנו לא מתעקשים על כלום. אנחנו מנסים להבין מה היה בסדר, מה היה לא בסדר, מה תפקידך בכוח. לא בדקת גם את המדרגות?". חלאיילה: "לא".

נאור: "אחרי האסון לא שאלת את עצמך אם זה בנוי כדין?". חלאיילה: "שאלתי את עצמי על כמות הקהל שנכנסה לשם. אני לא יודע להסביר לך איך זה קרה. אני לא יודע אם זה אשמת האנשים". נאור: "תוריד מהפרק את אשמת האנשים. זה הייתי מציעה להוריד מסדר היום את ההתבטאות הזאת. בכל זאת, לא שאלת את עצמך לאחר מעשה אם לא היית צריך לסגור או להרוס את המעבר הזה?". חלאיילה: "לא. זה מעבר חיוני ליציאת האנשים. אם את סוגרת אותו, תהיה לך בעיה ביציאות החירום".

הרב קרליץ ציין, כי חלאיילה כתב בחוות דעתו שהאתר אינו עומד בתנאי המשטרה לקיום אירוע תחת כיפת השמים, ושמספר יציאות החירום נמוך באופן קיצוני מן הנחוץ. "אז כותבים וזהו?", תהה. חלאיילה השיב, כי בשל כך הגביל את מספר האנשים שיוכלו להיכנס להדלקה. חברי הוועדה היקשו לגבי מספר היציאות והשימוש בהן בפועל; חלאיילה השיב, כי אכן היה צורך ביציאות נוספות - אבל אישר את האירוע לפי המספר שקבע.

"היו מביאים מישהו אחר"

נאור: "חזרנו לאותו פער עם המציאות. אתה כותב ואומר: אני את נפשי הצלתי". חלאיילה: "האחריות היא של מי שמקבל את המסמכים". נאור: "אתה רואה שבמשך שנים זה לא עובד". חלאיילה: "עובדה שב-2019 שום דבר לא קרה. רצינו לעשות עוד יציאות, אבל בגלל הקורונה לא היה תקציב". נאור: "לא היה מקום לומר שזה לא יכול לעבוד ככה?". חלאיילה: "אמרו לי שההדלקה היא ל-5,000 איש, לא שכל עם ישראל מגיע. אני שמעתי על זה רק בדקה ה-90. מי שצריך לקחת אחריות, עומד בכניסה ליישוב, נועל את השערים ושם גדרות, ומגביל את הקהל. ב-2019, 2018, 2017, לא קרה כלום - ברוך ה', מזל".

נאור: "אולי כמעט קרה אסון?". חלאיילה: "אין כזה דבר 'כמעט'. או שקורה אסון או שלא קורה. אם ב-2021 לא היה קורה כלום, לא הייתם דנים בזה, איש לא היה מדבר. כל מה שהייתי כותב, איש לא היה מתייחס. עכשיו אומרים: למה לא עשית. כן עשיתי, התרעתי". נאור: "עלה על דעתך לומר שאתה לא נותן חוות דעת, כאשר אתה רואה מה קורה שנה אחרי שנה?". חלאיילה: "היו יכולים להביא מישהו אחר במקומי". נאור: "עלה על דעתך לא לחתום על האירוע?". חלאיילה: "חתמתי לפי מה שהחוק מאפשר לי".

ינאי ציטט מדוחות חמורים של שורת מהנדסים, אשר הצביעו על הסכנות באתר מירון. הוא שאל מדוע חלאיילה לא קבע, לנוכח חוות דעת אלו, שאין לקיים את האירוע - כאשר בחלק מן המקרים הוא עצמו קבע שקיימים סיכונים; חלאיילה לא נתן תשובה. חלאיילה אישר, כי ידע שעובדים מתגוררים במחסנים המהווים מפגע חמור, וטען שהמשטרה ומכבי האש לא עשו דבר; ינאי תהה, האם היה מסכים שאנשים הקרובים אליו יתגוררו שם. בהמשך הגיב חלאיילה בזלזול כאשר המשיך ינאי לצטט חוות דעת הנדסיות אשר הצביעו על סכנות ניכרות; לדבריו, "תמיד יגידו מה היה לא בסדר".

ינאי: "איך חתמת על תיק [בטיחות] שיש בו מפגעים חמורים של בנייה בלתי חוקית ולא לפי תקנים הנדסיים?". חלאיילה: "עובדה שלא קרה כלום. אנחנו מקפידים על הדברים - חבל על הזמן". ינאי שאל, מדוע לא ציין את ריבוי המשתתפים כסיכון עימו יש להתמודד בהיערכות לקראת השנה הבאה. חלאיילה השיב, כי לא נדרש לעשות זאת. ינאי: "אתה מחויב על-פי דין לעשות סקר סיכונים, וזה סיכון ברור ומובהק, שחוזר כל שנה. למה אתה לא שם את זה כסיכון ברור בדוח שלך?". חלאיילה: "דיברתי על זה במקומות יותר חשובים. אמרתי את זה לאחראים על האירוע". לטענתו, בליל האסון הוא אמר בשטח לקצין משטרה כלשהו - שאת שמו אינו יודע - שמספר הנוכחים גבוה בהרבה מן המותר.

תאריך:  30/09/2021   |   עודכן:  30/09/2021
איתמר לוין
+סכנה גם לאסון ביטחוני המוני במירון
17:55 30/09/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משה ברקוביץ: אין בידוק כלשהו בכניסה לאתר; אם נער יזרוק חזיז - זה אסון נורא, ואני לא מדבר על קטיושה  ▪  טוען שסוגיית מירון הגיעה לשולחנו של נתניהו, שגם הבטיח ב-2011 שהבעיה תיפתר - אך הדבר לא נעשה  ▪  אלכס ויז'ניצר אמר ב-2014, בתגובה לאזהרתה של רגב מפני אסון אפשרי: "לא יהיה אסון, הצדיק שומר"  ▪  אומר שיש צורך בחקיקה שתאפשר למשטרה להגביל את הכניסה להר
(ברקוביץ. "אין רגולציה בכוונת מכוון" [צילום: לע"מ])
+קצין בדימוס: למשטרה הייתה קונספציה שגויה לאירועי מירון
14:38 30/09/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פיני אזרזר, שהיה ממפקדי האירוע, טוען שהמשטרה התמקדה בהגעה להר במקום בוויסות המבקרים בו; אומר שיש קשר בין האסון לבין ההחלטה לקיים השנה את ההדלקות בזו אחר זו ולא במקביל
(אזרזר. לגלוג על מפקד המחוז [צילום: לע"מ])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפרה קבועה של הוראות הבטיחות במירון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אסון מירון
בעת כתיבת שורות אלה ארבעה מחבלים מתוך השישה שברחו, נתפסו. מזל גדול. התודות למשטרת ישראל, לשב"כ ולערנותם של אזרחים מן השורה. כלי התקשורת, במיוחד ערוצי הטלוויזיה, ממלאים זמן שידור ללא הרף. הדיווחים נסמכים על "מקורות" שיש להם אינטרס ברור להציג את עמדתם. פה ושם ישנו עיתונאי המוכן לומר את אשר חייבים לומר בעתות כאלה. עתה מתרכזים בהצלחת התפיסה וממעטים לדבר על המחדל. הביקורת היחידה הנשמעת מפיהם של הפוליטיקאים מסתכמת בהטלת אשמה של אחד על השני, כשאף אחד כמובן לא אשם!!!
השר לביטחון פנים, עמר בר-לב, הצהיר כי ייאבק על-מנת שוועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון לא תבחן רק את הדרג המקצועי, אלא גם את הדרג הפוליטי.
05/09/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
רב-פקד שמואל פיאמנטה, מנהל מחוז צפון, ענף רישוי ואבטחה במשטרת ישראל, אשר היה ממונה על הרישוי והאבטחה של ההילולה במירון בל"ג בעומר האחרון, העיד (יום ד', 01.09.21) בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון שאירע בהילולה וטען כי לא ניתן למנוע צפיפות יתר בהילולה, משום שמדובר במתחם לא מגודר.
01/09/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בהילולת ל"ג בעומר במירון היו באופן קבוע אלפי משתתפים יותר מן המותר על-פי החוק ועל-פי קביעתו של מהנדס הבטיחות. כך העיד (יום ד', 1.9.21) רב-פקד מיכה טובול בפני ועדת נאור. טובול היה ראש ענף אבטחה במחוז הצפון עד ספטמבר 2020 וכיום סגן קצין אגף התנועה במחוז; הוא ייעץ למחליפו, רב-פקד שמעון פיאמנטה, לקראת האירוע הקטלני השנה.
01/09/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
הילולת ל"ג בעומר במירון, בה התרחש האסון, הייתה למעשה בלתי חוקית מבחינת מגבלות הקורונה, משום שהתאפשר בה לפעול בניגוד לתקנות הכלליות - בלא שהוצאו תקנות מחריגות. כך עולה (יום ד', 1.9.21) מעדותו של מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, בפני ועדת נאור. אש היה פרויקטור הקורונה באותה עת. על-פי עדותו, איש לא נקבע כאחראי על האירוע מבחינת מגבלות הקורונה, לכן לא הוצאו תקנות והאירוע התקיים על-פי סיכום של פורום שרים ובכירים שלא הייתה לו סמכות חוקית לאשר חריגה מן התקנות.
01/09/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il