|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

נופל וקם (1)

שבע הערות על פשלות צבאיות, חופש עיתונות וצו איסור הפרסום
08/04/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   פרשת קם-בלאו   |   תגובות
שאלות מטרידות. קם [צילום: פלאש 90]

   איתמר לוין
נופל וקם (2)

אז עכשיו מותר לנו לדעת את מה שידעו בכל העולם (מודה באשמה: גם אני ידעתי, כמו 90% מהנשאלים הבוקר בסקר אקראי של אחד מערוצי הטלוויזיה). אחרי הפרסום - שהוא עדיין חלקי למדי - יש כמה נקודות שמחייבות התייחסות וגם כמה שאלות מטרידות.

1. איך זה התאפשר?

פקידה, בסך-הכל פקידה, בלשכתו של אלוף פיקוד גונבת במשך שנתיים - לטענת המדינה - 2,000 מסמכים, חלקם מסווגים ביותר, ואיש לא שם לב. אלמלא היו המסמכים מוצאים את דרכם לעיתונות, ייתכן שהגניבה לא הייתה מתגלה לעולם. מה אנחנו צריכים להבין מזה? שענת קם הסתובבה בלילות כאשר בידיה מצלמה זעירה, כמו בסרטי ריגול בנאליים? התשובה לכך שלילית, כי על-פי החשד, היא העתיקה את המסמכים ואחר כך צרבה אותם על תקליטור. זה אומר שקם פעלה כמעט בגלוי, ולו רק לנוכח העובדה שצריך להשתמש בצורב ושצריבה של כמות כזו מצריכה זמן. אז האם אבטחת המידע פשוט לא הייתה קיימת בלשכת האלוף?

חוץ מזה, סניגורה של קם, אביגדור פלדמן, אומר שהיא פעלה "ממניעים מוסריים"; המדינה אומרת שמניעיה היו אידיאולוגיים (ואין זה פלא שהיא שכרה את פלדמן, סניגורו של מרדכי ואנונו). אז כיצד ייתכן שהיא יכלה להגיע לתפקיד שחשף אותה למסמכים כה מסווגים? איפה היו הבדיקות הביטחוניות המקדימות והשוטפות? איש לא שמע ממנה אף מילה שהעלתה חשד כלשהו לאורך שנתיים של שירות צבאי? בקיצור: על פניו, יש כאן פשלה ענקית של הצבא.

2. זה לא עניין של חופש העיתונות

אל תטעו ואל תתבלבלו: לפרשה הזו אין שום קשר לחופש העיתונות, למרות שהחשודה העיקרית הייתה עיתונאית ולמרות שהמסמכים הגיעו לעיתון. קודם כל, קם לא הייתה עיתונאית בזמן שירותה הצבאי, כך שברור שאת מעשיה הנטענים היא לא עשתה כעיתונאית.

שנית, לחופש העיתונות - כמו לכל זכות יסוד בכל מדינה דמוקרטית - יש גבולות. חופש העיתונות אינו עילה לעבור על החוק, הוא אינו עילה לפרסם לשון הרע והוא אינו עילה לחשוף סודות מדינה. עיתונאי אינו רשאי לגנוב מסמכים והוא אינו רשאי להחזיק במסמכים מסווגים. אם עיתון חושב שצו איסור פרסום או הוראה של הצנזורה פוגעים בו - יש לו דרך אחת ויחידה: בית המשפט. הוא אינו רשאי לפרסם מה שנאסר כחוק לפרסמו. נקודה, סימן קריאה.

3. תראו איזה עיתון

אני לא יודע מה איתכם, אבל אני ממש לא מופתע שהמסמכים הללו מצאו את דרכם דווקא להארץ. העיתון הזה, מעוזו של השמאל הקיצוני, שקרא בגלוי להצביע למרצ, הוא ממש הבית הטבעי לכל פרסום שמבקש להשמיץ את צה"ל ולפגוע במדינה. השמאלניות הבוטה של הארץ עלתה לו בהרבה מנויים בזמן האינתיפאדה והיא רוסנה בתקופתו של דייוויד לנדאו (בעל הזקן והכיפה השחורה) כעורך ראשי. מאז שדב אלפון התמנה לתפקיד, העיתון חזר לקו השמאלני הקיצוני שלו.

שלא תהיה טעות: למרות שדעותי רחוקות משל הארץ כרחוק מזרח ממערב, אני סבור שזכותו ואף חובתו לפרסם את דעותיו ולקדם אותן. אך יש משהו מאוד מטריד בכך שהעיתון הסכים לקבל מסמכים מסווגים גנובים, כנראה בלי לשאול יותר מדי שאלות, ולהשתמש בהם נגד צה"ל. ויש משהו מאוד מטריד בכך שהוא ממשיך לגבות ללא סייג את אורי בלאו, למרות הטענות הקשות מאוד של המדינה נגדו. ויש משהו מאוד מטריד בכך שהוא מכנה את פעולות המדינה בפרשה "רדיפה פסולה".

בשולי הדברים ראוי לציין את העובדה שקם עבדה בוואלה בזמן שמסרה את המסמכים להארץ, המחזיק ב-33% ממניות האתר. מעניין לדעת האם ההעסקה בוואלה הייתה מעין תגמול תמורת המידע. וואלה לא מסרה היום שום דיווח לבורסה, אם כי מנייתה נפלה בכ-4%. סתם שתדעו.

עוד נקודה שפחות שמים לב אליה: קם הציעה חלק מהמסמכים ליוסי יהושוע מידיעות אחרונות, אך המהלך לא הוביל לשום פרסום. על פניו, יהושוע היה חייב להתקשר מיד למשטרה או לשב"כ ולדווח על המסמכים שהוצעו לו, שכן ברגע בו סירב לפרסמם - קם לא הייתה מקור שלו ולא הייתה זכאית לחיסיון. גם זו נקודה שחייבים לברר.

4. הצנזורה

לטענת הארץ, הכתבה של אורי בלאו על החיסולים בשטחים - שהתבססה על מסמכי קם - קיבלה את אישור הצנזורה. זה כנראה נכון, כי לא שמענו שום הכחשה מצד הצנזורה, והיא גם לא נקטה באמצעי כלשהו נגד העיתון. אם אכן כך, האם לפנינו גורם צבאי נוסף שפישל בגדול? אם המסמכים היו כל-כך סודיים, כיצד התאפשר פרסום הכתבה שהתבססה עליהם? או שמא המסמכים ששימשו את בלאו לא הפריעו לצנזורה?

5. איסור הפרסום

אי-אפשר להתעלם מכך שהמדינה התעקשה על המשכו של צו איסור הפרסום, גם כאשר הפרטים היו גלויים בכל העולם. הרי לא מדובר במקרה של מרגל קלאסי, שיש להסתיר את לכידתו מעיני מפעיליו. קם במעצר בית כבר ארבעה חודשים, בלאו בחו"ל עוד יותר זמן, אלפון הגיב לעיתונות הזרה. בקיצור: כל מי שיכול להיות מעורב ולשבש חקירה, כבר יודע עליה מזמן.

צווי איסור הפרסום הם בעייתיים בכלל, במיוחד לנוכח העובדה שבתי המשפט מוציאים אותם במעמד צד אחד - המדינה, בדרך-כלל - בלא שהעיתונות יכולה להגיב על הפגיעה בה. יש הסכמה עקרונית שנציג של מועצת העיתונות יזומן לדיונים כאלו, אך היא לא בוצעה במקרה הנוכחי.

עם כל החומרה לכאורה של הפרשה הזו, גם העובדה שאדם יכול להיעלם למשך ארבעה חודשים היא חמורה. זה מצב שמאפיין מדינות טוטליטריות, לא מדינות דמוקרטיות. במבט מן הצד נדמה, שהיה אפשר לפרסם את הסיפור לפני מספר שבועות בלי לגרום שום נזק לחקירה. ואולי איסור הפרסום, כפי שקורה מדי פעם בחקירות משטרתיות, נועד - לפחות במידה מסוימת - להסתיר את הפשלות עליהן דיברנו כאן?

6. המו"מ עם הארץ ובלאו

לפי ראש השב"כ, יובל דיסקין, איסור הפרסום נועד לאפשר לקיים בשקט מו"מ עם הארץ ובלאו על החזרת המסמכים. זה נשמע מגוחך. נניח בצד את העובדה שהשקט הזה כבר מזמן לא היה קיים, ונשאל: מדוע בכלל לנהל מו"מ? אם הכתב ועורכיו עברו על החוק, תעצרו אותם. זה שהם עיתונאים, כבר אמרנו, לא נותן להם שום זכות לבצע עבירות ולפגוע בבטחון המדינה.

תאמרו: בלאו ברח לחו"ל. נו, באמת. מי שחיסל את אל-מבחוח לא יכול למצוא עיתונאי ישראלי? תביאו גם בחשבון את האפשרות שהמסמכים הללו יגיעו, בהיותם מחוץ לגבולות המדינה, לידי גורמים עוינים, וכך מתחדדת השאלה מדוע היה היחס לעיתון ולעיתונאי כה מלא התחשבות. במקרה הטוב ביותר, הייתה פה רגישות יתר לחופש העיתונות, וניתן רק לקוות שמי שצריך - למד את הלקח.

7. ימין ושמאל

מאוד מסקרן אותי לראות כיצד תעסוק כעת התקשורת בהיבט האידיאולוגי לכאורה של פרשת קם. כאשר כמה חיילי הסדר הפגינו נגד המדיניות בשטחים, קמה זעקה מכאן ועד הר ברכה: פוליטיזציה, שומעים לרבנים במקום למפקדים, זה כבר לא צבא העם, ומה לא. מה ייאמר כעת, כאשר לכאורה בוצעו עבירות חמורות בהרבה בשמה של אידיאולוגיה שמאלנית? האם מישהו יזכיר את כל העבירות הביטחוניות הקשות להן אחראים אנשים מהצד השמאלי של המפה הפוליטית? אני קצת ספקן.

תאריך:  08/04/2010   |   עודכן:  09/04/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נופל וקם (1)
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צ.ק.
8/04/10 16:56
2
g5
8/04/10 17:09
3
ציוני
8/04/10 18:24
4
אראל
8/04/10 18:31
5
רן
8/04/10 20:45
6
ספינר
8/04/10 22:53
7
ירון זכאי
8/04/10 23:08
8
וענת קם לא
9/04/10 09:05
9
כוהני עיתון הארץ
9/04/10 12:57
פורום: פרשת קם-בלאו כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ההודעה על הצטרפות סין לסבב השיחות החדש בעניין הסנקציות על אירן התקבלה בתחילה כבשורה חיובית, אולם אין להניח שהמהלך מצביע על שינוי מדיניותה בנושא ואין להסיק שהמאבק הבינלאומי נגד אירן יצבור תנופה מחודשת. אף על-פי כן, חשוב לבחון מדוע החליטה סין בכל זאת להצטרף לשיחות ואילו השלכות יכולות להיות לכך.
08/04/2010  |  יורם עברון  |   מאמרים
מאז מלחמת ששת הימים אנו רואים תופעה מעניינת: בכל המפות שישראל מפיצה, נעלמו הגבולות שבינה לבין השטחים הכבושים. לתופעה זאת יש משמעות חשובה: ישראל שואפת לראות את השטחים שנכבשו ב-1967 כחלק אינטגרלי שלה. כדי לממש שאיפה זאת, החלו להקים התנחלויות בשטחים הכבושים - תוך התעלמות מהחוק הבינלאומי ומהתנגדות כל מדינות העולם - האמורות למנוע אפשרות להחזיר את השטחים. ראש הממשלה בגין אמר במפורש: יהיו עוד הרבה אלוני מורא, כדי שממשלת שמאל לא תוכל להחזיר את השטחים. הוא יצק תוכן לדבריו, בהחלטת ממשלה שלפיה יהיו ההתנחלויות בראש אזורי ההעדפה של ישראל. אף ממשלה לא שינתה החלטה זו מאז.
08/04/2010  |  עמוס גבירץ  |   מאמרים
העיתונאי אורי בלאו מעיתון הארץ פרסם ביום רביעי (26 בנובמבר 2008) תחקיר, בו נטען כי צה"ל אינו פועל בהתאם לפסיקת בג"צ בנושא הסיכולים הממוקדים. במסגרת התחקיר נחשפו מסמכי צה"ל המתעדים את עבודת המטה בדרגי המטכ"ל ופיקוד המרכז שקדמה למבצע בו נהרג מבוקש הג'יהאד האיסלאמי זיאד מלאישה, המלמדים, לטענת העיתון, כי בניגוד להוראת בג"צ ניתן במקרה זה אישור לחסל אדם גם כאשר ניתן היה לעוצרו.
08/04/2010  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
הליגה הערבית אשררה שוב השבוע את יוזמת השלום שלה. שוב הושיטה הליגה הערבית ידה לשלום, ושוב ממשלת ישראל בוחרת להתעלם. אנו ממשיכים לעצום עינינו ולטמון צווארנו עמוק באדמה.
08/04/2010  |  מוסי רז  |   מאמרים
מיכאל הנדלזלץ הסביר - במאמרו ב"הארץ" (28.3) "המציאות מתחילה בתוכנו" - את מעשי האיוולת ואוזלת היד של מנהיגינו הפוליטיים, כנובעים מהפער שבין המציאות הריאלית ובין המציאות הפנימית שלהם. הוא מסתייע במאמרה של מירב מיכאלי, הגורסת כי תמונת העולם של האדם המבוגר, היא במידה רבה השתקפות תמונת העולם של הילד. ואני מוסיף - ובמיוחד תמונת האב כפי שהיא נתפסת בדמיונו של הילד, הפנמה שיכולה לעבור קיבעון ולהפך למניע מרכזי בהתנהגותו של המבוגר, במנותק מהעולם הממשי שבו הוא פועל. הנדלזלץ טען שבעיני ליברמן העולם לא מוצא חן כפי שהוא - אז הוא מתנתק ממנו. ואילו נתניהו מונחה יותר על-ידי העבר והעתיד, מאשר על-ידי ההווה.
08/04/2010  |  יוסף נוימן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il