|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

לא על הבגד לבדו

מדוע לא נזכר שם משה בפרשה ושם השם במגילה מדוע כיפורים הוא כמו פורים קבלת תורה בשמחה קידוש הגשמיות להיות יהודי תמיד לזכור ולא לשכוח את עמלק על תצווה זכור ופורים
26/02/2010  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
בגדי הקודש של הכהנים

בין פרשה למגילה

פרשת תצווה, העוסקת בעיקרה בבגדי הכהונה, מעוררת תשומת לב לשונית כבר בראשיתה. דפוס הפנייה המקובל של ה' אל משה הוא בגוף נסתר: "וידבר ה' אל משה לאמר". לעומת זאת בפרשתינו הפנייה היא ייחודית וישירה אל משה "ואתה תצווה את בני ישראל". זו היא הדרגה הגבוהה ביותר של הקירבה בין משה לה', גבוהה יותר מזו של הכהנים, מושא הפרשה. שנייה לה היא הקריאה הייחודית אף היא, הפותחת את ספר ויקרא "ויקרא ה' אל משה", ומצביעה על קירבה אישית, והשלישית היא כאמור הפנייה הרווחת בלשון נסתר.

ראוי להצביע על הדמיון בין המגילה, שבה שם ה' אינו נזכר, לפרשתנו הנקראת לפני פורים, ואשר בה שמו של משה אינו נזכר. אולם מאחר שכל הפרשה היא פנייה ישירה אל משה אין צורך בהזכרת שמו. גם במגילה בולטת נוכחות ה' בהתרחשות הטבעית, בתיזמון המדויק של כל מרכיבי העלילה המתגבשים לכלל נס פורים, החל ממות ושתי, ואסתר התופסת את מקומה כמלכה, דרך חשיפת המרד במלך על-ידי מרדכי. זו סוללת את הדרך לעלייתו לגדולה בהרכבתו על הסוס על-ידי המן, שבדיוק נמצא בחצר, המסמנת את ראשית נפילתו בצד עליית מרדכי למשנה למלך במקומו. ועד לעץ שהכין המן בדרכי ההשגחה לתלייתו הוא, במקום מרדכי, ואסתר המוצאת חן בעיני המלך ומבטלת את גזירת המן.

יהודי בביתך ובצאתך

בגדי הכהונה, שזכו לתואר 'בגדי קודש', מפריכים גם את התפיסה, שרווחה בתקופת ההשכלה, "הייה יהודי בביתך, ואדם בצאתך". הם מסמלים את האחדות בין פנים לחוץ, ובין אדם ליהדותו שאינם ניתנים להפרדה. היהדות מביאה לשכלול האדם. המצוות הן כאמור כלי לשיפור האישיות והאנושיות, המשקפות במובהק את זקיפות הקומה הלאומית שלנו ואת גאוות היחידה היהודית.

אף היהודים בפרס אימצו תחילה את גישת ההשכלה, כאשר שתו יין נסך בסעודת אחשוורוש והשתחוו להמן. רק מרדכי היהודי, שהפגין גאווה יהודית, לא כרע ולא השתחווה. גזירת השמד של המן היא שחוללה את המפנה לחזרתם בתשובה עד לקבלת התורה מחדש, מתוך הזדהות ושמחה לעיני כל העמים.

מודל אנטישמי

פרשת 'זכור' למחיית עמלק, הנקראת בשבת לפני פורים, אינה מקרית. לא רק משום שהמן הוא מזרע עמלק, אלא בגלל משמעותו הסמלית. עמלק הוא סמל האנטישמיות, המשקף שנאת יהודים לשמה. זו גם הייתה הסיבה למלחמתו ביהודים, בניגוד לשאר העמים שנלחמו ביהודים מסיבות טריטוריאליות על הארץ.

הוא שימש מודל אנטישמי לדורות, והמן הוא דוגמה מובהקת לכך. עמלק פרץ את הדרך לעמים אחרים להילחם ביהודים.

עמלק מייצג תפיסה אנטי יהודית, הכופרת בהשגחה העליונה, שבאה לידי ביטוי פומבי בניסי יציאת מצרים וים סוף. הוא מייצג את המקריות "אשר קרך בדרך". משום כך הוא גם סמל היצר הרע, ויש למחות אותו מקרבנו לנצח. "מחה תמחה את זכר עמלק, לא תשכח". לזכור ולא לשכוח מי הוא האויב האמיתי, ולנהל נגדו מלחמת חורמה לדראון עולם.

שבת שלום!

שם המשחק: אחדות

רבי נחמן מברסלב מפרש את המילה תצווה מלשון צוותא, יחד. משה רבנו, בדומה לאסתר ומרדכי במגילה, מאחד את כלל ישראל ומחזירם אל נשמותיהם בקיום התורה. המצוות מביאות לאחדות הכלל והפרט, הגוף והנשמה, החיצוניות והפנימיות. ואומנם בגדי הכהונה הקרויים בגדי קודש משקפים אחדות זו. יש לזכור כי במובן הרחב כל יהודי, שליבו הוא משכן לשכינה, משמש ככוהן בממלכתו. ואומנם הקב"ה מכתיר את ישראל בתואר האולטימטיבי "ממלכת כהנים וגוי קדוש".

בגדי הכהן הכהן הגדול מקיפים את כל גופו, מהאפוד והחושן כנגד הלב, דרך המעיל, כתונת התשבץ והמכנסיים כנגד הגוף, ועד למצנפת על הראש כנגד המוח. את כל הכוחות הרגשיים, הגופניים והשכליים יש לשעבד אל הקדושה. ייחודה של היהדות הוא בקידוש הגשמיות. אין כמו חג הפורים לסמל משמעות זו. כשם שנס פורים היה בדרך הטבע, כך הנצחתו, מעבר למגילה, היא בדרך גשמית על-ידי סעודה, משתה יין, עד להשתכרות, משלוח מנות ומתנות לאביונים. אולם בעוד אצל העמים יין ומשתה מתורגמים להוללות, אצל היהודים, בזכות הברכות והמצוות הכרוכות בהם, הם מתורגמים להלל לה', לשמחה פנימית ולהתעלות נפשית. בדרך זאת, כפי שמציינת פרשתנו בקורבן הכהן הגדול, החזה (הלב) והשוק (הגוף) הם תנופה לה'.

על-פי תפיסה זו יובן מדוע דרגתו של פורים גבוהה יותר משל יום הכיפורים (כיפורים, מצביעים חז"ל, כפורים). ההתעלות במצוות, באמצעים חומריים, מתוך שמחה אמיתית, רמתה גבוהה יותר מההתעלות הרוחנית דרך צום ותענית. זו אחת הסיבות המרכזיות לכך, שמכל החגים רק פורים יונצח לעתיד לבוא. השמחה היהודית, סעודת המצווה לאחר קריאת המגילה, העזרה ההדדית הבאה לידי ביטוי במשלוח מנות איש לרעהו, ובמיוחד במתנות לאביונים - כל אלה משקפים את אחדות העם.

יתרה מכך, אם במעמד הר סיני קיבלו היהודים את המצוות הטריות לעתיד, כי לא היו להם עדיין הזדמנויות רבות למימושן, ואמרו אפוא "נעשה ונשמע", הרי בפורים מציינת המגילה ש"קיימו וקיבלוהו עליהם". הפעם הם קיבלו עליהם את המצוות מתוך התנסות חווייתית חיובית. זו היא קבלת התורה במהדורה שנייה, כשנוסף בבירור מרכיב הניסיון והשמחה, ברמה האישית והציבורית כאחת. מעגל קבלת התורה, שהושלם בפורים, ראוי שיונצח באחרית הימים. הרעיון הביהביוריסטי, המונח ביסוד קיום המצוות, כי אחרי המעשים נמשכים הלבבות, מובלט גם כאן. קיום התורה בפועל משפיע על קבלתה מבחינה רגשית. בדומה למשקולות, המפתחות את הגוף, המצוות הן מכשיר לפיתוח האישיות ולהעשרתה.

תאריך:  26/02/2010   |   עודכן:  26/02/2010
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא על הבגד לבדו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מורה נבוכים
28/02/10 16:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סיור מודרך לשופט. סיוע משפטי לעו"ד. חומה בצורה בירושלים. ילד טוב רחביה. המינויים של שר החינוך. טרמינולוגיה ירוקה. ועוד
26/02/2010  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
בשנת 1953 יצאה לאקרנים קומדיה רומנטית איטלקית בשם Pane Amore e Fantasia, שהכותרת בעברית הייתה "לחם אהבה ושעשועים". הסרט בוים על-ידי במאי ידוע בשעתו, לואיג'י קומֶנסיני. ככבו בו ויטוריו דה סיקה וג'ינה לולובריג'ידה. לי די היה שדה - סיקה שיחק בו מכיוון ששחקן זה, בכל מופע שלו הצחיק אותי. היה בה משהו קומי מאוד, כמו צ'רלי צ'פלין. לנו היה אחד כזה, מאיר מרגלית מתיאטרון "האוהל", בשעתו, אשר גם כאשר הוא לא שיחק את "החייל האמיץ שווייק", ורק עלה לבמה, הקהל צחק. בסרט, דה סיקה מופיע כמרשל מזדקן של הקרביניירי, הלא הם המשטרה של איטליה, והוא מת לשאת לאישה את ג'ינה לולובריג'ידה שחקנית גדולה שגם היא יודעת את מלאכת הקומדיה. אלא מה? היא מאוהבת דווקא בפָקוד הביישן שלו. מכאן מתחילה תהפוכה קומית ורומנטית שגורמת לצופים לצחוק ולבכות, כמו בימים אלה בהצגת "תעלוליי סקאפן" של מולייר, בביצוע תיאטרון החאן הירושלמי.
26/02/2010  |  צבי גיל  |   מאמרים
רבותי ההיסטוריה חוזרת. לפני שלושים שנה עמד בראש ממשלת ישראל איש חזק אבל חלש, מנחם בגין, ולצידו בכיר לוחמי ישראל, משה דיין. ביחד נכנעו שני החזקים לנשיא האמריקני החלש והכושל ביותר במאה העשרים, נשיא שנכנע לאיסלאם היסודני ומסר לו את מפתחות המזרח התיכון, ג'ימי קארטר. לימים התברר כי הנשיא קארטר איננו אלא עושה דברם של מלכי סעודיה, והוכיח עצמו כאנטישמי לא קטן הממחזר את העלילות האנטישמיות בשחזורן האיסלאמי. את מחיר ה"שלום" עם מצרים אנו ממשיכים לשלם באובדן שדות הנפט, בפלישה מסיבית של "פליטים", בהפגזה בלתי-פוסקת שמפעילים שלוחיה של מצרים בעזה, ובמתקפה האנטישמית-מוסלמית-דיפלומטית-תקשורתית שמצרים וסעודיה מתפעלות ללא הרף.
26/02/2010  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בשבוע שעבר קראנו בפרשת השבוע תְּרוּמָה אודות ציווי הקב"ה לבנות לו משכן, וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ; בפרשה יש הנחיות מפורטות לבניית המשכן וכליו; הארון, המנורה, השולחן והמזבח. והתכלית היא - וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. פרשת השבוע שלנו, פרשת וְאַתָּה תְּצַוֶּה, היא המשך ישיר לפרשת תְּרוּמָה. מבחינה סגנונית זה מתבטא בכך שפסוק הכותרת הכי מצוי בתורה, [א] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. כתוב בתחילת פרשת תרומה ומשם ואילך הקב"ה מדבר אל משה בגוף ראשון יחיד עד סוף פרשת תצווה. ומבחינה תוכנית, בפרשת תצווה ממשיך הקב"ה לתת למשה הוראות בעניין המשכן והעבודה בו. לפי זה לכאורה, הן יכלו להיקרא כפרשה אחת באותה שבת, אולם העובדה היא שמדובר בשתי פרשות וזה אומר שיש איזו התפתחות, איזו עליה בקודש מפרשת תרומה לפרשת תצווה.
26/02/2010  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
חילופי המהלומות המילוליות שהיינו עדים להם לאחרונה בין וושינגטון לבין בייג'ין - בגלל ההכרזה על עיסקת הנשק בין ארה"ב לבין טייוואן, בסכום של 6.5 מיליארד דולר והחלטתו של אובמה להפגש עם הדלאי-לאמה - איננו מבשר על פתיחת מלחמה קרה או על עימות גרעיני קרב בין שתי המעצמות. זהו סך-הכל משחק מכור מראש שבו כל שחקן יודע את תפקידו של היריב. המשחק של אובמה שקוף לחלוטין. הוא החליט להשתמש בסוגיית טייוואן כדי לאלץ את הסינים להסכים להטיל על אירן סנקציות מחמירות שיפגעו קשה בכלכלתה ושאפשר לנסח כך: "אתם תתמכו בנו בהטלת סנקציות על אירן ואנחנו נבטל את עיסקת הנשק עם טייוואן".
26/02/2010  |  רובי בוזגלו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il