|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

הציונות הגדולה של הרצל, בלי מיתוסים

כמעט כולם "יודעים" שהרצל היה יהודי מתבולל שהיהדות לא עניינה אותו, ושפרשת דרייפוס היא שהציתה בו את החזון הציוני מחקר של ד"ר יצחק וייס מגלה בהרצל ציונות יהודית עמוקה הרבה יותר
18/04/2010  |   דפנה שמורק-נתניהו   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל

בניגוד לאנטישמיות הדתית, זיהה הרצל את המימד הכלכלי-חברתי של האנטישמיות המודרנית: מעורבות היהודים בשכבת הבורגנות האירופית והתחרות מצדם, הפכו את האנטישמיות לנחלת כל המעמדות בחברה, ואפילו בצרפת "הנאורה" העיתון שניסה לעמוד לימינו של דרייפוס, נאלץ בלחץ דעת הקהל להיכנע

   עידן יוסף
חגיגות העצמאות: הנושא יהיה 150 שנה להרצל

אופייני הוא הסיפור על היהודי העני מרוד, המתרברב בכך שלוּ היה רוטשילד היה עשיר יותר ממנו, שכן להבדיל מרוטשילד - היה גם ממשיך בעיסוקו כ"מלמד".

וכך, למרות שאנו חיים במדינה היהודית, שכלל לא הייתה נוסדת לולא בנימין זאב הרצל ושאין כמעט סוגייה ציבורית עקרונית המעסיקה אותה שהוא לא חשב עליה כבר אז, ובדרך כלל דן במורכבותה לעומק ולמרחק - אנו ממשיכים גם להיות "מלמדים".

אלא שאיננו מסתפקים במחשבה שאנו עולים על הרצל, אלא מבקשים גם לגמד אותו. וכך, נוח לנו - הן בימין והן בשמאל, הן בין חילוניים והן בין דתיים - לא להכיר כמעט את כתביו ואת פעלו, וכ"מלמדים" ההולכים כביכול בעקבותיו של הלל הזקן, אנו מעמידים את ידיעותינו עליו על שתי "רגליים" רעועות: האחת, שהרצל היה יהודי מתבולל מבית מתבולל ושהיהדות, או יותר נכון היהודיות, לא עניינה אותו, והשנייה - שרק בעקבות פרשת דרייפוס (מעצרו של סרן יהודי בצבא צרפת באוקטובר 1894 באשמה כוזבת של ריגול לטובת גרמניה, גזירת דינו להגליה ולמאסר עולם, וטיהורו מאשמה רק ב-1906), שהזדמנה לפתחו ככתבו בפריז של העיתון הווינאי "נויה פרייה פרסה", החלה להטריד אותו "השאלה היהודית" אשר עד אז כלל לא עלתה על דעתו.

אך כפי שגילה לתדהמתו ד"ר יצחק וייס - אגב קריאה מקרית של "אלטנוילנד", שפתחה שמונה שנות קריאה של כל מה שכתב הרצל ושל כל מה שנכתב עליו - אין לשתי ה"רגליים" הללו, שעליהן אנו מתחנכים, כל אחיזה במציאות. את תגליתו זו פורשֹד"ר וייס בספרו המרתק "הרצל - קריאה חדשה", שאותו יש לקבוע לקריאת חובה במוסדות החינוך בארץ. כרופא האמון על שיטה מדעית קפדנית, מוליך וייס את הקורא - בניתוח זהיר של כל הראיות ותוך התמודדות עם טענות סותרות ואף שקריות - למסקנה כי ל"אמיתות" אלה אין יסוד.

מתברר כי מוצאו של הרצל דווקא ממשפחה יהודית בעלת הכרה יהודית איתנה וגאה. סבו היה יהודי אורתודוקסי, אביו היה יהודי שומר מסורת ולהוריו אף היו מקומות קבועים בבית הכנסת. הוריו של הרצל עודדו את בנם בעשייתו הציונית וגם תמכו בה כספית. הרצל עצמו למד בבית ספר יהודי עד גיל 10, כשהגיע למצוות עלה לתורה, וגם הושפע מעמדתם של רבני יהדות הונגריה, דוגמת הרב יהודה אלקלעי והרב יוסף נטונק, בנושא שיבת ציון.

בספרו מציין וייס, כי בשבת שלפני התכנסות הקונגרס הציוני הראשון בבאזל, הלך הרצל לבית הכנסת של העיר, ושם הזמין אותו הרב ארתור כהן לעלות לתורה - עלייה שעליה כתב ביומנו:

  • "המילים המעטות של הברכה העברית חנקו את גרוני מהתרגשות". את משמעותה של התרגשות זו יסביר הרצל בנאום הפתיחה של הקונגרס: "אם אפשר לומר, שבנו הביתה, הציונות היא חזרה ליהודיות עוד קודם היותה חזרה אל ארץ היהודים". שש שנים אחר כך, את הנאום האחרון בחייו, אותו נשא בקונגרס אוגנדה הסוער, חתם הרצל במילים: "באחד הרגעים הקשים - שלא היה מחסור בהם - כשחשבתי כי אבדה כל תקווה לתקופה שאפשר לחזותה מראש, כלומר למשך חיי אדם... רציתי... לומר לכם דבר נחמה עתיק יומין, והוא בעת אחת גם התחייבות לעצמי. בלשון אבותינו: אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני."

"מוסיפים לרצוח אותו, למרות שכבר נקבר"
אלפרד דרייפוס

פרשת דרייפוס אכן הבהירה להרצל את חומרתה של האנטישמיות ואת היקפה המסוכן בזמנים המודרניים, שעמם יהיה על העם היהודי להתמודד במרבית ארצות מושבו. זוהי אנטישמיות רצחנית, שמקורה בהמון ושהשליטים המודרניים אינם מסוגלים עוד לרסן; על כן אין מקלט ממנה, זולת מדינה יהודית, שבה יחיה העם את חייו הלאומיים

הבעיה היהודית, כלומר האנטישמיות, החלה להעסיק את הרצל לפחות 13 שנה לפני שהחלה פרשת דרייפוס, ועוד ב-1882 זועזע מספרו של האידיאולוג האנטישמי אויגן דירינג - "השאלה היהודית כשאלת גזע, מנהגים ותרבות". הבעיה עינתה אותו במשך 13 שנה, עד שמצא את פתרונה וניסח אותו בספרו "מדינת היהודים". בין יתר הראיות לכך שלא פרשת דרייפוס היא שהפגישה את הרצל עם השאלה היהודית, העובדה ששבועיים לפני הרשעתו של דרייפוס (כשהרצל עדיין לא חשש כלל שייתכן כי זוהי עלילה אנטישמית) סיים הרצל לכתוב את מחזהו "הגטו החדש", והעובדה שמספר חודשים קודם לכן תכנן לכתוב כתבה בעיתון על "מצבם של היהודים" בעולם.

"הרצל - קריאה חדשה" חושף בפנינו דמות-ענקים - איש התרבות העולמית, סופר, מחזאי, מדינאי בעל כושר נבואי, מנהיג תנועה, פובליציסט ועורך - הגאה ביהודיותו ובהיותו חלק משרשרת בל תינתק, למרות ייסורי העיתים, של עם מפואר ומיוחד. ספרו של וייס מצליח לחבר אותנו לא רק להזדהותו רבת השנים של הרצל עם מצוקת בני עמו הנרדפים בין האומות, אלא גם לאותו רגש אחריות עמוק שחש כלפי עמו, ושהאיץ בו למצוא פתרון לבעיה בעלת המימדים האיומים אשר צפה כי רובצת לפתחו.

ואמנם, לא הייתה זו פרשת דרייפוס אשר הציתה בהרצל את המודעות לבעיה היהודית, כלומר לאנטישמיות, וזו כאמור העסיקה אותו מראשית שנות העשרים לחייו. גם עמוס אילון בספרו "הרצל", גם פרופ' שלמה אבינרי בספר הנושא את אותו שם - כמו גם ההיסטוריון הצרפתי אלן דיקהוף - מסכימים עם וייס, כי הפרשה לא הייתה בעלת המעמד המכונן של הבאת הרצל לפתרון של הקמת מדינה יהודית עצמאית.

אך נראה כי פרשת דרייפוס אכן הבהירה להרצל את חומרתה של האנטישמיות ואת היקפה המסוכן בזמנים המודרניים, שעמם יהיה על העם היהודי להתמודד במרבית ארצות מושבו. זוהי אנטישמיות רצחנית, שמקורה בהמון ושהשליטים המודרניים אינם מסוגלים עוד לרסן; על כן אין מקלט ממנה, זולת מדינה יהודית, שבה יחיה העם את חייו הלאומיים ובה יוכל להגן על חייו.

בדונו בפרשת דרייפוס במאמרו "עניינים בצרפת" ("די ולט", 24.12.1897), מקדים הרצל ומתאר את העם הצרפתי שבו היא מתחוללת: "(עם) נדיב הרוח, המאוהב בצדק, העם של זכויות האדם, המוסר את כל המשפטים לבירור מחודש, ולעולם אינו יכול לראות שום גזר דין כמוחלט וסופי". כלומר, אין מדובר ברוסיה או בפולין הידועות באנטישמיות שלהן, אלא דווקא בצרפת הנאורה והמתקדמת, נושאת דגל הצדק והזכויות. והוא ממשיך: "העם הזה אינו רוצה כי אשמתו של הקפיטן היהודי תועמד עוד בכלל בסימן שאלה. הפגנות סוערות ברחוב, דיקלומים פטריוטיים בבית הנבחרים, שִמצה אספסופית בעיתונות - הכל פועל ביחד, הכל לא נועד אלא למטרה אחת: להוסיף ולהחזיק את היהודי שם, בארץ הגזירה באי-השדים (שאליו הוגלה דרייפוס). הם עדיין מוסיפים לרצוח אותו, אף על-פי שכבר נקבר קבורה מעולה כל כך".

לאחר תיאור ההתפרצות האנטישמית של האספסוף, שהפנה את זעמו לא כלפי דרייפוס אלא כלפי היהודים, מסכם הרצל: "וכך הראה לנו עניין דרייפוס שנאת ישראל אצורה וצבורה, שלא שיערנו כלל למצוא כמותה במידה גדושה כל-כך בצרפת", וקובע כי "צרפת היא כיום אנטישמית עד תוך-תוכה, בדבר הזה אין עוד מקום לשום אשליות".

לא לחשוף את הסודות העמוקים שבתת-המודע

בניגוד לאנטישמיות הדתית וזו של ימי הביניים, במאמרו של הרצל מודגש המימד הכלכלי-חברתי של האנטישמיות המודרנית: הרצל רואה במעורבות היהודים בשכבת הבורגנות של העמים שבקרבם הם מתגוררים ובתחרות הבלתי נסבלות מצדם, את הסיבה לכך שהאנטישמיות הפכה לנחלת כל המעמדות בחברה. אם בעבר יכלו נסיכים ושליטים למנוע את התפרצות השנאה נגד היהודים היושבים בממלכתם, הרי שבצרפת "הנאורה" אפילו עיתון כמו "לה פיגרו", כותב הרצל, "שניסה במשך זמן מה לעמוד לימינו של דרייפוס, נאלץ בלחץ דעת הקהל להיכנע, והעורך הראשי אנוס היה להתפטר מעריכת העיתון, שלא לסכן את מצבו", וגם הממשלה הצרפתית אינה מסוגלת לעמוד בפרץ האנטישמיות, ההופכת למצע משותף של המפלגות במסע הבחירות שלהן.

תיאורו של הרצל את האירועים שהיו הרקע לפרשת דרייפוס דומה מאוד לניתוחו המדויק את בעיית האנטישמיות המודרנית בספר המסד שלו לציונות המדינית - "מדינת היהודים". כמו במאמרו על פרשת דרייפוס, גם ב"מדינת היהודים" מייחס הרצל את האנטישמיות המודרנית בעיקר למתן שוויון הזכויות ליהודים. בניגוד למצופה, קבע הרצל כי ביטול האפליה ומתן שוויון הזכויות לא יביאו להיכרות ולקרבה בין גויים ליהודים, להפחתת החשדנות ולהפחתת השנאה; הוא צפה כי השנאה כלפינו רק תלך ותגבר, ותהפוך לנחלת כל בני החברה, כולל המעמדות הגבוהים; וכי השליטים, גם אם לא יובילו אותה, יהיו חסרי אונים נוכח לחציה. הרצל חזה כי אנטישמיות זו תקבל מימדים רצחניים איומים אשר ליהודים לא תהיה הצלה מפניהם.

במאמר שכתב ב-1898 לכתב עת אמריקני, קבע: "ליהודים אין שום עזרה והצלה אלא השיבה אל אומתם שלהם וההתיישבות על אדמת מולדת משלהם. זאת כתבתי בספרי 'מדינת היהודים' בשנת 1895, תחת הרושם המזעזע של משפט דרייפוס הראשון". לדעת פרופ' אבינרי, הקישור שעושה הרצל במאמר בין פרשת דרייפוס ובין הפתרון הציוני שאליו הגיע (קישור שאין הוא עושה בשום מקום אחר), נובע מכך ש"זהו מאמר הסברה, שנועד להציג באופן כללי, בפני קהל אמריקני לא יהודי, מהי ציונות". ד"ר וייס לעומתו מסביר את הקישור הזה בכך ש"במאמר זה, שנועד לקהל האמריקני במטרה מוצהרת 'למכור' את הציונות, העריך הרצל שכדי לשכנע מוטב לקשור את המהפך הציוני שלו עם מאורע מתוקשר כגון פרשת דרייפוס, ולא לחשוף את הסודות העמוקים שסערו בתת-המודע שלו".

נראה, כי לא במקרה הופנו דבריו אלה של הרצל בדבר הקשר בין פרשת דרייפוס לבין רעיון המדינה היהודית דווקא לקהל האמריקני. אמריקה מבחינות רבות אימצה את רוחה של המהפכה הצרפתית, וחרתה על דגלה את שוויון הזכויות ואת הפקדת השלטון בידי העם, כתרופות הבדוקות לחוליים חברתיים. נראה כי להרצל חשוב היה להדגיש דווקא באוזני היהודים האמריקנים, שמתן זכויות אזרח וממשל דמוקרטי לא רק שאינם תרופות למחלת האנטישמיות המודרנית, אלא הם שמחוללים את המחלה, ושעל כן "הפתרון האמריקני" אינו חלופה ראויה למדינה יהודית ולציונות.

"לחץ אויב אינו עושה אותנו טובים משאר בני האדם", כתב הרצל ב"מדינת היהודים" - "איננו אוהבים את שונאינו, אמת נכון... הלחץ מוליד בנו כדרך-הטבע רגש איבה למציקינו - ואיבתנו שוב מגבירה את הלחץ. לצאת ממעגל זה אי-אפשר... 'אבל!' יאמרו הוזים רכי נפש, 'אבל, אפשר! וזאת, על יד הבאת טוב וחסד בלבם של בני אדם'". על טענתם זו של המסרבים להתמודד עם המציאות עונה הרצל בחוסר סבלנות: "כלום אני צריך עוד להוכיח כמה גדול כאן הלהג הסנטימנטלי? מי שרוצה לבסס את תקנת המצב על טוב לבם של כל בני אדם, שיכתוב אוטופיה!"

הרצל לא כתב אוטופיה. הוא כתב תוכנית למדינה יהודית. זו אומנם לא היה בה כדי לשכך את השנאה אליה, שעל ליבויה שוקדים אויבינו ללא הרף, אבל המדינה קיימת, ואם נדע לשמור עליה, היא תדע לשמור עלינו.

דפנה שמורק-נתניהו היא עורכת-דין, בעבר מרצה למשפטים וכיום העורכת הראשית של המגזין "מראה".
תאריך:  18/04/2010   |   עודכן:  18/04/2010
דפנה שמורק-נתניהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הציונות הגדולה של הרצל, בלי מיתוסים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
19/04/10 12:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בענף הקולינריה בארץ יש באחרונה עדנה של ממש לטפאס הספרדי. מסעדות רבות, אף שסגנון-בישולן איננו נאמן תמיד לארץ הטוררוס, ידעו לאמץ בחום את להיט הגורמה הלוהט של המטבח הקטלוני. הצרה היא שרק מיעוטן השכילו לעמוד במבחן התוצאה. מאחר שרובן פשוט מקרטעות, ניתן למנות על אצבעות כף-יד אחת בלבד את אותן מסעדות-טפאס הנאמנות באמת למקור.
18/04/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
האם אתה זוכר אותי? נפגשנו באוטובוס מבאר-שבע לירושלים. זה היה אחרי אותו יום העצמאות שבו אסרה הנהלת אוניברסיטת בן-גוריון להניף את דגלי המדינה בשטח מעונות הסטודנטים. התווכחנו רבות בסוגייה. בעוד שאתה שמחת על החלטה זו, אותי היא זעזעה. חשבתי לתומי שלדגל המדינה יש מקום בכל אתר במדינת ישראל, בכל ימות השנה, על אחת כמה וכמה ביום העצמאות. התברר לי כי יום החג שלי הוא יום האבל, הנכבה, שלך, למרות ששנינו נושאים תעודת זהות של אותה מדינה ולמרות שגם אני וגם אתה, בוגר הפקולטה למדעי החברה, מציגים בביקורת הגבולות דרכון ישראלי. אומנם התווכחנו בנימוס, אבל שנינו הרגשנו שתהום פעורה בינינו. בעיני - חובה על כל אזרח לכבד את דגל מדינתו, המנונה וסמליה. בעיניך - המדינה הזאת כלל אינה שלי, ומן הראוי שתהפוך להיות פלשתין, ואילו לי המלצת לחזור למקום הולדתי - למוסקבה.
18/04/2010  |  דניאל פרדקין  |   מאמרים
פרשת ענת קם, אשר בהיותה חיילת בשירות סדיר גנבה מסמכים סודיים מלשכת האלוף יאיר נוה ומסרה אותם, למטרות פרסום, לעיתונאי הארץ אורי בלאו, עוררה בציבור רוגז וסערת רגשות, המעורבים בסיסמאות חלולות של מילים רמות כ"חופש העיתונות" ו"זכות הציבור לדעת"; הפרשה עוררה גם זעם כבד על עיתון הארץ והעומדים בראשו, החל מהמו"ל עמוס שוקן וכלה בכפופים לו. למי ששכח, ראוי להזכיר כי אין זו פעם ראשונה שהארץ משמש סלע מחלוקת בגלל מה שמקובל לכנות דעותיו ה"אנטי-ציוניות" המציגות את ישראל כמקור של רוע אנטי-פלשתיני, וכאשמה תמיד ואוטומטית ליחסים המעורערים בינינו לבין הפלשתינים.
18/04/2010  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בילדותי, בשנות החמישים, עוד שמעתי את הדי הויכוח, מלפני קום המדינה, בין תנועת העבודה לימין הציוני. אנשי תנועת העבודה ביקרו את הימין הציוני על הכרזותיו בדבר כוונות התנועה הציונית לרשת את הארץ. לטענתם, הכרזות אלו עלולות היו לעורר את התנגדות הערבים למפעל הציוני, וצריך היה לבנות בשקט את המדינה שבדרך, לאור הסיסמא "עוד דונם ועוד עז".
18/04/2010  |  עמוס גבירץ  |   מאמרים
באחרונה פורסמו ראיונות של מלך ירדן, עבדאללה השני, עם העיתנות האמריקנית והירדנית. בראיונות אלו הוא מציג את דעותיו שכביכול אינן רלוונטיות כל כך. בכל זאת, מדובר בירדן, שנמצאת ביחסי שלום עם ישראל. מדינה שכנה זו אינה מהווה איום צבאי עלינו, אך אוכלוסייתה הפלשתינית מהווה גורם שיש להתחשב בו. החלום הערבי הוא להקים את 'פלשתינה הגדולה', מדינה שתכלול בתוכה את הגדה המערבית ואת ירדן. משום מה, המלך הירדני שולל את ארצו בפתרון זה.
18/04/2010  |  עקיבה לם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il