|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

אכיפת החוק מול מתנחלים: לצבא ולמשטרה אין נתונים

יו"ר ועדת החוקה דורש לקבל את עמדת צה"ל והמשטרה לגבי שינוי הנהלים כך שיבוצע מעקב אחר קו התפר ביניהם שמחה רוטמן האשים את קריב: "מה שאתה עושה היום זה שלושת ה-D: דה-לגיטימציה, דמוניזציה ודאבל סטנדרט, וזה ההבדל בין ביקורת שמטרתה לשנות לבין ביקורת שהיא גלגול מודרני של אנטישמיות" קריב: תתרגל"
16/02/2022  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
[צילום: דוברות הכנסת]
גבי לסקי וגלעד קריב [צילום: דוברות הכנסת]

ועדת החוקה התכנסה (יום ד', 16.2.22) לדיון נוסף בנושא אכיפת החוק אל מול אזרחים ישראלים בשטחי יהודה ושומרון, נוכח האירועים האלימים בכפר בורין ובחווארה. יו"ר ועדת החוקה ח"כ קריב פתח את הדיון בהתייחסות לדברי נשיא המדינה אמש: "אני רוצה לחזק את ידיו של נשיא המדינה. הצטערתי מאוד לראות את התגובות שבהם נתקלו דברי הנשיא, ושמחתי לראות שמרבית המתכנסים בכנס האזכרה הביעו את הערכתם לנשיא המדינה והותירו את קוראי קריאות הביניים כמיעוט בין משתתפי הכנס. דומני שלמרות הבדלי ההשקפות בינינו בחברה הישראלית גם בסוגיה הזו, הציפייה היא שנדע לבדוק את עצמנו במקרים שבהם מעשים שלא ייעשו נעשים או תוצאות שלא ניתן לחיות איתן מתרחשות. תמיד נזכיר בהקשר הזה את מנהגי ליל הסדר ואמירת ההלל בימי חג הפסח. נזכיר גם שאחד המקורות לקולות השופר זה בכייה של אם סיסרא, מכל הדמויות שיכולנו לסמוך עליהן את קולות השופר, והעיקרון של 'בנפול אויבך אל תשמח' הוא עקרון יסוד".

לאחר מכן אמר: "התכנסנו לברר מדוע לא הוצגו עדיין נתונים וככל שנידרש נתכנס שוב עד שנקבל הבהרות לתמונת המצב הנורמטיבית. דיוני הקבינט חסויים, אך על-פי הפרסומים התגלעה מחלוקת משפטית ועקרונית בין משתתפי הדיון לגבי חלק מסמכויות השיטור בשטחי יהודה ושומרון, דברים שלא עלו בקנה אחד עם הדברים שעלו פה בדיון. הדברים מגובים גם בנהלים שהוצגו בדיון ואבקש הבהרות מנציגי צה"ל והמשטרה - האם קיימת היום מחלוקת לגבי סמכות העיכוב של חיילי צה"ל שנמצאים בשטח, באשר לשימוש בה והאם היא כוללת גם את העברת החשוד למשטרה.

"ביקשנו נתונים מספריים לגבי האירועים בהם חיילי צה"ל הפעילו סמכותם לעיכוב ומספר הפעמים בהם הועברו מעוכבים לידי המשטרה. הנתונים אמורים להימצא בידי צה"ל אם יש בקרה על הנושא ואני מתפלא שלא קיבלנו את הנתונים למרות שהבקשה הועברה פעמים רבות בכתב ובע"פ. לא קיבלתי גם נתונים ממחוז ש"י על המעוכבים שהועברו למחוז, דבר שאמור להיות מתועד ביומני המשטרה. אני מזהה את הנושא כנקודת הכשל המרכזית בטיפול בנושא האלימות.

"הדיון לא מפחית מהחשיבות הדרמטית של ההגנה על אזרחים ישראלים מפני התקפות טרור ואלימות לאומנית בין אם הם מתגוררים בשטחי מדינת ישראל ובין אם ביהודה ושומרון. כוחות הביטחון מסורים להגנה על חייהם של אזרחים בכלל ומפני טרור לאומני בפרט בפגיעה בנפש או ברכוש. עם זאת העניין הזה לא מהווה שמיטת אחריות שלנו כבית מחוקקים לעסוק גם באלימות מצד מתנחלים על-רקע לאומני והאכיפה בתחום הזה יותר מורכבת כי היא משלבת מפגש של אזרחים עם כוחות צבא ומשטרה".

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית): "אחד מגדולי האומה נתן שרנסקי קבע מבחן להבחין בין אנטישמיות לביקורת לגיטימית על ישראל - מבחן התלת-מימד- שלושת ה-D - הם דה-ליטימציה, דמוניזציה ודאבל סטנדרט. מה שקורה כאן הוא סטנדרט כפול כי בוועדת החוקה שעל סדר יומה אמורים להיות מונחים דיונים על הפליה, שוויון, שמירה על ערכים חוקתיים ואכיפת החוק בישראל הקטנה ויהודה ושומרון, זה כבר דיון שני בתוך שבועיים שלושה שאתה מקיים בסוגיה שולית מאוד מספרית, כמות הנפגעים והנזק. טרחת לציין את דברי נשיא המדינה, זה אירוע מצער וסוגיה קשה, אבל עוסקים בה ועוסקים בה, ואתמול בערב פה קרוב משהו שכן בסמכותך - משטרת ישראל לא מכניסה אזרחים יהודיים ואומרת שיהודים לא יכולים להסתובב בארץ ישראל. זו לא פגיעה בערכים חוקתיים? על פגיעה שאולי מתרחשת שאפשר למנות את מספר הנפגעים ממנה על אצבע אחת בשנים אתה מקיים דיונים עם ארגונים שהם חבורת צבועים ומלוכלכים, שכל פעולתם מטרתה לפגוע לעשות את שלושת ה-D לאזרחי ישראל אותם אתה מזמין לפה. זה לא מעניין אף אחד מה שאתה עושה פה עכשיו, זה מעניין את האנשים שעד לא מזמן שילמו את משכורתך עד כניסתך לכנסת. אתה משתמש בכוחך בצורה הכי קיצונית שניתן לתאר. מה שאתה עושה היום זה שלושת ה-D וזה ההבדל בין ביקורת שמטרתה לשנות לבין ביקורת שהיא גלגול מודרני של אנטישמיות".

היו"ר ח"כ קריב: "אני מסרב להתרגש מהכינויים הבוטים ומכך שאתה מאשים אותי באנטישמיות ואומר לך: תתרגל".


ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית): "אני פונה לנציגי אכיפת החוק ואומרת - אל תתרגלו. מה שאתם רואים זו מוטציה שבמסגרתה השמאל בשלטון, למרות שרוב העם בחר ימין. זה אירוע חולף ועליכם לדעת שרוב העם לא מעוניין במה שאתם שומעים פה מהיו"ר. אני רוצה להודות לקב"ה. עברתי בין הטיפות כשעל הכביש המוביל לביתי נזרקו 6 בקבוקי תבערה באירועים שונים. אף אחד ברוך השם לא נפגע אבל אף אחד ממחוז ש"י או מהצבא לא יצא מגדרו. זה נרשם כ-א"נ, אין נזק. זה לא יותר מדי מעניין את הוועדה, אבל זה מעניין את רוב העם. היינו אמורים מחר בבוקר לקום משבעה, כי אם חלילה משפחתו של טל הייתה יושבת בבית היינו קמים משבעה על הורים ילדים ותינוק שנספו. ברוך השם שלא יושבים ואנחנו עדים לתחילת אכפתיות על מה שקורה בשמעון הצדיק. היינו צריכים לעבור 10 הצתות של הרכב והבית כדי שהשב"כ ייכנס לפעולה פעם ראשונה ותוך שעות יהיו עצורים. זה שיא השיאים של הסטנדרט הכפול. אני לא מוכנה לקבל אלימות כלפי ערבים ומגנה את זה, אבל הפרופורציות בתשומת הלב והשקעת המשאבים חייבות להישמר. הרי האירועים בין גבעת רונן לכפר בורין קרו אתמול שלוש פעמים בקטע הקצר בדרכי הביתה.

"אני רוצה לשים פה על השולחן את הענישה הקולקטיבית שצוות שוסטר מפעיל כלפי גבעת רונן בלי שום קשר לאנשים שפעלו באלימות סמוך לגבעת רונן. זה צעד שלא נעשה בשום מקום במדינת ישראל. אם הורסים בית למחבל זה אחרי שהוא רצח. איך מסמנים 5 בתים להריסה לפני חקירה? תחקרו, תגישו כתב אישום, תנהלו משפט, מה זה פה, משטר דיקטטורי?"

[צילום: דוברות הכנסת]

ח"כ מוסי רז (מרצ) פנה לח"כ רוטמן: "נתחיל מהדה-לגיטימציה. יושבים פה הארגונים הכי חשובים - שוברים שתיקה, רבנים לזכויות אדם ועוד, ארגונים שבלעדיהם מדינת ישראל לא הייתה ראויה להיקרא ישראל. של נעליך מעל רגליך כשאתה מדבר עליהם. שנים שירתי חודשיים במילואים בשנה והייתי מזכ"ל שלום עכשיו ונהגתי לומר שחודשיים אני משרת מילואים ועשרה דואג לביטחון המדינה. במסגרת הדה-לגיטימציה גם עושים שוליות מהתופעה שפצעו וניפחו את הצורה לרב משה יהודאי. אני רוצה לדבר גם על הדה-הומניזציה. אתם מניחים פה מסמך בלי בושה. נניח שח"כ היה מכנה מתנחלים בשם לא יפה, הייתם מזדעקים ואולי בצדק אם מכלילים. אתם מכנים פה כפר שלם 'מרצחים'.

"לגבי דאבל סטנדרט, צריך לגנות אלימות מכל סוג אבל תארו לכם שחבורת אנשי שמאל היו באים עם אלות ותוקפים מתנחלים ושולחים אותם לבית חולים. אם יש להצביע על איש שמאל אחד אהיה עצוב לראותו אבל אין כזה, ואם חלילה זה יקרה נדאג לגנות את זה ולא נאמר שזה שולי. באנו לכפר בורין כ-450 איש, כפר מקבל פנים יפה מאוד ונוטע עצים יפה מאוד, ונמצא שם הצבא שמקבל הוראות למנוע מאיתנו להגיע לחלקות מסוימות בכפר ומכריז עליהן שטח צבאי סגור. עומדים שם מתנחלים ונותנים הוראות לעצור אדם בן 78. בזמן שבשטח צבאי סגור מונעים מאיתנו לנטוע עץ ונותנים למתנחלים לקלל ולתת הוראות".

[צילום: דוברות הכנסת]

ח"כ ניר אורבך (ימינה): גם אם דבריו של הנשיא היו נכונים, ואני מעריך אותו כדמות מאחדת, הוא לא היה צריך לומר את הדברים אתמול באירוע. כמובן שהצעקות וקריאות הבוז לא היו במקום, אך הוא לא היה צריך מר את הדברים כי יש האשמות קולקטיביות כלפי הציבור הדתי.

"לנושא עצמו, הן כמותית ומספרית והן מבחינת חומרת הפעולות שנעשות אין סימטריה. הייתי מציע לקיים דיון נוסף שמאזן את התמונה מבחינת הארגונים שנמצאים פה. היה דיון מאוד משמעותי ומהותי בוועדת החוץ והביטחון ויש להיעזר בחומרים שעלו שם. ראשי שדולת א"י בכנסת שאני חבר בה מנסים להכניס את השדולה למקום אופוזיציוני, שלא מאפשר שותפות חשובה עם חברי קואליציה. המסמך שהונח פה מצייר מציאות שקיימת. אני מחזק את דברי חברתי ח"כ סטרוק כנגד כל אלימות. גם אלימות כלפי ערבים צריכה להיות מטופלת בחומרה. עם זאת בסעיף 2 למסמך חברתי סטרוק חוברת לנרטיב הערבי לפיו פעולות היהודים הן שמייצרות אלימות".

ח"כ גבי לסקי (מרצ): "אלימות המתנחלים אינה שייכת רק למיעוט קיצוני, זו אסטרטגיה כדי לתפוס את הקרקע של הפלשתינים בשטחי C, היא חלק מאותה אסטרטגיה. המאחזים מלבים את האלימות. מי שיוצא כנגד אכיפה כלפי מחבלים יהודים זה הדבר החמור. כמי שייצגה שנים רבות בבתי משפט צבאיים, אני יודעת את יכולות הצבא לקחת קטינים גם לפנות בוקר ממיטתם ועוצרים או מעמידים לדין. ראינו סרטונים - משך תקופה ארוכה שחיילי צה"ל עמדו לצד אותם פורעים תוך כדי שהם מיידים אבנים ומנקבים צמיגים של הצבא והצבא לא עוצר אותם.

"שמענו מהפרקליט בדיון הקודם, שלצבא יש סמכות עיכוב במקום ואתם בוחרים לא לעשות את זה. שמעתי שהבוקר היו מעצרים של 17 מתנחלים שיידו אבנים בכפר חווארה, אבל הדברים הללו צריכים להיעשות מיד כשיש שם חיילים. כשמדברים על אלימות המתנחלים, אנחנו מדברים על עצמנו ומה אנחנו מסוגלים לעשות כדי לעצור את האלימות. תפקידכם לעצור ולעכב מיד את כל אותם אנשים. מדובר על אלימות גם כלפי חיילים ושוטרים. זו לא אלימות של בודדים אלה שיטה שיש לשים לה סוף. אני מפנה לסימן ב' בצו שמסדיר את סמכות העיכוב, סעיף 27 קובע שחובתכם לבצע דוח עיכוב. עם תום העיכוב יבצע דוח למשך העיכוב וסיבת העיכוב".

ח"כ עמיחי שיקלי (ימינה ) התפרץ לדבריה: "מה שאת אומרת זו הסתה פרועה. את מדברת כאחרון פעילי ה-BDS".

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "ראינו אתמול מה שקרה עם נשיא המדינה שחס וחלילה הזכיר את השהיד עומאר עסאד השיח' בן ה-80. הדברים מטפטפים לציבור הרחב והמצב הולך ומחמיר לא רק בחווארה ובורכין. בבורקא, יש המנסים להחזיר את תוכנית חומש כשיש פס"ד של המדינה ובג"ץ המחייב את המדינה להחזיר את הקרקע לבעליה ולמרות זאת המדינה לא מקיימת את פסה"ד ומונעת מהתושבים להגיע לקרקע ונותנת למתנחלים פורעי החוק ישיבה. למה עד היום לא מקיימים את הבג"ץ? אתם מדברים על אכיפת חוק? זו אכיפה סלקטיבית ביותר. בשיח' ג'ראח ראיתי את הפרובוקציה שעושה ח"כ וראיתי איך המשטרה מגינה על אלו שתוקפים ח"כים. סגן ראש העיר הוא הראשון שתוקף ואז מגיש תלונה על תקיפה?"

אל"ם ישראל שומר, רמ"ח מבצעים באמ"ץ: ״אין מחלוקת בין צה״ל למשטרת ישראל בנושא הסמכות והאחריות החוקית בנושא. צה״ל ומשטרת ישראל פועלים בשיתוף פעולה באופן מלא בנושא, והסמכות של חיילי צה״ל לעכב בשטחי יהודה ושומרון קיימת וידועה למפקדים ולחיילים. האחריות ההוליסטית השלמה לטיפול בנושא הפרות חוק וסדר והאכיפה של משטרת ישראל ואין לנו גם על כך מחלוקת. צה״ל לא חוקר אזרחי מדינת ישראל, לא מבצע מעצר כנגד אזרחי מדינת ישראל ולא מגיש תביעות ומגיע לבתי משפט נגד אזרחי מדינת ישראל.

"מדיניותו ורוחו של הרמטכ״ל בנושא ברורה ונהירה לכלל החיילים והמפקדים - אנחנו לא עומדים מהצד, אנחנו מתערבים, אנחנו יכולים לעכב, אבל האחריות הכוללת לטיפול בנושא היא של המשטרה. אנחנו מקצים לזה לא מעט כוחות, לדוגמה במסיק הזיתים האחרון צה״ל תגבר באופן משמעותי ביותר ועצרנו אימונים והכשרות לטובת כך שהמסיק יתאפשר, והוא התאפשר אפילו בצורה ארוכה יותר מבדרך כלל, מתוקף הבנת החשיבות של הנוכחות בשטח.

"אציין עוד משהו – יש מורכבות אמיתית לחייל צה״ל שעובר הכשרה לנצח במלחמה להתמודד עם אירועים מסוג זה. אנחנו עוסקים בזאת בהכשרות, באימונים, בשיחות המנטליות כי זה עניין מורכב מאוד - חייל שמאומן להסתער ולנצח במלחמה כשהוא עומד באירועים מהסוג הזה כלפי שתי האוכלוסיות, אלו אירועים מורכבים מאוד וחשוב לי לציין זאת. אין לצה"ל נתונים בנושא עיכוב של אזרחים ישראלים ע״י חיילים, יש נתונים בנושאים אחרים כמו פשיעה לאומנית, אבל אין לנו נתון של כמה ישראלים עיכבו החיילים".

ח"כ לסקי התפרצה לדבריו: "לצה"ל יש סמכות מקבילה להעמיד לדין ישראלים שביצעו עבירה בתחומי איו"ש בבית המשפט הצבאי. אין דוח מבצעי אחרי כל אירוע? זה כתוב בדוח".

היו"ר ח"כ קריב: "אנחנו לא מצפים מהצבא לעסוק בשיטור בתוך השטחים הריבוניים ותהא דעתנו אשר תהא לגבי הנוכחות הישראלית באיו"ש, דווקא מכיוון שמדובר בסיטואציה מורכבת, הייתי מצפה מהצבא, הן לצורך הבנת ההיקף, טיוב השיח עם החיילים והמפקדים והן כדי לטייב את השת"פ עם המשטרה - איך יכול להיות שלא למחוז ש"י ולא לצבא יש נתונים על התפר המכריע הזה. הרי אם עצרתם פלשתיני עניינו מתברר בטריטוריה הצבאית, אבל כאן יש תפר בין שתי הרשויות. לא מתבקש שכשאזרח ישראלי מעוכב על-ידי חייל ומועבר למשטרה שהצבא והמשטרה יקבלו דוח אירוע? שיבדקו אותו בפיקוד מרכז? אבקש התייחסות בכתב של הצבא, מדוע לא מופעל נוהל מעקב אחר הסוגיה הזו שמוגדרת על ידיכם בצדק כנקודת מפגש מורכבת מאוד בין חיל לבין אזרח ישראלי עם מעורבות של המשטרה או הצבא. אפנה בעניין גם לשר הביטחון, כי דווקא בגלל רגישות הנושא חייב להיות מעקב קפדני. לפי לשון סעיף הצו, אם העברתם אדם למשטרה אתם מחויבים דיווח, אז אם אין דיווח זה אומר שלא העברתם אף אדם לרשות המשטרה בשנים 2021-2019, שאלו השנים שהתייחסנו אליהן בוועדה?"

אל"ם שומר: "הרמטכ"ל חזר ואמר ברורות שחיילי צה"ל באיו"ש אוכפים את החוק והסדר כלפי שתי האוכלוסיות, ובוודאי לא עומדים מהצד ומממשים את סמכותם לעיכוב עד 3 שעות ומעבירים את האחריות למשטרה, כפי שקבוע בהחלטת הממשלה. לא ראיתי בקשה כתובה של הוועדה ואבדוק את עצמי ונגיש תשובה כתובה".

עוד אמר: "יש דוחות מבצעיים ומעקב משמעותי אחר אירועי הפשיעה הלאומניים, של אכיפת חוק וסדר. ב-2021 היו 446 אירועים כאלו מצד אזרחים ישראלים, שיש שיתוף פעולה בטיפול בהם. בנושא הזה נעשתה בחודשים האחרונים הסדרה המשגתית בין השב"כ משטרת ישראל וצה"ל כדי להיות מסונכרנים גם על ההגדרות ושהמעקב אחר האירועים הללו יהיה פרטני בטיפול בהם. בתוך האירועים הללו ישנם תהליכים חקירתיים ומשפטיים".

קריב: "מה המשמעות מבחינת הטמעת הנהלים והפקודות, אם חיילי ומפקדי צה"ל העובדים קשה בסיטואציה המורכבת, יודעים בסופו של דבר שהם לא צריכים למלא דוח לאחר אירוע, האם עיכבו או לא עיכבו. אם תפסו תושב פלשתיני הכל קורה בצבא ולכן הסטטיסטיקות יהיו יותר טובות. האם בעצם כך שאתם לא דורשים כתיבת דוח על עיכוב, בסופו של דבר זה מקרין לשטח שהסוגיה לא מרכזית. על האירוע בבורין אני מבין שיש מחלוקת אם הייתה נוכחות באותו רגע של חיילים ומפקדים, אבל בחווארה למיטב הבנתי חיילי צה"ל ליוו את השיירה. אני מבין שהאינטרס היה לסיים את האירוע כמה שיותר מהר ולהוציא את האזרחים הישראלים שנהגו באלימות, אבל השאלה אם האירוע הזה אינו עדות דרמטית לכך שגם אם יש נהלים ופקודות, כשברור שהחיילים ראו את האלימות לנגד עיניהם. האם יש תחקיר מבצעי לגבי כך שהם לא היו צריכים ללוותם ליצהר אלא לתחנת המשטרה".

אל"ם שומר: "האכיפה כלפי אזרחים ישראלים באיו"ש היא באחריות משטרת ישראל. חיילי צה"ל במקרה בו הם בסיטואציה שתיארת, שבהחלט מתוחקרת כמו אירועים נוספים, לחיילים יש סמכות לעכב ולאחר שלוש שעות להעביר למשטרת ישראל. באירועים שיש בהם חריגה כמו באירוע שתיארת, אנחנו מתחקרים ובמקרים מסוימים יש גם צעדים משמעתיים כלפי מפקדים".

סא"ל הראל ויינברג, רע"ן ביטחון ביועמ"ש איו"ש: "ברוב המקרים של פשיעה לאומנית מגיעים שוטרים לשטח ולכן בנוהל היועמ"ש לא מופיע מספר המעוכבים כאחד מהפרטים שמציינים כי זו פעילות משותפת למשטרה ולצבא, ולכן אין חובה חוקית לעשות דוח על עיכוב במצב הזה. בדוחות מבצעיים מציינים מה קורה אבל לא מפורט מי נעצר על-ידי הצבא ומי על-ידי המשטרה, כשיש שיתוף פעולה ועובדים יחד".

היו"ר קריב: מהמידע המצטבר עולה שבמקרים רבים לא מופעלת סמכות העיכוב וגם כשמופעלת המעגל לא נסגר בהגעה של המשטרה למקום או במסירה. הפקודות אומרות - או שהמשטרה מגיעה או שלצבא יש סמכות לעכב ולהביא לתחנת המשטרה. העובדה שאין את הנתונים כמה פעמים המשטרה הגיעה בעקבות קריאת צה"ל היא תמוהה. הפקודות אולי כתובות אך החלחול שלהן לשטח כנראה בעייתי, אחרת היו נתונים. אבקש את נתוני תיעוד העיכובים והמפגש בין הצבא למשטרה. פשיטא שאם המשטרה מעורבת באירוע, בוודאי יהיו נתונים ממחוז ש"י.

"אם חיילי צה"ל עיכבו אזרח ואחרי שעה שחררו אותו לדרכו, שגם זה מעורר שאלה שהרי היה מעורב באלימות, אבל איך אין נתונים על אזרחים שהועברו על-ידי הצבא לטיפול המשטרה? הרי הגיעו אליכם לתחנה".

+
את נציגי מחוז ש"י שאל: "איך אין למשטרה נתונים על-אודות אזרחים שהועברו על-ידי הצבא למשטרה. הרי הם הובאו למשטרה. מנתונים שנמסרים לוועדה על-ידי ארגונים אזרחיים עולה שבמסגרת עילות סגירת תיקי חקירה מ-2005 עד 2021 הרוב הדרמטי הוא שהעבריין לא נודע 821 תיקים מכ-1,250 שנסגרו הם של עבריין לא נודע. החשש הא שלא מפעילים את סמכות העיכוב. קו התפר הדרמטי ביותר הוא מה קורה בשטח כשיש אירוע לאומני. לא עולה בדעתכם שפיקוד מרכז ומחוז ש"י צריכים להסדיר נוהל בקרה ופיקוח לנושא סמכות העיכוב? אם מדובר על מאות בודדות של מקרים מה הבעיה לטייב את המעכב? איך יכול להיות שהצבא מעכב וקורא לכם ואתם לא מסוגלים לומר מתי זה קרה או לא קרה? אבקש לקבל גם מהצבא וגם מהמשטרה תשובה בכתב האם אין מקום לשינוי המדיניות בסוגית המעכב אחר הפר הרגיש והמורכב של עיכוב אזרחים בפשיעה לאומנית".

נצ"מ יובל זיזי, קצין אח"מ מחוז ש"י: "אנחנו עובדים במשולב עם צה"ל וחלוקת הסמכויות ברורה - אנחנו עוסקים בחלק הפלילי של אותם אנשים. אנחנו לא אוספים נתונים לגבי מעוכבים. אם חשוד מסוים נעצר הוא נכנס למערכות המשטרתיות. אם חשוד מעוכב - כל הדוחות נכנסים לתיקי החקירה וכדי להוציא את הנתונים עלינו לשחזר לאחור את כלל התיקים, לעבור תיק תיק כדי לבדוק מה הביא צה"ל ומה בפעילות יזומה של הצבא. לגבי עצורים יש לנו נתונים שהעברנו אליכם. אנחנו חוקרים את כלל העבירות באיו"ש. התביעה הצבאית מגישה כתבי אישום כלפי פלשתינים והתביעה המשטרתית או הפרקליטות כלפי ישראלים".

ח"כ שיקלי: "קיבלנו חמישה דוחות מוטים - ארגון שוברים שתיקה שתקציבו כ-8.8 מלש"ח רובו במדינות זרות. יש דין - 94% מתקציבו במדינות זרות ושלום עכשיו שהוא ארגון יחסית עם אוריינטציה ישראלית - "רק" 90% מימון מדינות אירופיות כמו נורבגיה, אירלנד, שוויץ, פינלנד ודנמרק. גם אותם פעילים של ארגון רבנים לזכויות אדם ממומנים באופן אירוני על-ידי הכנסיה השבדית. ארגונים שלמעלה מ-90% מתקציבם מקורו במדינות אירופה הם לא ארגוני חברה אזרחית, אלא ארגונים עוינים המבצעים חתרנות מדינית זרה, שמשרתת תכלית אסטרטגית של האיחוד האירופי שנועדה לייצר דה-לגיטימציה לנוכחות יהודית בשטחי יהודה שומרון וירושלים. חבל שלא ממקדים את דיוני הוועדה הזו באלימות האמתית, חבל שאנחנו מתנהלים פה כמו וסאלים של האיחוד האירופי שמנהל את הדיונים".

ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת): "מדובר על פשעים שמתחוללים יום-יום כלפי פלשתינים בשטחים על-ידי הרבה יותר מקומץ מתנחלים, והרבה פעמים המקרים הללו מסתיימים כשהצבא והמשטרה עוצרים את הפצועים הפלשתינים. הרבה פעמים התוקפים מלווים על-ידי הצבא ורואים שהצבא עומד ולא עושה כלום. הצבא לא צריך להיות שם כצבא הכיבוש, שתי הזרועות של הצבא והמתנחלים לוחצות ידיים. ח"כ שיקלי, צריך להתבייש בדברים שאמרת, שנשמעים כלגיטימציה למתקפות כלפי הארגונים האלו. אני ח"כית המייצגת את הערכים שלי ולא את הפשעים שאתה מנסה לייצג".

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד): "אני מבקש מנציגי אכיפת החוק שלא להתרשם מהלחץ שמפעיל השמאל הסהרורי. מטרתכם קודם להגן על המתיישבים ולהתעלם מרעשי הרקע שיתפוצצו כמו בועת אויר. יש פה בוועדה שטיפת מוח כשאלפי אירועים לאומניים מתרחשים פה בירושלים. ניסו לשרוף אבא, אימא ושני ילדים קטנים בעודם חיים. איך הפורעים הללו עדיין חיים ליד המשפחה וצוחקים לה בפרצוף. לגופי האכיפה - אל תתרשמו מהדיון שהוא קשקוש בלבוש".

לח"כ תומא סלימאן אמר: "את מעזה לקרוא לחיילי צה"ל שמגנים עלינו צבא כיבוש? אולי אצל ארדואן תקבלו דמוקרטיה יותר טובה?"

היו"ר ח"כ קריב הגיב לדבריו: "האמירה של ח"כ מרכזי לנציגי רשויות שלטון שלא יבואו לבית הזה עם תחושה שמה שקורה כאן הוא דבר רציני, להציע לנציגי רשויות שלטוניות במיוחד צבא ומשטרה שלא יתרשמו ממה שקורה בוועדות הכנסת הוא אחד הביטויים הכי עמוקים של זלזול. הציפייה שלי גם בדיונים שלא מתנהלים לרוחי, שכל נציג של רשות שלטונית ייכנס לבית הזה בחרדת קודש וששום נציג של הרשות המבצעת לא יתייחס לשום מהלך בבית הזה".

ח"כ קרעי: "שטיפת המוח הזו אנטי ציונית ולא צריך להתרשם ממנה".

יוסי דגן, ראש מועצה אזורית שומרון: "יש קמפיין ציני במימון מיליונים של האיחוד האירופי. לפי נתוני משטרת ישראל, המחוז עם הכי פחות פשיעה הוא מחוז ש"י, כולל העבירות המכונות לאומניות. גם אנחנו כראשי מועצות פועלים ולוחצים שיעצרו את אותם פורעים, חלקם נוער נושר. גם על-פי נתוני מערכת הביטחון, אחוז הפשיעה הלאומנית של יהודים כלפי ערבים ביהודה ושומרון הוא 1.4%, לעומת 98.6% של ערבים שרוצחים יהודים. יש כאן מהלך ציני להכפיש 55,000 תושבי המועצה שלי".

הרב משה יהודאי, מארגון השמאל רבנים לזכויות אדם: "אני רב בן 82. כל המאבד נפש אחת ולא רק מישראל כאילו איבד עולם מלא. לפני שנתיים ב-6.10.19, הייתי חלק מהנפגעים הישראלים שנפגעו על-ידי פורעים מהתיישבות סמוכה. מי שהרים עלה לפגוע בראשי ניסה לרצוח אותי. אנשי הסהר הפלשתיני הצילו אותי והביאו אותי לבי"ח. לצערי הרב, גם חברת הביטוח שלי לא הכירה בפגיעה, כי זה בשטחים, אבל מה שהכי חורה לי שמשרד הביטחון לא הכיר בי. יש לשנות את החקיקה כך שפגיעה של בן לאום אחד באותו בן לאום תוכר גם היא כפגיעה לאומנית".

קריב: "מהדיון עולה נתון אחד - אתם לא עוקבים בשגרה אחר הפעלת הסמכויות שאין עליהן מחלוקת. בשורה התחתונה החוליה המורכבת ביותר בהתמודדות עם התופעה היא קו התפר בין הצבא למשטרה. העובדה שאין בידיכם נתונים ומעקב סדור על תפר הפעלת סמכויות שיטור כלפי אזרחים ישראלים מעידה על קושי יסודי בהטמעת הפקודה. במקום שאין נתונים, מישהו לא בודק את אופן הפעלת הסמכות. אבקש לקבל את עמדת צה"ל והמשטרה בנושא שינוי הנהלים כך שיבוצע מעקב אחר קו התפר בין הצבא למשטרה. את עניין פרישת נקודות המשטרה אברר מול הבט"פ. אנחנו עומדים על כך שיהיו נתונים מספריים למעקב אחר אכיפת החוק על אזרחים ישראלים".

חברי הכנסת סטרוק וקרעי התפרצו לדבריו והוצאו מהדיון. ח"כ סטרוק: "העובדה שהאיש הזה יושב בראש ועדת החוקה היא מוטציה, ואל תחשבו לרגע שזה מה שהמצביע הישראלי בחר". ח"כ קרעי: מכרת את נשמתך לשטן תמורת כסף אירופי".

תאריך:  16/02/2022   |   עודכן:  16/02/2022
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור מעוז   אביר קארה / Abir  kara   אבתיסאם   מראענה / Ibtisam Mara'ana   אהוד יערי / Ehud Yaari   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איסמעיל הנייה   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון טל / Alon  Tal   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אלינה ברדץ' יאלוב / Elina Bardach Yalov   אמילי חיה מואטי / Emilie Haya Moatti   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי לסקי / Gaby  Lasky   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גדעון לוי / Gideon Levi   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin   חאלד משעל / Khaled  Mashal   חאלד משעל   חיים ביטון / Haim Biton   חיים כץ / Haim Katz   יאיר גולן / Yair Golan   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב בן צור / Yoav Ben Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יום טוב חי כלפון / Yomtob Kalfon   יוסף שיין / Shain Yossi   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור מגן תלם / Limor Magen Telem   מאזן גנאים / Mazen  Ghanem   מאי גולן / May  Golan   מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מוחמד דף   מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה (מוסי) רז / Mossi Raz   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   ניר אורבך / Nir  Orbach   נירה שפק / Nira  Shpak   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סימון דוידסון / Simon Davidson   סלאלחה עלי / Salalha Ali   סמי אבו-שחאדה / Sami  Abu Shehadeh   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד גרנות   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עידית סילמן / Idit  Silman   עמיחי שיקלי / Amichai Chikli   פטין מולא / Patin  Mula   צבי יחזקאלי   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   קארין אלהרר / Karin  Elharar   ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah   רון כץ / Ron Katz   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שמחה רוטמן / Simcha  Rothman   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אכיפת החוק מול מתנחלים: לצבא ולמשטרה אין נתונים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
האירועים האלימים בשכונת שיח' ג'ראח בשמה הערבי, או בשכונת "שמעון הצדיק" בשמה העברי, מאיימים להצית גל של אלימות בשטחים ואולי אף להביא לסבב לחימה חדש בין ישראל לחמאס ברצועת עזה. משטרת ירושלים נערכת כבר לתגבר את כוחותיה בהר-הבית ובעיר העתיקה בירושלים לקראת יום שישי הקרוב כדי למנוע התפרעויות בהר-הבית,
שום לקח לא הופק ולא נלמד מפרעות תשפ"א. שוב דם יהודי הפקר, חיי יהודים נתונים בסכנה וכמעט אין פוצה פה ומצפצף. שוב אנשי הציבור שבקצוות, נרתמים להחליף את המשטרה ואת ההנהגה האחראית לגורל אזרחיה, ממלאים את החלל הריק ונוכחותם הופכת לנושא המרכזי התערבותם של נציגי ונבחרי הקצוות מפספסת את המהות. המהות היא אחת - המאבק בשמעון הצדיק הוא חלק ממאבק האיתנים על האחיזה בירושלים בירת העם היהודי. הפוגרומים, ניסיונות הרצח בשמעון הצדיק הם ההמשך הישיר של פרעות תשפ"א, ההתקוממות הטרוריסטית שהתקיימה בערים המעורבות בעידוד הטרוריסטים מבית ומחוץ.
כְּמוֹ קַרְנַף לַחֲנוּת חַרְסִינָה
15/02/2022  |  ערן גרף  |   שירים
ישראל מתעלמת לחלוטין מהחלטות המועצה המרכזית של אש"ף בשבוע שעבר שהחליטה להשעות את ההכרה בישראל ולהפסיק את התיאום הביטחוני עמה, ההחלטות הן בגדר המלצות שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס צריך לאמץ אולם הוא איננו מעוניין בעימות מדיני חזיתי עם ישראל ועם ארה"ב.
בנימין נתניהו נושא באחריות ראשונה במעלה לבחירתו של איתמר בן-גביר לכנסת. אם יארע חלילה משהו קשה מנשוא בשיח' ג'ראח הוא יהיה בין האחראים העיקריים לכך. גם אם ההתנגשות בשכונה הירושלמית בואכה הר הצופים תתדרדר למבצע צבאי בעזה.
14/02/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il