|   15:07:40
דלג
  גד גזית  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
האב טומי לפיד והבן יאיר [צילום: פלאש 90]

התלישות כמנוע טורבו

ספר תולדות חיי טומי לפיד, כתוב, ערוך ומונח לפנינו ביד בנו יחידו אשר אהב הוא כולו פרקי דיווח עיתונאי קצר ותמציתי
07/04/2010  |   גד גזית   |   ספרים   |   תגובות

"והיה כערער בערבה ולא יראה כי יבוא טוב" [ירמיה י"ז, ו']. שיח מדברי דל שורש הנתלש ברוח, מתגלגל עימה ומפזר זרעיו בדרכו. ספר תולדות חיי יוסף (טומי) לפיד, כתוב ערוך ומונח לפנינו ביד בנו יחידו אשר אהב. הוא כולו פרקי דיווח עיתונאי קצר ותמציתי, שלא לומר שטחי. אלה תולדות חיי עוד אדם, שעשה בעיקר בעצמו ולעצמו, ולאחר שהתמלא מעצמו, ראה בעצם ההישג העצמי שלו, הצלחה הראויה משום-מה, בעיני בנו, להיכתב על ספר תולדותיו.

בן בריתה הנצחי של הדת הוא העוני. אותו פחד וחוסר ביטחון כלכלי שמביא לשגשוג הממסד הדתי ולהתעשרותו, כשהוא נתפס כסוג של חברת ביטוח לעת צרה בחסד פחדי המאמינים. האימפריאליזם האירופאי שגבר והתרחב במאות ה-16 עד תחילת ה-20 והביא לאירופה את אותו השגשוג והעושר, שהעניק לאוכלוסיית המאמינים את אותו מרווח ביטחון כלכלי ופנאי, הנדרשים להרחבת דעת שגוררת עימה באופן טבעי לתהליך מתחדש של חיפוש. תהליך שפרץ את הסכר, שיצר את החילון, שהגיע לשיאו במהפכות הכלכליות והחברתיות בשלהי המאה ה-19, שהביא ליצירת מעמדות חדשים, לרוחות פורצות דרך ולאסונות... האסונות החברתיים מתרחשים בזמני ביניים היסטוריים, כאשר היציבות החברתית הקודמת מתערערת, והחברות רוגשות וחותרות להישגים בדרכן ליציבות הבאה.

תולדותיו של טומי (יוסף) לפיד הן תיאור חיי הפרט, שנקלע לסערת התהליך והופך לקורבן של אסון חברתי, כשאין לו שום השפעה עליו, על התפתחותו או על תוצאתו. מבחינת הפרט, יש הבדל מהותי אחד בין אסון מעשה ידי טבע האדם, לאסון מעשה ידי טבע הבורא. הראשון הרבה יותר כואב וצורב בעלבונו! אך בשניהם הקורבן נותר קורבן, שנדחף להתמודדות אישית מול המציאות המתעתעת. מטראומת האסון הראשון, לא ירפא הפליט כל חייו! סיפורי תולדות לפיד הם דוגמה אחת מיני רבות להתמודדות האישית, להתגברות על הטראומה, שמשלבת בתוכה אמצעים שונים במלחמת הישרדות.

הוריי ז"ל עלו לארץ בשנות השלושים של המאה הקודמת, עוד בטרם אסון ושואה. הרקע לעלייתם דומה. הם ניסו להיאחז בארץ, הקימו עם אחרים את מושב בית הלל, בניסיון לבנות מכלום מושב. הם נאבקו בתנאים פיזיים קשים ובאופנה אידיאולוגית ששלטה אז בקרוביהם - השיתוף והקיבוץ. לא נכנעו לרוח וללחץ החברתי והתעקשו לא לחלוק עצמם עם רעיון השותפות הכוזב להבנתם, ושילמו על כך בשנים-עשר שנות חיים של מאמץ פיזי מתמשך שגזרו על עצמם, בעוני ובאכזבות, עד שכשלו במלחמת השחרור עת פונה המושב ממייסדיו. הם מעולם לא התלוננו, כי הם עשו את הבחירה שלהם לטוב ולרע. לכן הם גם לא חשו את תחושת הפליטות. הם לא ראו במעשיהם אירוע מיוחד שראוי להנצחה מיוחדת. הם היו אנשים שכאשר חשו שניתק הקשר למקומם הקודם, יש לנסות ולהיבנות במקום אחר. עם תקוות חדשות.

פליט הוא מי שנעקר ממקומו עקב מאורעות שאין לו שליטה בהם, או שהוא מסרב לראותם בהתהוותם ולהכיר במשמעותם. תולדותיו של לפיד הם תולדותיו של הפליט שנתלש כצמח מקרקע גידולו, וכל ימיו יחפש קרקע להיאחז בה, להכות בה שורש, להיאחז לפחות לזמן מה.

תופעת הפליטות היהודית האירופאית בעת החדשה, מקורה ב"שכבה שומנית" בלתי "טבעית" שעטפה באשליה, שכבה בורגנית אמידה של יהודים, שהיו כבר דור שלישי או רביעי של "מתחליינים". שהתעשרו מכושרם לניצול ההזדמנויות החדשות שהעניקו רוחות החירות, החדשנות והמהפכנות. בדיעבד, עוד "תוצר ביניים" של ערעור האיזון הישן: קבוצה מסוימת ייחודית ותומכת משכילה לנצל את מצב הביניים באופן בולט יחסית לתועלתה, מבלי שהתנתקה מהשתייכותה האתנית. ברמה האישית, יהודים אמידים שצברו השפעה במהירות, נותרו קבוצת מיעוט עם זהות נפרדת, והעסיקו בשירותם בני מעמד עני מתוך הרוב חסר הייחוד. עד כדי כך בודדה אותם שכבת השומן, שהם העדיפו לא להפנים והתעלמו מהמתרחש סביבם.

הקושי להסיק את המסקנה הנכונה בזמן, וחוסר האומץ לפעול על פיה, טמון במבנה האישיות ובמנגנון האשליה של הנפש. על החולשה הזאת, לא סלח טומי לאביו, למרות שהוא מסרב להודות בסירובו, וגם על כך שאביו חדל להיות סמל עוצמה וביטחון לילדו, ונהפך לשיח תלוש, ותלש גם את בנו מקרקע בוגדנית כוזבת - קרקע, שלא היה ראוי להשתרש בה מלכתחילה! הילד נעקר מבית גידולו, הנער נגרר לחיי חרדה מתמשכים, לא נעשה על-ידי הוריו כל מעשה של ממש לצאת מהמצב. חוץ מלהמתין בפחד מתמיד ובחוסר אונים ולסמוך על המזל, שמשחק לו לא אחת לטובתו. תחושת אין-אונים עצומה זו, תלווה את הפליט התלוש כל ימיו ותעבור כחוט סמוי לאורך כל מהלך חייו עד למותו. חוסר השקט, האימפולסיביות, עודף הביטחון, מה הם אם לא תגובת נגד לחוסר האונים ההוא?...

הפליט שיהדותו המטושטשת הובלטה ונכפתה עליו על-ידי המאורעות החברתיים ההיסטוריים, חסר-כל, נאחז בהזדמנות הראשונה שנקרתה בדרכו ועלה לישראל. ומכאן והלאה פעל בה כפליטים האחרים כדי לבנות את עצמו. זה נהיה ייעודו בחייו. חוסר אמונו באל הוא ביטוי לעלבון ולאכזבתו מהאדם בכלל לרבות מהאדם היהודי, הוא מסתיר את זה אחרי גבו של אפרים קישון, אך ברור לחלוטין שזאת גם הבנתו שלו. זה איפשר לו לעשות שימוש יעיל, נטול עכבות, בזכר השואה לתועלתו, בעוד פליטים אחרים כמותו, נרתעו והתביישו לעשות זאת.

התשוקה הזאת לרכוש חברים מבלי להתייחס כלפיהם בביקורת, ובעיקר להתהדר בהם, נשמעת כמעט פתטית. הצורך הזה לצטט אמירות-כנף כבסיס למוטו המצדיק מהלכי חיים, מחפה על חרדה תמידית מהיעדר תוכן אמיתי וראוי לחיים, שמתבטא בהיאחזות המופגנת של ידע ושל השכלה נרחבים.

קשה לקורא רגיל המורגל בצניעות מינימאלית, להזדהות עם אדם שמפגין באופן כמעט מתריס, נהנתנות ומגלומניות ומתגאה בה. תיאור תולדות לפיד האב, הוא קודם כל צורך של בן להסביר, מבלי להתנצל, את מעשי אביו השנוי, לעצמו ולכל אלה שחלקו עליו, שסלדו ממנו, או שתהו על התנהגותו וסדרי העדיפויות המוסריים, שהציב לעצמו בחייו ואף טרח להתגאות בהם.

יאיר לפיד "זכה לרשת" את אותן העכבות או הפחדנות, שהיו לטומי, ושמנעו ממנו בחייו להתחשבן באומץ הנדרש עם האכזבה מאביו. חוסר האומץ הזה גרם ליאיר להמשיך להיות סימפטי גם כאן, היפוכו המתבקש של האב הדומיננטי, ולהמשיך להסתתר בצילו הגדול של אביו. אילו לא היה מדובר ביאיר לפיד, ספק אם בכלל היה ספר כזה מוצא לאור.

בעיניי, הספר הזה, בשטחיות, במהירות שהוכן, שנערך ושהוגש לקורא, הוא בעיקר החמצה.

תאריך:  07/04/2010   |   עודכן:  07/04/2010
גד גזית
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התלישות כמנוע טורבו
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע
7/04/10 15:45
2
vtrre
7/04/10 17:34
 
פועה
8/04/10 11:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ספר השירים החדש של אדלינה קליין הוא ספר רב-לאומי. הטקסט הפותח מסביר את שמו ("ריקוד הצרצר"): במוזיאון בבאלי מוצגים בתיבות עשויות קני במבוק - צרצרים. נקרא להם אולי "צרצרי קרב" (הם משתתפים בקרבות צרצרים). בספר שיר בשם "ריקוד הצרצר". ואמנם יש בספר זה מיסוד הפנטסטי - הקולות נושפי אש: "גַּם מְרַגּשׁ הָיָה לָחוּשׁ אוּלַי/נְשִׁיפַת אֵשׁ קוֹלִית/מִתּוֹךְ גְּרוֹנְךָ הַשָּׁר" (עמ' 5). מופיעים בנים שהם ילודי כוכבי שמים - נעימות ולחן גוררים הָרִים מֵאִיֵּי הַנֶּפֶשׁ. השמש משמיעה זמירות - אולי חלק מלחן הספירות, מוזיקה שמימית. האהובה שופכת את ליבה כך לרגל פגישה עם האהוב.
25/03/2010  |  משה גנן  |   ספרים
מילדות זכורות לי השורות של המשורר אברהם ברוידס: "ובפרדס בין העלים / פני תפוז שם צוהלים". והנה יצאה זה עתה אנתולוגיה שדפיה טבולים בריח פרי הדר, ובה יש ביטוי מגוון של יוצרים רבים לפרי ההדר: תפוזים, שירים ומכתמים: שלום עליכם, לוין קיפניס, נחום גוטמן, יורם טהרלב, ומשוררות כגון לאה גולדברג, נורית זרחי, עדולה (סבינה מסג), שלומית כהן אסיף, וכמובן נעמי שמר...
24/03/2010  |  בלפור חקק  |   ספרים
"קסם של שבת" מאת שירה ודוד סויסה, בהוצאת "אות ועוד - ספרי ילדים", הוא סיפור מיוחד למשפחה חילונית. הספר מתאר סיטואציה מעניינת המתרחשת לא אחת. מה קורה כשהסבא הדתי רוצה לבקר את בני משפחתו החילונים ולבלות איתם את השבת.
22/03/2010  |  אלי חליפה  |   ספרים
לא במקרה עברו כל הנסיונות לבנות זהות יהודית מודרנית דרך בחינת אורחותיה של יהדות בית שני: יהדות זו נתפסה, בשל ריבוי כיתותיה וזרמיה, כמונוליטית הרבה פחות מן היהדות הרבנית שצמחה אחרי החורבן. יהודים רבים בעת החדשה ראו בה, לפיכך, מודל אפשרי לחידוש חיים יהודיים המשוחררים מכבלי המסורת הרבנית. אין זה פלא, אפוא, שהכתות והזרמים הללו עמדו, עוד מראשיתה, במרכז מחקרה של 'חכמת ישראל' - התנועה המשכילית שייסדה בתחילת המאה ה-19 את תחום מדעי היהדות בתבניתו המודרנית.
21/03/2010  |  שמואל הר  |   ספרים
תוכנית ריאלטי מהפכנית סוחפת אחריה את המדינה כולה - בשידור חי ייבחר מלך ישראל! בתקופה של אובדן דרך והיעדר מנהיגות אמיצה, מוצא עם ישראל מפלט מהמציאות המזרח תיכונית הקשה במעקב כפייתי אחר גיבורים לרגע בתוכניות הריאליטי. היה זה רק עניין של זמן עד שכוחות פוליטיים ימצאו דרך לשלב בין הגעגוע למנהיג חזק לבין עוצמתן הממכרת של תחרויות הריאליטי.
16/03/2010  |  נתן קימל  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il