|   15:07:40
דלג
  יעקב איציקוביץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שיחות הקרבה - עוד הרחקה

כמו מפת הדרכים, כמו סינדרום אנאפוליס, גם בשיחות הקרבה התהליך יחזור על עצמו. גם עכשיו לא ייצא כלום משיחות אלה
09/03/2010  |   יעקב איציקוביץ   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
ארה"ב: ישראל והפלשתינים הסכימו לשיחות קרבה
מאיה שני
ממשל אובמה הודיע כי ישראל והפלשתינים הסכימו לקיים שיחות קרבה בתיווך של ג'ורג' מיטשל * מיטשל לשני הצדדים: יש להימנע מכל דבר שיטרפד את השיחות
לרשימה המלאה

ברור כי "כולם" בסביבה, כל צד בפני עצמו, לא מאמין ביכולת ואו ברצון לממש את המטרה של שתי מדינות לשני העמים. בין הסיבות, היא העובדה שהפלשתינים, יחד עם השמאל ההזוי בישראל ומחוצה לו, אינם מוכנים לקבל את המטרה בניסוח "לשני העמים שתי מדינות", כי אין אומה יהודית, לדעתם. בינתיים, "כולם" משתמשים בטקסטים פציפיסטים המופנים לדעת הקהל ותוך כך, אחד מהם הוא הניסוח ששמו "שיחות קרבה" שאין לו תוחלת מעשית. בסיום שיחות הקרבה, כדרכו, יאשים השמאל את ישראל בכישלון.

מדוע לא ייצא כלום משיחות הקרבה

אין לפלשתינים כל רצון לתת. וכי מה יתנו? יוותרו על החלום שלהם למחוק אותנו? מה עומד מאחורי זכות השיבה? הם אינם מוכנים לדון בשאלה "היכן מסתיים הסכסוך". גם גבולות 67' הם תחנת-ביניים עבורם. וכידוע, קווי 67' הם הסכמי שביתת נשק ולא גבולות סופיים מוכרים. מכל אלה, ברור שבעיית ההתנחלויות בגדה איננה הבעיה של הסכסוך. אלא עיקר הבעיה הוא ה"התנחלות בשייח' מוניס", הלא היא תל אביב

ניתן ללמוד כי הטקסטים בהם משתמשת ההנהגה הפלשתינית דהיום, עוד יותר קיצוניים מהטקסטים שההנהגה הערבית השתמשה בהם בהתנגדותה להחלטת האו"ם 181 (תוכנית החלוקה) בשנת 1947. מה כוונת ההנהגה הפלשתינית בגדה בטקסטים אלו? בין שתי האופציות שהניחו לעצמם הפלשתינים - האחת, מדינה פלשתינית עצמאית תוך חלוקת הארץ, או בניסוח שתי מדינות לשני העמים, מול האופציה השנייה, שהיא הרצון שלהם שמטרתו מחיקת ישראל, המדינה היהודית - חזקה ועדיפה אצלם דווקא האופציה השנייה. ממש המשך לסירוב המוחלט לתוכנית החלוקה. כלומר, שתי מדינות לא ייצאו מכאן, כיוון שהפלשתינים אינם רוצים בכך. בנוסף, מתוך מעקב אחרי העיתונות הערבית לאחרונה מתברר, כי הנרטיב האירני - "חיסול היישות הציונית הוא אירוע קרוב" - מקבל תהודה ומחשבה אצל מנהיגים פלשתינים וערביים שונים, כולל אלו ה"מתונים".

מצרים גם היא אינה מעוניינת במדינה פלשתינית בגדה, מהנימוק שהסיכוי שהיא תהיה חמאסית - גדול ביותר, ותחזק את זו שברצועה, לה מצרים מתנגדת בחריפות. גם ירדן, שבה האוכלוסיה הפלשתינית מרכיבה רוב דמוגראפי, לא מסכימה למדינה פלשתינית אוטונומית שכנה צמודה לידה. בנוסף, צבא ישראלי בבקעת הירדן איננו מקובל על-ידי הפלשתינים ה"מתונים". לכן, על-פי ירדן, מדינה פלשתינית בגדה, שסופה אולי שלטון חמאסי, תתחבר אל האוכלוסיה הפלשתינית שבירדן, תקבל תמיכה מאירן, תהווה סכנה ואיום צבאי להמשך קיום שלטון המשפחה האשמית.

כמו בכל סכסוך אחר, לו גם כאן היה מצב של מאמץ אמיתי לפתרון הבעיה, אזי אמור היה להתקיים תהליך או מצב של משא-ומתן. כלומר, תהליך של "תן וקבל בתמורה" הדדי. אלא שאין לפלשתינים כל רצון לתת. וכי מה יתנו? יוותרו על החלום שלהם למחוק אותנו? מה עומד מאחורי זכות השיבה? הם אינם מוכנים לדון בשאלה "היכן מסתיים הסכסוך". גם גבולות 67' הם תחנת-ביניים עבורם. וכידוע, קווי 67' הם הסכמי שביתת נשק ולא גבולות סופיים מוכרים. מכל אלה, ברור שבעיית ההתנחלויות בגדה איננה הבעיה של הסכסוך. אלא עיקר הבעיה הוא ה"התנחלות בשייח' מוניס", הלא היא תל אביב. "התנחלות" זו, כמטאפורה, הוקמה לפני למעלה ממאה שנה. ואגב, מדינת ישראל הוקמה לא בגלל השואה (נרטיב פלשתיני בתעמולה שלו), אלא למרות השואה. תל אביב היא רק אחת ההוכחות לכך.

ובינתיים, בטקטיקה שלהם, אומרים לעצמם הפלשתינים, הבה ונקבל מישראל ככל היותר בוויתורים, בשיחות "שלום" של כאילו. ננסה לקבל כל פעם משהו, ויתור. אולם, כשטען ראש הממשלה כי "נגמרו הוויתורים שלנו, הגיע תורם של הפלשתינים לוויתורים", הבינו הם כי אין להם מה לעשות בתהליך, לכאורה שלום, כלשהו. ויותר מכך, כשהשלום התקרב, כלומר תהליך של דו-שיח שהגיע לכוון לקראת סוף הסכסוך, יאסר ערפאת אצל אהוד ברק, כמו אבו מאזן אצל אהוד אולמרט וציפי לבני - ברחו הם ממנו כי נדרשה גם הכרה מלאה והשלמה בקיומה של ישראל.

אשר על כן, דבר ידוע הוא שכל פעם כאשר יתחיל מו"מ בין ישראל להנהגה הפלשתינית, נקודת ההתחלה שאותה ידרשו הפלשתינים תמיד תהיה הוויתור האחרון של ממשלת ישראל. ותוך כך מסתבר ומתברר יותר ויותר, כי המקסימום שישראל מוכנה לוותר, איננו המינימום שהפלשתינים מוכנים לקבל. קביעה זו איננה תלויה בסוג השלטון בישראל, שמאל או ימין.

מה יאמר השמאל עם סיום שיחות הקרבה

ראוי לציין דווקא כמה התבטאויות, בעבר הלא רחוק, של הנשיא שמעון פרס בעניין שיחות עם הפלשתינים. כך אמר לשגריר ירדן בישראל בארוחת ערב בביתו של אהוד ברק, הארץ, 4.7.2008, עמוד 1: "אין סיכוי להסדר עם הפלשתינים". ועוד אמר בראיון בגלי צה"ל, עם טלי ליפקין-שחק, 10.11.2008 בהקשר לשיחות עם אבו מאזן, ועם איסמעיל הנייה מעזה: "אי-אפשר שרק ישראל תהיה המוותרת". הנשיא פרס גם התבטא ואמר: "הנוסחה שטחים תמורת טילים איננה עובדת" (נאום באוניברסיטת אוקספורד, אנגליה, 18.11.2008).

למרות כל זאת, הרי ידוע מראש מה הנהגת השמאל ההזויה בישראל תגיד בסוף השיחות הללו, מי אשם באי-הצלחת שיחות הקרבה. יופיעו טקסטים נדושים וישנים וזולים כמו: "הכל בגלל נתניהו", או "הכל בגלל ליברמן". הכל לפי הבעיה האופיינית שלהם, סירוב להתבונן בעיניים פקוחות בתמונת המציאות. וכך נמשכת אצלו הבעיה הקיימת באינטליגנציה הרגשית, במיוחד זו הקוגניטיבית של השמאל. כלומר, הכל צפוי. הדבר הופך את השמאל מלהיות גורם פוליטי ישראלי בעל חשיבות מרכזית בונה.

כבר נאמר על-ידי ח"כ לשעבר, זהבה גלאון, כי "לבני ניהלה שיחות עם אבו עלא, ואולמרט ניהל שיחות עם אבו מאזן, אבל שים לב מה קרה, אתה לא יכול להגיד שאתה מנהל תהליך שלום ובשלוש שנים לצאת לשתי מלחמות. זה קשקוש! הצליחו לסמא את עיני הציבור" (מוסף הארץ לשבת, 3.4.2009 עמוד 17). אשר על כן, ממשלת ישראל חייבת ליזום תהליך אלטרנטיבי משלה, שמטרתו תהיה שמירת רוב יהודי שיישמר בגיאוגרפיה ברורה בארץ ישראל, כאשר האינטרס הביטחוני יבוא על מימושו, כאשר כל חיכוך עם הפלשתינים או התערבות במעשיהם האזרחיים יהיה מינימלי. זה אפשרי.

מה יעשו השמאל ותומכיו לקידום 2 מדינות ל-2 עמים

בתהליך אוסלו אימץ השמאל בישראל את ההאשמות שהטיחו בנו אויבינו הערבים. האחריות והסיבות לתוקפנות הערבית הן כולן באשמת ישראל ובגללה. "שלום עכשיו" וגם מרצ טענו, שסירובה של ישראל להכיר בעוול שגרמה לפלשתינים, ולהסכים לתיקונים ולוויתורים, הוא שהנציח את הסכסוך הערבי-ישראלי. ויותר מכך, טענו וטוענים כי שליטתה של ישראל בגדה ובעזה, ובמזרח ירושלים - שטחים שתפסה במלחמת ששת הימים ב-1967 - הם המכשול העיקרי לשלום. כאילו לא היו פעולות טרור נגד ישראל מאז הקמת המדינה בדמות פידאינים ["מחרפי נפש" פלשתינים], מסתננים וצבאות ערביים עד מלחמת ששת הימים.

ראוי להזכיר כי ציון הנכבה כנושא "חשוב" במערכת החינוך בישראל, על-פי דעת שרת החינוך לשעבר, הוא חלק מעמדה פוליטית נלוזה זו. מול עמדה זו עומד גם הביטוי השריר של עבד א-רחמן עזאם, לשעבר מזכ"ל הליגה הערבית, שנאמר עם פלישת צבאות ערב לישראל ב-14 במאי 1948 נגד חלוקת הארץ, ובה תהיה גם מדינה יהודית. הוא אמר: "זו תהיה מלחמת השמד וטבח רבתי, שעוד ידובר בה כמו במעשי הטבח של המונגולים והצלבנים". מדובר בטקסט שנאמר ארבע שנים בלבד אחרי סיום מלחמת העולם השנייה, סיום השואה.

מאמיני תהליך אוסלו האמינו כי יש תוחלת לנוסחה "שטחים תמורת שלום" עם הפלשתינים. היציאה מרצועת עזה הוכיחה את ההפך. ישראל הוסיפה לתמוך בהסכמי אוסלו, אף שראשי אש"ף המשיכו להצהיר באוזני בני עמם, שהם לא הרפו מכוונתם להשמיד את ישראל, וניהלו, כבעבר, מסע טרור נגדה. היום, חושבים בשמאל כי יש תוחלת ל"שתי מדינות לשני העמים", רחמנא לצלן. פרישתו של ח"כ אמנון רובינשטיין ממרצ הייתה על-רקע דומה: "החברים הטובים שלי במרצ, ירדו מהפסים בגלל הצורך לרצות את הפלשתינים בכל מקרה ובכל מצב" (מוסף הארץ, 16.2.2007).

מה עושים הפלשתינים לקידום 2 מדינות ל-2 עמים

פלשתינים ותומכיהם פתחו בתעמולה רחבה בינלאומית, להביא לדה-לגיטימציה של המדינה היהודית. היות שהפלשתינים יודעים כי לא יוכלו להביס צבאית את ישראל, לא במלחמה קונבנציונאלית ולא במערכת הטרור שאיננה סימטרית, הם פתחו במערכה בינלאומית זו, בכל אתר ואתר, תעמולה רבת-פנים שמטרתה לפגוע, להחליש ולהסב לישראל נזק בינלאומי במישור המדיני, המוסרי כביכול, והכלכלי. זה לא מתבטא רק בהאצת תהליך דוח גולסטון. התהליך כולו כולל גם פעילות אנטישמית. מיותר לציין, כי הדבר עומד בסתירה גמורה לתהליך שלום ובטח בסתירה ל"שיחות קרבה".

אין בכך כל חדש. כך, למשל, בערב שלפני טקס השלום בספטמבר 1993 בבית הלבן, הופיע יאסר ערפאת בטלוויזיה הירדנית והודיע לפלשתינים ולעולם הערבי כולו, שאת אוסלו צריך לפרש ולהבין לפי המונחים של החלטת המועצה הלאומית הפלשתינית מ-1974, הידועה כ"תוכנית השלבים". לפי תוכנית זו, מדי פעם, בשיחות, כמו שיחות קרבה, ינסה אש"ף לקבל לידיו בדרכי מו"מ כל פיסת קרקע שיוכל, או משהו שבעיניו יחליש את ישראל, או שלדעתו יקרב את חיסולה של ישראל, וישתמש בה כבסיס למימוש המטרה הסופית - השמדת ישראל. כל היתר להשלמה ייעשה בכוח. ערפאת השווה את הסכמי אוסלו להסכם חודייביה, זה שמוחמד חתם בשנת 628 על-מנת להפר אותו שנתיים לאחר מכן, כשצבאו צבר די כוח להביס את שותפיו להסכם. אבו מאזן איננו שונה במעשיו והוא ממשיך הדרך של ערפאת.

תוצאות אפשריות לישראל משיחות קרבה

בהיבט הישראלי, בגלל הפלשתינים, משיחות הקרבה עשוי להתקבל רק הסכם חלקי ואו זמני, ואו "הסכם ביניים" חסר משמעות, שאין בו כלום, אבל עם הרבה "אוויר חם" לצורכי דעת קהל. אנאפוליס. "האוויר החם" נחוץ לדעת הקהל כדי לא להביך יתר על המידה את הנשיא האמריקני ברק אובמה המנהל מדיניות חוץ בינלאומית כושלת ביותר. שכן, בין ישראל לבין הפלשתינים תושבי הגדה, לא מובטח לישראל, לקבל מצב שבו שלושת סוגי הטילים העיקריים - טילים נגד שריון, טילים נגד מטוסים, וטילים נגד אוכלוסיות אזרחיות - לא יימצאו בגדה, וזאת למרות המעורבות האמריקנית באימונים וארגון צבאי אצל הפלשתינים בגדה.

ולכן, במסגרת "מס שפתיים" כדוגמת הסכם אנאפוליס ואחרים נוספים, בגלל הפלשתינים, ודאי נשמע בקרוב רק על "פתרון ביניים". במובן האסטרטגי, מה שעשוי לצאת משיחות הקרבה, לכל היותר, פתרון זמני, חלקי, ביניים כלשהו, אשר מהווה אחד מיני רבים, במסגרת של "ניהול המשבר", ולא "פתרון המשבר".

תאריך:  09/03/2010   |   עודכן:  09/03/2010
יעקב איציקוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיחות הקרבה - עוד הרחקה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ניר ת"א
9/03/10 18:32
2
אלא שהתנהגותו של
10/03/10 12:07
3
בנוייה לתלפיות
10/03/10 13:40
4
מוכיח בשער
11/03/10 01:58
5
לתרגם לאנגלית
11/03/10 23:09
6
אלישע הנביא
13/03/10 12:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראשית, חשוב להבין כי נשים מהוות את כוח הקנייה המרכזי במשק - סטטיסטית נשים מעורבות בכ-90% מהחלטות הרכישה ומאז 2003, רוב הרכישות באינטרנט מתבצעות על-ידי נשים. עם זאת, לא ניתן להתייחס לנשים כקבוצת צרכנות הומוגנית.
הזעזוע הציבורי מפרשת האונס משתקף באינספור כתבות שהופיעו בתקשורת בימים האחרונים. חלק מהדוברים משייכים את התנהגותם של הנערים לחינוך הקלוקל בבית. אחד הכותבים המלומדים גרס כי נערים כאלו, לא רק שאינם 'נורמטיביים', אלא, גדלו, מן הסתם, בבתים שאינם 'נורמטיביים'. לתפיסתו, לא ייתכן שבבית 'נורמטיבי', יגדלו עשבים שוטים שכאלו.
הסרט הישראלי "עג'מי", המייצג לא נאמנה את מדינת ישראל בתחרות האוסקר היוקרתית, על-אף שהבמאי הצהיר מתוך טעות ואי-הבנה כי אינו מייצג את ישראל - לא זכה בפסלון האוסקר המוזהב והנכסף.
09/03/2010  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
אנו, בברנז'ה המודיעינית, יודעים היטב את ההבדל בין ידיעה מודיעינית, הערכה מודיעינית וספקולציה. דא עקא, בהצגת ההערכות, בכתב ובעל-פה, לא תמיד מקפידים להדגיש את ההבדל בין השלושה, ובהרבה מקרים נמצאים מקבלי ההערכה - בדרג הצבאי והמדיני - מבולבלים, ומה שחמור יותר - מגיעים למסקנות ולהחלטות בלתי-ראויות.
09/03/2010  |  שלמה גזית  |   מאמרים
הגיעה העת, לאור המאמצים האחרונים של הממשל האמריקני להניע את עגלת הסכם השלום, ובמלאת שנה להצהרה ההיסטורית של בנימין נתניהו בבר-אילן על שתי מדינות לשני עמים, מגיע לציבור הישראלי לדעת באופן חד-משמעי וברור:
09/03/2010  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il