|   15:07:40
דלג
  אבי דוידוביץ  
קרימינולוג, ניצב-משנה (בדימוס), מומחה בפרופילאות פלילית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

על התשאול

יש שמודים הודאות שווא משום שהחוקרים גרמו להם להאמין בכך, או משום שהם מחפים על בן משפחה, או פשוט משום הלחץ בחקירה הכל על תשאול, בספר חדש
10/02/2010  |   אבי דוידוביץ   |   מאמרים   |   תגובות
חדר החקירות. האם 'מלכת הראיות' ראויה לתואר?

ללא היוועצות בעו"ד - הודאה יכולה להיפסל
עו"ד גיל דחוח
חוק המעצרים מקנה לכל עצור זכות להיפגש עם עו"ד ולהתייעץ עימו, וזאת ללא דיחוי, למעט חריגים ספציפיים הקבועים בחוק. למרות זאת, בוחרות שוב ושוב רשויות החוק למנוע ולעכב מפגשים של עצורים עם עורכי דינם, כדי לנצל את עמדת הנחיתות והמצוקה בה הם נמצאים במהלך המעצר והחקירה
לרשימה המלאה

דורנר: "הודאה היא ראיה חשודה"
ענבל בר-און
דורנר מאמינה בחזקת החפות * היא לא מאמינה בכתר השווא שהעניקו להודאה - "מלכת הראיות" * היא הייתה היחידה שזיכתה את סולימן אל עביד * היא לא שלמה עם עונש המוות אשר גזרה על דמיניוק
לרשימה המלאה

החוקר "זייף"? ההודאה תבוטל
אורון חדי
ביהמ"ש העליון קיבל היום החלטה תקדימית לפיה פגיעה בזכויות יסוד בסיסיות של חשוד עלולה להוביל לפסילת הראיה משום שהושגה באמצעים פסולים * הסנגוריה הציבורית: "היום הגיעה המהפכה החוקתית אל המשפט הפלילי הישראלי"
לרשימה המלאה

עצומה לשינוי מעמד ההודאה במשפט הישראלי
ארי סירקין
לרגל יום החפות הבינלאומי אשר יחול מחר תגיש קבוצת 'חזקת חפות' עצומה ראשונית לשינוי מעמד ההודאה במשפט הישראלי
לרשימה המלאה


התשאול - מהו?

התשאול הוא הליך במסגרת החקירה הפלילית, ובעיקרו חקירה פנים-אל-פנים של נחקר בעל-פה, בשונה מגביית הודעה בכתב. בתהליך התשאול, מנסה המתשאל להפיק מהמתושאל מידע תקף, גם אם מלכתחילה, לא התכוון המתושאל למסור את המידע המבוקש, למתשאל.

התשאול מבוסס על שני אלמנטים: אבחון וריאיון. האבחון נועד לזהות אצל המתושאל אמירת אמת ובכלל זה כל האמת) ושקר, סוג האישיות, אינטרסים, מוטיבציות ולחצים. ממצאים אלו יסייעו לקביעת הטכניקות לריאיון. הריאיון מתייחס לנפגעי עבירה, מתלוננים, עדים, חשודים ומקורות מודיעין; הכול במסגרת המשאבים העומדים לרשות החוקר ובכלל זה סמכויותיו. מכאן האינטראקציה בין האבחון ובין הריאיון, המבוססת על הפריה הדדית.

התשאול הוא אחד מכלי החקירה (מסדרי-זיהוי, חיפוש ותפיסה, בדיקות פורנזיות ועוד). למרות מרכזיותו בתהליך החקירה הפלילית, אין הוא בא במקום הכלים האחרים. התשאול הוא מקצוע הניתן ללימוד, אך ללא ספק הוא גם אומנות, לכן מידת הצלחתו של התשאול תלויה באישיותו, ניסיונו וכישרונו של המתשאל.

מטרות התשאול

עיקרו של התשאול הוא להשיג הודאה תקפה מחשודים. הודאה מלאה, התוודות, (Confession), מכילה את כל היסודות של הכוונה והמעשה הפלילי. הודאה במקצת (Admission) מכילה אלמנטים מפלילים, המחייבים תשתית ראייתית נוספת להוכחת האשמה. הודאה שלילית, או הכחשה מפלילה (Negative Admission), היא חלופה רצויה במקרים בהם היא מסייעת להפללת החשוד, כמו במקרה בו מכחיש החשוד שהיה בזירת עבירה, בה נמצאו טביעות אצבעותיו. לפי העניין, עשויות להיות מטרות נוספות לתשאול, וביניהן: להשיג מידע ובכלל זה לצורך מניעת עבירה, או לאמת מידע; לחשוף את הזהות של שותפים נוספים לעבירה; לצמצם את מספר החשודים (במקרה שזהותו של העבריין אינו ידועה); לגלות ולאתר ראיות חפציות לרבות: רכוש גנוב, אמצעי לחימה, סמים וכל חפץ אחר שהחזקתו אסורה; ולהעריך אסטרטגיות אפשריות של ההגנה.

היבטים חוקיים

ככלל, פועלות הסוכנויות לאכיפת החוק בישראל מכוח חוק ספציפי שהעניק להן את סמכויותיהן, ובכלל זה הסמכות לתשאל נחקרים. ככול שנוגע הדבר למשטרת ישראל, הסמיך המחוקק שוטרים לחקור כל אדם בקשר לביצוע עבירה כלשהי. לחשוד, בשונה מעד, מוקנית האפשרות להשתמש בזכות השתיקה; היינו, אין הוא חייב לומר דבר לשוטר, ואין הוא חייב להשיב לשאלותיו. הודאת חשוד יכולה לשמש נגדו כראיה, אך אם עשה זאת מרצונו הטוב והחופשי. על-פי הדין בישראל, חובה להזהיר חשוד לפני תשאולו, או גביית הודעתו, על-כי סכנת הפללה מרחפת מעל ראשו, בעבירה שהחוקר הגדירה בפניו, וכי אין הוא חייב להפליל עצמו. לא זו אף זו, חלה חובה על החוקר לוודא כי החשוד הבין את האזהרה. חקירת חשודים תתבצע אך בתחנת משטרה, ובעבירות שהוגדרו בחוק יש לתעד את החקירה - קולית (אודיו), או חוזית (וידיאו).

טכניקות בתשאול

תהליך התשאול כולל בדרך כלל ארבעה שלבים עיקריים והם:
1. תכנון והכנות
2. הבאת הנחקר
3. מהלך התשאול
4. והערכה והפקת לקחים

עם זאת, במקרים רבים יחולו שינויים, במידה זו או אחרת, בשני השלבים הראשונים, בגלל אילוצים שונים כגון: אירוע בלתי מתוכנן, מבחינתו של החוקר, כמו תפיסת חשוד "על חם". במצב כזה, תושלמנה המטלות החסרות בדיעבד, או במקביל למהלך התשאול, על-ידי החוקר עצמו, או על-ידי עמיתיו.

הטכניקות בתשאול מכוונות בעיקר לתשאול חשודים, והן מתבססות על העצמת העבירה שנעשתה, ומזעור חלקו או אחריותו של החשוד. בכל שיטת תשאול מופעלת מידה של לחץ, הניתן ונכון להפעילו אך במסגרת הוראות החוק, וכללי האתיקה המקצועית. ככלל, מתבססות הטכניקות על פנייה להגיון ולרגשות, והכול על-פי נסיבות העבירה, מיהותו של הנחקר והחוקר, והנסיבות בהן מתקיימת החקירה. הטכניקה הנלמדת ביותר בצפון אמריקה היא של ג'ון רייד. הטכניקה מבוססת על תשעה שלבים דינאמיים, ובעיקרם התגברות על התנגדויות הנחקר.

הודאות שווא

תופעת הודאות השווא קיבלה משמעות מחקרית אמפירית בעקבות השימוש הפורנזי בבדיקות דנ"א, ומאוחר יותר באמצעות פרויקט החפות, (Innocence Project)המתקיים בכמה מדינות מערביות. במסגרת פרויקט החפות, נעשו השוואות בין ה- דנ"א שנמצא בזירת העבירה, ובין זה של מי שהורשע בביצועה. כך, לא רק שנתגלו העבריינים "האמיתיים", אלא נתברר כי מורשעים רבים ישבו בבית הסוהר על לא עוול בכפם. חלקם אף הודו בעבירות שיוחסו להם!

מקובל לסווג את הודאות השווא לשלוש קטגוריות:
1. הודאות שווא הניתנות על-ידי נחקרים מתוך כניעה ללחצי החקירה
2. הודאות שווא הניתנות מתוך רצון חופשי (לחפות על קרוב משפחה למשל) או מתוך לחצים שאינם קשורים לחקירתם
3. הודאות שווא הניתנות כתוצאה מלחצי החקירה אך מופנמות על-ידי הנותן אותן עד כדי שכנוע עצמי שהן אמת.

במקרים בהם ניתנה הודאת שווא ונתקיימה בדיקה על הליכי החקירה, התברר כי נפלו בה ליקויים משמעותיים כתוצאה מחוסר במקצועיות, חריגה מהוראות ומכללי האתיקה, או כתוצאה מהטיות שונות.

הספר "ושיודע לשאול: על התשאול המקצועי והאפקטיבי", הינו הספר המקיף והמקצועי ביותר, שיצא לאור בעברית, בנושא התשאול בחקירות פליליות; הודות לטכניקות הרבות, ומכלול ההיבטים האופרטיביים, שהוא דן בהם. בספר גם מונחת תשתית תיאורטית ומחקרית ענפה, המבוססת על הספרות העדכנית ביותר שיצאה בתחום; והוא עשיר בדוגמאות מניסיונו של המחבר, מחקירות שניהל והשתתף בהן, לאורך כשלושים שנות שירות במשטרת-ישראל.

הספר מכיל ידע מעשי ומידע יישומי רב על התשאול, הלכה למעשה, והוא נועד לחוקרים מהמגזר הציבורי ומהמגזר הפרטי, לעובדי ביקורת פנימית וביקורת ציבורית, למשפטנים מהתביעה ומההגנה, לאנשי מחקר מהאקדמיה, ולכל מי שמתעניין בתחום.
ניצב-משנה (בדימוס) אבי דוידוביץ התגייס למשטרת-ישראל בדרגת רב-סמל-ראשון ומילא שורה של תפקידים, ובהם: ראש מחלק סמים ביחידה המרכזית של מרחב מרכז, קצין מודיעין ובילוש וראש משרד חקירות בתחנות: רמלה, פתח-תקווה וראשון-לציון. שני התפקידים האחרונים, שמילא לפני פרישתו בשנת 2008, היו ראש היחידה לביקורת פנימית של משטרת-ישראל, וסגן ראש היחידה הארצית לחשיפת פשיעה חמורה ובינלאומית (היאחב"ל). הוא בעל תואר ראשון בקרימינולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה ובעל תואר שני בקרימינולוגיה מאוניברסיטת בר-אילן. אבי דוידוביץ נמנה עם מקימי התוכנית ללימודי תעודה בפרופילאות, במחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר-אילן. כיום הוא יו"ר הוועדה המקצועית ומרצה בתוכנית ובפני פורומים אחרים בארץ ובחו"ל.

במהלך שירותו במשטרת-ישראל, חקר דוידוביץ מקרים רבים, ובהם עבירות "צווארון לבן", ארגוני פשיעה, עבירות ביטחוניות, עבירות מין, סמים ורכוש, פשיעה חמורה ואלימה, ובכלל זה חקירות נגד אישי ציבור, חלקן בפרשיות רגישות ומפורסמות.
תאריך:  10/02/2010   |   עודכן:  10/02/2010
אבי דוידוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על התשאול
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נועה24
11/02/10 15:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנעוריו צו מצפונו גייס אותו לתקופה המשתרעת על כמעט שבעים שנה לעמוד בשורה הראשונה של מאבקים חברתיים. הייתה זו התגיסות למסע של שחיה אין סופית נגד הזרם שלא פעם גליו היו עכורים. מולם נדרש לגלות אומץ ונחישות וגם לחוות מעמדים קשים של עמידה מול דורסנות הממסד של מפא"י, שהתנכל לו במקום עבודתו בחברת החשמל , כשם שהתנכל לכל מי שלא קיבל את מרותו.
10/02/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הצבעת חוץ (External Voting) היא האפשרות הניתנת לאזרחים שחיים מחוץ למדינת האזרחות שלהם (מדינת האם), להצביע בבחירות גם אם הם אינם נמצאים במדינתם באופן פיזי. מדובר בפרקטיקה חדשה יחסית, ובעבר דמוקרטיות רבות נמנעו מלהעניק זכויות שכאלה.
10/02/2010  |  ד"ר שלמה פרלה  |   מאמרים
הקורא דוד רביד ("מכתבים", 26.1.10) חולק על עמדתי, שרק לעם היהודי תביעה חוקית על א"י המערבית וטוען ש"נסתרו" ממני החלטת החלוקה של האו"ם מ-1947 והחלטת מועצת הביטחון 242 המדברות על שתי מדינות וגבול בקו הירוק.
10/02/2010  |  אליקים העצני  |   מאמרים
ביום 15.4.07 התקבלה החלטת ממשלה על הקמתה של עיר חרדית בת 50,000 תושבים בצומת תל-ערד, בקרבת העיירה הבדווית כסייפה. האישור הסופי להקמתה יינתן רק לאחר אישור הוועדה הארצית לתכנון ובנייה.
10/02/2010  |  בתיה רודד  |   מאמרים
הצעת "חוק ברית הזוגיות" עומדת בפני קריאה שלישית בכנסת. בהצעה נכתב: "נועדה להתמודד עם חוסר יכולתה של קבוצת אוכלוסיה המונה כ-300,000 נפש שהם חסרי דת להקים זוגיות ומשפחה, מוכרים בחוק". למעשה הצעת החוק מנציחה מונופול רבני, נותנת פתרון למעטים, ומשפילה ומקפחת את הנזקקים לה.
10/02/2010  |  יאיר רוטקוביץ'  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
שלט בכיכר פלשתין בטהרן [צילום: ואחיד סלמי, AP]
איל השקס
האירנים שיגרו עלינו טילים, וזו עילה מוצדקת לסקירה על כלכלת אירן    ספויילר: לא כל כל מוצלחת    מהן בעיות היסוד של הכלכלה האירנית? מה קרה בכלכלת אירן בשנה החולפת? ומה קרה כלכלית מאז מ...
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il