|   15:07:40
דלג
  גדעון דוקוב  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

"הלם טוטאלי"

התלונות על אודות הרב מוטי אלון היו הפרשייה הראשונה איתה נאלץ 'פורום תקנה' להתמודד. אחרי שנים של שתיקה, השבוע הם הטילו את הפצצה על הציבור. למרות שמדובר בגוף המורכב באישים מכובדים, רבים מסרבים להאמין להם. אנשי הפורום מצידם בטוחים שהם מילאו את חובתם כלפי הציבור. ראיון עם יהודית שילת, מנהלת פורום תקנה
21/02/2010  |   גדעון דוקוב   |   מאמרים   |   פרשת הרב מרדכי אלון   |   תגובות
שילת. תארנו לעצמנו את מה שיקרה אחרי הפרסום [צילום: פלאש 90]

"בהתחלה הוא הודה בכל, ואחר כך התחיל להתכחש להודאות שלו ולא לשתף פעולה עם השאלות ששאלו אותו. הוא לא הסכים להתעמת עם הטענות"

"יש לנו סגנון משלנו. אנחנו אנשי תורה ולא אנשי תקשורת, יש לנו שפה שקשה לנו לפרוץ אותה. אנחנו לא יכולים לדבר בשפה של התקשורת. לא השתמשנו ביועצי תקשורת ויכול להיות שהיינו צריכים לעשות את זה"

"מדובר בכמה תלונות ובמשך זמן. סדרי הגודל עוד יתבררו כי עכשיו, בעקבות הפרסום, אנחנו מקבלים עוד פניות ואין לנו זמן כרגע לזמן את האנשים ולשבת לשמוע אותם"

"על השאלה 'מי שמנו' אני תמיד אומרת שני דברים: אל"ף, תראו מי האנשים שיושבים בפורום, ובי"ת, לפעמים מה שאתה יודע הופך אותך למי שצריך לעשות מעשה"

   עידן יוסף
"את רוקדת על דמו של הרב אלון"

   עידן יוסף
"הרב אלון עוד ישוב ויהיה אור גדול"

   עידן יוסף
הרב אבינר על פרשת הרב אלון: "לא הנושא שלנו"

   איציק וולף
המשטרה תבדוק החשדות נגד הרב אלון

   איציק וולף
הרב אלון ביטל את שיעורי התורה

מהו 'פורום תקנה' וממתי הוא פועל?

הפורום הוקם לפני שבע שנים במטרה לפתח מודל להתמודדות בתוך הקהילה עם פגיעה בתחום המיני מצד בעלי מרות וסמכות במי שנתון תחת מרותם, סמכותם או השפעתם. בפורום חברים אנשים ונשים המהווים דמויות מפתח בקהילה הציונית-דתית מתחומים שונים, והוא מאגד בתוכו את מרבית הארגונים החשובים בציונות הדתית. בפורום כולו יש 30 עד 40 איש, חלקם פעילים יותר וחלקם פחות.

מה פירוש "להתמודד בתוך הקהילה"? לשמור שלא יצא החוצה?

לא. אנחנו ממליצים למתלוננות או למתלוננים לפנות למשטרה, אבל רבים המקרים שבהם מתלוננים חוששים מהדרך הזאת. מטרת הפורום היא ליצור דרך נוספת עבור המתלוננים, לטפל בתלונה ביעילות, ולמנוע את הישנותה ואת נזקיה למתלוננים ולאנשים נוספים.

חברי הפורום הם ברובם המכריע רבנים. איזו הכשרה יש להם להתמודד עם משימה מהסוג הזה?

במשך שנתיים עסקו חברי הפורום, בימי עיון מיוחדים, בהבנת התופעה, בלימוד החוק ומגבלותיו, ובדיון בסוגיות דתיות, הלכתיות ומוסריות, הנוגעות לנו כאנשים דתיים. במאמץ משותף נבנה מודל ראוי לטיפול ולמניעה של הטרדות מיניות על-ידי בעלי מרות וסמכות בקהילה הדתית. חובר קוד אתי שעליו חתומים כל חברי הפורום, ובו הם מביעים את מחויבותם למטרות, לערכים ולדרכי הפעולה.

ואז מה קרה? איך המתלוננים/ות מצאו את הדרך אליכם?

כשלב ראשון הפורום חיבר תקנון למניעת הטרדות, המבוסס בעיקר על הלכות ייחוד ועומד בדרישות החוק למניעת הטרדה מינית שדורש מכל מוסד חינוכי לחבר תקנון מותאם למניעת הטרדה מינית. הפצנו את התקנון בין כל הארגונים והמוסדות השותפים בהקמת הפורום. בהמשך נבנה מודל מדויק לטיפול בתלונות של נפגעים. והגיעו תלונות.

התלונה על הרב אלון הייתה בין הראשונות?

הראשונה. זה התיק הראשון שהגיע לפורום ברגע שהוא הודיע שהוא קיים.

הופתעתם?

היינו בהלם. הלם טוטאלי.

מדובר במתלונן אחד?

מדובר בכמה תלונות ובמשך זמן. סדרי הגודל עוד יתבררו כי עכשיו, בעקבות הפרסום, אנחנו מקבלים עוד פניות ואין לנו זמן כרגע לזמן את האנשים ולשבת לשמוע אותם.

כמה אנשים ישבו בהרכב שקיבל את התלונה?

את התלונות שמע ההרכב הראשון שכלל חמישה אנשים: הרב ליכטנשטיין, הרב יעקב אריאל, ד"ר בני להמן, פרופ' ידידיה שטרן ואני. אחר כך הבאנו אותן בפני האנשים שנוספו. 11 אנשים בתיק הספציפי הזה.

וניתנה לרב הזדמנות להציג את גרסתו?

בוודאי. התהליך של התלונות על הרב אלון היה ארוך מבחינת פרק הזמן. קיבלנו בהתחלה תלונות מסוימות ואחרי כמה חודשים הגיעה תלונה אחרת, ותוך כדי כך היו עוד תלונות שלא יכולנו לבדוק לעומק ולכן לא התייחסנו אליהן, כי מה שכבר היה בידינו היה מספיק כדי להבין שמדובר באסון אישי וחברתי. הזמנו אותו כמה פעמים גם בגלל טענות שלו שהוא לא נשמע, וגם משום שלצערנו פעם אחר פעם הוא לא ענה על כל הדברים ששאלנו ושרצינו לשמוע.

בסופו של דבר הוא הודה במעשים או התכחש להם?

בהתחלה הוא הודה בכול, ואחר כך התחיל להתכחש להודאות שלו ולא לשתף פעולה עם השאלות ששאלו אותו.

האם הבאתם אותו לעימות עם המתלוננים?

הוא לא הסכים להתעמת עם הטענות.

סליחה, אבל מאיפה המנדט? מי שׂמכם?

זה לא גוף מטעם עצמו. הגוף הזה כולל כמעט את כל ראשי העמותות של הציונות הדתית. בוודאי את כל הגדולות שבהן. ועל השאלה מי שמנו אני תמיד אומרת שני דברים: אל"ף, תראו מי האנשים שיושבים בפורום, ובי"ת, לפעמים מה שאתה יודע הופך אותך למי שצריך לעשות מעשה. מי ששם אותנו אלה הידיעות שהגיעו אלינו. מי שיודע את הדברים האלה לא יכול להחריש.

ואולי זה עניינה של המדינה ולא של הקהילה?

מלכתחילה ידענו שלא בכל דבר המדינה יכולה לטפל, והיום אני יכולה לומר שהמשפטנים הבכירים במדינת ישראל הקשורים לסוגיות האלה דיברו בשבח הפורום.

ואין צורך באנשי מקצוע?

יש בתוך הפורום כאלה. בתוך כל הרכב יושבים אנשי מקצוע. תמיד יש פסיכולוג או עובד סוציאלי. במקרה הזה הרב בני להמן הוא פסיכולוג. את המתלוננים העברנו לטיפול אצל אנשי מקצוע.

אתם מבצעים שיחות רקע, מאמתים תלונות, יש לכם אנשי חקירה?

יש תיקים שצריך, בתיק הזה לא היה צריך. הכול היה מאוד ברור, חד וחריף. כולל הודאות של הרב אלון. יש לנו הליך ברור, אבל במקרה של הרב אלון הוא התארך בעיקר בגלל הרב אלון והתנהלותו.

הוא העלה טענות כלפי המתלונן?

אני לא יכולה להתייחס לשאלה הזאת.

מדובר רק על בנים?

כן. רק בנים.

תיארתם לעצמכם את הגל שאחרי?

כן. תיארנו לעצמנו את הכול כולל את זה שהמון אנשים יבואו להיות שם, לחזק אותו. כולל את זה שלא יאמינו לנו. הרי אנחנו בעצמנו עברנו את התהליך הזה, אנחנו בעצמנו היינו במשבר גדול, רק שאנחנו עברנו את תחושת האבל כבר לפני כמה שנים. אבל אנחנו יודעים מה אנשים מרגישים ומבינים כמה זה כואב.

ונערכתם בצורה נכונה לגל הזה?

נערכנו כפי שיכולנו לאור התפתחות העניינים. היו לנו מגבלות של זמן ולחצים, והדלפות. וידענו שברגע שנפלה אצלנו החלטה יהיו הדלפות שיובילו ללחצים נוספים. היינו צריכים לעשות את הדברים מהר אחרי שהתקבלה ההחלטה, וכך עשינו.

מה עשיתם כדי שהסיפור לא ידלוף במשך יותר משלוש שנים?

זה לא דלף כי בפורום יושבים אנשים צדיקים, ויש בישראל גם עיתונאים הגונים.

אלו מגבלות הטלתם על הרב אלון? מדוע היה צורך להגלות אותו מביתו?

אף אחד לא הגלה אותו לשום מקום. הוא בחר להתרחק, ומבחינתנו הוא היה יכול להישאר בירושלים. מה שהוא נדרש לעשות וקיבל על עצמו היה להפסיק את כל פעילותו התורנית, החינוכית, הניהולית והאישית, כלומר הייעוץ האישי שהוא נתן לבחורים. אנחנו השתמשנו בכלל התלמודי של "היכבד ושב בביתך", חז"ל דיברו על הדבר הזה.

אז מדוע אסרתם עליו לערוך חופה וקידושין?

אתה כחתן היית מוכן שעבריין כזה יעשה לך את החופה? אני חושבת שאם היית יודע לא היית מוכן. אנחנו ידענו ושמרנו על טהרת החופה של החתנים והכלות. פשוט חשבנו שלא נכון שחתן וכלה, ברגע הכי קדוש של חייהם, יחסו בצלו של אדם שהם לא יודעים עליו משהו מאוד משמעותי לבחירה שלהם, ושאילו היו יודעים היו כנראה חושבים שהוא לא מתאים לסיטואציה. עשינו את זה משום אהבתנו לחתנים ולכלות.

עבריין?

אנחנו מותרים להתפלל עם העבריינים. אתה מכיר את המשפט הזה?

לא הבנתי.

אתה שואל אם יש פה עבריינות על החוק, ואני מדברת על עבריינות של תורה.

גזר דין לכל החיים?

זה לא גזר דין. אנחנו לא גוף מעניש, והעניין שלנו הוא לא בפוגע אלא בנפגעים. אלה שכבר נפגעו ואלה שעלולים להיפגע. הדרישות שלנו נועדו להרחיק את האדם הפוגע מהמקומות ומהסיטואציות שבהם תלמידים יכולים להיפגע. אם זה אדם שמנצל את מעמדו ופוגע מינית במי שתחת סמכותו אנחנו באופן עקרוני דואגים שהוא לא יהיה בתפקיד שיש בו מעורבות וסמכות.

וגם זה לא בהכרח לכל החיים, זה תלוי בחומרת העבירה. הרב מוטי אלון לא נדרש לפרוש לכל החיים. דובר על תקופה מוגבלת, והייתה החלטה שהנושא ייבחן מחדש בבוא הזמן, אבל לצערנו הוא לא עמד בכללים.

במה הוא לא עמד?

בשלבים די מוקדמים התחיל לתת שיעורים גדולים, פתח אתר אינטרנט, הופיע באירועים ואח"כ נאלץ לסגור את הדברים בעקבות התראה שלנו. אחר כך שוב חזר לתת שיעורים ושוב נאלץ לסגור אותם.

למה דווקא עכשיו?

בגלל הצטברות של הפרות ההתחייבויות. הבעיה העיקרית הייתה שהוא המשיך לקבל תלמידים לייעוץ אישי, ביחידות.

אם זה משהו מתמשך למה לא פרסמתם קודם? מה קרה דווקא בימים האחרונים?

אנחנו מחויבים להגן על המתלוננים ועל שלום הציבור, ויש סוג של התנגשות בין שני הדברים. המתלוננים נמצאים עכשיו באחת השעות הקשות של חייהם. הם לא רצו להגיע לרגע שבו דברים נחשפים לציבור. כל זמן שהרגשנו שאנחנו מצליחים לשמור על האיזון בין שלומם של המתלוננים מצד אחד ועל שלום הציבור מאידך-גיסא, התעכבנו עם הפרסום. כשהתחלנו לאבד את הביטחון ששלום הציבור מובטח, עשינו את מה שעשינו.

וכבודו של הרב אלון והכאב של משפחתו הם לא שיקול?

הכאב גדול מאוד. לכולנו. אבל לא הוא סיבת ההסתרה. אנחנו דואגים לשלומם של המתלוננים.

חלק מהעניין היה זה שהדבר כן דלף?

כן, זה טפטף החוצה והבנו שהמתנה נוספת אינה לטובת העניין. הכול הלך ביחד. כשהתחלנו לאבד את הביטחון שהכול בסדר, העניינים גם התחילו להישמע בחוץ. איכשהו ככה זה הלך.

ההודעה שלכם מדברת על "מעשים המנוגדים לערכי קדושה ומוסר". האם לא היה נכון לשים את הכול על השולחן ולא להשאיר את הדברים לדמיון הפרוע של התקשורת?

תשמע, יש לנו סגנון משלנו. אנחנו אנשי תורה ולא אנשי תקשורת, יש לנו שפה שקשה לנו לפרוץ אותה. אנחנו לא יכולים לדבר בשפה של התקשורת. מה לעשות.

אלו דברים מאוד עמומים.

העמימות נגמרה. התלונות היו על ניצול מיני של נערים וקטינים לאורך השנים.

תכננתם לחשוף את זה לציבור בשלבים?

לא. זו לא הייתה מין הכרעה עקרונית. החלטנו להוציא את זה כמו שמתאים לנו ואחר כך, אם יהיו שאלות, לפרט יותר.

ולא ידעתם מה יהיו ההשלכות? איך ייראו הכותרות?

מה שלא היינו מעלים היה יוצר סערה ובלגן. אז לקח יום-יומיים עד שהציבור יכול להקשיב ואנחנו יכולים לדבר.

בהתנהלות מול התקשורת נעזרתם בייעוץ מקצועי?

לא. לא השתמשנו ביועצים. יכול להיות שהיינו צריכים לעשות את זה, זה המצב ואנחנו עושים כמיטב יכולתנו. המידע שיש בידינו הוא כל כך חזק שהוא אמור לעשות את שלו.

את מודעת לזה שחלקים גדולים בציבור לא מוכנים להאמין לכם?

הציבור יודע במי מדובר והוא גם יודע מי האנשים שקשורים לעניין הזה בפורום תקנה. הזמן ירכך ויאפשר לאנשים להפנים.

"תסמכו עלינו"? הרי אם משהו עולה מכל הסיפור הזה זה שאי-אפשר לסמוך על-אף אחד.

זה לא "תסמכו עלינו". אם הציבור הזה מחונך לכבוד חכמים וכבוד זקנים, אז זה מה שיש פה. אם הציבור הזה מחונך לעקרונות של יושרה, הגינות, שקיפות - זה מה שיש פה. אנחנו מבינים שזה מאוד קשה אבל הזמן יעשה את שלו ומהמשבר הזה נצא מחוזקים ונתחזק. כבר עברנו משברים גדולים.

המטרה הושגה?

אנחנו עשינו את מה שהיה מוטל עלינו. הגענו למסקנה שהציבור צריך לדעת כי אנחנו כבר לא בטוחים שהכול בסדר. חששנו שיכולות להיות עוד תקלות ועוד פגיעות ומילאנו את חובתנו כלפי הציבור וכלפי שמים.

עכשיו זה בידיו של הציבור. יש אנשים מבוגרים, יש אנשים צעירים. לצעירים יותר קשה, המבוגרים מבינים שהחיים הרבה יותר מורכבים מכפי שנדמה, מבינים שנפש האדם היא הרבה יותר מורכבת ומסובכת ומסוכסכת מכפי שנראה כלפי חוץ, ואני מקווה שיהיה פה "לב אבות על בנים".

אתם מרגישים שכתפיכם יכולות לשאת את המשקל?

היה יותר כבד לשאת את המידע הזה ולא לחשוף אותו לציבור.

פורסם במקור: יומן, עיתון "מקור ראשון"
תאריך:  21/02/2010   |   עודכן:  21/02/2010
גדעון דוקוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"הלם טוטאלי"
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אין קייס ואין
27/02/10 06:15
2
חיסול חשבונות
27/02/10 06:21
3
יושבים צדיקים"
27/02/10 06:31
4
משפטן
4/04/10 10:27
פורום: פרשת הרב מרדכי אלון כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נושא נקמת הדם התפרסם לאחרונה שוב, לאחר הרצח המיותר של החייל ראמז אלעביד אלהוזייל, בידי חברו, חייל גם הוא. הרצח היכה בתדהמה את בני שבטנו, ואותי בפרט - מאחר שראמז היה חניך שלי, ואני מקדיש מאמר זה לזכרו.
21/02/2010  |  חסן גדוע אלהוזייל  |   מאמרים
"לשם מה לנו יופי?" שואל מבקר האמנות, פרופ' סטיבן הנרי מיידוף במאמרו "יופי וזכוכית אחרי דושאן", "מדוע, מאז שאפלטון ניתח לראשונה את העולם וכתב את סיפור ההוויה שהיווה בסיס לרבים כל כך ממחקרינו ומתצורות הידע שלנו - מדוע יופי, כמושג, נקשר עם כל מה שאידיאי ואמיתי בצורות המופיעות לפנינו, בין אם מדובר ביפי הטבע ובין אם ביופי הגלום במעשה האדם?"
21/02/2010  |  שלומית מירון  |   מאמרים
ההצעה הנידונה "נולדה בחטא", בעצם העלאתה על-ידי אינטרסים פוליטיים מובהקים של מפלגות בודדות הרוצות להתחזק על חשבון מפלגות אחרות שיכולות להינזק מאוד במידה וההצעה תתממש.
21/02/2010  |  הרב יצחק גאגולה  |   מאמרים
כיושב-ראש "עמותת נפגעים" (נמ"ר - נפגעי מס רכוש), נתקלתי במקרים מזעזעים בחומרתם של ניהול מערכת מירמה והונאה שיטתית נגד אזרחים באמצעות שומות פיקטיביות, או ניצול חולשה, הטעיה וטענות כזב אחרות, עד כדי החרבה כלכלית של משפחות. הכל בשיתוף פעולה מלא של רשויות שלטוניות נוספות, אך בעיקר, של מערכות המשפט ואכיפת החוק. השיטות אומנם הוכחו בכל ערכאה ומסגרת רשמית אפשרית, אך התופעה לא פסקה והפגיעה בציבור עדיין נמשכת, ובמרוצת השנים הפך כותב שורות אלה בעל-כורחו ובניגוד לשאיפותיו בחיים, לשומר האינטרס הציבורי.
21/02/2010  |  שבתאי עזריאל  |   מאמרים
מי שמצוי בעולם הספורט יודע שמאמן כדורגל לא יעז לזרוק את כוכב הקבוצה לפני מונדיאל, אפילו ימעד בלשונו. אם יעז, ולא יחזור הביתה עם הגביע, התקשורת - שרק אתמול עודדה אותו להקפיד על משמעת בקבוצה - תאשים אותו שרק בגלל שיקולי אגו, הוא דפק את המונדיאל. והאוהדים? עדיף לו שלא ייתקל בהם...
21/02/2010  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il