יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
אלכס קושניר, הודיע (יום ג', 23.11.21) על דחיית כניסת צווי "מס הפחמן" לתוקף בחודש, כדי לוודא שאין פגיעה של מיסוי יתר בקרב התעשיה והאזרחים.
ח"כ אלכס קושניר אמר בפתח הדיון: "אני חושב שלאף אחד זה לא סוד, וכולנו עדים לתופעה ההולכת וגוברת של מהילת החומרים האלה בדלקים כדי לעקוף את הוראות המס של מדינת ישראל. כולנו יודעים שהדבר מתדלק פשיעה ואירגוני פשיעה. עם זאת אנחנו חייבים להקפיד על 2 עקרונות: אחד גביית מס אמת, ושתיים מניעת עודף מיסוי על התעשיה וגם על הצרכנים. לכן לאור השיחות שקיימתי, אני מבקש לדחות את כניסת הצו לתוקף עד 1.1.22, עד אז נצטרך לעשות עבודה נוספת מול הוועדה ומול הממשלה, כדי לוודא שהעקרונות שציינתי בתחילת דבריי נשמרים, מצד אחד מונעים את התופעות הפסולות, ומצד שני, לא גובים מס עודף".
הצווים שאמורים היו להיכנס לתוקף ב-1.12.21 קובעים מס בלו או מס קנייה על חומרים ממסים, תחליפי דלקים וחומרים נוספים, בדומה למס המוטל על סולר, במטרה לעצור יבוא וייצור של חומרים המשמשים תחליף לסולר, דבר אשר גורם לפגיעה בהכנסות המדינה, לפגיעה בכלי הרכב, לזיהום אויר ולפגיעה בבריאות הציבור. לצד כך, ניתן פטור למפעלי תעשיה רלוונטיים.
המשנה למנהל רשות המיסים,
מירי סביון: "החקיקה מיועדת להילחם בהון השחור, בפשיעה. מדובר בתופעה שמתגברת וגורמת לנזקים גדולים במשק, גם להכנסות ממיסים, גם לכלי רכב, למכונות, ציוד ועוד. התופעה גם גורמת לנזקים סביבתיים מאוד קשים, האחסון של החומרים האסורים באופן פיראטי מהווה סכנה של ממש לציבור. בתופעה של מהילת דלקים מעורבים גורמים עבריינים שמרווחים סכומי עתק על חשבון המדינה, שגם מהווים תחרות לא הוגנת לעסקים לגיטימיים מעולם הדלק. מעבר לפגיעה בקופת המדינה שנאמדת ביותר ממיליארד שקל, מדובר בכספים שמהווים גם הכנסה לאירגוני פשיעה ומשבשים את השוק כולו.
"ההסבר לתופעה נעוץ בכך שדלקים כמו בנזין וסולר ממוסים בבלו ממס קנייה בשיעור של 3 שקל לליטר, יש חומרים דומים בהרכב הכימי בעיקר ממסים ושמני סיכה, שהיו להם שימושים שונים שאינם קשורים לעולם הדלק והם פטורים מבלו. בשנים האחרונות בתופעה שהולכת וגדלה, מוהלים את החומרים האלה, ומייצרים סוג של תחליפי דלקים, והם נמכרים בהרבה מאוד מקומות בהיקפים גדולים, ובהרבה מאוד מקרים מי שרוכש את הדלקים האלה, אינם יודע שהם מהולים.
"בחקיקה מוצעת, יוטל בלו על ממסים וחומרי סיכה בשיעורים דומים לאלה שמוטלים על דלקים, החקיקה מעניקה פטור למפעלים שמשתמשים בחומרים אלה כחומרי זינה. חשוב לנו לציין שאנחנו מודעים לכך שהפטור שניתן אינו פטור מושלם, בגלל מגבלות יכולת הפיקוח והאכיפה, לכן החקיקה לא מאפשרת כרגע פטור לכל המשתמשים הלגיטימיים, זה בשל מגבלות הפיקוח והאכיפה. לכן יש כרגע משתמשים לגיטימיים שיכולים להיפגע ויכולות לגדול להן העלויות.
"מדובר במנגנונים שיכולים לתת לנו פיקוח ובקרה כדי לוודא שהפטור הוא למי שצריך. ככל שנוכל נייצר מערכת של פטורים שנותנת מענה לאותם שחקים לגיטימיים, בתוך השוק הזה ועדיין מאפשרת בקרה ומותירה את השחקנים שאינם לגיטימיים מחוץ לעולם הפטורים. אין פה שום כוונה למיסוי עודף. במערך ההערכות לחקיקה הזו קיימנו מספר רב של פגישות עם גורמים במשק, ניסינו לייצר מערכת פטורים טובה, נמשיך את העבודה הזו ונשתדל לשפר את המערכת ככל שניתן, ועדיין להותיר מערכת שניתן לטפל בה בגורמים עבריינים, נצטרך לשמור על האיזון בין שני הצדדים האלה.
"כל חודש המדינה מפסידה למעלה מ-100 מיליון שקל ממיסים, מעבר ליתר התופעות, ויש לעצור את המצב בהקדם. זה חלק מצעדי הממשלה בלחימה בפשיעה", דבריה.
ח"כ
נירה שפק: "ברור לנו שבכל התהליך ובכל המדרגיות אין לנו כוונה לפגוע במי שלא התכוונו לפגוע בו. לכן אני מברכת על הדחייה, זה יאפשר לנו ללמוד את הנושאים השונים ואת נושא הפטורים".
ח"כ
ינון אזולאי: בשביל התארגנות, גם אם אנחנו רוצים להתארגן, חודש אחד לא עושה כלום. צריך להאריך את זה במינימום חצי שנה. לא יכול להיות שאנחנו אומרים שכולם עבריינים, כולם צריכים לשלם, כל זה בגלל אלה שפועלים במסגרת ההון השחור. את מי אנחנו מענישים? את התעשיינים. כל אחד מהם נוגע באזרחים שיושבים בבית, ושמדינת ישראל אמרה להם שלא יעלו מיסים, היא צחקה עליהם בעיניים - יעלו תשומות הבנייה, הלחם יעלה, ההובלות יעלו, הכל יעלה. רשות המיסים אומרת אנחנו לא מסוגלים לאכוף".
ח"כ
משה גפני: "אני משבח את החלטתך יו"ר הוועדה לדחות את הכניסה לתוקף. שוב עוטפים את הדברים הרעים שעושים במילים יפות - מלחמה בפשיעה, בהון השחור, כמו שעשיתם מס גודש ואין פתרון לתחבורה, וכמו שהעליתם את גיל הפרישה לנשים ואין מענה לנשים במקצועות שוחקים. מביאים צווים שירסקו את המשק ועוטפים את זה".
ח"כ
אופיר כץ: "שר האוצר אמר לפני מספר חודשים שהעלאת מיסים זה פייק ניוז, לצערי אנחנו מתעסקים בעיקר בהעלאת מיסים. הגישה שלכם זה קודם ניקח מהאזרחים ואח"כ נחשוב אם היינו צריכים לקחת או לא, זו גישה מעוותת ולא נכונה. לגבי ההארכה אני מברך, אבל לא הייתי נוקב תאריך, אלא מוודא שקודם נגיע לתוצאה שאין מיסוי של מי שלא צריך למסות".
ח"כ
ולדימיר בליאק: "מטרת הצו מאוד ראויה, הציבור הוא שסובל ממהילות הדלק, אבל כולנו חשבנו שצריך עוד לדייק את הנוסח שקראנו אותו, ולכן ההחלטה על הדחייה מאוד נכונה. אני חושב שחודש זה מספיק זמן, ובמועד הזה אפשר לדייק את הדברים".
יוסי אשכנזי, יו"ר איגוד המתכת באיגוד התעשיינים: "אני תעשיין בעצמי, אין יצור מתכת ללא שמנים. אמרו שיתנו לנו זמן להערך, אין לנו למה להערך, פשוט צריך לסגור את המפעל עם החוק הזה. יש פגיעה קשה גם במפעלי פלסטיק שמשתמשים בממסים ושמנים. אנחנו מעריכים את זה בזהירות ב-200 מיליון שקל מס על התעשיה, עוד מסמר בארון הקבורה של התעשיה שמצטמצמת משנה לשנה".
עומר סלע, לשכת המסחר: "אין חולק על חשיבות המאבק בהון השחור, אבל הדרך שנבחרה נפלו בה מספר פגמים. יש פה סלט וערבובייה של דברים. בנושא השמנים - הם לא רלוונטיים למהילה בבנזין, כך שזה לא רלוונטי. לגבי סולר לתחבורה יש בפירוש חוקים וצווים שמנהל הדלק שקד עליהם. יש יחידות אכיפה למנהל, לרשות המיסים, למשרד להגנת הסביבה, אז אנחנו לא מבינים, האם אנחנו מודים בכישלון המדינה באכיפת החוק? השמנים המוגמרים לא סביר לקחת אריזות קטנות כדי להפוך אותם לתחליף סולר".
דוד כוכבא, מועצת המובילים והמסיעים: "מדובר בהטלת מס נטו על אלפים מהיצרנים מהחשובים במשק. אני 25 שנה בענף ההובלה, מייצג גוף שמפעיל 25 אלף משאיות כבדות, לא נתקלתי במה שאת אומרת. יש תופעה פחות משולית שבאצבע אתה מוחק אותה, אתם לוקחים 99.9 אחוז מהמשתמשים הלגיטימיים בכל החומרים האלה ומטילים עליהם מס. תגידו אנחנו צריכים כסף. יש לנו משאיות חדשות אין סיכוי שתדלק בחומרים מהולים".
ניר נחייסי, מנכ"ל חברת דלק - יבואני שמני בסיס: "אני נפגע מהמהלך ואפגע כי אמכור במחיר הרבה יותר גבוה את השמנים. חלק מהחברות לא יוכלו לעמוד בעלייה הזו, תהייה ירידה במספר המוצרים בשוק, הביקוש הוא קשיח בתחום השמן, כתוצאה מכך הולכת להיות עלייה של עשרות שקלים לליטר".
אילן ראודניץ, מנהל רכש, סונול: "כל הסיפור הזה התחיל בערך לפני 3 שנים, לא יותר מזה. אנחנו מדברים סדר גודל של 400 אלף טון סולר בנזין בשנה, שהפסיקו להימכר ע"י חברות הדלקים כי מוכרים אותם אנשים שמערבבים שמנים בממסים ומייצרים כל מיני תחליפים מסוכנים. זה מתוך 7 מיליארד ליטר שנמכרים במדינת ישראל".
ברקע הדברים העירו באי הדיון כי מדובר באחוז נמוך מכלל הדלק הנמכר בישראל.
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "זה לא הדיון האחרון בנושא כאמור, יש לנו עוד הרבה דברים לדבר עליהם, אנחנו קודם דוחים את כניסת הצו לתוקף כדי לממטב את עבודת המטה, אני מצפה שנבוא עם מוצר הרבה יותר טוב, שגם מונע גבייה מיותרת אך גם מונע פשיעה".