|   15:07:40
דלג
  יועז הנדל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

במסלול התנגשות

מלבד ההצלחה בצה"ל פנימה, כהונתו של הרמטכ"ל אשכנזי התאפיינה ביחסים יותר מתקינים עם לשכת שר הביטחון. לברק התאים סגנון העבודה של אשכנזי, שמבדיל היטב בין הדרג המחליט לדרג המבצע. אלא שסבב המינויים שנערך לפני חצי שנה טרף את הקלפים, והכניס דם רע למערכת. ימים יגידו האם הוא ישקע או יתסוס
13/02/2010  |   יועז הנדל   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
אשכנזי וברק. שאלת החלפתו של הרמטכ"ל הפכה לתיבת פנדורה שאיש בלשכת שר הביטחון ובצה"ל לא ידע איך לסגור אותה [צילום: אריאל חרמוני]

לפני הכול, צריך לציין שלרמטכ"ל אשכנזי אין הרבה קטגורים בתוך צה"ל. המהפכה שעשה מאז שקיבל לידיו את המושכות ניכרת כמעט בכל מקום. צבא היבשה חזר להיות משמעותי, הצבע חזר לפניו של מערך המילואים, חילות האוויר והים התפתחו, וכך גם מערך הפעילות החשאית של צה"ל - וכל זה במקביל למסע קיצוצים, הלוואות והתחמקויות מגזרות האוצר. בבוא היום יגמרו עליו את ההלל. יהיו מי שיאמרו שאשכנזי היה אחד הרמטכ"לים הבולטים בצה"ל, אחרים ידברו על האיש הנכון בזמן הנכון - מי שהחליף את חלוץ שכשל במלחמת לבנון השנייה. אפילו אלה שכועסים עכשיו בלשכת שר הביטחון, ואלה שמאשימים אותו (שלא בצדק) בפוליטיזציה, יסכימו שצה"ל מודל 2010 הוא צבא שונה לחלוטין. צבא עם רגליים על הקרקע ופנים שמישירות מבט אל המדינות מסביב. פיכחון פוסט מלחמתי, שאם תרצו די בו כדי להצביע על ההבדלים.

למרות זאת, גם בצבא לכל דבר טוב יש סוף. לכל קדנציה מוצלחת יש קו סיום ולכל אדם ומנהיג יש תחליף, גם אם נדמה שהנעליים גדולות מאוד. השבוע הפכה שאלת החלפתו של אשכנזי לתיבת פנדורה שאיש בלשכת שר הביטחון ובצה"ל לא ידע כיצד לסגור אותה. בימים אלה נכנס אשכנזי לשנתו הרביעית כרמטכ"ל, הארכה טבעית לכהונה מוצלחת, כפי שהיה נהוג ברוב המקרים (המינוי הרשמי הוא לשלוש שנים). על-פי המסורת הצבאית, בפברואר 2011 אמור אשכנזי לפנות את הכסא לבא אחריו. אלא שאשכנזי, שמונה בניגוד למסורת לאחר שכבר עזב את הצבא, עשוי גם לסיים את תפקידו שלא לפי הכללים.

האיום והטרמפיסטים

החומר המודיעיני שנמצא בידי ראש אמ"ן דורש חודשים רבים של לימוד עד שניתן לשלוט בו. מדובר בתרכובת רגישה מאוד של נתונים ואמצעים שמעט מאוד גורמים בממשלה ובמערכת הביטחון חשופים אליה. אפשר להיות אלוף פיקוד מוצלח מאוד, ועדיין לא להכיר לעומק את הנעשה מאחורי הקלעים באמ"ן

הימים ימי הכרעה, ואין זו לשון מליצית. הנושא האירני מעסיק את כולם במערכת הביטחון, ולא משנה באיזה רובד ובאיזו גזרה. הסכנה אמיתית וקיימת, אלא שבדרך החלו כל מיני בוחשים לתפוס עליה טרמפ. מאיום אולטימטיבי על ישראל הפכה אירן לעוד פרוטוקול קבוע וידוע מראש בדיוני ועדות מינויים. נושאי משרות בכירות במערכת, במיוחד כאלה שחשופים לחומר המודיעיני על אירן, התבקשו והתרצו במהרה להישאר במקומם לעוד שנה ועוד שנה, עד שהגרעין ייעלם או שהמשיח יבוא. הדוגמה הבולטת ביותר היא המוסד - ארגון שהקפיד על חשאיות גם בנוגע למאבקי צמרת פנימיים. מאיר דגן, שגם על כהונתו המוצלחת אין חולק, נשאר במקומו כבר מעל שמונה שנים. באמ"ן, המקבילה הצבאית, דילגו בקלילות לפני כחצי שנה על מינוי מחליף לראש - עמוס ידלין. בשב"כ כבר מדברים על הבעיה שבהחלפתו המתקרבת של דיסקין, ועכשיו יש מי שמנסה להכניס את אשכנזי לרשימת הבלתי מתחלפים לאור האיום האירני.

הסיבה לכך מובנת - ארגונים מוצלחים לא אוהבים שינויים וזעזועים, קל וחומר כשמדובר בארגון שמופקד על ביטחונה של אומה ומדינה. דרג מקבלי ההחלטות רוצה (ובצדק) לדעת שמי שנמצא תחתיו, המפקדים והמנהלים שאחראים על המערכות הרגישות ביותר, יודעים מה הם עושים. בהקשר הזה, הניסיון שווה יותר מכל דבר אחר. אחרים טוענים שההתכתשויות על המינויים רק ממחישות שמדובר בבעיה מערכתית - הקדנציות קצרות מדי.

בסבב המינויים הקודם, כשנדמה היה שאחד המועמדים לתפקיד סגן הרמטכ"ל יקבל כתחליף את תפקיד ראש אמ"ן עד ההתמודדות על כס הרמטכ"לות, ניסה גורם בכיר בצה"ל להסביר את ההשלכות של משחק הכיסאות. החומר המודיעיני שנמצא בידי ראש אמ"ן דורש חודשים רבים של לימוד עד שניתן לשלוט בו, הסביר הגורם. מדובר בתרכובת רגישה מאוד של נתונים ואמצעים שמעט מאוד גורמים בממשלה ובמערכת הביטחון חשופים אליה. אפשר להיות אלוף פיקוד מוצלח מאוד, ועדיין לא להכיר לעומק את הנעשה מאחורי הקלעים באמ"ן. נכון לעכשיו, זאת המציאות בהקשר האירני.

אם לפני חצי שנה היו הרמטכ"ל ושר הביטחון מחליטים על מחליף לידלין – ההחלפה הייתה מתבצעת קרוב לוודאי בחודשים הקרובים. לזה יש להוסיף עוד שנת למידה ועוד שנה עד שמעלים את הרכבת על המסילה הנכונה – ואז מגיעה ההתמודדות על תפקיד הרמטכ"ל ואולי חילופים נוספים.

בקצב האירועים הזה קשה מאוד לייצב מערכת, הסביר אותו גורם בכיר, כשברקע נמצאת הבעיה האירנית. גם אם יש בתיאור הזה מן ההגזמה, הוא מלמד על קו המחשבה של בכירים רבים במערכת הביטחון.

ציונות וקצת אגו

כשבוחרים שלא לבחור במועמדים, מתערערת שרשרת ההתקדמות הטבעית. הספינה אמנם ממשיכה בדרכה כשהיא מונהגת על ידי אותו קברניט, אולם הצוות מתחתיו מתחיל לתסוס. זה מה שקרה במוסד לאחר שהאריכו את הכהונה של דגן בפעם השנייה

מהצד השני של הסיפור הזה נמצאים הדרגים המכהנים והמועמדים שעולים מדי פעם לחלל התקשורתי.

לאלה ואלה יש אינטרס כפול ומכופל. הראשון, ואין לזלזל בו, הוא ציונות. הציבור בישראל כבר התרגל לציניות שנוטפת ממקלדות העיתונאים, אולם בקרב דרגי הפיקוד הבכירים במערכת הביטחון קיימת עדיין אמונה שהם מועילים לביטחונה של מדינת ישראל.

תוסיפו לזה את האינטרס השני, האגו (או בשפה רכה יותר: האמונה העצמית), ותקבלו דרגים מכהנים שבטוחים שקשה יהיה להחליף אותם, לצד מועמדים שבטוחים שיוכלו לבצע את התפקיד טוב יותר.

כשבוחרים שלא לבחור במועמדים, מתערערת שרשרת ההתקדמות הטבעית. הספינה אומנם ממשיכה בדרכה כשהיא מונהגת על-ידי אותו קברניט, אולם הצוות מתחתיו מתחיל לתסוס. זה מה שקרה במוסד לאחר שהאריכו את הכהונה של דגן בפעם השנייה (אפילו בימים אלה לא ברור מה יהיה עתידו של ת', המשנה שפרש לאחרונה אך עדיין מקווה לחזור). זה כבר קרה בשב"כ ואפילו בצה"ל, ומי יכול לדעת זאת טוב יותר מאשכנזי שפרש לאחר שמינו את חלוץ לרמטכ"ל במקומו.

כדאי להזכיר שהפרשה האחרונה איננה חריגה בתולדות היחסים המורכבים שבין שרי ביטחון לרמטכ"לים למיניהם. אפשר לחזור אחורה לעסק הביש ולהאשמות הקשות שליוו את פנחס לבון ומשה דיין, זה כשר ביטחון וזה כרמטכ"ל; לחיים לסקוב ולשמעון פרס כסגן שר הביטחון, ואפילו לעשור האחרון - למשה (בוגי) יעלון כרמטכ"ל ולמופז שרקח עם דן חלוץ תוכנית (שפרטיה פורסמו בספרו החדש של חלוץ שיצא לאור זה עתה) להחליף את בוגי לאחר שלוש שנות רמטכ"לות בלבד.

רמטכ"ל של דפ"אות

דווקא הפרשה הנוכחית בין אשכנזי לאהוד ברק מפתיעה לאור ההרמוניה ששררה בין שני הצדדים עד לא מזמן. ערב מבצע עופרת יצוקה נדמה היה שהצמד ברק אשכנזי מסתדר נהדר. מלחמת לבנון השנייה הייתה בית ספר ליחסי צבא ודרג מדיני בעיניו של אשכנזי. חלוץ היה מעורב עד צוואר בפוליטיקה, בפורום החווה. כאשר הגיע רגע המבחן שלו כרמטכ"ל, הוא דיבר בקול של מקבל החלטות. אחרי המלחמה הקול הזה שלו הפך לכתב האשמה נחרץ – שלא בצדק בחלק מהסעיפים.

אשכנזי לעומת זאת השקיע הרבה מאוד בבניין הכוח ובהכנתו למלחמה. כאשר ביקש ממנו הדרג המדיני להציג פתרון למציאות הסבוכה בעזה בסוף שנת 2008, הוא בא עם טבלת דפ"אות (דרכי פעולה אפשריות). אלה האפשרויות שעומדות בפניכם מבחינת הצבא, הוא אמר לדרג המדיני, והצמיד לכל פעולה תג מחיר עם מספר נפגעים צפוי לכוחותינו ומספר נפגעים בצד השני. בסופו של דבר התחזיות הקשות התבדו, אבל אשכנזי הציב רף של יחסים. אני מציע דפ"אות, אתם קובעים את הדפ"ן (דרך הפעולה הנבחרת).

לאהוד ברק, שהיה צריך להוכיח את חיוניותו בממשלה, זה התאים. לצד ראש ממשלה שסבל מחקירות ומביקורת מבית התייצב ברק כמושיע, כמי שבטוח בעצמו ומקבל את ההחלטות כמעט לבדו.

ברק הוא זה שהשהה את ההחלטה על המבצע בעזה עד שחבריו לממשלה כמו חיים רמון ואחרים דפקו על השולחן. ברק הוא זה שהחליט, וברק הוא זה שקצר את התהילה.

אשכנזי, למרות שהואשם בגישה או"מניקית, הצליח לסיים מבצע מוצלח ולשמור על קשר טוב עם לשכת שר הביטחון. עד לסבב המינויים לפני חצי שנה.
הדיונים הארוכים בין שתי הלשכות, הרצון של ברק לראות את יואב גלנט ממשיך בצבא לעומת הדרישה של אשכנזי למנות את אייזנקוט לתפקיד סגן הרמטכ"ל, המינויים שעדיין לא יושבו עד תום לגבי חלק ניכר מהתפקידים – כל אלה הזרימו דם רע בין הלשכות, ובקרב בעלי תפקידים משמעותיים במערכת.
סביר להניח שהפרשה האחרונה תסתיים בלא כלום. מדינת ישראל ידעה במשך יותר מ-60 שנותיה להכיל סכסוכים חמורים יותר מאלה בין הצבא ללשכות שר הביטחון וראש הממשלה. לכולם ברור מי קובע ומי מבצע. בין אם מקורבי הרמטכ"ל אשכנזי דיברו על כהונה נוספת של שנה חמישית בידיעתו ובין אם לאו, הרמטכ"ל הצליח באופן יחסי לנתק את הקצינים מעטיני הפוליטיקה והתקשורת. אי-אפשר לעשות זאת בצורה מוחלטת, כי כך הדברים עובדים במדינת ישראל. מצד שני, הכיוון הוא טוב.

בסופו של דבר, אירוע בקנה מידה אירני יעסיק את המערכת במידה כזו שלא יהיה זמן להתעסק עם פברואר 2011. המערכת יודעת להשתתק כשהתותחים יורים או עומדים לירות, ואם צריך - היא גם יודעת למנות מחליפים בכירים בזמנים קצרים. בשתי הלשכות מפיקים לקחים בעיקר בתחום העבודה מול התקשורת.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  13/02/2010   |   עודכן:  13/02/2010
יועז הנדל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
במסלול התנגשות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
14/02/10 00:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שנה אחרי הבחירות אפשר לומר שאותן יכולות שאפשרו לבנימין נתניהו להקים את הקואליציה המסובכת שלו, הן גם אלו המאפשרות לו להניע את הממשלה במתכונת של גמל מעופף. זה לא מוצלח במיוחד, זה לא נראה כמו ציפור רבת-יופי; זה אחרי הכול גמל, אפילו לא סוס; אבל זה עף.
13/02/2010  |  אמנון לורד  |   מאמרים
המחאה הקולנית של הפוליטיקאים ושגרירים לשעבר נגד התבטאויותיו של שר החוץ ליברמן, בנוסח: "יצית את המזרח התיכון" - משדרים רפיסות ופחדנות ממה שיגידו הגויים - מבלי שהם מגיבים על איומים של מנהיגי ארצות ערב, המאיימים בהשמדת ישראל ובמחיקתה מהמפה.
13/02/2010  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
פניה של המערכת השלטונית בכלל ומערכת הביטחון - משרד הביטחון בפרט, מתגלים במלוא כיעורם ומוגבלותם, המדאיגים, בסיפור הטראגי של הילד דניאל, שעלה על מוקש במהלך טיול עם בני משפחתו ברמת הגולן.
13/02/2010  |  עדי שטרנברג  |   מאמרים
בראיון שהתפרסם ב-22 בינואר השנה במוסף "שישבת" של העיתון "ישראל שלנו", אמרה עינת יקיר, מהמבטיחות בסופרי המשמרת החמישית בסיפורת הישראלית, את המשפט הבא: "אני חושבת שהייתי מחליפה את התארים והפרסים שקיבלתי עבור דירה בתל אביב". מובן מאליו שלא התכוונה לומר במשפט זה כי שכר הסופרים על רומן אמור להיות כמחיר דירה בתל אביב, אלא ביקשה לבטא באופן אירוני את אכזבתה מאי-יכולתה הכלכלית להתמסר לכתיבה רצופה בהיקף הדרוש להשלמת יצירה. עובדי ענפים אחרים, המאורגנים טוב יותר מהסופרים לניהול מאבקים להעלאת שכרם, היו ודאי מתרגמים את דברי הסופרת הצעירה באופן הבא: עם שבחי הביקורת והקוראים אי-אפשר לקנות במכולת.
13/02/2010  |  יוסף אורן  |   מאמרים
איך כסף צומח ומוסיף לעצמו ערך ("תשואה")? הבה נבצע ניסוי: ניקח 10 אלפים שקל בשטרות, נחתום אותם במעטפה; נניח אותה, לעיני מנהל הבנק, על מדף הכספת הגדולה שבמרתף הבנק. כעבור 5 שנים נפתח בלב פועם את הכספת, וליתר ביטחון, כאשר מנהל הבנק לצידנו. נפתח את המעטפה החתומה, ונספור את הכסף. למרבה הצער ניווכח שהכסף לא צמח, לא הניב דבר - השטרות נותרו אותם השטרות - 10 אלפים שקל. כדי שנקבל "תשואה" - מישהו אחר צריך לדעת ליצור עושר. למשל, הבנק.
13/02/2010  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
ההסכמות הסודיות של נתניהו  /  אריאל כהנא
נתניהו מתמהמה נוכח הנצחת המחבלת ממישור החוף  /  אסף גבור, סופיה רון-מוריה
שיאן הגירושין: התגרש 11 פעמים  /  אורי פז
מי מחכה לקולות היורדים?  /  סופיה רון-מוריה
הספירה השקטה לאחור  /  אריאל כהנא
הכל תמורת לא-כלום  /  אורי אליצור
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il