|   15:07:40
דלג
  מוטי היינריך  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

לכולם "מגיע" - אבל בסוף מישהו ישלם

"מדינת רווחה" היא משחק פירמידה של ממשלות: המשתתפים מרוויחים מצירוף קונים חדשים למשחק ולא מפעילות "עסקית" כש"נגמרים" המצטרפים, אי-אפשר עוד לשלם לחברים שמבקשים לממש "רווחים", והעסק מתמוטט
23/01/2010  |   מוטי היינריך   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
הממשלה מחחזרת את חובותיה כאשר היא מנפיקה עוד ועוד אגרות חוב בזמן שהפוליטיקאים רושמים צ'קים ללא כיסוי לבוחר

המערב ה"נאור" זקוק להמוני מצטרפים חדשים, שיקנו איגרות חוב ממשלתיות חדשות, לגלגול משחק הפירמידה. כדי לפתות מצטרפים טריים למשחק, יהיה על הממשלות להגדיל את הריבית המוצעת (ה"תשואה"), כי אחרת "ייגמרו" מהר מדי הקליינטים להרחבת המשחק

מומחים נוהגים לייחס את המשבר הכלכלי, שטרם הסתיים, לנגידי הבנקים המרכזיים שעודדו גידול באשראי, לתאוות הבצע של מנהלים ולהיעדר רגולציה. הם מטילים את האשם בנגזרות פיננסיות יצירתיות, בממשלה הסינית או באזרח האמריקני שחי מעבר ליכולתו. אך הגורמים ה"ידועים" הללו למשבר הם במקרה הטוב הקש ששבר את גב הגמל הכלכלי ויצר משבר זמני - אף אחד מהם אינו הגורם הראשוני לו.

הכלכלה העולמית נמצאת מזה 120 שנה במסלול התנגשות שמואץ עם הזמן. מחזורים של שפל ושגשוג כלכלי בסקטורים שונים הם כנראה חלק מהטבע, כמו החיים והמוות, אבל ב-120 השנים האחרונות מתרחשים אירועים אלה בתוך רכבת שמאיצה אל פי תהום. נוסעי הרכבת מתקשים להבחין במגמה, והם עסוקים בפעילות הכלכלית המתרחשת בתוך הקרונות. עליות או קריסות של בורסות, מיתון או "יציאה ממשבר" ואפילו נדנדת הריבית של הבנקים המרכזיים - כל אלה אינם רלוונטיים. כיוונו הבסיסי של התהליך הוא אל עבר קריסה מוחלטת, וכמעט שלא ניתן לשנותו במסגרת כללי המשחק הדמוקרטי המקובל.

הארכת החיים של המשחק

משחק פירמידה מבוסס על-פי רוב על מכירת מוצר אמיתי, אולם הרווח המובטח למצטרפים אליו – מופרז. המשתתפים מרוויחים מצירוף קונים חדשים למשחק ולא מפעילות "עסקית". בסיס הפירמידה מתרחב – המגויסים החדשים מצרפים קונים נוספים, כדי לתמוך בהכנסותיהם של הוותיקים. כאשר "נגמרים" המצטרפים, אי-אפשר עוד לשלם לחברים שמבקשים לממש "רווחים", והעסק מתמוטט.
"מדינת הרווחה" שהתפתחה במערב היא משחק פירמידה, הצומח על תשתית פגומה במערכת הדמוקרטית: לפוליטיקאים קל מדי לחלק כסף לאזרחים. המודל של "מדינת רווחה" מחייב, באופן בלתי נמנע, מעורבות גדלה והולכת של פוליטיקאים ("המדינה") בכלכלה ובחיי הפרט, וכתוצאה מכך נדרש גידול מתמיד בגיוס הלוואות על-ידי הממשלות, מעבר לסכום הנחוץ לפירעון הלוואות קיימות ל"שחקנים ותיקים". כמו כל משחק פירמידה, קריסת ה"מודל" היא רק שאלה של עיתוי – קרי, אירוע היסטורי מכונן.

לאחר שסדר היום החברתי העניק להם את הרקע האידיאולוגי הדרוש, עיגנו הפוליטיקאים את ההליכים הדמוקרטיים להעברת תקציבים לשם ריצוי המוני הבוחרים. הלחץ להיבחר לקדנציה נוספת מחייב פוליטיקאים להבטיח לבוחרים יותר כסף תמורת פחות עבודה, או אפילו ללא צורך בעבודה כלל. ניתוק הקשר בין הכנסה ובין עבודה הומר ב"זכאות" או ב"זכויות חברתיות" – ממענקי לידה, דרך סבסוד דיור, בריאות וחינוך ועד למשכורות עתק לעובדי נמלים.

כל קבוצת לחץ מאורגנת ומקושרת (לובי) חולבת מן הקופה הציבורית "הטבות" בהתאם לכוחה להזיק או להיטיב עם הפוליטיקאים. ואילו הסמכות שניתנה לפוליטיקאים להתערב בכלכלה מאפשרת הצדקה של כל הזרמת כספים. כיוון שאין דרך להגביל את התחרות על התקציבים רק לטובת "שכבות חלשות", תעשיינים, אוניברסיטאות, עובדי חשמל ונמל, עסקים קטנים, ועסקי ענק ש"גדולים מכדי ליפול" – כולם סוחטים מן הפוליטיקאים חקיקה מפלה ומגוננת או תמיכה תקציבית ישירה, מעבר לתמורה אשר לה היו זוכים בתנאי תחרות חופשית. לכולם "מגיע".

ליישום האידיאולוגיה נדרש סקטור ציבורי שצומח ללא הרף ומעסיק חלק הולך וגדל של כוח העבודה בפעילות שאינה מפיקה ערך כלכלי.

מקורו של המימון לאותה פעילות הוא אך ורק מיסים על העושר שמייצרים אזרחים יצרניים. אין מקור מימון אחר, שהרי ממשלות אינן מייצרות דבר. אלא שיש גבול להיקף המס שהאזרח מוכן לסבול. העלאת מיסים מעבר לאותו גבול תגביר את הסיכון הפוליטי לנבחרים. מחסום זה אמור להיות בלם, המאזן את נטיית הפוליטיקאים להרחבת מעגל הנהנים מ"ארוחות חינם".

כדי להתגבר על המחסום הומצא הכלי שנקרא איגרות חוב ממשלתיות (אג"ח). כאשר ממשלה ממצה את יכולתה הפוליטית לגבות מיסים שנואים נוספים, היא פונה לגייס כסף כהלוואה, באמצעות מכירת אג"ח. ממשלה שמוכרת אג"ח זוכה למענק, שכן פירעון החוב שהיא יצרה יחול בקדנציה של ממשלה אחרת. בעיה שלה. הלוואות חדשות מגויסות כדי לפרוע את הקודמות. מגלגלים. בשלב זה מתחיל משחק הפירמידה. וכיוון שמשחק זה החל כבר מזמן, למעלה משליש מתקציבה של ממשלת ישראל כיום נועד לפירעון חובות העבר. כולנו מבינים מה יקרה למשפחתנו, אם נאמץ מסלול של לקיחת הלוואות חדשות כדי לפרוע את הקודמות – ניצור כדור שלג גדל שיביא לקבורתנו הכלכלית, שהיא סופו של משחק הפירמידה.

שני תהליכים עיקריים מאריכים את חייו של משחק הפירמידה הממשלתי: האחד – פיתוח חידושים טכנולוגיים המגבירים את פריון העבודה, מפחיתים את מספר שעות העבודה ואת כמות חומרי הגלם הנדרשים לייצור מוצרים; השני – הגלובליזציה: התרופפות המשטרים הטוטליטריים באסיה אפשרה צמיחת תעשיה תחרותית בשכר עבודה נמוך יחסית, והוזלת המוצרים העלתה את רמת החיים בעולם והפיקה חסכונות שהושקעו באג"ח של הממשלות – במשחק הפירמידה.

הדפסת כסף - התחמושת החלודה האחרונה

האם הצמיחה בעתיד תביא להפקת די כסף לממשלות – באמצעות מיסוי והנפקת אג"ח חדש – כדי לפרוע את אגרות החוב שמודפסות בקצב גובר? המגמה אינה מעודדת. כל סיבוב דמוקרטי מגדיל את מינון ההבטחות: נשיא ארה"ב, אובמה, מבטיח בריאות "חינם", "הצלת" עסקים ומימון ממשלתי למשכנתאות; בישראל מרחיבים את "זכויות העובדים" וממשיכים "לעודד" את התעשיה ואת הייצוא, המשחק מצריך כסף בכמויות הולכות וגדלות, וספק אם המערכות היצרניות בעולם יעמדו בקצב הצמיחה הנדרש לתדלוק המשך משחק הפירמידה.

החוב הממשלתי האמריקני יצטבר בתוך שש שנים ל-100 אחוז של התוצר השנתי. קל להבחין שתידרש שם צמיחה שנתית ריאלית של 5-3 אחוזים, רק כדי לשלם את הריבית. אבל זהו רק קצה הקרחון. מתחת למים שקוע הר חובות אימתני יותר, שהצטבר הודות למדיניות הרווחה האמריקנית: ההתחייבויות הקיימות של שלוש תוכניות הרווחה הראשיות – ביטוח לאומי, מדיק-קר ומדיק-אייד (שירותי בריאות) – כבר מצטברות לכ-40 טריליון דולר – פי שלושה מערך התמ"ג השנתי של ארה"ב. מדינות המערב האחרות נמצאות במצב דומה. החוב הלאומי היפני נושק ל-180 אחוז מן התמ"ג שם.

המערב ה"נאור" זקוק להמוני מצטרפים חדשים, שיקנו איגרות חוב ממשלתיות חדשות, לגלגול משחק הפירמידה. מהיכן יגיעו ההמונים עם פנקסי הצ'קים? כדי לפתות מצטרפים טריים למשחק, יהיה על הממשלות להגדיל את הריבית המוצעת (ה"תשואה"), כי אחרת "ייגמרו" מהר מדי הקליינטים להרחבת המשחק.

הפסקה אמיתית של משחק הפירמידה (אסטרטגיית "יציאה") משמעותה המעשית היא סוף מדינת הרווחה, כלומר שינוי הסדר העולמי המוכר לנו, המתבסס על מעורבות הממשלות והבנקים המרכזיים בכלכלה.

נראה כי את האסטרטגיה הזו יאמצו הפוליטיקאים בכורח המציאות, אך לא לפני שישתמשו בתחמושת החלודה האחרונה שברשותם – הדפסת כסף. היפר-אינפלציה תחסל את ערכו הריאלי של החוב הממשלתי, תחסל חסכונות של דורות, תשבש את הפעילות הכלכלית ותביא למיתון עמוק ומתמשך.

קשה לחזות את עיתוי האירועים. בדרך ייתכנו "הפתעות" טכנולוגיות או אפילו גילוי מאגר אנרגיה עצום. ייתכנו מחזורים נוספים של "משבר" ו"התאוששות". אך מנגנון ההרס העצמי המובנה במשחק הפירמידה הממשלתי – ודאי.

לאתר מגזין מראה
מוטי היינריך הוא בעל האתר קו ישר המציג מודל כלכלי שונה למדינת ישראל המתבסס על קפיטליזם וחופש.
תאריך:  23/01/2010   |   עודכן:  23/01/2010
מוטי היינריך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לכולם "מגיע" - אבל בסוף מישהו ישלם
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אין הפרדה.
24/01/10 00:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחר רעידת האדמה בהאיטי, שעוצמתה הייתה דרגה 7 בסולם ריכטר, התגייס העולם המערבי לסייע למדינה המוכה, וגם ישראל שלחה את נציגיה עם סיוע רפואי ואספקה. כלי התקשורת מדווחים בתדירות רבה על האסון הנורא, ומסבירים כי זהו גורלן האכזר של האומות העניות - להיפגע באסונות טבע. אולם אין הם מדווחים, כי רעידת האדמה ועשרות אלפי הפצועים וההרוגים שהביאה אינם האסון הנורא ביותר של האיטי, אלא הם תולדה של אסון גדול ומתמשך, עמוק יותר.
23/01/2010  |  בועז ארד  |   מאמרים
מנחם מזוז, מי שמשמש בתפקיד כפול, הן של יועץ משפטי לממשלה והן של ראש מערך התביעה הכללית, מאוד היה רוצה, כנראה, ללכת בדרכם של קודמים לו בתפקיד החשוב הזה, כמו אהרן ברק, מאיר שמגר, יצחק זמיר ואליקים רובינשטיין, שעל יכולותיהם המשפטיות קשה לחלוק, ולהתיישב מיד עם תום כהונתו על אחד מן הכיסאות הכתומים שעליהם יושבים שופטי בית המשפט העליון, אבל עניין זה לא יכול להסתייע עתה; גם משום שמכסת השופטים בערכאה העליונה מלאה כרגע וגם מפאת שהיועץ המשפטי לממשלה מחוייב בתקופת צינון בת שנתיים לפחות.
23/01/2010  |  עו"ד חיים משגב  |   מאמרים
מנחם (מני) מזוז הינו עורך-דין ומשפטן ישראלי אשר בימים אלו מסיים שש שנות כהונה בתפקיד היועץ המשפי לממשלה.
23/01/2010  |  רועי אורן  |   מאמרים
פתאום נזכרו במס עיזבון. וועדה ציבורית [בן-בסט] שבחנה את הנושא המליצה בשנת 2000 על הטלתו ביחס לעיזבונות שהיקפם עולה על שני מיליון ש"ח. מס כזה מוטל בכל ארצות אירופה ובארצות הברית, ומתברר ששם דווקא יודעים כיצד לגבותו. בארצות הברית עניים מרודים כמו ביל גייטס ווורן באפט תמכו חד-משמעית בהטלתו ולא ראו בכך עוול כלשהו. אצלנו בוטל המס בשנת 1981 לאחר שלא הצליחו לגבות באמצעותו סכומים נכרים, ולאחר שלא היו די דרכים לאכיפתו. בשנת 1981 היו גם הרבה פחות עשירים בישראל מאשר כיום.
23/01/2010  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
אלה שבירכו בשעתו ברכת "ברוך שפטרנו" בעקבות הסתלקותם מהחיים הפוליטיים של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, המשנה לראש הממשלה לשעבר חיים רמון והשר לשעבר הרב אריה דרעי, לא העריכו נכון את החיידק הפוליטי הטבוע בדמם של השלושה, ואת נחישותם לשוב בהקדם למרכז העניינים ולמוקד קבלת ההכרעות.
23/01/2010  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
מובארק מפשיל שרוולים  /  מרדכי קידר
פצצה אירנית או הפצצת אירן  /  עמנואל נבון
למה התכוון התסריטאי  /  נחום ויימן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il