|   15:07:40
דלג
  יעל ארצי  
פובליציסטית תנועת אומ"ץ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

הכיפה שהולידה עכבר (1)

הפרויקט הבומבסטי של כיפת הברזל במתכונתו הנוכחית, אינו אלא כרונולוגיה של הצלחה מזויפת, שלאחריה מובטח כישלון
23/02/2010  |   יעל ארצי   |   מאמרים   |   תגובות
כיפת ברזל להגנה על הצפון והדרום - לא דובים ולא יער [צילום: חדשות 10]

מערכת כיפת ברזל תוצב כבר השנה
ספי קיני
המערכת יירטה רקטות ופצצות מרגמה וגם מספר מטחים במקביל * המערכת תיכנס לפעילות מבצעית במחצית השנייה של 2010
לרשימה המלאה

   אהרון רול
המשתמע חשוב מהנגלה

   אורי גנני
חגיגות "שמחת כיפת הברזל" בארץ בנות היענה

   אלכס נחומסון
"כיפת ברזל" איננה כל התורה על רגל אחת

   עפר דרורי
"כיפת ברזל": האם הביקורת הייתה מוצדקת?

מאז החלה מתקפת הטילים האימתנית על ישובי עוטף עזה במרוצת העשור האחרון, שטווח נזקיה התרחב בהדרגה עד בואך אשקלון ואף מעבר לכך, מפמפמת לנו מערכת הביטחון שהמענה לבעיה נמצא בפתחנו, באמצעות מערכת הגנה נגד טילים בדמות "כיפת הברזל" המפותחת על-ידי רפא"ל.

ההסבר שניתן לאזרחי המדינה בכלל ולתושבי הדרום בפרט, היה כי רק "כיפה" זו תספק למדינת ישראל את המענה לטילים, לרקטות ולפצמ"רים (פצצות מרגמה) קצרי הטווח, המאיימים על ישובי הדרום.

נציגי מערכת הביטחון טענו בלהט רב בכלי התקשורת הכתובה והאלקטרונית, כי כיפת הברזל תיתן מענה הולם גם לקטיושות שעלולות לנחות במועד זה או אחר בצפון, וכי כל חלופה אחרת אינה קיימת ולא באה בחשבון בכלל.

כמה מומחים "חולמניים", הבקיאים בנושא יירוט איומים קצרי טווח, שהתריעו בשער על כך שכיפת הברזל לא תהווה כל מענה לסכנת הרקטות קצרות הטווח האורבות למדינה בצפון ובדרום, הוגדרו על-ידי מומחי מערכת הביטחון כ"הזויים", כביכול. זה אבחון שהפך להיות שגור, למרבה הצער, כלפי אלה שמעיזים לשחות נגד זרמים עכורים במדינה, כשהכוונה הזדונית המסתתרת מאחוריה היא להפכם לאנשים שנויים במחלוקת.

כל מאמציהם של בעלי הידע המקצועי לשכנע להביא ארצה לניסויים חלופה קיימת שהוכיחה את יעילותה במאת האחוזים, נתקלו בקיר אטום.

בתאריך 6 בינואר 2010 יצאה ממשרד הביטחון הודעה מרעישה לתקשורת, המבשר שהניסויי ביירוט רקטות קצרות טווח על-ידי מערכת כיפת ברזל עבר בהצלחה מלאה.

להלן ציטוטים נבחרים:

  • אתר נענע 10:

    תמונות של ניסוי ראשון במערכת "כיפת ברזל" ליירוט רקטות קסאם. המערכת נבנתה כך שתספק פתרון לאזור גדול - סוללה אחת תספיק לכיסוי שטח אשקלון או שדרות. גורמים המעורבים בפרויקט אמרו כי הוא מתקדם בקצב משביע רצון ובמערכת הביטחון מקווים כי בתוך שנתיים תוצב מערכת ראשונה שתגן על שדרות.

    בראיון המפורט של מר אלון בן-דוד בערוץ 10 באותו הערב הוא מציין במפורש שטרם בוצע יירוט, וכי המערכת מיועדת להגן בפני קסאמים, קטיושות ודומיהם. הוא גם לא בחל באמצעי הכפשה נגד המומחים הטוענים כל העת שמערכת כיפת ברזל אינה מסוגלת להגן כנגד רקטות וטילים קצרי טווח ושהמענה היחידי הוא יירוט בקרן לייזר, וטען כי הם מונעים ממניעים עסקיים זרים.


  • אתר nrg:

    מערכת הביטחון הודיעה הערב (ד') כי הושלמו הניסויים במערכת "כיפת ברזל", שנועדה ליירט רקטות לטווח קצר עד בינוני והסתיים שלב הפיתוח. ביומיים האחרונים ביצעו משרד הביטחון, רפא"ל וגורמים במערך הנ"מ של חיל האוויר ניסוי נוסף במערכת, שהוגדר כמוצלח. במהלך הניסוי התמודדה לראשונה המערכת עם מספר שיגורי רקטות במקביל, כאשר כל האיומים יורטו על ידה בהצלחה מלאה.


  • אתר ynet:

    סדרת ניסויים שבוצעה ביומיים החולפים הוכתרה כהצלחה, לאחר שמערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטות ופצצות מרגמה וגם מספר מטחים במקביל. היא גם ידעה להבחין מתי תיפול רקטה בשטח פתוח, ולא ליירטה. המערכת תיכנס לפעילות מבצעית במחצית השנייה של 2010. שר הביטחון: זו אבן דרך משמעותית.


  • בוואלה! צוטט כדלהלן:

    "הניסוי במערכת 'כיפת ברזל' ליירוט רקטות הוכיח שהמערכת פועלת וכי היא תיתן מענה לאיום הקטיושות, הגראדים והקסאמים". כך אמר היום (חמישי) אלוף ב(מיל.) ידידיה יערי, מנכ"ל הרשות לפיתוח אמצעי לחימה (רפא"ל). עם זאת, הבהיר יערי כי "אין הגנה מוחלטת" וכי "יש צורך בעוד ניסויים". "נותרה עוד עבודה רבה", הדגיש.


  • [כל ההדגשות שלי – י.א.]

אלו רק ארבע דוגמאות מערוצי מדיה מרכזיים שהיללו ורוממו את גוזמאות מערכת הביטחון.

לעומתם, ראויים לציון דבריו של הד"ר יובל ברנדשטטר בערוץ 7 עוד בתאריך 10 לינואר 2010 בשלב חגיגות הצלחת הניסוי, שקבע:

  • כיפת ברזל איננה רק הישג טכנולוגי אלא בעיקר הישג פוליטי. הוא נועד למטרה אחת בלבד. להכשיר את המדיניות של התחמקות מהתמודדות עם האיום האיסלאמי. בנוסף גם הסביר מדוע מערכת כיפת ברזל לא תיתן הגנה לעוטף עזה.



והנה, פחות מחודש לאחר חגיגות הכיפה, פרסם עמוס הראל בעיתון הארץ (3.2.2010) את הידיעה הבאה:

  • "גורם בכיר במטכ"ל הסביר, כי נותרו עדיין שני ניסויים לבדיקת היכולת המלאה של המערכת. "אנחנו עוד לא בשלב ההחלטה על אופן השימוש. צריך לראות סופית מה הטיל יודע לעשות ומה לא. רק אז נקבע את היקף ההצטיידות", הוסיף.

    לדבריו, הפרשנות שניתנה בתקשורת כאילו נועדה "כיפת ברזל" ליירט באופן שוטף רקטות קסאם וקטיושות גראד, מחמיצה את ייעודה האמיתי של המערכת. "זו מערכת שצריכה להתמודד עם רקטות כבדות יותר, שייתכן שנמצאות ברצועה, כמו פאג'ר 5".

    לעומת זאת, אמר הגורם הבכיר, המענה העיקרי מפני קסאמים וקטיושות יישאר השילוב בין התרעה (אזעקת "צבע אדום") לתפיסת מחסה במקלט או תחת גג של מבנה".

התקשורת ממלאה פיה מים

על-פי הפרסומים בתקשורת, הכיפה תאוכסן בבסיס חיל האוויר ותוצב בבוא העת, על-פי הצורך. אלא שברור מהצהרת "הגורם הבכיר" במטכ"ל, שייעודה אינה יירוט רקטות וטילים קצרי טווח, אז על איזה צורך מדובר? לבכיר הפתרונים...

לפתע הייתה זו התקשורת שפירשה שלא כראוי את ייעודה של כיפת ברזל, ולא חלילה נשענה על מידע שוטף שהוזרם אליה על-ידי גורמים בכירים במערכת הביטחון, כפי שהובאו בציטוטים דלעיל.

מיד הזדעק ח"כ עמיר פרץ, כינס את חבריו בשדרות ודרש את הצבת מערכת כיפת ברזל להגנת עירו שדרות מוכת הטילים, הרקטות והפצמ"רים, שהרי הוא היה שר הביטחון שאימץ את פיתוחה. אלא שנקפו הימים וגם קולו נדם. מדוע? הייתכן שסוף כל סוף הבין שהמערכת לא נועדה למגן את ישובי גבולות הארץ בדרום ובצפון, אלא למטרות עלומות?

על-פי הפרסומים בתקשורת, הכיפה תאוכסן בבסיס חיל האוויר ותוצב בבוא העת, על-פי הצורך. אלא שברור מהצהרת "הגורם הבכיר" במטכ"ל, שייעודה אינה יירוט רקטות וטילים קצרי טווח, אז על איזה צורך מדובר? לבכיר הפתרונים.

ומה עושה מרבית התקשורת נוכח החלום ושברו? ממלאה פיה מים. גם המדיה העיקרית, שהיללה ושיבחה את מערכת כיפת ברזל בתחילת ינואר, מילאה פיה מים נוכח הודעת מערכת הביטחון, שהודתה כלפי עם ועדה, שמערכת כיפת ברזל אינה מיועדת להגן על שדרות ועוטף עזה.

כרונולוגיה של הצלחה מזויפת

כיצד התהפכו היוצרות? ממיזם משותף לישראל וארה"ב לפיתוח מערכת לייזר להשמדת איומים קצרי טווח, ועד לפיתוח מערכת כחול-לבן שלא תיתן מענה לאיומים אלו, על-פי אותו "גורם בכיר במטכ"ל" כפי שפורט?

המדהים בכל הסיפור הזה היא שתיקתם הכבשים. אלה מאות אלפי האנשים החשופים לאיומי הרקטות קצרות הטווח, שלא לדבר על מנהיגיהם. הם דוממים! להוציא מספר בטל בשישים של אנשים הטורחים לשאול, אלא שהם לא מקבלים תשובות. על פניו, נראה שאף אחד מהם גם לא בדיוק דורש אותן.

אולי הגיעה השעה לרענן קצת את הזיכרון של כולנו כדי להבין את המצב בו אנו שרויים בימים אלה.

עוד במחצית שנות ה–90' של המאה הקודמת, הבין ראש הממשלה ושר הביטחון דאז מר שמעון פרס, שלאיום רקטות קצרות הטווח אין פתרון קונבנציונלי הולם, ושיש לפתור אותו בנשק חדיש, בלתי קונבנציונלי, יירוט לייזר. שותפים ליוזמה דאז היו מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (במיל.) דוד עברי, מפקד חיל האוויר האלוף (במיל.) הרצל בודינגר וראש מפא"ת עוזי עילם.

אז כיצד התהפכו היוצרות? ממיזם משותף לישראל וארה"ב לפיתוח מערכת לייזר להשמדת איומים קצרי טווח, ועד לפיתוח מערכת כחול-לבן שלא תיתן מענה לאיומים אלו, על-פי אותו "גורם בכיר במטכ"ל" כפי שפורט?

תמוהה ביותר היא עמדתו של שר הביטחון מר אהוד ברק (ושרי הביטחון שקדמו לו מאז 2004 - השנה בה הושלם הפיתוח לאחר 46 יירוטים מוצלחים), שמסרב בצורה עיקשת להביא את מערכת יירוט הלייזר, העומדת מיותמת במדבר בארה"ב, לניסוי בעוטף עזה. עלות הבאתה הוא כ-50 מיליון דולר, סכום הבטל בשישים לעומת הנזקים שכבר נגרמו בתשע שנות ירי תלול מסלול קצר טווח, ושעוד ייגרמו כאשר חמאס וחיזבאללה יחליטו לשוב להמטיר רקטות לעבר דרום וצפון הארץ. וזו אינה שאלה של אם, אלא רק מתי.

אנשים ניתן למגן חלקית, אך תשתיות? לא! (המאבק על מיגון חדר המיון בבית חולים באשקלון, כמשל). תשובת משרד הביטחון לפניות הרבות בנושא הן תמיד לאקוניות, בנוסח "כל העובדות המופיעות במכתבך ידועות לנו זה מכבר ונלקחו בחשבון בתהליך הבחירה של המערכת המועדפת להגנה אפקטיבית". מה נלקח בחשבון על-ידי משרד הביטחון? שאין כל מיגון ליישובי הצפון והדרום בסמוך לגבול, כפי שצוטט הבכיר בהארץ ב-3 לפברואר 2010?

ביום שני, 22 בפברואר 2010, פורסם שבכפר הפלשתיני בית סירא (?) הנושק לעיר מודיעין, נמצאה רקטה עם ראש נפץ מוכן בשלבים מתקדמים לקראת שיגור. והייתה זו הרשות הפלשתינית שהביאה לחשיפתה לפני שבועיים. ייתכן שכעת, בשעה טובה, נחשף הנשק הסודי של משרד הביטחון להגנה בפני סיכונים בליסטיים קצרי טווח? הרשות הפלשתינית!

היכן מסתתר נשיא מדינת ישראל, מר שמעון פרס, שהשיק את הפרויקט עם נשיא ארה"ב ביל קלינטון? מדוע הוא לא זוקף את קומתו וחושף את העובדות לאשורן? לאן נעלם תא"ל עוזי עילם, שהיה ראש מפא"ת באותה עת? האם גם בארזים מסוגו נפלה השלהבת?

השורה התחתונה היא, שפרויקט כיפת ברזל במתכונתו הנוכחית אינו אלא כרונולוגיה של הצלחה מזויפת, שלאחריה מובטח לצערנו כישלון קולוסאלי ידוע מראש. כמה אנשים צריכים להיהרג וכמה תשתיות צריכות להיהרס לפני שמערכת הביטחון תתעורר להגן על המדינה היחידה שיש לנו?

הכותבת היא חברת הנהלת אומ"ץ.
תאריך:  23/02/2010   |   עודכן:  14/03/2010
יעל ארצי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכיפה שהולידה עכבר (1)
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חזי ג
23/02/10 12:42
2
יודע דבר 2
23/02/10 13:11
3
ישמעאל
23/02/10 14:07
4
כותבת המאמר
23/02/10 14:24
5
אמיר ש
23/02/10 14:41
6
אורי גנני
24/02/10 21:35
 
דוד איש שלום
25/02/10 23:58
7
י.ר.
27/02/10 11:12
8
משה בן שמחה
19/05/10 21:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארצות הברית עסוקה בימים אלה בניסיון לחדש את המשא-ומתן בין הרשות הפלשתינית וממשלת ישראל בסוגיות הסטטוס הסופי. בעוד שראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז זה מכבר על נכונותו לפתיחת משא-ומתן ללא תנאים מוקדמים, דרש הנשיא הפלשתיני מחמוד עבאס (אבו מאזן) יותר מפעם את ההקפאה המוחלטת של פעילות הבנייה בהתנחלויות למספר חודשים לכל הפחות. בנוסף, הוא מבקש לקבל "הבהרות" באשר להצעה האמריקנית לחידוש השיחות במתכונת של שיחות קרבה, דהיינו מבלי שיתקיים משא-ומתן פנים מול פנים בין ישראלים לבין פלשתינים, כאשר ארצות הברית משמשת בהן כמתווכת.
23/02/2010  |  עודד ערן  |   מאמרים
הזמירות החדשות-ישנות המגיעות מאירופה, מבשרות על כוונתן של כמה מדינות, ובראשן צרפת, להכיר במדינה הפלשתינית במישור העקרוני. הוגי ההצעה סבורים שבכך יינתן האות לתחילתה מחדש של הפעילות המדינית בין ישראל לבין הפלשתינים. זו לא תוכנית חדשה, אך בימים שהמדינאות יצאה לחופשה ארוכה, שוב מנסים האירופים לקדמה. ובדיוק כאן ההבדל לעומת פעמים קודמות: הגם שבעבר היו הפסקות ארוכות במו"מ המדיני, בכל זאת הייתה ציפייה שבכל זאת ה"עגלה" תוצא מהבוץ. כיום, המציאות שונה לחלוטין.
23/02/2010  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
אף אדם שפוי לא יטען שגבר הוא טוב מאישה, שצריך להפלות גבר, לתת לו יתרונות בגלל שהוא גבר. אף אדם נאור לא יאמר שגברים הם טובים יותר, או יעז להשתמש בתירוץ שיש יותר ראשי ממשלה גברים, זוכי נובל גברים, ושאר הבלים.
23/02/2010  |  ניב עמית  |   מאמרים
מכירות התעשיה הביטחונית הבינלאומית מסתכמות בסכום עתק של 1.64 טריליון דולר, 2% מהתוצר העולמי. הלקוחות הגדולים בעולם בתחום הביטחוני הם ארצות הברית (607 מיליארד דולר לשנה), סין (85), צרפת (66), אנגליה (65) ורוסיה (59). היצואנים הגדולים ביותר הם ארצות הברית, רוסיה, גרמניה ואוקראינה, ואילו ישראל מגיעה למקום ה-11.
23/02/2010  |  טוני גרגורי  |   מאמרים
התהודה הציבורית המתרחשת בימים אלה סביב נושא "תרומת ביציות" אינה מפתיעה אותי. כבר בשנת 2005 כשכיהנתי כחברת כנסת בסיעת "שינוי פעלתי רבות לקידומה של הצעת חוק כזו - הצעה ההולכת ומבשילה בימים אלה.
23/02/2010  |  אראלה גולן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il