|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

החור בספינת השעשועים של אובמה

לשלום העולם: כיוון שדיבורים וסנקציות אינם פועלים על דיקטטורים, גורם שאינו נכנס עימם לעימות החלטי הוא שותף לפשעם
11/04/2010  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
רדום לקורה בעולם. אובמה [צילום: AP]

על-פי הפרסומים, צבא ארה"ב שכר לאחרונה את שירותיהן של חברות הובלה ימית לשם הובלת פצצות חודרות בונקרים מקליפורניה לאי הבריטי דיאגו גארסיה שבאוקיאנוס ההודי, ממנו יצאו עיקר הגיחות של מטוסי הפצצה אשר טחנו עד דק את צבא עירק במלחמות 1991 ו-2003

תאר לעצמך, אדוני הנשיא, שאתה אדם רגיל, יושב בחדרך בספינת נוסעים, נהנה מכל רגע, ולפתע אתה שומע את שכנך בחדר הסמוך קודח במקדחה. אתה דואג, מציץ לחדרו ורואה שהוא קודח בדופן הספינה הנושק לים. אתה מצלצל למרכזייה ואיש אינו מתייחס לאזהרותיך. אתה רץ לקציני הספינה אך כולם מנסים להרגיע אותך, במיוחד אלה שמתברר לך כי הם חברים של שכנך. הם מסתופפים ליד דלתו הנעולה וחלקם מנסים לדבר על לבו שיחדל לקדוח. אבל הוא ממשיך. יש לך שתי אפשרויות: האחת - לשוב להשתעשע בבריכה, לקוות לטוב ולסמוך על אלה שלא יעשו כלום, השנייה - לפרוץ לחדר שכנך, לנסות לשכנעו לחדול, ואם הוא ממשיך לקדוח אז להיאבק עמו בהחלטיות, במטרה להוציא מידיו את המקדח. אתה כמובן מוכן לשאת בתוצאות הפגיעה בפרטיותו. כל איש שפוי יאמר לך שאם לא תעשה דבר יתרחש אסון שגם אתה תהיה אחראי לו, ואם תיכנס לעימות עם הקודח לשם הסרת הסכנה תהיה זו לא רק זכותך אלא גם חובתך. המסלול הראשון הוא מסלול ההתאבדות שלך ושל כל מי שעל הספינה, והמסלול השני הוא מסלול החיים, שלך ושל חבריך למסע.

אדוני הנשיא, זה זמן רב אנו שומעים מפי דוברים אמריקנים ובראשם אתה, כי שתי מדינות מהוות סכנה לשלום העולם: קוריאה הצפונית ואירן. ואתם צודקים: הדיקטטורים השולטים בשתי מדינות אלה מסכנים את העולם כולו, ודבר לא אכפת להם. לשתי מדינות אלו יש חברות - ביניהן סין ורוסיה - אך אמריקה יודעת שהסכנה גדולה והיא מאיימת על העולם כולו. הכל יודעים שדיבורים וסנקציות אינם פועלים על דיקטטורים, ולכן גורם שמודע לסכנה שהם מציבים ושאינו נכנס עימם לעימות החלטי הוא שותף לפשעם ושותף לתוצאות הטראגיות של אי-עשיית הניתן להיעשות לניטרול מקור הסכנה. עימות עם מדינות אלה אינו רק זכות, אלא חובה של המתעמת, בראש ובראשונה כלפי עצמו, אך גם כלפי כל שותפיו לספינת העולם.

אלא שנראה כי השחקן העיקרי שביכולתו להתמודד עם הקודחים בספינה העולמית החליט לוותר מראש על האופציה הכוחנית. שמענו זאת ביוני האחרון בקהיר, וכיום - תשעה חודשים אחרי הנאום - העולם כולו משוכנע שארה"ב רחוקה מהפעלת כוחה נגד מי שלדעתה ולתחושתה מסכנים את שלום העולם. גם דוח ארגוני המודיעין האמריקניים שפורסם לאחרונה, קובע בפסקנות שאירן מתקדמת על מסלול ייצורה של פצצה גרעינית. חוסר המעש האמריקני במצב מסוכן זה מתפרש אצל שליטי קוריאה הצפונית ואירן כחולשה, שמשמעותה בהקשר ההיסטורי הנוכחי היא שאמריקה והעולם כולו מתקדמים במסלול התאבדות. כל מה שהעולם יודע על פוליטיקה בינלאומית ישתנה לחלוטין, אפילו כאשר לאחת ממדינות אלה יהיה נשק גרעיני. הסדר העולמי שהכרנו מאז 1945 יסתיים, ויתחיל עידן חדש של שקיעת תרבות המערב, כמו אוניה שבריון אחד הצליח להטביעה רק משום שהנוסעים היו נחמדים אליו עד ששקעו במצולות הים.

אין זו סכנה לישראל בלבד אלא לכל העולם. הגיע הזמן להתעורר!

הערוץ שלא היה

מדינת ישראל אינה חשה שיש לה מה לומר לשכניה, ואינה פונה אליהם באמצעי היחיד שדרכו ניתן להגיע לכל בית ולכל אוהל במזרח התיכון - ערוץ תקשורת לווייני. כל יום שעובר מגדיל את הפער בין ישראל ושכניה והופך את ישראל למדינה פחות לגיטימית בעיניהם

זה זמן רב מתריע טור זה על המגמה החמורה המסתמנת בהתנהלותה הבינלאומית של טורקיה. שלושה אירועים אירעו בימים האחרונים, המגבירים את החשש שטורקיה תחת שלטון המפלגה האיסלאמית הופכת את פניה מישראל אל אויביה. ראש ממשלתה, רג'ב טייב ארדוע'אן, הכריז שמדינתו לא תשקוט לנוכח הרג ילדים בעזה - על-ידי ישראל, כמובן, ו"הענן השחור", כלומר הדירות שבונה ישראל, המרחף מעל ירושלים. ארדוע'אן לא פירט מה משמעות "לא תשקוט", אבל ייתכן שכוונתו לסדרת פעולות אנטי-ישראליות שהראשונה בהן הייתה החזרת השגריר הטורקי מתל אביב שנה לאחר שמונה לתפקידו. לא ברור אם ומתי ימונה שגריר אחר, אך אין להתפלא אם טורקיה תוריד את דרג הנציגות שלה משגרירות לנציגות, לקונסוליה או למשרד אינטרסים.

במקביל, פותחת טורקיה ערוץ תקשורת לווייני בערבית שיפנה לעולם הערבי בלשונו, יפיץ בקרב הערבים את עמדותיה של טורקיה ויקל עליה להתקבל חזרה לחיק האזור, לאחר שבמלחמת העולם הראשונה שיתפו הערבים פעולה, כדי שזו תשחרר אותם מעמודי התלייה הטורקיים ומאמצעי עינוי נוראיים אחרים שהפעילו שוטרי טורקיה ברחבי המזרח הערבי. בכך מצטרפת טורקיה לארה"ב, צרפת, בריטניה, גרמניה, סין ורוסיה, שבכולן פועל ערוץ תקשורת לווייני בערבית הנקלט בעולם הערבי. מדינות אלה חשות שיש להן מה לומר לעולם הערבי ומשקיעות את המשאבים הדרושים לכך. לעומת זאת, מדינת ישראל אינה חשה שיש לה מה לומר לשכניה, ואינה פונה אליהם באמצעי היחיד שדרכו ניתן להגיע לכל בית ולכל אוהל במזרח התיכון - ערוץ תקשורת לווייני. כל יום שעובר מגדיל את הפער בין ישראל ושכניה והופך את ישראל למדינה פחות לגיטימית בעיניהם.

מבקר המדינה מתריע זה שנים על כישלון זה של ממשלות ישראל השונות ועל הנזק הבינלאומי הנגרם לישראל מאי-השתתפותה בזירת המלחמה התקשורתית על לבו של המאזין והצופה הערבים.

בערוץ כזה הייתה יכולה ישראל, למשל, להזכיר לעולם הערבי את האופן הבזוי והנורא שבו שלטה טורקיה בערבים, ולשאול את הטורקים מה הם עשו למען ירושלים, שבה שימש שטח הר הבית כמזבלה לאורך 400 שנות שלטונם בארצנו. ישראל יכולה הייתה להציג את היחס ל"זכויות האדם" של המיעוט הכורדי במזרח טורקיה, ואולי להזכיר לטורקים שגם בכורדיסטן הטורקית יש ילדים הרוגים, לא רק בעזה.

ועידה וקוץ בה

מטרתה המוצהרת של הוועידה היא להביא להפסקת מרוץ הגרעין בעולם, שאותו מובילה אירן, אך מאחורי הקלעים מתכוון נשיא ארה"ב לגבש חזית בינלאומית נגד אירן, שתעניק לארה"ב תמיכה רחבה ככל האפשר במהלכים חריפים נגדה

העיתון Sunday Herald Scotland פרסם לאחרונה ידיעה כי צבא ארה"ב שכר את שירותיהן של מספר חברות הובלה ימית לשם הובלת כמות גדולה של פצצות חודרות בונקרים מקליפורניה לאי הבריטי דיאגו גארסיה שבאוקיאנוס ההודי. אם הידיעה נכונה, אזי האמריקנים שוב מרכזים כוח התקפי במקום שממנו יצאו עיקר הגיחות של מטוסי הפצצה ענקיים אשר טחנו עד דק את צבא עירק במלחמות 1991 ו-2003. המשמעות האפשרית של הובלת הפצצות לדיאגו גארסיה היא שהאמריקנים מכינים כוחות, ציוד, נשק ותחמושת הנדרשים לביצוע התקפה נוספת, והפעם על אירן.

אין להסיק מכך שההתקפה נמצאת מעבר לפינה. ייתכן שהמהלך נועד להמחיש לשליטי אירן שיש לארה"ב אופציה התקפית, ושהיא עלולה להפעילה אם תמשיך הנהגת אירן להתקדם בדרכה להשגת הפצצה הגרעינית. על-פי הסבר זה, הובלת הנשק נועדה בעצם לשכנע את שליטי אירן להיכנע ללחצים הבינלאומיים להשגת פתרונות מוסכמים כמו העשרת אורניום במדינה אחרת והטלת פיקוח בינלאומי על כל אתרי הגרעין האירניים. כלומר, במהלך הזה יש ניסיון לשכנע את האירנים להסכים לדרישות הבינלאומיות, שאחרת תינקט נגדם פעולה.

ייתכן שהפרסום מתבסס על דליפה ביטחונית של מידע רגיש שהיה אמור להישאר מאחורי מסך של צנזורה. אם אכן כך הוא הדבר, אזי חמור הוא מאין כמוהו, שכן נראה כי המדליף מקורב למידע רגיש ומנסה לחבל במהלכים הצבאיים האמריקניים נגד אירן. בהמשך, אם אכן יגיעו הדברים לידי התקפה, הוא עלול להדליף מידע יותר ספציפי - על מועד ההתקפה ומטרותיה.

מצד שני, ייתכן שזוהי הדלפה אמריקנית מכוונת, שנועדה לרמוז לאירנים ולחבריהם - הסינים, הרוסים והאחרים - על מה שעלול להתרחש אם לא יימצא במהרה פתרון מדיני. כך או כך, סביר ששלטונות אירן יודעים על האי דיאגו גארסיה ועל חלקו המכריע במלחמות המפרץ בעבר, ושהם מבינים את משמעות המידע בדבר הובלת כמויות גדולות של פצצות חודרות בונקרים לאי זה.

במקביל, בקרוב עומד אובמה לכנס בוושינגטון ועידה בנושא עתיד הנשק הגרעיני בעולם. מטרתה המוצהרת של הוועידה היא להביא להפסקת מרוץ הגרעין בעולם, שאותו מובילה אירן, אך מאחורי הקלעים מתכוון נשיא ארה"ב לגבש חזית בינלאומית נגד אירן, שתעניק לארה"ב תמיכה רחבה ככל האפשר במהלכים חריפים נגדה. טוב עשה ראש ממשלת ישראל שהוזמן גם הוא לוועידה זו, כשהחליט שלא להשתתף בה. ברור כי נציגי מדינות ערב ינסו להעלות על שולחן הדיונים את התיק הגרעיני הישראלי, ומצב היחסים בין נתניהו ואובמה אינו מבטיח שהמארח יהדוף את הניסיונות הערביים הללו.

מרי אזרחי נפיץ

סימן השאלה הגדול הוא מה תהיה תגובת אירן לסנקציות אלה. אם תיכנע ותקבל על עצמה את תכתיבי המערב - סביר שהעולם יעזוב את שליטיה לנפשם, ואף יחזק את הקשרים הכלכליים עמהם. אולם אם אירן לא תיכנע ושליטיה יקשיחו את לבם, הם עלולים להביא בכך נזק בל יתואר לעירק ולמדינות המפרץ ולתשתיות הנפט בהן

התגובה האירנית הסטנדרטית לדרישות הבינלאומיות היא הקשחת עמדות, הכרזות מתלהמות וחשיפה של מרכיבים נוספים של הפרויקט הגרעיני. רק בשבוע שעבר הכריזו האירנים על הקמת שני אתרים נוספים להעשרת אורניום, וזאת למרות שהם חתומים על האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני, הקובעת שעל המדינות החברות בה להעמיד לפיקוח בינלאומי את כל מתקני הגרעין שלהן. מזה שנים שאירן מאפשרת פיקוח בינלאומי מוגבל וחלקי בלבד על מתקני הגרעין שלה, ויש לה כנראה סיבה טובה לכך.

הסנקציה החמורה ביותר שיכול העולם להטיל על אירן הוא מניעת יבוא של תזקיקי נפט, ובמיוחד דלק למכוניות. שכן אירן - למרות שהיא מדינה מייצאת נפט - אינה יכולה לזקק את כל כמות הדלק הנדרשת לה, ומסתמכת על יבוא דלקים מבתי זיקוק בכווית ובבחריין. סנקציות על יבוא נפט יפגעו קשות במגזר היצרני ובאזרח הקטן (ובאירן יש כאלה כמעט 80 מיליון) הנזקק לרכבו הפרטי. סביר גם שייצור החשמל ייפגע, ומחירו לאזרח ירקיע. כתוצאה מכך עלול להתפתח באירן מרי אזרחי, שישפוך שמן על מדורת פרעות הרחוב במהלך תשעת החודשים האחרונים, מאז הבחירות שתוצאותיהן זויפו על-ידי השלטון.

סימן השאלה הגדול הוא מה תהיה תגובת אירן לסנקציות אלה. אם תיכנע ותקבל על עצמה את תכתיבי המערב - סביר שהעולם יעזוב את שליטיה לנפשם, ואף יחזק את הקשרים הכלכליים עמהם. אולם אם אירן לא תיכנע ושליטיה יקשיחו את לבם, הם עלולים להביא בכך נזק בל יתואר לעירק ולמדינות המפרץ ולתשתיות הנפט בהן. האירנים עלולים, בין השאר, לעודד את חיזבאללה לשגר טילים על ישראל ולעורר מתרדמתן חוליות טרור לפעולות בכל רחבי העולם. ייתכן שמשלוח הנשק לדיאגו גארסיה נועד למנוע תסריט כזה.

מדאיג? אולי, אך אילו הייתי תושב טהרן הייתי דואג יותר. בינתיים, החלטת ישראל להתחיל בחלוקת מסיכות המגן אינה נראה מנותקת מהמתרחש סביב המפרץ.

עוד "תוכנית שלום" בלתי אפשרית

העובדה שכל שנתיים בערך מופיעה בארה"ב "תוכנית שלום" בין ישראל ושכניה, מראה שיש בוושינגטון מי שדואג לשלומנו, וטוב שכך. הבעיה היא שתוכניות שלום אלה מנותקות במידה רבה מן המציאות המזרח תיכונית, אינן לוקחות בחשבון את הנתונים התרבותיים של האזור, ולכן אינן מקובלות על עמי האזור.

לאחרונה פורסם שאובמה גם הוא מעצב תוכנית שלום, שעל פיה יידרשו ישראל והפלשתינים להגיע להסכם בתוך שנתיים. הדיונים - שבתחילתם יהיו עקיפים - יעסקו בכל הסוגיות, כולל ירושלים והפליטים, כאילו שישראל תהיה מוכנה לוותר על בירתה ועל דמותה היהודית.

תוכנית כזו של אובמה מעלה לגבהים בלתי מציאותיים את ציפיותיהם של כמה ערבים, הסבורים שיש ביכולתו של אובמה לנתק את ירושלים מישראל ולהציף את מדינת היהודים במספר עצום של ערבים שאינם רואים בה את מדינתם.

לפיכך, אין מנוס מן המסקנה שככל שתתקרב תוכניתו של אובמה לדרישות הערביות, כך יקטנו הסיכויים שישראל תוכל להתייחס אליה ברצינות.

שלוש שנים לעצמאות חמאסטן
פעילי חמאס משגרים רקטות לעבר ישראל [ארכיון: AP]

במסגרת עצמאותה של חמאסטן, הודיע התובע הכללי של ממשלת חמאס בעזה על הימנעות מהעברת בקשות לאישור ביצוע גזרי דין מוות, או גזרי דין אחרים, לידי נשיא הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס (אבו-מאזן), שהקדנציה שלו הסתיימה בינואר 2009, ושעל כן אין לחתימתו משמעות. לדברי התובע, ממשלת אסמאעיל הניה היא הממשלה החוקית היחידה של הרשות הפלשתינית, שכן בניגוד לממשלתו של סלאם פיאד היא הממשלה היחידה שקיבלה את אישור המועצה המחוקקת הפלשתינית.

דבריו אלה של התובע הכללי נאמרו לאחרונה על-רקע כוונתה של ממשלת חמאס בעזה להוציא להורג כמה אנשים שהורשעו בשיתוף פעולה עם ישראל. במקביל מתרבות הידיעות על כך שבמהלך מבצע "עופרת יצוקה" לפני שנה וחודשיים, הצליחו כמה נידונים למוות לברוח מכלא חמאס. כמה מהם הוצאו להורג ברחוב מיד לאחר שנתפסו, ואחרים הוחזרו לבית הכלא והם ממתינים להוצאתם להורג. הוויכוח הזה על חוקיות ההוצאות להורג ממחיש שוב את גודל השבר בין עזה ורמאללה. על כל מי שמדבר על "מדינה פלשתינית" להתרגל לעובדה שמדינת חמאס בעזה חוגגת בקרוב שלוש שנים להיווסדה, והיא רק הולכת ומבססת את קיומה כישות מדינית נפרדת מזו שמרכזה ברמאללה.

הוצאות להורג מתקיימות לא רק בעזה: אזרח תימן בסאם אלחידרי שלח לכאורה לפני מספר שנים מסר בדואר אלקטרוני לראש ממשלת ישראל הקודם, אהוד אולמרט. לאחרונה הוא נדון למוות, ושני אנשים שסייעו לו נדונו למאסר של שלוש שנים. על-פי כתב האישום, הם הזדהו כאנשי הג'יהאד האיסלאמי המוכנים לשרת את ישראל, ואולמרט ענה להם שישראל מוכנה לסייע להם, כדי שיערערו את הסדר הציבורי בתימן. למרות שהעניין נשמע הזוי וחסר כל היגיון, עומדים שלטונות תימן להוציא את אלחידרי להורג, והעולם שותק.

גם ארגון "אמנסטי" העולמי שחרת על דגלו את סיסמת הצלתם של נידונים למוות - שותק, או ליתר דיוק מדבר בזכות "הג'יהאד ההגנתי" של לוחמי טליבאן באפגניסטן. הארגון לכאורה מוכן לקבל את מלחמת "לוחמי החופש" הללו נגד הכובש האמריקני, למרות שהאידיאולוגיה הג'יהאדיסטית של טליבאן כוללת גם את "שחרור" ניו-יורק ואת וושינגטון.

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  11/04/2010   |   עודכן:  11/04/2010
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החור בספינת השעשועים של אובמה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קטורנה מסאלה
11/04/10 16:04
 
לא מבין ערבית
16/04/10 23:17
 
שלמה ענבר
17/04/10 02:29
2
ישמעאל
11/04/10 16:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"תזמורת על תנאי" מאת שמואל הספרי המבוסס על ספרה האוטוביוגרפי של המוזיקאית פאניה פאנלון היא הצגה מרגשת המועלית בבית צבי ברמת גן, ומתמודדת עם מהות האמנות והיצירה בתנאים תת אנושיים כשעשן המוות אופף את גיבוריה.
11/04/2010  |  חיים נוי  |   מאמרים
בצל הפרשיות האחרונות של חשדות כבדים לשוחד שחשף העיתונאי יואב יצחק, פרשיות שמעורבים בהם, כנראה לפי פרסומים, שוב פוליטיקאים ואישי ציבור, ראוי לזכור ולהזכיר היום שוב יותר מתמיד את דבריו של מנחם בגין ז"ל:
11/04/2010  |  עו"ד נבון קצב  |   מאמרים
מי מאיתנו לא חושש מווירוס שיפגע במחשב שלנו? ואולי יפגע בנו דווקא האקר מתוחכם כלשהו, יפרוץ את הרשת ויגנוב לנו מידע?
לא אחת מתלוננים אמהות ואבות על כך שילדם מתעורר באמצע הלילה עם כאבי רגליים. לרוב ההורים חסרי אונים לנוכח בכיו של הילד, מה גם שהתופעה חוזרת על עצמה כמעט מדי לילה.
11/04/2010  |  פרופ' ליאורה הראל  |   מאמרים
אני בן לאב יליד פתח תקוה. בן לאם שנולדה בפולין בעיירה סמוכה לטרבלינקה. אמי עלתה לארץ לפני שרכבות נסעו לטרבלינקה מלאות רק בכיוון אחד. הוריה, אחיה וילדיהם - שלא עלו איתה ועם אחותה הגדולה ממנה - נספו בשואה.
11/04/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
האִמרה כמפלטם של נבלים לא-פטריוטיים  /  איתן אורקיבי
אבנים משתפלות לנהר  /  יוסף אורן
הפתרונות של הישוב בארץ להתנגדות הערבית  /  קנת לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il