|   15:07:40
דלג
  יורם דורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

פרס בגרמניה

65 שנה לאחר השואה האיומה, עומד בפני הפרלמנט הגרמני נשיאה של מדינת אותו עם שהגרמנים חפצו להשמיד בעבר
26/01/2010  |   יורם דורי   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
האודים המוצלים מאש נאלצו, עם הגיעם לארץ המובטחת, להלחם בצבאות ערב אשר ביקשו לחולל פה שואה שניה [בית לוחמי הגטאות]

רק שילוב של מאבק עיקש נגד כל תופעות של גזענות ושנאת ה"אחר" באירופה והחרמה עולמית של מי שמפיץ רעיונות כאלו, תיתן ביטוי נאות לשבועה שהעולם הנאור נטל על עצמו אחרי ה-27 בינואר 1945: Never Again.

ב-27 בינואר, לפני 65 שנים בדיוק, פרצו כוחות הצבא האדום לשערי מחנה המוות באושוויץ- בירקנאו. 7600 יהודים שכבו על דרגשי העץ, גוססים, ספק חיים, ואפילו כוח לשמוח על קץ הסיוט, סוף האימה, לא היה להם. חמש עשרה אלף מבני משפחותיהם שהיו עימם במחנה קפאו למוות בעת שהוצעדו רק תשעה ימים קודם לכן על-ידי הנאצים הנסוגים, תשושים, מורעבים וחולים במחלות קשות, בקור מקפיא ובשלג גבוה, ללא כסות מתאימה לעורם ב"מצעד המוות", הידוע לשמצה, מאושוויץ לתוככי פולין.

65 שנים חלפו מאז נרצחו שליש מבני עמנו על-ידי מכונת ההשמדה הנאצית ושארית הפליטה, אודים מוצלים מאש, הגיעו, לאחר תלאות רבות, למולדתם, והקימו מדינה עצמאית.

65 שנים ושמעון פרס אמור לנאום בעברית לפני חברי הבונדסטאג והבונדסראט בבניין הרייכסטאג כנשיאה של המדינה היהודית - מדינת ישראל המבטאת את הניצחון הגדול של העם היהודי על חיית הטרף הנאצי. לא רק כנשיאה של ישראל יתייצב פרס לפני בית הנבחרים הגרמני, אלא כפה לששה מיליון יהודים שנרצחו, רק בשל יהדותם, ואף כמייצגה של יהדות מפוארת שחייה בגרמניה והוציאה מתוכה גאונים כמנדלסון, ויזל, פרויד, מרקס, ומעל כולם אלברט איינשטיין.

אילו בעשרים ושבעה בינואר 1945 היה מישהו אומר כי יבוא יום ונשיא מדינת ישראל ינאם בבניין הרייכסטאג ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה, הוא היה נחשב לגרוע מהוזה בהקיץ.

מי, ב-1945, היה מאמין כי מתוך אפר השואה תעלה ותצמח - כעוף החול האגדי הקם לתחייה - מדינה יהודית חופשית, ריבונית, דמוקרטית ומשגשגת?

מי, ב-1945, היה מאמין, כי מתוך ההרס המוחלט שהמיט המשטר הנאצי על האומה הגרמנית, תצמח גרמניה חדשה, שוחרת שלום, דמוקרטית, יציבה ומאוחדת - ותחזור ותתפוש את מקומה במשפחת העמים?

אבל כל זה אכן התרחש במציאות, על-אף שזה נראה כמעשי ניסים. ההצלחה היא תוצר פועלם של מליוני אנשים ונשים: יהודים שהיו נחושים בדעתם לא לתת לאידיאולוגיה של שנאה ויותר מכך לאידיאולוגיה של נקמה להביס אותם - וגרמנים שבקבלם על עצמם אחריות מלאה לפשעי הנאצים אפשרו לעמם המובס לבנות חיים חדשים.

שני העמים גם בורכו במנהיגים שידעו לשלב חזון עם כושר עשייה פוליטי, ולהשיג מה שנדמה היה בשעתו כמשימה בלתי אפשרית.

בצד היהודי, היו אלה חזונו ונחישותו של דוד בן-גוריון שאפשרו לעם היהודי לחלץ תעצומות נפש מתוך גיא הצלמוות של השואה: הוא השכיל להוביל את ישראל לעצמאות, לעליית המונים, להתפתחות כלכלית ולהישגים חסרי תקדים בתחומי החינוך והידע, לבנות כוח מגן אפקטיבי ולשמור על ישראל כחברה פתוחה ודמוקרטית.

מן הצד הגרמני, היו אלה שני מדינאים שונים זה מזה, קונראד אדנאואר ווילי בראנד, שהשכילו להבין כי רק אם תתמודד גרמניה ביושר עם זוועות הנאציזם והשואה, ותכיר באחריותה, יוכל עמה לחלץ את עצמו מן התקופה האפילה שלתוכה דרדר הרייך השלישי אותו ואת העולם כולו.

תודות לתעוזתם ולאומץ לבם של מנהיגים אלה - ורבים, רבים אחרים - עלה בידם של גרמנים ויהודים לגשר על התהום הנוראה אשר הפרידה ביניהם בעקבות מלחמת העולם השנייה. בשני הצדדים היה צורך באומץ מוסרי ומדיני לצפות אל העתיד, מבלי לשכוח את מוראות העבר.

אסור לנו להניח לשואה לשמש כמחסום ענק בין העבר לעתיד.

ניצחון הדמוקרטיה ב-1945 לא העלים לחלוטין את הרוחות הרעות שהעלו בזמנם את הנאציזם.

זרמים גזעניים, צפים מפעם לפעם בארצות אירופה ובמקומות אחרים בעולם.

אנו, בישראל, עוקבים בדאגה אחרי תופעות אלו, ומעודדים את המשתתפים במאבק הצודק והנחוש בפשעי שנאה אלו. יש למצוא את האיזון הנכון אשר יאפשר לעקור מיסודן תופעות אלימות אלה מיד עם הופעתן הראשונית, ולא לתת להן להכות שורש תוך שמירה על חופש הדיבור ומניעת עריצות.

תופעה זו אינה מוגבלת לאירופה. באזורנו ראינו בשנים האחרונות כיצד נשיא של מדינה החברה באומות המאוחדות , מוחמד אחמדינג'אד, חוזר שוב ושוב על כך כי השואה לא התרחשה וכי יש למחוק את ישראל ממפת העולם. הצהרות אלו מלוות במאמצים לפיתוח נשק בלתי קונבנציונלי.

תופעה זו של קריאה פומבית לרצח עם, יחד עם נשק להשמדה המונית, יש לעקור מן השורש. את הסכנה שבהתעלמות, בשתיקה ובטמינת הראש בחול, מכירים כולם.

אסור לקהילה הבינלאומית לאפשר לשלטונות באירן להפוך ללעג מאמצים אלו, ועליה לעשות הכל כדי לעצור את הטרוף האירני, המאיים על שלום העולם כולו.

חשוב לציין כי כשם שהכחשת השואה היא עבירה פלילית בגרמניה - ובמדינות אחרות - כך יש לנהוג ולהחרים ולנדות את מי שמביע עמדות אלו ברמה המדינתית. לא יעלה על הדעת מצב שבו היסטוריון המכחיש את השואה בספריו יידון למאסר - ואילו ראש מדינה המכריז על כך שוב ושוב מעל בימות בינלאומיות ייחשב כאורח רצוי בטרקליני מנהיגים בעולם.

דווקא על גרמניה מוטלת חובה להוביל מהלכים בינלאומיים שיהפכו ראשי מדינות מכחישי שואה ל"פרסונה נון גראטה" בכל מדינה דמוקרטית ובכל פורום בינלאומי. גרמניה החדשה מבינה זאת.

רק שילוב של מאבק עיקש נגד כל תופעות של גזענות ושנאת ה"אחר" באירופה והחרמה עולמית של מי שמפיץ רעיונות כאלו, תיתן ביטוי נאות לשבועה שהעולם הנאור נטל על עצמו אחרי ה-27 בינואר 1945: Never Again.

ביום זה, ערב נאומו ההיסטורי של נשיא ישראל בפרלמנט הגרמני לרגל יום השואה הבינלאומי, חשוב להדגיש את המעשה המופלא של הקמת מדינת ישראל. שלוש שנים לאחר השואה הנוראה שפקדה את עמי הקימונו מדינה. 650 אלף יהודים בלבד, אודים מוצלים מאש, מנסים להשתקם, ללא צבא וללא נשק. מיד למחרת הותקפו על-ידי צבאות סדירים של שבע מדינות ערב.

ממשלת גרמניה התייצבה לצידנו וסייעה רבות בהבטחת ביטחוננו, בפיתוח כלכלתנו, ואף בהשגת שלום עם שכנינו. לא פעם ואף לאחרונה הסתייענו בשירותיה הטובים של גרמניה בהחזרת בנינו הביתה משבי האויב (גם בעצם ימים אלו ממשיך מתווך גרמני לדלג הלוך ושוב בין ישראל לעזה כדי להחזיר הביתה את גלעד שליט שנחטף על-ידי אנשי חמאס משטח ישראל אחרי יציאתנו מעזה).

אין יהודי בעולם שיכול למחול, ולא יכול להיות בן תרבות אחד בעולם שיכול לשכוח. אך מבטנו מופנה אל העתיד. אל עולם טוב יותר.

אסיים דברי בסיפור יהודי ששמעתי בעבר מהנשיא פרס ושהגיע לאוזניו באורח בלתי צפוי מכומר שחום עור בדרום אפריקה: הרבי שאל את תלמידיו קושייה מסובכת: מתי נגמר הלילה? ומתי מתחיל היום?

אחד התלמידים השיב "כאשר ניתן להבחין ממרחק בין תיש לבין עז נגמר הלילה" . רעהו החרה, החזיק אחריו, ואמר "כאשר ניתן להבחין בין עץ תאנה לעץ זית מתחיל היום" והרבי שותק.

ביקשו התלמידים מהרב להשיב וזה אמר: כאשר אתה הולך ברחוב ורואה אדם, בין אם יהודי ובין אם גוי, ואומר לו: 'אחי אתה', וכאשר אתה פוסע ורואה אישה, בין שחורה ובין לבנה, ואומר: 'אחותי את', עולה השחר על פני תבל.

תאריך:  26/01/2010   |   עודכן:  26/01/2010
יורם דורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 "הסדר השפה"   "כצאן לטבח"   "נאצים רגילים"   אדולף היטלר (1945-1889)   אורניום   אורניום   אורניום 235   אורניום מועשר   איזוטופ   אריזציה   ביקוע גרעיני   גזירת השחיטה   גזענות   דלק גרעיני   דרוויניזם חברתי   הכור הגרעיני, דארקהובין    המרכז לחקר אנרגיה אטומית, בונאב    המרכז לטכנולוגיה גרעינית, אספהאן    המרכז למחקר גרעיני של טהרן    המתחם הגרעיני, אראכ   הרמן גרינג (1946-1893)   השמדה באמצעות עבודה   כאראג'   כאשר הפצצה נופלת   לאביזן-שיאן    מים כבדים   מכרה האורניום, סגהנד   מנהיגים רוחניים בימי התופת   מסה קריטית   מפעל לייצור "עוגה צהובה", ארדכאן   משפטי נירנברג   מתקן העשרת אורניום, לאשקאר עבד    מתקן טאבה   מתקן להעשרת דלק בפורדו (FFEP)   נשק גרעיני   נתנז   סבון   עוגה צהובה   עלי אכבר סאלחי    עמידה רוחנית   פלוטוניום   פרצ'ין   פשעי מלחמה   ציד יהודים   צנטריפוגות   רוצח מאחורי שולחן כתיבה   רצח רודולף (ישראל) קסטנר   שואה   תחנת הכוח הגרעינית, בושהר  
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרס בגרמניה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליהו חיים
27/01/10 11:00
2
מרקו מחיפה
27/01/10 19:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמו בכל סרט טורקי, כל צד מנסה למשוך לכיוונו, והקולות הצורמים עולים מכל עבר.
26/01/2010  |  ד"ר דויד שוורץ  |   מאמרים
אני מבקשת לשמש כאן פֶּה לאמי בת ה-89, לאישה הודית צעירה המתגוררת בביתה של אמי מזה כשנה, מטפלת בכל צרכיה וגם משמשת לה בת-לוויה, ולבסוף גם לעצמי.
26/01/2010  |  בת-שבע שפירא  |   מאמרים
פרקליט המדינה, לשכת עו"ד, משטרת ישראל ובתי המשפט - לא עושים מספיק לבלום את הכשלים והתופעות הפסולות. התוצאה - הציבור, החפים משפע - הם הקורבנות.
26/01/2010  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
אין דרך יעילה יותר להכיר תרבות חדשה של ארץ מאשר באמצעות האוכל שלה. הניסיון מוכיח כי הכרת המאכלים המאפיינים חברה מסוימת מאפשרת להזדהות עם אנשיה יותר מאשר באמצעות כל היבט אחר של תרבותה.
26/01/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מרגיז לראות כיצד מתקיפים את ראש הממשלה ורעייתו בעניינים שאין בהם יותר מאשר רכילות לשמה. אבל הדבר המרגיז ביותר שאין זה מציק לאיש "הקטן", אשר צורך רכילות יותר ויותר, כאילו אין דבר יותר ראוי להתעמק בו - כמו בתאונות הדרכים, בעיות האין-חינוך, הפשע השולט ומתפשט לתוך מערכות השלטון הישירות והעקיפות, אפילו מכרזים תפורים בכל גופי המשק הענקיים לא מטרידים איש. אבל למען האמת, מדינה שתושביה מבריחים בחסות החוק כמובן את בניה לנכר, או מדינה ששולחת לוחם הנופל בשבי ולפתע, אין אפשרות לשחררו בכל מחיר, כי זה מה שלימדו את אזרחיה המגובשים והמלוכדים, ואשר ממלאים בעקביות בתפילות וגם בהליכות היום את האימרה "כל ישראל חברים" או ערבים זה לזה, אז מה זה חשוב אם יורדים על ראש ממשלה או על בני ביתו? ובכלל, מה? יש להם רגשות? או האם יש להם זכויות שהיו פעם לאזרח "הקטן"???
26/01/2010  |  איתי יהל  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי  
גרמניה ביטלה עסקה עם אירן  /  יפעת גדות
להחריף העיצומים על אירן  /  איציק וולף
סרקוזי: ישראל לא תשב בחיבוק ידיים  /  יואב יצחק
פצצה אירנית או הפצצת אירן  /  עמנואל נבון
הכתובת: ארגון מודיעין של מדינה מודאגת מאוד  /  מרדכי קידר
התמימה חושפת, האירנית נחשפת  /  עפר דרורי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il